Ben zuinig met je spullen.
Bijvoorbeeld kleding: Ik heb gisteren toevallig een nieuwe zomerjas gekocht (uitverkoop). Voor mijn doen was het duur (zo'n 40 euro), maar ik doe er waarschijnlijk weer 8 jaar mee, net als met mijn vorige zomerjas.
Spijkerbroeken koop ik in een merkloze winkel hier in de buurt in de uitverkoop. Dan betaal je zo'n 40 euro voor 2 broeken. Ik doe daar makkelijk 3 jaar mee.
Dan bellen: Ik heb een simpele telefoon van de kijkshop van 25 euro met een sim-only abo van 7,50 in de maand. Met mijn vorige telefoon heb ik ruim 7 jaar gedaan, en toen was de accu zo ver op dat ik iedere dag op moest laden dus kocht ik een nieuwe.
Ik ga trouwens iedere maand over mijn belbundel heen, maar zo lang je minder betaald in de maand dan het eerstvolgende sim-only abonnement ben je met het overschrijden van je bundel toch goedkoper uit. Zoek dus een abo waarbij je iedere maand nèt over je bundel heen gaat. Voor veel mensen klinkt dit vreemd, maar het is wel het goedkoopste.
Lang met je spullen doen en er zuinig op zijn, dan bespaar je pas echt.
Dingen voor de leuk koop ik niet zo snel, die maak ik zelf. Zo printte ik op school diverse A0-posters voor aan de muur voor een paar euro, terwijl je daar in de winkel meerdere tientjes voor betaald.
Meubels maak je zelf van afvalmateriaal. Zo bouwde ik onder andere een pianokruk van wat ijzerdraad en een oude pallet, een nachtkastje van een paar stukken afvalhout die de buren overhadden na het verbouwen. Om het wat mooier te maken gebruikte ik een pot oude verf die mijn vader nog ergens in een vergeten hoekje had staan
Verder zijn meubels goed te scoren op rommelmarkten. Vooral de mei markt in Tilburg is daarvoor ideaal.
Voor grote meubelstukken (bankstellen!) die men graag snel kwijt wil omdat ze in de weg staan zie
www.gratisaftehalen.nlKoelkasten en vriezers koop je niet 2e hands. Nieuw zijn ze niet heel duur meer als je kijkt hoe lang je er mee doet. En oude modellen verbruiken zoveel energie dat ze na een paar jaar al duurder zijn dan een nieuw apparaat.
Verder: Zet spullen die niet in de koelkast hoeven er ook niet in. Eieren, mayonaise, ketchup hoeft er niet in. Gewoon in een koele donkere kast bewaren gaat ook prima. Zet 1 fles (fris) drank in je koelkast, en 2 pilsjes ipv een half krat. Haal je een pilsje uit de koelkast, leg er dan direct een nieuwe in. Hoe minder je koelkast gevuld is, hoe minder energie zo'n ding gebruikt.
De WC: Leg een klinker/baksteen in je stortbak, dat scheelt je bij iedere keer doorspoelen al snel een liter water.
De verwarming: Draai radiatoren dicht als je ze niet gebruikt. Zet je thermostaat een uur voor je naar bed gaat alvast op 15 graden. Als je overdag thuis bent is 18 graden warm genoeg. Heb je het koud? Doe dan eerst een trui aan voor dat je de verwarming hoger zet.
Misschien een hele vreemde, maar zet de TV uit als je niet kijkt. Er zijn mensen die een TV aan hebben staan omdat ze die uit automatisme aan doen als ze thuis komen. Kijk je niet en is het stil in huys zet dan de radio aan.
Zet dat soort apparaten ook echt uit ipv op stand-by. Dat scheelt je best veel.
Voor studenten met een laptop: Laadt dat ding op school op, en werk thuis eerst de accu leeg voor je hem aan de stroom hangt.