Zucht, ten eerste lees je het verkeerd. Hij geeft alleen aan dat voor het merendeel van de banen je niet naar een top uni hoeft. Heeft niks met NL te maken, geldt ook voor Engeland zelf bijvoorbeeld. En als je eenmaal mikt op een "topbaan", boeit het je ook niet meer waar dat is. En trouwens, met een topuniversiteit heb je sowieso weinig voordeel in Nederland.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Deze opmerking van hem begreep ik niet: "Neem aan dat de mensen hier (ik in ieder geval) niet naar een dergelijke universiteit willen om hier, met alle respect, filiaalmanager bij de AH of accountmanager bij een of ander nietszeggend bedrijf te worden. "
Alsof je in Nederland alleen maar nietszeggende bedrijven hebt, dat klopt gewoon niet. Sterker nog, Nederland heeft in verhouding tot de grootte van het land en de populatie best veel interessante bedrijven en erg veel hoofdkantoren van buitenlandse multinationals.
Ik maak me zorgen om de toekomst van Nederland (het te lage opleidingsniveau in de breedte bijvoorbeeld) maar we hebben niet te klagen over de bedrijven die we hebben, al vind ik het jammer dat we flink wat R&D zijn kwijtgeraakt.
Dat verschil is helemaal niet loos. Zeker sinds Bologna kun je ook met een Nederlandse Master prima terecht in het buitenland. De logica die je hanteert is toch wel lichtelijk post hoc ergo propter hoc. Natuurlijk zullen mensen met internationale ambitie eerder in het buitenland gaan studeren, maar dat wil niet zeggen dat internationaler geöriënteerd bent omdát je in het buitenland studeert of hebt gestudeerd.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:14 schreef iGiorni het volgende:
Neem aan dat de mensen hier (ik in ieder geval) niet naar een dergelijke universiteit willen om hier, met alle respect, filiaalmanager bij de AH of accountmanager bij een of ander nietszeggend bedrijf te worden.
Studeren aan een prestigieuze universiteit komt alleen als men een kosmopolitische ambitie heeft. Daarom denk ik dat de vraag of het al dan niet binnen Nederland verschil maakt enigszins loos is. Natuurlijk zullen er mensen terugkeren naar Nederland, met zeker een streepje voor op het CV, maar ik denk dat het overgrote deel internationale ambitie heeft.
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:38 schreef LB06 het volgende:
[..]
Natuurlijk zullen mensen met internationale ambitie eerder in het buitenland gaan studeren, maar dat wil niet zeggen dat internationaler geöriënteerd bent omdát je in het buitenland studeert of hebt gestudeerd.
Ik denk niet dat ik degene ben die deze zin van hem verkeerd heeft gelezen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:49 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Zucht, ten eerste lees je het verkeerd.
Precies, dat kan dus zowel in de UK als in Nederland en in eender welk ander land (met uitzondering van dwergstaatjes). En trouwens, met een topuniversiteit heb je sowieso weinig voordeel in Nederland.quote:En als je eenmaal mikt op een "topbaan", boeit het je ook niet meer waar dat is.
Nogmaals, gerelateerd aan de grootte van het land en de populatie doet Nederland het heel behoorlijk. Het is ridicuul om Nederland in absolute zin te vergelijken met de UK. Zuidoost-Noord-Brabant is bijvoorbeeld een interessante regio voor ingenieurs, wiskundigen en natuurwetenschappers (fysici, geologen, ...). Chemici kunnen prima terecht in België. Economen kunnen prima banen krijgen in de Randstad (Nederlanse banken doen het erg goed in Europa).quote:En laten we ten tweede Nederland niet teveel ophemelen, op veel vlakken lopen we niet echt voor ofzo.
Als je voor Goldman Sachs wil werken dan kan je beter natuurkunde studeren.quote:En het is knap dat we het relatief goed doen, maar mensen die dergelijke ambities hebben, zoeken niet naar een "relatief" goede carriere - die willen een "absoluut" goede carriere.
Iemand met ambitie in de financiele sector bijvoorbeeld wil niet bij de Rabobank werken, hoewel dat relatief gezien een topper is in de wereld. Die wil bij Goldman Sachs in New York werken, klaar.
Dat suggereert hij niet. Hij stelt alleen dat iemand niet snel naar Engeland zal gaan studeren als hij hier filiaal manager wil worden. Hij zegt nergens dat er in Nederland niks beters te krijgen is.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik degene ben die deze zin van hem verkeerd heeft gelezen.
"Neem aan dat de mensen hier (ik in ieder geval) niet naar een dergelijke universiteit willen om hier, met alle respect, filiaalmanager bij de AH of accountmanager bij een of ander nietszeggend bedrijf te worden. "
"Hier" verwijst duidelijk naar Nederland. Hij suggereert dus dat als iemand van een topuniversiteit terugkomt naar Nederland dat hem dan een gewone baan staat te wachten terwijl als hij daar blijft hij een topbaan kan krijgen.
Niemand sluit Nederland ook uit...quote:[..]
Precies, dat kan dus zowel in de UK als in Nederland en in eender welk ander land (met uitzondering van dwergstaatjes). En trouwens, met een topuniversiteit heb je sowieso weinig voordeel in Nederland.
Nogmaals, leer lezen. Ik zeg vrij duidelijk dat Nederland het relatief erg goed doet. Maar absoluut is iets compleet anders. Onze economische sector is in de wereld niet bijzonder, maar relatief gigantisch goed ontwikkeld. En we zijn misschien in een paar kleine markten absoluut ook toppers, maar die bevestigen vooral de regel...quote:[..]
Nogmaals, gerelateerd aan de grootte van het land en de populatie doet Nederland het heel behoorlijk. Het is ridicuul om Nederland in absolute zin te vergelijken met de UK. Zuidoost-Noord-Brabant is bijvoorbeeld een interessante regio voor ingenieurs, wiskundigen en natuurwetenschappers (fysici, geologen, ...). Chemici kunnen prima terecht in België. Economen kunnen prima banen krijgen in de Randstad (Nederlanse banken doen het erg goed in Europa).
Nederland is een koploper in het maken van radio-actieve isotopen. Zo slecht is het allemaal niet hoor.
Het wordt wat onderschat.
Nee hoor, ken er zo al vier werktuigbouwers.quote:Als je voor Goldman Sachs wil werken dan kan je beter natuurkunde studeren.
Het is maar de vraag of dat ze mensen die in Nederland natuurkunde hebben gestudeerd minder snel aannemen. Nederland heeft namelijk best een goede reputatie opgebouwd in dit vakgebied.
Het kan best dat je gemakkelijker voor dat bedrijf kan werken met een diploma van een prestigieuze universiteit uit de UK of de USA, ik weet het niet. Ik weet wel dat ook wij bedrijven hebben die internationaal de absolute top zijn. Voor ASML valt dit bijvoorbeeld zeer gemakkelijk te staven: meer dan 80% van de wereldmarkt.
Volgens mij niet. Ik probeerde je juist te wijzen op een logische misstap die je maakte en hier weer herhaalt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:44 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen.
En volgens mij wel. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar je zegt het verkeerd. Als Nederlanders met ambitie eerder in het buitenland studeren, heb je dus logischerwijs op buitenlandse universiteit een bovengemiddeld aantal Nederlandse studenten met buitenlandse ambities. Simpels.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:58 schreef LB06 het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Ik probeerde je juist te wijzen op een logische misstap die je maakte en hier weer herhaalt.
Dan verschillen wij van mening, hij zal zelf maar moeten uitwijzen wat hij bedoelde.quote:
Hij suggereerde dat je in het buitenland gemakkelijker een topfunctie kan krijgen, afgaande op zijn zin. Misschien doelde hij op een buitenlandse topfunctie maar ik zie niet in waarom dat aantrekkelijker zou zijn dan een Nederlandse topfunctie, los van bijvoorbeeld het avontuur.quote:Hij stelt alleen dat iemand niet snel naar Engeland zal gaan studeren als hij hier filiaal manager wil worden. Hij zegt nergens dat er in Nederland niks beters te krijgen is.
Blaas niet zo hoog toren van de toren jongen, ik haalde altijd negens voor leesvaardigheid voor alle talen. Het is niet omdat jij iets anders interpreteert dan een ander dat jij daarom automatisch gelijk hebt.quote:Nogmaals, leer lezen.
Voor de meeste zaken maakt het toch niet zoveel uit of dat de economie absoluut gezien groter is? Dat is leuk voor de financiële jongens, ik zie niet zozeer het voordeel voor bijvoorbeeld ingenieurs en natuurwetenschappers. Het is maar net in welke sector je wil werken.quote:Ik zeg vrij duidelijk dat Nederland het relatief erg goed doet. Maar absoluut is iets compleet anders.
Onze economische sector is in de wereld niet bijzonder, maar relatief gigantisch goed ontwikkeld. En we zijn misschien in een paar kleine markten absoluut ook toppers, maar die bevestigen vooral de regel...
Ik heb geen idee wat je hiermee wil zeggen.quote:Nee hoor, ken er zo al vier werktuigbouwers.
betrap je niet vaak op het posten van bs maar dit is toch echt onzin. daarbij sla ik wiskunde nog altijd hoger aan dan natuurkunde en econometrie bv is ook prima. jij doelt hier waarschijnlijk op het werk van een quant, maar investment banking omvat heel wat meer dan alleen quantitative analysis.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Als je voor Goldman Sachs wil werken dan kan je beter natuurkunde studeren.
Dit.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:37 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Nee, hij suggereert enkel dat iemand die in het buitenland naar een top universiteiten wil, waarschijnlijk ook een internationale carriere ambieert. Daarmee is de vraag of men in Nederland of daarbuiten wil werken eigenlijk al beantwoord.
Voor Nederlandse studenten maakt het niet veel uit waar ze binnen NL gestudeerd hebben. Het is echt onzin dat het niet uit zou maken of je als Nederlander aan Oxford of Rotterdam hebt gestudeerd. Ik ken iemand die aan MIT studeert en nu bezig is zich te oriënteren voor een eerste baan. Voor sollicitatie bij MBB of de IB's kan je je gewoon via de career services van de universiteit "aanmelden" en stoten de meesten direct door naar gesprekken (op campus of in-house, afhankelijk van de uni). Nogal een verschil met de effort die je in NL moet doen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:30 schreef LB06 het volgende:
We moeten de kwaliteit van Nederlandse universiteiten niet onderschatten. Puur gelet op arbeidsperspectieven maakt het weinig uit of je laten we zeggen een Master econometrie of een Master Finance hebt uit Tilburg of Rotterdam (de places-to-be in NL voor economics/econometrics/finance/strategy/business) of dat je er eentje hebt uit Oxford. Natuurlijk straalt het ambitie uit en je hebt een ruime buitenlandervaring, maar die aspecten kun je ook op een andere (goedkopere en makkelijkere) manier op je CV krijgen.
Financial Engineering is een snellere (en efficiëntere) route. Je moet alleen wel bewijzen dat je ook daadwerkelijk research capaciteiten hebt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 21:16 schreef Adelovici het volgende:
als je als quant bij goldman sachs aan de slag wilt zul je minstens een phd moeten hebben in wiskunde/natuurkunde/econometrie anders kan je het wel vergeten (uitonderzingen daargelaten).
Sorry? Jij mist het complete deel van mijn post waarin ik zeg dat Nederland het relatief erg goed doet, en dan zeg je dat "ik iets anders interpreteer"? Wat interpreteer ik anders, mijn eigen post?quote:Op maandag 6 augustus 2012 21:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Blaas niet zo hoog toren van de toren jongen, ik haalde altijd negens voor leesvaardigheid voor alle talen. Het is niet omdat jij iets anders interpreteert dan een ander dat jij daarom automatisch gelijk hebt.
Volgens mij zeg ik nergens dat het met het formaat van de economie te maken heeft? Wat ik bedoel is simpel. Er leven meer dan 1 miljard mensen in de Westerse wereld en iets van 16.5 miljoen mensen in Nederland. Logischerwijs zal Nederland in bepaalde sectoren uitblinken, maar er zijn vele malen meer sectoren waar de beste plek om te werken voor de echte uitblinkers niet in Nederland is. Toch?quote:[..]
Voor de meeste zaken maakt het toch niet zoveel uit of dat de economie absoluut gezien groter is? Dat is leuk voor de financiële jongens, ik zie niet zozeer het voordeel voor bijvoorbeeld ingenieurs en natuurwetenschappers. Het is maar net in welke sector je wil werken.
Dat je niet "beter natuurkunde kunt studeren". Voor GS toevallig niet echt waar, als je je baseert op de huidige Nederlanders die er werken.quote:[..]
Ik heb geen idee wat je hiermee wil zeggen.
Volgt die "iemand" een technische opleiding aan MIT of een financiële/management opleiding?quote:Op maandag 6 augustus 2012 22:21 schreef Physics het volgende:
[..]
Voor Nederlandse studenten maakt het niet veel uit waar ze binnen NL gestudeerd hebben. Het is echt onzin dat het niet uit zou maken of je als Nederlander aan Oxford of Rotterdam hebt gestudeerd. Ik ken iemand die aan MIT studeert en nu bezig is zich te oriënteren voor een eerste baan. Voor sollicitatie bij MBB of de IB's kan je je gewoon via de career services van de universiteit "aanmelden" en stoten de meesten direct door naar gesprekken (op campus of in-house, afhankelijk van de uni). Nogal een verschil met de effort die je in NL moet doen.
Hij heeft inmiddels ook al bevestigd dat hij dit niet zo bedoelde, dus de enige met een probleem van interpretatie ben jij? Iedereen is het verder met je eens, al deze hele discussie, alleen je leest blijkbaar iets dat je niet bevalt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hij schetste het beeld in die zin dat als iemand met zijn 'top'diploma van Cambridge of LSE terugkeert naar Nederland dat hem dan een toekomst als filiaalmanager van de AH (een gewone baan) te wachten staat terwijl wanneer hij in de UK blijft hij de topbanen voor het uitzoeken heeft. Dat is onzin. Iemand die zo'n diploma haalt, veronderstellende dat het een nuttig diploma is, heeft ook in Nederland mooie banen voor het uitzoeken, net als de studenten die in Nederland zichzelf hebben bewezen. Ja, er zijn nog veel meer van die mooie baan in het buitenland dus is de kans groot dat iemand niet direct terugkeert naar Nederland maar zij die het willen kunnen ook een prima baan bij een prima bedrijf krijgen in Nederland.
Hoeveel mensen in deze discussie heb ook daadwerkelijk in het buitenland gestudeerd? Man, ik ben het toonbeeld van iemand die met een gewone, goeie opleiding in Nederland een carriere in het buitenland opgebouwd heeft. De mensen onder me hebben (toevallig weliswaar) Harvard MBAs, dus blijkbaar kan het allemaal zonder ook prima. Nogmaals, je bent zelf niet echt rationeel.quote:Ik ben verre van "emotioneel m.b.t. de kracht van Nederland" (zullen we het maar gewoon chauvinisme noemen?), mensen die mij hier al wat langer kennen zullen dat bevestigen. Ik ben juist zeer kritisch t.o.v. mijn moederland, ik ga daarom nog niet mee doen aan dat Calimero-gedrag. Ik zeg gewoon hoe ik de dingen zie. Zowel in het buitenland als hier kan je voor topbedrijven werken. Ja, in het buitenland heb je absoluut gezien meer bedrijven. En? Niets houd je tegen om na het afstuderen naar het buitenland te vertrekken.
Nederland heeft genoeg redenen om zich zorgen te maken om haar niveau van onderwijs maar kijkende naar de huidige betere opleidingen en de huidige bedrijven maakt het m.i. nu nog niet zoveel uit of dat je wel of niet aan een van die prestigieuze universiteiten in het buitenland gaat studeren.
Zou het kunnen dat sommigen maar wat graag bevestigd zien dat het immens veel uitmaakt omdat ze zoveel geld moeten besteden aan hun opleiding?
Lieve Bram, je blijft waarschijnlijk toch wel preken voor eigen parochie. Open je ogen en lees het topic nog eens door. Niemand is het oneens, we kijken er alleen iets objectiever naar. Als Nederland slechts minder dan 2% van de westerse industrie uit maakt, is het logisch dat er buiten Nederland meer "top" banen zijn. Dat kan je moeilijk ontkennen. En dat is alles wat we zeggen. Niemand zegt dat je Nederland moet verlaten voor een topbaan. Sterker nog, je hebt hier gemiddeld meer topbanen dan in veel andere landen. Maar als ik echt de top wil bereiken in de ruimtevaart ga ik eerder naar de VS. Als ik de top wil bereiken in finance naar Londen of New York. Als ik de top wil bereiken in IT naar Silicon Valley. Als ik wil uitblinken in de olie & gas sector blijf ik wel in Nederland.quote:Geef eens 1 goede reden waarom die absolute schaal iets uitmaakt.
Wat doet het er toe of dat jij als Nederlander in Nederland studeert en vervolgens in Duitsland gaat werken of dat jij in de UK studeert en vervolgens in de UK gaat werken?
Een ander aspect van het zijn van een klein landje: je bent erg snel in het buitenland. Je kan zo voor een topbedrijf in Duitsland werken. Duitsland is de economische motor van Europa en Duitsland is het technologische hart van Europa. Velen zitten daar prima hoor. Het is maar net wat je ambieert. Die absolute schaal doet er dus niet toe tenzij mensen zo bekrompen zijn om liever eerst mensen van de eigen universiteiten aan te nemen. Ik mag toch hopen dat dat in de praktijk meevalt. Zo niet, dan ga ik liever werken voor een bedrijf wat gewoon goede mensen van goede universiteiten aanneemt.
Je kunt het niet helemaal vergelijken. Het voordeel van een MIT is dat de criteria voor toegang veel strenger zijn. Daardoor vind er al een soort "voorselectie" plaats, waardoor veel bedrijven makkelijker studenten van dit soort instituten uitnodigen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Volgt die "iemand" een technische opleiding aan MIT of een financiële/management opleiding?
Aan mijn faculteit krijg je namelijk ook vaak al tig banen aangeboden nog voordat je afgestudeerd bent. Er zijn daar van die bedrijvenbeurzen of hoe dat ook heet waarop studenten direct worden uitgenodigd om te komen solliciteren. Verder houden velen aan hun stage een baanaanbieding over. Dat maakt dus op zich niet zoveel verschil.
Wel speelt het misschien mee in wat voor sector je wil gaan werken. Als het je ambitie is om voor een bedrijf als Lockhead Martin te werken dan kan het wellicht wel helpen om in de USA te studeren al is dat zeker niet noodzakelijk (jongens van de TU Delft worden daar ook aangenomen voor stages).
Omdat niet iedereen de hype gelooft? Verder lijkt het me niet zinnig als ik hier GS of de banking sector ga lopen propageren, dat is weer zo'n discussie zonder einde en ratio.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Terzijde, waarom is Goldman Sachs nog steeds zo populair terwijl dit bedrijf naar verluidt niet erg ethisch handelt en zeer negatief in het nieuws is geweest?
Techquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Volgt die "iemand" een technische opleiding aan MIT of een financiële/management opleiding?
Ik had het over top bedrijven die zeer selectief zijn (MBB voor consulting, IB/HF/PE clubs). Net voor die bedrijven is het een enorm verschil.quote:Aan mijn faculteit krijg je namelijk ook vaak al tig banen aangeboden nog voordat je afgestudeerd bent. Er zijn daar van die bedrijvenbeurzen of hoe dat ook heet waarop studenten direct worden uitgenodigd om te komen solliciteren. Verder houden velen aan hun stage een baanaanbieding over. Dat maakt dus op zich niet zoveel verschil.
Even kort, waar staat MBB voor?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:55 schreef Physics het volgende:
[..]
Tech
[..]
Ik had het over top bedrijven die zeer selectief zijn (MBB voor consulting, IB/HF/PE clubs). Net voor die bedrijven is het een enorm verschil.
McKinsey, BCG, Bain.quote:
Dat zijn toch bedrijven die vooral actief zijn in de financiële en managementsector?quote:Ik had het over top bedrijven die zeer selectief zijn (MBB voor consulting, IB/HF/PE clubs). Net voor die bedrijven is het een enorm verschil.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |