abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:12:34 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108380648

Vorige delen:
Topicreeks: Onrust in Syrië

Streams:
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Fox News
Sky News - CPS: meerdere streams op één pagina

Zie ook:
Hoe beoordeel je bronnen?
Doden bij aanslag in Syrië

quote:
'President Assad is de duivel die we kennen'

Uit beduchtheid voor 'the devil you don't know' ontziet de wereld andermaal een Syrische president Assad.

Wie nog dacht dat de Syrische president Bashar al-Assad een minder hardvochtig heerser is dan zijn vader Hafez, die weet nu beter. Zondagochtend liet hij het leger de stad Hama binnentrekken, waarbij de tanks voluit vuurden. Het resultaat: minstens vijftig doden, honderden gewonden.

Er schuilt een tragische symboliek in het feit dat juist in Hama alle geweldsregisters werden opengetrokken. De naam van deze stad is voor altijd verbonden met de massaslachting die Assad senior er in 1982 liet aanrichten om een soennitische opstand de kop in te drukken. Berichten over wat er was gebeurd, drongen destijds pas geleidelijk door tot de buitenwereld, die er nauwelijks consequenties aan verbond: Assad was een belangrijke speler in het Midden-Oosten, hij was 'the devil you know'.

Dankzij de moderne communicatiemiddelen kunnen de gebeurtenissen in Syrië niet meer zo vergaand aan het oog worden onttrokken als vroeger. Maar de geslotenheid van het land maakt het nog steeds moeilijk precies te achterhalen wat er gaande is. En tot op zekere hoogte is Assad jr. net als zijn vader 'the devil you know': er is gebrekkig zicht op wat er allemaal gist onder de etnische en religieuze lappendeken die Syrië is.

Vandaar dat ook nu het internationale protest tegen het gewelddadig optreden van het bewind-Assad aan de behoedzame kant is gebleven. Maar Syrië is nu vier maanden in de greep van het geweld, het dodental ligt al boven de 1.500, niets wijst erop dat de oppositie zich het zwijgen laat opleggen, noch dat het bewind een ander antwoord heeft dan brute repressie. Het wordt steeds onzinniger om Assad nog te ontzien uit angst voor 'the devil you don't know'.
quote:
Key events in Syria's protest movement:
Nov 12 - The Arab League gives Syria three days to end its violent crackdown on anti-government protesters and implement an Arab peace deal or face suspension from the regional body.

Nov 9 - Syrian protesters pelt four opposition leaders with eggs outside Arab League headquarters in Cairo, preventing them from entering the building for talks. The protesters were apparently against the men agreeing to a dialogue with the government.

The UN says country runs risk of Libyan-style civil war as troops desert to back protesters.

Nov 8 - The UN said "more than 60" people had died in the central city of Homs since the announcement of the Arab League ceasefire plan.

Nov 2 - The Syrian government accepts several measures suggested by the Arab League aimed at halting the violence in the country, including the removal of tanks and armoured vehicles from the streets, the release of prisoners, and allowing the Arab League and media access to report on the situation.

Nov 1 - NATO Secretary-General Anders Fogh Rasmussen rules out the possibility of military intervention in Syria.

More at http://www.aljazeera.com/(...)111113440490791.html
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_108380658
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Op dit moment door niet in te grijpen vanwege een veto in de veiligheidsraad.
Dan ben je nog niet medeplichtig aan de misdaden die een ander begaat. Zo werkt het natuurlijk niet. Daarnaast is het maar de vraag of "ingrijpen" zin heeft. Er zijn nu in een jaar tijd tienduizend (semi-officieel getal, plus nog wat) doden gevallen, dat zijn er tienduizend te veel, maar hoe gaat het helpen als je nog meer mensen doodt?

quote:
Voor de invasie van Irak hadden ze ook geen mandaad van de VN nodig.
Klopt. En die invasie, die tot miljoenen slachtoffers heeft geleid, was toch verkeerd?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:13:05 #3
pi_108380660
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:10 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Appels en peren.
Hypocrisie.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:14:11 #4
pi_108380687
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:13 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dan ben je nog niet medeplichtig aan de misdaden die een ander begaat. Zo werkt het natuurlijk. Daarnaast is het maar de vraag of "ingrijpen" zin heeft. Er zijn nu in een jaar tijd tienduizend (semi-officieel getal, plus nog wat) doden gevallen, dat zijn er tienduizend te veel, maar hoe gaat het helpen als je nog meer mensen doodt?

[..]
Als jij een moordenaar wapens verkoopt en toe gaat staan kijken, ben je medeplichtig.
quote:
Klopt. En die invasie, die tot miljoenen slachtoffers heeft geleid, was toch verkeerd?
Vanwege de redenen en de methoden (geld en leugens), niet vanwege het ontbreken van een mandaad.
pi_108380727
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vanwege de redenen en de methoden (geld en leugens), niet vanwege het ontbreken van een mandaad.
Ik snap echt niet waar je het over hebt, het is zeker een soort geheimtaal, want het lijkt op gebrabbel. Geld en leugens van wie zijn verantwoordelijk voor wat? Het Westen had, net als bij Irak, moeten binnenvallen en dan hopen dat het wat oplevert?
pi_108380741
Welke wapens worden op het moment door het Westen aan Syrië verkocht?
pi_108380825
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hypocrisie.
De enige hypocrieten zijn de Arabische landen. Dat hebben we wel meegemaakt in Libië.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_108380871
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:18 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De enige hypocrieten zijn de Arabische landen. Dat hebben we wel meegemaakt in Libië.
Dat zijn de enige hypocrieten? Het Westen is niet hypocriet, Rusland is niet hypocriet, Afrika is niet hypocriet? Alleen Arabieren zijn hypocriet? Wat is dat nou voor semi-racistisch leugentje?
  Miss 200.000.000! zaterdag 25 februari 2012 @ 13:20:04 #9
367000 roos94
pi_108380875
Syrie is echt een super land, ben er zelf twee keer geweest
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:21:37 #10
pi_108380912
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:15 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik snap echt niet waar je het over hebt, het is zeker een soort geheimtaal, want het lijkt op gebrabbel. Geld en leugens van wie zijn verantwoordelijk voor wat? Het Westen had, net als bij Irak, moeten binnenvallen en dan hopen dat het wat oplevert?
Irak had geen massavernietigingswapens. Ze vielen Irak niet binnen omdat Saddam een dictator was, maar omdat hij de belangen van de VS niet langer diende.

De huidige onrust in het MO komt van de bevolking zelf die verandering wil, en je moet er alles aan doen om ze te helpen.
pi_108380956
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Irak had geen massavernietigingswapens. Ze vielen Irak niet binnen omdat Saddam een dictator was, maar omdat hij de belangen van de VS niet langer diende.

De huidige onrust in het MO komt van de bevolking zelf die verandering wil, en je moet er alles aan doen om ze te helpen.
Je springt van de hak op de tak. Wat hebben de motieven voor de Amerikaanse agressie tegen Irak, en dat zijn er wat mij betreft wel meer dan "belangen niet meer dienen", te maken met de vraag in hoeverre het Westen medeplichtig is aan het geweld in Syrië? Wat had het Westen moeten laten?
pi_108381112
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:19 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zijn de enige hypocrieten? Het Westen is niet hypocriet, Rusland is niet hypocriet, Afrika is niet hypocriet? Alleen Arabieren zijn hypocriet? Wat is dat nou voor semi-racistisch leugentje?
Nee, westerse landen zijn niet hypocriet, we zijn nooit vriendjes met Syrië geweest. Syrie is altijd de bondgenoot van Iran geweest. Bij de Kolonel lag dat heel wat anders.
Rusland heeft het regime altijd van wapens voorzien. Mensenrechten zijn totaal niet belangrijk voor ze zolang ze maar wapens kunnen verkopen.
Ik weet niet wat je met Afrika bedoeld maar van Afrikaanse landen hoeven we sowieso niks te verwachten.

Ik neem de Arabieren omdat als het puntje bij paaltje komt ze niet over de boeg komen met effectieve militaire steun. Wel een grote bek maar zodra de bommen in Syrië begonnen te vallen krabbelden ze al terug. Dat zullen ze nu weer doen als het Westen militairen sturen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_108381174
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:28 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

Nee, westerse landen zijn niet hypocriet, we zijn nooit vriendjes met Syrië geweest.
Ik heb het over een bredere context. Niet alleen Syrië.

quote:
Ik neem de Arabieren omdat als het puntje bij paaltje komt ze niet over de boeg komen met effectieve militaire steun. Wel een grote bek maar zodra de bommen in Syrië begonnen te vallen krabbelden ze al terug. Dat zullen ze nu weer doen als het Westen militairen sturen.
In Libië hebben de Arabieren wel troepen en wapens gestuurd, dat noem ik geen terugkrabbelen.
pi_108381217
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:31 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik heb het over een bredere context. Niet alleen Syrië.

[..]

In Libië hebben de Arabieren wel troepen en wapens gestuurd, dat noem ik geen terugkrabbelen.
Die paar vliegtuigen die CAP vlogen? Het waren de fransen en engelsen die alle bombardementen uitvoerden en daarvoor kregen ze meteen kritiek van de Arabische liga.
pi_108381237
En waarom zou het Westen niet hypocriet zijn? Nu is het Assad-regime niet legitiem en dat soort dingen, gewelddadige onderdrukker, maar het aantal doden en gewonden is peanuts vergeleken met de slachtoffers die gevallen zijn in de strijd van het Amerikaanse regime tegen de volksopstand in Irak, maar toen heette het ineens counter-insurgency.

De Syriërs moeten hun mening kunnen uiten en beschikking hebben over hun eigen leven, maar als het om die andere onderdrukte Arabieren gaat, dan gebruikt het Westen, Amerika met name, net zo gretig het veto als Rusland nu, dan komen er ook weer smoesjes.

Dus hoezo, de Arabieren zijn de enige hypocrieten?
pi_108381250
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Die paar vliegtuigen die CAP vlogen? Het waren de fransen en engelsen die alle bombardementen uitvoerden en daarvoor kregen ze meteen kritiek van de Arabische liga.
Nee, Arabische staten hebben troepen of special forces op de grond gehad en wapens gestuurd.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:43:40 #17
pi_108381508
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:20 schreef roos94 het volgende:
Syrie is echt een super land, ben er zelf twee keer geweest
Jammer dat Assad je mooie vakantiebestemming naar z'n grootje bombardeert.
pi_108381529
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jammer dat Assad je mooie vakantiebestemming naar z'n grootje bombardeert.
Jij wilt Assad helpen het naar z'n grootje te bombarderen, toch?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:45:24 #19
pi_108381563
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je springt van de hak op de tak. Wat hebben de motieven voor de Amerikaanse agressie tegen Irak, en dat zijn er wat mij betreft wel meer dan "belangen niet meer dienen", te maken met de vraag in hoeverre het Westen medeplichtig is aan het geweld in Syrië? Wat had het Westen moeten laten?
Irak bewijst dat je uitstekend kan ingrijpen zonder mandaad. Maar dat word niet gedaan voor mensen, maar voor bedrijven. Als het om mensen gaat kan er zogenaamd niets. Dat is de leugen, de hypocrisie.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:46:12 #20
pi_108381589
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:33 schreef Monidique het volgende:
En waarom zou het Westen niet hypocriet zijn?

Omdat IK ook het westen ben, ik ik wil niet hypocriet zijn. Ik wil niet medeplichtig zijn aan massamoord vanwege geld en powerplay.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:46:36 #21
pi_108381601
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:44 schreef Monidique het volgende:

[..]

Jij wilt Assad helpen het naar z'n grootje te bombarderen, toch?
Ik wil Assad zelf naar zijn grootje bombarderen.
pi_108381607
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Irak bewijst dat je uitstekend kan ingrijpen zonder mandaad. Maar dat word niet gedaan voor mensen, maar voor bedrijven. Als het om mensen gaat kan er zogenaamd niets. Dat is de leugen, de hypocrisie.
En was dat zo'n goed iets, die Amerikaanse agressie tegen Irak?
pi_108381633
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat IK ook het westen ben, ik ik wil niet hypocriet zijn. Ik wil niet medeplichtig zijn aan massamoord vanwege geld en powerplay.
Jij bent het Westen niet en jij bent niet medeplichtig aan wat er in Syrië gebeurt. Misschien wel, dan zou ik daar inderdaad maar mee stoppen, maar ik ben in ieder geval er niet aan medeplichtig.
pi_108381642
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik wil Assad zelf naar zijn grootje bombarderen.
Door "in te grijpen", toch? Dat houdt bombardementen en oorlog in, een intensivering van de opstand, uitbreiding van het conflict naar andere delen van Syrië en misschien wel verder. Dat is wat jij wilt.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 13:53:13 #25
pi_108381755
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

En was dat zo'n goed iets, die Amerikaanse agressie tegen Irak?
Er was geen "popular uprising" in Irak. In het MO wel. Het is de bevolking zelf die in aktie komt. Irak was een solitaire aktie van de VS om hun eigen belangen veilig te stellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')