abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 februari 2012 @ 08:47:36 #101
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_108375508
Gedane zaken nemen geen keer. Ik wens de familie zeer veel sterkte toe. Ik heb binnen mijn familie ook zo iets meegemaakt En discussies had Het zus of zo gemoeten de hulpverlener dit of dat. Zijn verder zinloos.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 09:17:27 #102
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_108375845
Als ik WillemLex was en mijn broer ligt zo in het ziekenhuis had ik die pers al lang verteld weg te gaan.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 09:35:01 #103
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108376092
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 09:17 schreef Dr.Mikey het volgende:
Als ik WillemLex was en mijn broer ligt zo in het ziekenhuis had ik die pers al lang verteld weg te gaan.
dat heeft hij toch gedaan?... er is een officieel statement om ze met rust te laten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 25 februari 2012 @ 09:39:01 #104
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_108376148
Zo goed volg ik het niet.. Maar mooi ook wel terecht laat de familie maar even met rust.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 09:43:15 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_108376204
Het zou me niets verbazen als de duur van de reanimatie iets verlengd is doordat Florian Moosbrugger, die zelf tot een bergreddersteam behoort, daar op aangedrongen heeft, en het zou me ook niets verbazen als hij dat bij iedere willekeurige vriend zou hebben gedaan.

Maar dan nog weten wij hier niet wat zo'n Oostenrijks team onder welke omstandigheden besluit, en het lijkt mij sterk dat ze anders besloten hebben omdat het een prins is.

Maar dat gemiep is een beetje de tendens van de afgelopen dagen; men vertaalt alles naar de manier waarop men denkt dat er in NL mee omgegaan zou zijn en dat het in Oostenrijk anders gaat is dan ineens een voorkeursbehandeling omdat het een prins is.
Wat een gejankzak zeg, ten eerste weet je dat niet en ten tweede mag je volgens mij blij zijn als ze bij jou niet zolang doorgaan, want dit gun je niemand, ongeacht afkomst, status of rijkdom.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_108376278
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 09:43 schreef Leandra het volgende:
Het zou me niets verbazen als de duur van de reanimatie iets verlengd is doordat Florian Moosbrugger, die zelf tot een bergreddersteam behoort, daar op aangedrongen heeft, en het zou me ook niets verbazen als hij dat bij iedere willekeurige vriend zou hebben gedaan.

Maar dan nog weten wij hier niet wat zo'n Oostenrijks team onder welke omstandigheden besluit, en het lijkt mij sterk dat ze anders besloten hebben omdat het een prins is.

Maar dat gemiep is een beetje de tendens van de afgelopen dagen; men vertaalt alles naar de manier waarop men denkt dat er in NL mee omgegaan zou zijn en dat het in Oostenrijk anders gaat is dan ineens een voorkeursbehandeling omdat het een prins is.
Wat een gejankzak zeg, ten eerste weet je dat niet en ten tweede mag je volgens mij blij zijn als ze bij jou niet zolang doorgaan, want dit gun je niemand, ongeacht afkomst, status of rijkdom.
Amen to that! Die arts zei ook al "misschien te lang"
Altijd de sarcasme modus aan
pi_108376537
quote:
Wat staat de koninklijke familie te wachten?
Maud Effting, Wil Thijssen − 25/02/12, 02:00

Prins Constantijn, koningin Beatrix, haar zus prinses Margriet, prinses Mabel en prins Willem-Alexander verlaten vrijdagmiddag het Landeskrankenhaus in Innsbruck. © AP
Prinses Mabel en koningin Beatrix moeten de komende tijd enkele zware beslissingen nemen.

De kans dat prins Johan Friso (43) weer bij bewustzijn komt is heel gering, zegt Jan Bakker, hoogleraar intensive care van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. 'Als mijn collega in Innsbruck spreekt over een massieve hersenbeschadiging, dan lijkt het erop dat de prins in een diepe coma ligt.'

Prins Friso lag 25 minuten onder de sneeuw en had een hartstilstand van 50 minuten. 'Dat is heel lang', zegt Bakker. 'Dokter Wolfgang Koller bracht zijn boodschap zo dramatisch, dat wij als artsen tussen de regels door horen dat er een infauste, zeer ongunstige prognose is.' De kans dat een patiënt onder deze omstandigheden uit zijn coma ontwaakt, schat hij dichter bij nul dan bij 10 procent.

Deze situatie roept voor de koninklijke familie en vooral voor echtgenote prinses Mabel enorme dilemma's op: waar moet hij heen en wat moet er met hem gebeuren?

Ademen
De grote vraag daarbij is of Johan Friso in zijn coma zelfstandig kan ademen. Het ziekenhuis in Innsbruck wil hierover geen uitsluitsel geven. Als de prins kunstmatig moet worden beademd, biedt dat - in Nederland - de mogelijkheid om de behandeling te beëindigen. Dat doen Nederlandse artsen als ze geen kans meer zien op herstel. In dat geval wordt de beademing gestopt en is de kans groot dat de patiënt in korte tijd overlijdt. Artsen mogen dit in principe zonder toestemming van de familie doen, als ze verdere behandeling medisch zinloos vinden.

In Engeland, waar Mabel met haar gezin woont, mag een behandeling in dezelfde situatie worden gestaakt. 'Maar dit mag uitsluitend met toestemming van de familie', zegt de woordvoerder van de BMA, de British Medical Association.

In Oostenrijk zijn de artsen conservatiever. Daar mogen ze een behandeling uitsluitend staken als de patiënt aantoonbaar hersendood is, aldus ziekenhuiswoordvoerder Johannes Schwamberger. 'Er mag geen enkel teken van hersenactiviteit meer zijn.'

Hoogleraar Bakker vermoedt echter dat Friso wel zelfstandig kan ademen. 'Dat leid ik af uit het feit dat voor hem wordt gezocht naar een revalidatiekliniek', stelt Bakker. 'Daar liggen patiënten eigenlijk nooit aan de beademing. Dat is doorgaans voorbehouden aan intensive care-afdelingen van ziekenhuizen.'

Slechtst denkbare scenario
Als een patiënt in diepe coma ligt maar wel zelfstandig ademt, komt hij in een vegetatieve, uitzichtloze toestand terecht. 'Dit is voor de familie het slechtst denkbare scenario', zegt intensive care-arts Rik Gerritsen van Medisch Centrum Leeuwarden. 'Dan komen mensen in een verpleeghuis zonder dat er sprake is van enige reactie of contact.' Om te overleven hoeft een patiënt vaak alleen gevoed en verzorgd te worden. Dit kan een lichaam soms jaren volhouden.

In dat geval wordt Mabel met de vraag geconfronteerd of ze haar man als een 'kasplantje' wil laten voortleven, zoals in Israël met voormalig premier Sharon gebeurt. Die ligt inmiddels zes jaar in coma en krijgt elke behandeling die nodig is om hem in leven te houden.
Als Mabel zo'n situatie niet wenst, kan ze bijvoorbeeld de arts vragen geen antibiotica toe te dienen als er infecties optreden. Veel comapatiënten krijgen vroeg of laat een longontsteking en overlijden als die niet wordt behandeld. Dit is in Nederland bij dit soort gevallen de meest gekozen optie. Ook kan worden besloten niet opnieuw te reanimeren bij een hartstilstand.

Een andere mogelijkheid is het stoppen van de sondevoeding. Dit mag sinds de zaak-Stinissen in 1990, toen de rechter bepaalde dat Gerard Stinissen na 16 jaar het leven van zijn comateuze echtgenote mocht beëindigen. Bij het stoppen van sondevoeding kan het overlijden, bij een weldoorvoed lichaam, wel lang duren.
Euthanasie is hier in principe niet aan de orde: dit kan alleen op uitdrukkelijke wens van de patiënt zelf. Dan moet Friso over een wilsverklaring beschikken waarin zijn huidige situatie expliciet staat omschreven.

Zeldzaam
In Nederland zijn langdurige comapatiënten zeldzaam; naar schatting zijn het er slechts dertig, zegt ic-arts Gerritsen. Dat komt doordat Nederlandse artsen terughoudender zijn met doorbehandelen als er geen kans op herstel is. 'In het buitenland gaan artsen vaak veel langer door, ook bij slechte vooruitzichten. Daar telt vooral dat iemand blijft leven. Wij waarderen het leven niet alleen op biologisch niveau - in de zin van ademen en een kloppend hart - maar vooral op menselijk niveau.'

De familie van prins Friso gaat nu als eerste op zoek naar een geschikte revalidatiefaciliteit, meldde behandelend arts Koller vrijdag. De vraag is of Mabel er de voorkeur aan geeft haar echtgenoot in haar woonplaats Londen of in Nederland te laten opnemen. Hierbij spelen niet alleen de wettelijke mogelijkheden om een behandeling te mogen staken een rol, maar ook de reisafstand voor degenen die de prins willen bezoeken.

Als het land is gekozen, kan de prins eventueel thuis worden behandeld: 'Als hij niet beademd hoeft te worden, is alleen een verpleegkundige nodig die sondevoeding kan toedienen', zegt ic-arts Gerritsen.

Het vervoer van een comateuze patiënt over landsgrenzen is geen probleem en vereist uitsluitend toestemming van de familie. Een patiënt kan aan de beademing worden vervoerd, maar logischer is te wachten totdat die de beademingsapparatuur niet meer nodig heeft, want dat is minder riskant, zegt voorzitter Michaël Kuiper van de Nederlandse Reanimatieraad. 'Alle comapatiënten kunnen na zekere tijd zelf ademen. Dat duurt, uitzonderingen daargelaten, niet langer dan een week of twee. Of ze gaan dood.'

Somber
Mocht de prins tegen alle verwachting in toch nog uit zijn coma ontwaken, dan zijn de vooruitzichten somber. 'Volledig herstel lijkt mij uitgesloten als je zo lang comateus bent geweest', stelt Gerritsen.
Er zijn uiterst zeldzame gevallen bekend van mensen die jaren later nog uit hun coma komen, maar het is geen vrolijk bestaan dat je dan leidt, voegt Jan Bakker toe. Bovendien is dit nog nooit voorgekomen bij patiënten die zo'n ernstig zuurstofgebrek hebben gehad.

Volgens de hoogleraar had het mediacircus van de afgelopen week de koninklijke familie bespaard kunnen blijven. 'Door het uitblijven van informatie speculeerden alle journalisten over hoe koningin Beatrix keek en of prinses Mabel lachte, maar als iemand zo lang onder de sneeuw heeft gelegen en zo lang is gereanimeerd, is de kans dat het goed komt minimaal', aldus Bakker. 'Dan had je beter meteen kunnen zeggen: we kunnen pas over een week een prognose geven. Dan had iedereen meteen naar huis gekund.'
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108376543
quote:
Tulleken: 'Nee, ik had het niet bij het verkeerde eind'
Lidy Nicolasen − 24/02/12, 19:30

Kees Tulleken bij Pauw & Witteman afgelopen week.
Geen moment heeft neurochirurg Kees Tulleken spijt gevoeld over het bericht dat hij vorige week de wereld in hielp over de gezondheidssituatie van prins Johan Friso. Hij zag lichtpuntjes, zei hij toen bij herhaling.

Lichtpuntjes, omdat hij van collega's in het ziekenhuis in Innsbruck had gehoord dat er geen primair hersenletsel was geconstateerd.
Via zijn echtgenote Jannetje Koelewijn deed de NRC verslag van de bevindingen van Tulleken. Het land was te klein. Collega's betichtten hem van het schenden van het beroepsgeheim en NRC-lezers hoonden de 'Telegraaf-geur' in hun krant. Via de sociale media halen velen vandaag hun gram.

Tulleken is niet onder de indruk. 'Nee, ik heb het niet bij het verleerde eind gehad. Ik heb gezegd dat de hersenen er na zes uur nog normaal uitzagen. Als de reanimatie niet zo lang had hoeven duren, was herstel misschien nog mogelijk geweest. De enige onzekerheid was die reanimatie. Toen we de eerste berichten hoorden, ook dat hij een schedelbasisfractuur zou hebben, gaf ik er niks voor. Maar de scan van de volgende dag gaf hoop: er was geen primair hersenletsel. Toen begon ik te denken dat hij misschien wel meer dan 10 procent kans had. Ik had natuurlijk nog meer informatie, maar die heb ik niet gedeeld.'

U heeft geen spijt over uw optreden?
'Ik heb gedaan wat ik mijn hele leven heb gedaan met al mijn patiënten. Misschien klinkt het gek, maar je loopt nou eenmaal een groter risico als je van begin af aan optimistisch bent. Sommige artsen kiezen met opzet voor een sombere instelling tegenover hun patiënten. Ze vinden dat dat beter is voor de patiënt. Het is een opvatting, die ik niet deel. Het is niet zo dat ik maar tegen de klippen op fantaseer. Het is een heel vervelend idee dat die man er ligt. Hij heeft de leeftijd van mijn zoon. Het is in een drama geëindigd. Een ingewikkelde situatie die maanden en jaren kan duren. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze zouden praten over revalidatie als het brein al volledig zwart zou zijn. Dat is ook een lichtpuntje, een houvast om de moed erin te houden.'

Men heeft u verweten de privacy te hebben geschonden, ook door minder relevante en onvolledige informatie te verstrekken.
'Dat gedonder eromheen is ontzettend vervelend. Of ik fout ben geweest moet het medisch tuchtcollege maar uitmaken. Maar wie heb ik nou helemaal benadeeld? Heeft de koninklijke familie eronder geleden? Misschien heb ik ze een klein sprankje hoop gegeven dat het misschien toch nog goed kon komen. En als mijn optreden zou kunnen leiden tot grotere openheid, zou dat al een enorme verbetering zijn. Dat gesloten gedoe en die horde journalisten die daar in de kou voor de deur hangen. Journalisten worden er als vuilnis beschouwd.'

'Er is, althans naar ons toe, ook heel genuanceerd gereageerd. Er is een discussie ontstaan tussen ethici, artsen, media. Er moet wel iets veranderen. We moeten Amerikaanser worden. De mensen zijn nu enorm geschrokken. Als ze elke dag worden geïnformeerd, zouden ze beter voorbereid zijn geweest. Natuurlijk heeft de koninklijke familie recht op privacy, maar dat cordon eromheen moet weg. Wij zijn ook familie en je moet de rest van de familie ook op de hoogte houden. Dan was ook die storm over ons verhaal niet nodig geweest. Stel dat Friso van de week ineens dood zou zijn geweest. Zo'n bericht ineens zou toch krankzinnig zijn geweest zijn?'
  Moderator zaterdag 25 februari 2012 @ 10:14:07 #109
155227 crew  Guppy
dus
pi_108376574
En het ook niet willen toegeven hè. Stakker
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 25 februari 2012 @ 10:15:54 #110
163650 Greys
pi_108376598
quote:
Tulleken is niet onder de indruk. 'Nee, ik heb het niet bij het verleerde eind gehad. Ik heb gezegd dat de hersenen er na zes uur nog normaal uitzagen. Als de reanimatie niet zo lang had hoeven duren, was herstel misschien nog mogelijk geweest. De enige onzekerheid was die reanimatie. Toen we de eerste berichten hoorden, ook dat hij een schedelbasisfractuur zou hebben, gaf ik er niks voor. Maar de scan van de volgende dag gaf hoop: er was geen primair hersenletsel. Toen begon ik te denken dat hij misschien wel meer dan 10 procent kans had. Ik had natuurlijk nog meer informatie, maar die heb ik niet gedeeld.'
Dus volgens die engerd waren zijn hersenen de volgende dag bij een scan nog prima? :')
Ze hebben toch pas donderdag een eerste scan gemaakt zei die arts bij de persconferentie? Of is dat weer iets anders dan een MRI scan dan, waar hij het over heeft met 'de volgende dag'?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_108376635
Wat een paashaas die Tulleken
pi_108376682
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 10:15 schreef Greys het volgende:

[..]

Dus volgens die engerd waren zijn hersenen de volgende dag bij een scan nog prima? :')
Ze hebben toch pas donderdag een eerste scan gemaakt zei die arts bij de persconferentie? Of is dat weer iets anders dan een MRI scan dan, waar hij het over heeft met 'de volgende dag'?
Ja dat hij had toch gezegd? :')

Of was het een CT scan?

Maar in ieder geval, die hersenbeschadiging treed niet binnen in week zomaar ineens op lijkt me :')
pi_108376730
verkeerd gekeken :D
pi_108376766
Ben je scheel? Staat allang in de OP
pi_108376809
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 10:26 schreef Ajacied422 het volgende:
Ben je scheel? Staat allang in de OP
Lekker vriendelijk :').
sig verwijderd door FA
  zaterdag 25 februari 2012 @ 10:36:48 #116
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108376941
quote:
Volgens de hoogleraar had het mediacircus van de afgelopen week de koninklijke familie bespaard kunnen blijven. 'Door het uitblijven van informatie speculeerden alle journalisten over hoe koningin Beatrix keek en of prinses Mabel lachte, maar als iemand zo lang onder de sneeuw heeft gelegen en zo lang is gereanimeerd, is de kans dat het goed komt minimaal', aldus Bakker. 'Dan had je beter meteen kunnen zeggen: we kunnen pas over een week een prognose geven. Dan had iedereen meteen naar huis gekund.'
dat hebben ze toch gezegd :X :N
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 25 februari 2012 @ 10:38:24 #117
12221 Tijn