quote:Op maandag 25 juni 2012 15:23 schreef shiznuts het volgende:
[..]
En wat betreft rookie en willen verdiepen, hier een tip, volg deze gratis photography course: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm .
Hier meer inspiratie/tips: http://www.adorama.com/alc/category/Beginner , http://www.learnmyshot.com/index.php?mode=browse & http://www.good-tutorials.com/tutorials/photography .
Kun je een voorbeeld posten? Ik krijg de indruk dat het een heel oud model is.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:11 schreef Devel-ish het volgende:
Huidige camera: Sony Cyber Shot. Waardeloos ding. Meer een gadget dan een camera. Kleuren zijn niet realistisch en lucht met wolken wordt één grote mistvlaag.
Je bedoelt een viewfinder? Met je budget zou je dan richting een 2e hands dSLR kunnen kijken, maar qua zoom is dat niet echt jofel. Ik denk dat je prima uit de voeten kunt met een nieuwe superzoom/bridgecamera. Die hebben veel zoom, veel mogelijkheden én een viewfinder (+ verstelbaar schermpje). Denk: Panasonic Lumix DMC-FZ150, Canon Powershot SX40 HS, Nikon Coolpix P510 en Sony CyberShot HX200V. Zijn echt stuk voor stuk prima camera's in principe. Ga daar eens naar kijken in de winkels.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:22 schreef Devel-ish het volgende:
Oh sorry! Ik heb helemaal geen Sony Cybershot. Dat is de camera van mijn zus... Stom. Ik heb een Casio Exilim EX-Z77...
Wat ik trouwens ook niet weer wil is een camera waarop je alleen kunt zien op een scherm wat je aan het fotograferen bent.
Canon en Nikon leven wat dat betreft ook in een geheel eigen wereldje(en Pentax, Olympus en Panny ook)quote:Op zondag 8 juli 2012 12:44 schreef shiznuts het volgende:
Ik ben niet echt fan van Sony's, omdat ze nogal in een eigen wereldje leven en alles met Sony erop relatief duur is, maar daar kun je in principe ook naar kijken, de Sony Alpha SLT-A37 bijvoorbeeld. Ga vooral ff voelen en kijken.
Dus met z'n compacte zoombridge camera, kan ik ook gewoon goeie kwalitatieve foto's maken, van dichtbij? Want dat zou ik ook wel fijn vinden. Natuurlijk wil ik niet alleen altijd ver zoomen, maar het lijkt me wel handig, geen rompslomp met lenzen, en daar kan ik later altijd in investeren. Tenzij het handiger is in een body te investeren en over een jaar te sparen voor een beter lens. Of dan toch gewoon een compacte en daarmee rond kloten, en die tweedehands verkopen.. Moeilijk, moeilijk.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:30 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Je bedoelt een viewfinder? Met je budget zou je dan richting een 2e hands dSLR kunnen kijken, maar qua zoom is dat niet echt jofel. Ik denk dat je prima uit de voeten kunt met een nieuwe superzoom/bridgecamera. Die hebben veel zoom, veel mogelijkheden én een viewfinder (+ verstelbaar schermpje). Denk: Panasonic Lumix DMC-FZ150, Canon Powershot SX40 HS, Nikon Coolpix P510 en Sony CyberShot HX200V. Zijn echt stuk voor stuk prima camera's in principe. Ga daar eens naar kijken in de winkels.
@ Argo: zelfde verhaal als hierboven (al wordt regenproof lastig, moet je naar een 2e hands weatherproof dSLR zoeken).
Als je nu al weet een enthusiasteling te zullen worden, zou ik een DSLR aanraden. Een bridgecamera is niks anders dan een compacte camera met een enorme lens ervoor, waarbij je dus enkel bij heel goed licht goede foto's zult krijgen. Bridgecameras en compacte cameras verliezen hun waarde ook snel, dus daar heb je bij het doorverkopen niet zo veel aan.quote:Op zondag 8 juli 2012 13:27 schreef Argo het volgende:
[..]
Dus met z'n compacte zoombridge camera, kan ik ook gewoon goeie kwalitatieve foto's maken, van dichtbij? Want dat zou ik ook wel fijn vinden. Natuurlijk wil ik niet alleen altijd ver zoomen, maar het lijkt me wel handig, geen rompslomp met lenzen, en daar kan ik later altijd in investeren. Tenzij het handiger is in een body te investeren en over een jaar te sparen voor een beter lens. Of dan toch gewoon een compacte en daarmee rond kloten, en die tweedehands verkopen.. Moeilijk, moeilijk.
Ja, dat kan, maar het is mijns inziens een schande dat Canon met de 1100D zulke oude technologie aan de onwetende man probeert te brengen. De prijs/kwaliteit verhouding is bij die camera echt helemaal zoek. Als je budgettair niet al te veel te besteden hebt kun je beter naar een concurrent kijken (de D3100 van Nikon is een veel betere koop dan de 1100D), of op marktplaats. Of inderdaad wat meer neerleggen voor een 550/600/650D, die allemaal niet heel veel verschillen.quote:Op zondag 8 juli 2012 15:40 schreef Rob310 het volgende:
Ik wil van mijn huidige compactcamera (Canon) overstappen naar een dSLR en heb voorkeur voor weer een Canon, mede voor het bedieningsgemak en uitgebreide handmatige instelmogelijkheden.
(...)
Mijn vraag is eigenlijk of ik met een 1100D net zo goed uit de voeten kan inzake uitbreiding met (kit)lenzen.
Ik bedoel of ik dezelfde kwaliteit lenzen op een 1100 kan schroeven als op een 500 of 600 serie van Canon aangezien die toch voor het grootste gedeelte de kwaliteit van het uiteindelijke plaatje bepalen.
Als alleenverdiener in een gezin met studerende kids is het budget sterk gelimiteerd waarbij ik wel bereid ben om iets meer neer te leggen voor betere kwaliteit of uitbreidingsmogelijkheden.
Op zich kun je met een 1100D en een paar leuke stukken glas prima fotograferen, de 1100D heeft aan mogelijkheden al meer dan voldoende in huis, helemaal als je aan het werkcomfort van een MTL5 gewend bent.quote:Op zondag 8 juli 2012 15:40 schreef Rob310 het volgende:
Ik wil van mijn huidige compactcamera (Canon) overstappen naar een dSLR en heb voorkeur voor weer een Canon, mede voor het bedieningsgemak en uitgebreide handmatige instelmogelijkheden.
Ik ben namelijk niet onbekend met spiegelreflex fotografie vanwege het gebruik van een Practica MTL5tot 2003 en waarmee ik prima uit de voeten kon.
Mijn vraag is eigenlijk of ik met een 1100D net zo goed uit de voeten kan inzake uitbreiding met (kit)lenzen.
Ik bedoel of ik dezelfde kwaliteit lenzen op een 1100 kan schroeven als op een 500 of 600 serie van Canon aangezien die toch voor het grootste gedeelte de kwaliteit van het uiteindelijke plaatje bepalen.
Als alleenverdiener in een gezin met studerende kids is het budget sterk gelimiteerd waarbij ik wel bereid ben om iets meer neer te leggen voor betere kwaliteit of uitbreidingsmogelijkheden.
Ik bedoel eigenlijk dat ik juist geen camera wil die standaard alles op automaat heeft staan en waar je moeilijk zelf invloed uit kunt oefenen op belichting/diafragma etc. De Canon heeft een paar knoppen op de achterkant waarmee je rechtstreeks toegang hebt tot deze instellingen.quote:En, als je waarde hecht aan "bedieningsgemak en uitgebreide handmatige instelmogelijkheden"
quote:
Dit is voor mij voorlopig meer dan voldoendequote:Op zich kun je met een 1100D en een paar leuke stukken glas prima fotograferen
Alle waar is naar zijn geld en ook dit is dan geen enkel probleem, ik kijk niet van bovenaf wat de lagere modellen missen, ik kijk van onderaf naar wat er steeds bij komt en of dat nodig is voor mij.quote:Waar je jezelf even overheen moet tillen in dat geval is de plastic look&feel van de instappertjes van Canon. Is allemaal heel goed te doen.
een kit Canon - EOS 1100D + 18-55 mm IS II digitale spiegelreflex camera is er al voor ¤369 of Canon EOS 1100D + 18-55 mm IS II +Tamron 55-200mm lens voor ¤449quote:Als het uit de smallere beurs moet is het wellicht ook een tip om even af te wachten tot er een modelwissel in de lucht hangt en dan vlak daarvoor of vlak daarna een 'vorig model' Canon uit de middengroep te pakken te krijgen.
Derde optie als het uit de smallere beurs moet is een gebruikte EOS aan te schaffen
Dat is niet echt een bruikbaar criterium want je hebt zojuist iedere DSLR van ieder merk omschreven.quote:Op zondag 8 juli 2012 16:34 schreef Rob310 het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk dat ik juist geen camera wil die standaard alles op automaat heeft staan en waar je moeilijk zelf invloed uit kunt oefenen op belichting/diafragma etc. De Canon heeft een paar knoppen op de achterkant waarmee je rechtstreeks toegang hebt tot deze instellingen.
Dank je wel! Ik zal morgen eens langs Mediamarkt gaan. Panasonic Lumix DMC-FZ150, Canon Powershot SX40 HS, Nikon Coolpix P510 en Sony CyberShot HX200V... Zitten er nog grote verschillen tussen deze camera's? Welke heeft de beste sensor?quote:Op zondag 8 juli 2012 11:30 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Je bedoelt een viewfinder? Met je budget zou je dan richting een 2e hands dSLR kunnen kijken, maar qua zoom is dat niet echt jofel. Ik denk dat je prima uit de voeten kunt met een nieuwe superzoom/bridgecamera. Die hebben veel zoom, veel mogelijkheden én een viewfinder (+ verstelbaar schermpje). Denk: Panasonic Lumix DMC-FZ150, Canon Powershot SX40 HS, Nikon Coolpix P510 en Sony CyberShot HX200V. Zijn echt stuk voor stuk prima camera's in principe. Ga daar eens naar kijken in de winkels.
@ Argo: zelfde verhaal als hierboven (al wordt regenproof lastig, moet je naar een 2e hands weatherproof dSLR zoeken).
De sensor is groter, en de lens is lichtsterker (grotere maximale diafragma-opening). Dat betekent betere beeldkwaliteit in het algemeen, en betere beeldkwaliteit bij slechtere lichtomstandigheden. Verder is de camera meer gericht op enthusiastelingen - zo kun je in RAW-formaat foto's maken en is de bediening meer afgestemd op (half-)manuele bediening.quote:Op zondag 8 juli 2012 17:20 schreef Devel-ish het volgende:
Ik begrijp trouwens uit het forum dat veel camera enthousiasten een Canon S95/100 erbij hebben voor het gemak, om snel een leuke foto te kunnen schieten.Heeft de Canon 95/100, behalve zijn formaat, nog meer voordelen boven bijvoorbeeld de Canon Powershot SX40 HS?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |