Denk het ook inderdaad. Volgens mij is die 50D de 100 euro extra niet waard, en kan ik het geld beter investeren in een 'goede' lens.quote:
Huisdieren (hond/kat) of dieren in de natuur (vogels e.d.)? Wil je meteen handmatig gaan schieten? Of wil je gewoon primair mooie foto's kunnen maken en het liefste gaandeweg je camera leren kennen en uiteindelijk zelf ook wat handmatig schieten?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:22 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Vond het altijd al fantastisch om andersmans foto's te zien, ook als ik hier in de topics kijk. Wil het zelf ook eens proberen, kijken of ik de feeling heb. Ik wil dan vooral mensen en dieren fotograferen. Ik heb er eerlijk gezegd nog 0,0 verstand van maar het lijkt me gewoon een fantastische hobby om eens mee te beginnen en kijken of het een serieuze hobby kan worden.
Budget: 300-350 euro startend (mag ook tweedehands zijn, weet alleen niet waar ik op moet letten, op marktplaats staan er een aantal maar weet niet welke eisen ik aan mezelf moet stellen)
Formaat: Geen idee, wil gewoon het gevoel hebben dat ik professionele foto's kan maken, auto instellingen zeggen me niet zoveel. Wil de mogelijkheid hebben om zelf instellingen te wijzigen.
Doel: Mensen en dieren fotograferen als hobby
Fotograaf: amateur
Huidige camera: geen (oude compacte en iphone camera met dikke 1000 foto's op)
Welke camera’s twijfel je over: nog geen, zie door de bomen het bos niet meer
Bijzonderheden: Zoek gewoon een leuk toestel voor de absoluut beginnende fotograaf, waar ik het "vak" kan leren en zien of het me ligt en of ik er werkelijk veel plezier aan beleef. Vandaar dat ik niet meteen 1000 euro wil neertellen voor een spiegelreflex.
Is de aanbieding van de Nikon D3100 van de Mediamarkt niet iets voor je? Ik meen de D3100 + kitlens voor 369. Iets boven je budget, maar wel n prima starters spiegelreflex. Denk wel dat de aanbieding maar tot morgen geldig is...quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:28 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Ik heb er een aantal zien staan op marktplaats:
Fuji Finepix S100 fs
Olympus E300
Sony Alpha 200/a200
Welke zou geschikt zijn voor mij? indien ze allen niet geschikt zijn dan hoor ik het graagen waar moet ik op letten bij een tweedehandse camera?
Ook de 1100D + 18-55mm is overigens voor 369,- te vinden (met IS II lens, 15,- goedkoper is de DC III-lensversie).quote:12,5 jaar Media Markt: Aanbiedingen 30 april t/m 6 mei.
Even vooropgesteld, welke van de twee je ook kiest, de verschillen zullen, Canon kennende, niet zodanig zijn dat je na een maand of drie het gevoel krijgt maar beter die andere te hadden moeten kiezen.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:17 schreef VulcanRaven het volgende:
Ik wil aan het einde van de maand de stap nemen om een DSLR aan te schaffen. Ik beleef veel plezier aan het maken van foto's in de natuur en in dierparken en wil dit naar een hoger niveau tillen met een goede camera. Ik heb twee modellen op het oog, de Canon Eos 1000D en de 1100D. Beide bieden een set aan met std. 18-55 lens en 75-300 lens. Het prijsverschil is +- 100 euro. Ik twijfel nog welke van de twee ik ga halen. Hieronder het lijstje met mijn voorkeuren:
Budget:
¤550 incl. accesoires zoals SD kaart.
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
D-SLR
Doel:
Voornamelijk natuur en dierenfoto's, hiernaast af en toe huis tuin en keuken fotografie.
Fotograaf:
Ik "speel" vaker met de compact cameras van mijn ouders en vriendin maar heb verder geen verstand van alle mogelijkheden. Wel wil ik het maximale uit mijn nieuwe camera halen en ben dus ook niet te beroerd om te oefenen en informatie en tips in te winnen via forums/boeken etc.
Huidige camera:
Goedkope Compact
Welke camera’s twijfel je over:
Canon EOS 1000D incl 18-55 en 75-300, Canon EOS 1100D incl 18-55 en 75-300.
Wat raden jullie aan? Ik heb het e.e.a. opgezocht en zie dat de 1100D enkele leuke verbeteringen aan boord heeft, mijn vraag is of ik hier wat aan heb als beginner, is het de 100 euro extra waard?
Bedankt voor je reactie! De verschillen die ik tegenkwam zijn o.a. iets meer MPx's, betere accuduur, hogere iso waardes, filmfunctie. Hiernaast zag ik dat de lenzen die erbij geleverd worden wel een stuk beter waren dan de voorganger en hier twijfel ik ook over.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even vooropgesteld, welke van de twee je ook kiest, de verschillen zullen, Canon kennende, niet zodanig zijn dat je na een maand of drie het gevoel krijgt maar beter die andere te hadden moeten kiezen.
Over de verschillen tussen die twee, kun je zelf beknopt aangeven wat die verbeteringen in de 1100D zijn en hoe je die in de praktijk terug kunt vinden
Als je dat verschil niet naar de praktijk kunt vertalen zit je eigenlijk met het vorige model net zo goed.
Folders stellen vaak zo'n verbetering voor alsof het een verschil van dag en nacht is en reviews vergroten elk verschil zodanig uit dat amper meer is na te gaan of dat verschil nou in de praktijk zo relevant voor je gaat zijn, zeker als beginnend hobbyfotograaf
Een betere afweging zou het zijn (tenzij je aan budget gebonden bent) om een 1000D/1100D te gaan vergelijken met één stapje hoger op de modellenlijn, dus met de 550D of 600D. Je ziet dan een duidelijk verschil in opzet van de camera en de vraag is dan hoe lang je met zo'n 1100D zou fotograferen voor je naar 'meer' begint te verlangen.
Raadpleeg ook nog eens wat winkels, mij bekruipt wel eens het voorzichtige gevoel dat die vergelijkingssites qua integriteit wat te wensen overlaten. Beter verneem je de prijs bij de aanbieder zelf.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:24 schreef VulcanRaven het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie! De verschillen die ik tegenkwam zijn o.a. iets meer MPx's, betere accuduur, hogere iso waardes, filmfunctie. Hiernaast zag ik dat de lenzen die erbij geleverd worden wel een stuk beter waren dan de voorganger en hier twijfel ik ook over.
Qua budget wil ik het toch liever bij de 550 euro houden. Ik heb ook de 550D bekeken en die zou ook wel in mijn budget passen maar dan zit ik vast aan de 18-55 lens. Ik heb in de winkel wat gespeeld met beide lenzen en denk dat deze toch iets te beperkt is voor een deel van mijn doeleinden en dan zou het incl. 2e lens een stuk duurder worden.
Ik heb overigens voor de vergelijking geen winkels geraadpleegd maar echt vergelijkingswebsites.
Ik ga inderdaad de komende weken nog wat winkels na om informatie in te winnen en beide modellen eens goed te vergelijken. De kit die je aangeeft had ik ook al op het oogquote:Op zondag 6 mei 2012 15:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Raadpleeg ook nog eens wat winkels, mij bekruipt wel eens het voorzichtige gevoel dat die vergelijkingssites qua integriteit wat te wensen overlaten. Beter verneem je de prijs bij de aanbieder zelf.
Van de verbeteringen zie ik alleen de verbeterde accuduur als échte verbetering. Die megaspikkels zeggen over het algemeen niet zo bijster veel en videomogelijkheden zijn alleen een verbetering als je daar zelf op enige wijze behoefte aan hebt.
Hogere ISO's is leuk, maar dan vooral omdat de prestaties bij lagere ISO's dan meestal beter worden.
Met je eigen budget-overweging erbij zou ik in dan tot de volgende conclusie komen (maar die is persoonlijk)
Een betere accu-performance en ISO zouden me toch wel richting de 1100D sturen. In een kit met twee zoomlenzen heb je hem bijv. bij Cameranu.nl voor 529.
De m4/3's zijn nogal verbeterd qua AF-snelheid en accuratesse, het trage van de eerste generatie is er nu wel zo ongeveer af en er zitten voor het formaat hele puike sensortjes in.quote:Op maandag 7 mei 2012 11:26 schreef Splackavellie02 het volgende:
Welke camera's twijfel je over:
- De Sony Nex-serie: De Sony Nex-C3 krijgt fantastische recensies, heeft een fijn formaat en lijkt een erg goede fotokwaliteit te hebben. Omdat er een APS-C sensor in zit, zijn de lenzen wel groter dan die van de meeste concurrenten, maar het zal het dynamisch bereik en de kwaliteit bij schemerlicht (wat ik best belangrijk vind) wel bevorderen. De Nex-5 is tweedehands ook voor een mooie prijs te krijgen en de aluminium body spreekt mij meer aan dan de body van de C3, ook door de fijnere grip.
- De Panasonic Lumix GF3/GF5: Ik heb de GF1 gehad en dat vond ik best een fijne camera. De kwaliteit was op zich aardig, maar wel iets minder dan die van de Canon 500D en vooral de snelheid was merkbaar minder. Is dat bij de nieuwere modellen inmiddels verholpen? De GF3 is nieuw met 14-42 lens heel erg betaalbaar, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat deze lens kwalitatief een stuk minder is dan de 14-45 lens die ik op de GF1 had. En de 20mm prime geeft een beeldhoek van 40mm, wat ik nog net iets teveel vind.
De Olympus Pen-serie heeft mij nooit echt getrokken, maar lijkt wel een goede prijs/kwaliteit-verhouding te hebben.
Suggesties zijn meer dan welkom
Dat is inderdaad dé manier om erachter te komen welke je het beste bevalt natuurlijk.quote:Op maandag 7 mei 2012 23:02 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ik twijfel nog steeds over de body, dus ik denk dat ik morgen maar even wat ga uitproberen.
Dat zeker, maar dat maakt die lenzen meer iets onder de noemer "leuk voor later, maar nu even niet". Maar voor het geld is het het proberen zeker waard. Ik gaf tenslotte ook 60 euro uit aan een iPhone-lensquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:18 schreef shiznuts het volgende:
Haha, nee, klopt, hebben ze niet. Diafragma en focus dienen beide handmatig ingesteld te worden.
Wat ook zeker weleens leuk is!
Ik heb er uiteindelijk maar 17 euro voor betaald, omdat het een namaak bleek te zijn en de verkoper de rest terug heeft gestort. Maar ik probeerde het te rechtvaarden met het argument dat de olloclip drie lenzen in een isquote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:27 schreef shiznuts het volgende:
60,- euro voor een iPhone-speeltje, nondeju!![]()
Dat is allemaal een stuk voordeliger voor hetzelfde idee inderdaad. Dan wordt het spelen ermee wel interessant!quote:Ik heb trouwens ook geen SLR Magic, want zo veel vind ik wat spelen niet waard.Een Fujian is best cheap te vinden via Ebay of www.chinaprices.us (tevens allerlei andere gadgets/toestanden voor je camera). Mijne kwam hier vandaan (kortingscoupon via www.tjoos.com of www.retailmenot.com ). Daarbij doe je dan deze FOTGA C-mount to NEX adapter (bijvoorbeeld; er zijn meerdere verschillende ringen, maar FOTGA bevalt me het beste) en klaar is kees voor zo'n 27 euro. Liefste van Ebay dan nog deze lenshood erbij voor haast nop en dan is het feestje helemaal af. Ik heb ook de 25mm f/1.4. Maar de minimal focal distance begint te ver van de lens en ergens is 'ie niet zo fijn (o.a. vignetting) als de 35mm f/1.7 (vignetvrij op M4/3) en heb ik 'em niet meer dan 5 minuten gebruikt. Er is ook een 50mm f/1.4, maar die heb ik dan weer niet. Oppassen dus met vignetting en focal distance, voor dat eerste kun je de digitale Extended Tele converter/mode gebruiken, mits je camera daarover beschikt.
In principe wel, al lijkt de NEX wel betere fotokwaliteit te hebben. Maar op die GF1 had ik in principe niet zo heel veel aan te merken, buiten het feit dat ik hem te weinig gebruikte.quote:Is heel persoonlijk, dus ligt er maar net aan of dat een goede keuze zou zijn, die NEX. Als je met die punten die je noemt kunt leven, lijkt de NEX-3 inderdaad een leuke set voor die prijs. Weet niet waar je een nog aardig recente body + pancake + kitlens in goede staat hebt voor dat geld. Maar is dat dan niet alsof je teruggaat naar je oude GF1?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |