abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108471917
Idem dito hier. Kan zo 75% van de hypotheek aflossen mocht ik willen, sowieso is de totale hypotheek 75% van de koopwoning prijs anno nu, dus echt zorgen hoef ik me niet te maken, hypotheek kan op 1 salaris dus no problemen hier tenzij het echt fout gaat
  maandag 27 februari 2012 @ 19:01:15 #202
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_108473160
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

Als je kinderen hebt dan is de zorgtoeslag echt een heel stuk hoger dan als je geen kinderen hebt.
:?
pi_108473385
Zoals iemand eerder al aanstipte gaat het topic over mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Dergelijke mensen zullen zowel huurders als kopers zijn. De hele HRA-discussie is irrelevant voor dit topic.
pi_108473464
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:29 schreef Scorpie het volgende:
Idem dito hier. Kan zo 75% van de hypotheek aflossen mocht ik willen, sowieso is de totale hypotheek 75% van de koopwoning prijs anno nu, dus echt zorgen hoef ik me niet te maken, hypotheek kan op 1 salaris dus no problemen hier tenzij het echt fout gaat
Jij hebt ook alles goed voor elkaar, bakken met geld verdienen en ook nog tijd om vaak op Fok! rond te hangen. ^O^
pi_108473530
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 17:51 schreef Dagonet het volgende:
Er wordt dus makkelijk gewezen naar onverantwoord gedrag, maar ik wilde wel aantekenen dat mensen zich minder verzekeren omdat de premies steeds hoger worden. Als je dan geconfronteerd wordt met een dure rekening (wortelkanaalbehandeling, verstandskiezen, dat soort dingen) dan kan dat rustig natuurlijk je reserves uitputten.
Hoe dom kan men zijn, je niet verzekeringen tegen mogelijke bedragen die je zelf niet in de hand hebt? Daarvoor bestaat juist een verzekering; maak er ook gebruik van. Vind je de premie te hoog? Doen dan eens je HD tv de deur uit. Ik neem aan dat iedereen toch wel aan riskmanagement doet?

quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 18:01 schreef Dagonet het volgende:

Maar iemand met een minder goed salaris heeft gewoon het geld er niet voor. Die kan dat geld dat hij niet aan de verzekering kan spenderen ook niet opzij leggen om te sparen.
Je kan mij niet vertellen dat als je het minimumloon verdient, met de bijbehorende (zorg)toeslagen, dat je dan je premie niet betalen kan.
pi_108473561
quote:
14s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:08 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Jij hebt ook alles goed voor elkaar, bakken met geld verdienen en ook nog tijd om vaak op Fok! rond te hangen. ^O^
Kwestie van de juiste keuzes maken.
pi_108473790
quote:
2s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:10 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kwestie van de juiste keuzes maken.
Ah en dat weet je nu al?
pi_108473998
quote:
5s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ah en dat weet je nu al?
Neem persoon A en persoon B, beiden hebben dezelfde capaciteiten.

Persoon A:
- Bekijkt in welke sectoren er schaarste is en waar er innovatie plaats vindt.
- Kiest de studie in die sector.
- Blijft de situatie monitoren, en switcht naar gelang de marktomstandigheden van keuze of volgt extra vakken/curcussen erbij.
- Blijft na studie zichzelf ontwikkelen.
- Ligt niet elke avond voor de TV, maar werkt zo nu en dan risicomodellen uit waar hij zijn financien afzet tegenover mogelijke negatieve scenario's

Persoon B:
- Kiest lukraak een studie, zonder te kijken of er wel vraag naar is. Ik noem een studie Kunstgeschiedenis.
- Verdiept zich niet in de wereldeconomie en de sectoren van innovatie, maar gaat er doodleuk vanuit dat "men toch wel werk vindt".
- Hangt elke avond voor de TV nietszeggende programma's te kijken waar men 0,0 van opsteekt. Ik noem een Paul & Witteman en Bananasplit.
- Weet niet wat riskmanagement is en weigert zich erin te verdiepen.
- Werkt niet in zijn vrije tijd aan zijn skills om zijn positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
- Zet elke maand 300 euro op de spaarrekening, zonder verder na te denken of dat bedrag wel voldoende is bij negatieve scenario's.
- Wordt bij de eerste de beste bezuiniging van de overheid ontslagen en kan derhalve zijn rekeningen niet meer betalen.

Iets zegt me dat persoon A gemiddeld gezien een betere kans heeft succesvol te zijn of te worden dan persoon B.
pi_108474311
quote:
2s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:20 schreef Zienswijze het volgende:

Iets zegt me dat persoon A gemiddeld gezien een betere kans heeft succesvol te zijn of te worden dan persoon B.
Geboortejaar, ouders, buurt zijn variabelen die je zelf niet in de hand hebt.
pi_108474333
quote:
2s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:20 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Neem persoon A en persoon B, beiden hebben dezelfde capaciteiten.

Persoon A:
- Bekijkt in welke sectoren er schaarste is en waar er innovatie plaats vindt.
- Kiest de studie in die sector.
- Blijft de situatie monitoren, en switcht naar gelang de marktomstandigheden van keuze of volgt extra vakken/curcussen erbij.
- Blijft na studie zichzelf ontwikkelen.
- Ligt niet elke avond voor de TV, maar werkt zo nu en dan risicomodellen uit waar hij zijn financien afzet tegenover mogelijke negatieve scenario's

Persoon B:
- Kiest lukraak een studie, zonder te kijken of er wel vraag naar is. Ik noem een studie Kunstgeschiedenis.
- Verdiept zich niet in de wereldeconomie en de sectoren van innovatie, maar gaat er doodleuk vanuit dat "men toch wel werk vindt".
- Hangt elke avond voor de TV nietszeggende programma's te kijken waar men 0,0 van opsteekt. Ik noem een Paul & Witteman en Bananasplit.
- Weet niet wat riskmanagement is en weigert zich erin te verdiepen.
- Werkt niet in zijn vrije tijd aan zijn skills om zijn positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
- Zet elke maand 300 euro op de spaarrekening, zonder verder na te denken of dat bedrag wel voldoende is bij negatieve scenario's.
- Wordt bij de eerste de beste bezuiniging van de overheid ontslagen en kan derhalve zijn rekeningen niet meer betalen.

Wacht even, je spendeert iedere vrije seconde van je tijd in 'risicomanagement' (ergo: je lijdt een kutleven) om mógelijk succesvoller te worden?

Dude. :{w
  FOK!fotograaf maandag 27 februari 2012 @ 19:33:49 #211
13368 NiGeLaToR
pi_108474525
Njah, hard werken en een leuk leven hebben gaan prima hand in hand. Vaak helpt het sowieso als je doet waar je goed in bent (mocht je gezegend zijn met een talent wat geld oplevert), das nu eenmaal leuker dan proberen iets goed te doen wat je eigenlijk gewoon niet kan (zo kan ik beter geen zanger worden enzo). Wat ik wel heb gemerkt is dat een gezond gevoel van zelfbeschikking nog belangrijker is - wij Nederlanders kijken nogal vaak richting de overheid als iets niet echt lekker gaat - terwijl het enige wat je dan zou moeten doen is in een spiegel kijken en die persoon die je ziet om hulp vragen.
  maandag 27 februari 2012 @ 19:34:01 #212
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_108474536
Ach, wat is risicomanagement voor een huishouden.... Ik zit momenteel lekker mijn financiën bij te werken en weet te allen tijde hoe we er voor staan. Binnenkort raak ik werkeloos, dus dat is wel fijn om te weten....

quote:
wij Nederlanders kijken nogal vaak richting de overheid als iets niet echt lekker gaat
Precies. We laten de overheid uitgroeien tot een monstrueus gedrocht, waarbij we altijd denken het handje te kunnen ophouden. Ik ben ervan overtuigd dat het beter is voor een maatschappij als we wat zelfredzamer moeten zijn. :)
  FOK!fotograaf maandag 27 februari 2012 @ 19:35:28 #213
13368 NiGeLaToR
pi_108474599
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:34 schreef Hi_flyer het volgende:
Ach, wat is risicomanagement voor een huishouden.... Ik zit momenteel lekker mijn financiën bij te werken en weet te allen tijde hoe we er voor staan. Binnenkort raak ik werkeloos, dus dat is wel fijn om te weten....
Das mooi kut - even oudhollands gezegd. En dan is het inderdaad belangrijk te weten hoe je er voor staat... maargoed, al vooruitzicht op iets anders?
  maandag 27 februari 2012 @ 19:36:51 #214
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_108474667
Nee, het is op z'n oud-Hollands gezegd kut met peren.... Ik krijg een (riante) ontslagvergoeding mee, maar heb dan geen recht op ww (overheid).
pi_108474721
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:28 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Geboortejaar, ouders, buurt zijn variabelen die je zelf niet in de hand hebt.
Ook al heb je een verrotte jeugd gehad, na je 18e heb je alle mogelijkheden om je leven (opnieuw) op te bouwen. Denk aan het zelfstandig wonen, je opleidingsachterstand inhalen en andere mensen om je heen te verzamelen.

Ik zie daarbij niet in wat voor invloed je geboortejaar heeft.
pi_108474722
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:33 schreef NiGeLaToR het volgende:
Njah, hard werken en een leuk leven hebben gaan prima hand in hand. Vaak helpt het sowieso als je doet waar je goed in bent (mocht je gezegend zijn met een talent wat geld oplevert), das nu eenmaal leuker dan proberen iets goed te doen wat je eigenlijk gewoon niet kan (zo kan ik beter geen zanger worden enzo). Wat ik wel heb gemerkt is dat een gezond gevoel van zelfbeschikking nog belangrijker is - wij Nederlanders kijken nogal vaak richting de overheid als iets niet echt lekker gaat - terwijl het enige wat je dan zou moeten doen is in een spiegel kijken en die persoon die je ziet om hulp vragen.
En zo werkt dat, soms lukken er dingen en vaak betaal je leergeld.
Vallen, weer opstaan en doorgaan.
pi_108474796
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wacht even, je spendeert iedere vrije seconde van je tijd in 'risicomanagement' (ergo: je lijdt een kutleven) om mógelijk succesvoller te worden?

Wacht even, kan jij niet lezen? Sinds wanneer staat "zo nu en dan" gelijk aan "iedere seconde van je tijd spenderen aan..."

Daarbij kan je riskmanagement ook uitbesteden, maar dat zal jij als niet-kapitalist hoogstwaarschijnlijk wel niet snappen.
pi_108475018
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:38 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik zie daarbij niet in wat voor invloed je geboortejaar heeft.
Geboortejaar maakt veel uit.
Nu werk zoeken als net afgestudeerde is stuk lastiger dan 5-10 jaar geleden.
  FOK!fotograaf maandag 27 februari 2012 @ 19:47:50 #219
13368 NiGeLaToR
pi_108475188
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:43 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Nu een huis kopen is dan weer veel voordeliger dan 5-10 jaar geleden. Elke generatie heeft zo de voor- en nadelen - zie ze maar te benutten.
pi_108475205
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Risicomanagement is wellicht een groot woord, maar het kan natuurlijk geen kwaad om gewoon overzicht op je financiën te hebben en eens te bedenken wat je gaat doen als er een gedeelte van je gezinsinkomen wegvalt.
  maandag 27 februari 2012 @ 20:06:03 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108476040
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:43 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik denk dat er in principe nog best wel werk is. Het grote verschil is de ongelijkheid in arbeidsrechten voor de 'oudere' generatie en de mensen van nu. Bedrijven doen al het mogelijke om 'flexibel' te blijven. Het zou véél eerlijker zijn wanneer het arbeidsrecht hervormd werd, zodat ze oudere werknemers net zo gemakkelijk konden ontslaan als flexwerkers. Dan zouden bedrijven ook niet zo bang zijn om mensen voor vast aan te nemen.

Wat heel veel dingen betreft pist de generatie uit de jaren 85-95 wel naast de pot. Ze moeten (nog steeds) hele dure huizen kopen die ze niet financieren kunnen, ze hebben de volle mep voor hun studie mogen betalen, ze betalen maximale zorgkosten, ze betalen voor AOW en pensioenen waarvan het onzeker is of ze nog ooit een cent terugzien en ze moeten bloeden bij de belastingen om de staatsschuld terug te brengen terwijl hetgeen de overheid in ruil daarvoor levert minimaal is ivm bezuinigingen.

De klacht van de jeugd is dus wel terecht. Met een beetje pech kun je flexwerken voor zo'n 1800 euro netto per maand gemiddeld, moet je een huis huren (want kan niet kopen) voor 600 euro per maand, betaalt de hoofdprijs met belastingen en accijnzen maar je zorgkosten zijn voor jezelf en legt tenslotte veel geld opzij om de pensioengaten te vullen terwijl dat hele pensioengebeuren voor jou over 30 jaar niet bestaat.
The End Times are wild
  maandag 27 februari 2012 @ 20:12:53 #222
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_108476478
Dat dus. Jongeren zijn royal fucked. Vergeet ook niet de gigantische staatsschuld die opgebouwd is door babyboomers en betaald zal worden door de jongeren van nu en je begrijpt dat het probleem praktisch onoplosbaar is.
  FOK!fotograaf maandag 27 februari 2012 @ 20:19:23 #223
13368 NiGeLaToR
pi_108476883
Het is in ieder geval erg makkelijk om jezelf een depressie aan te ouwehoeren, maar helaas, elke generatie heeft z'n ding. Mijn ouders houden maar niet op over de crisis in de jaren 80, toen kochten ze voor 120.000,- FL een redelijk klein huis (=duur) en twee jaar later was het huis in ene nog maar 70.000,- FL waard. Banken gingen brieven sturen dat ze misschien moesten bijbetalen, omdat de rente nu 12% was geworden en het huis veel te weinig waard. Dat op 1 salaris en ook een aantal jaar geen vooruitzicht op verbetering. Ook toen kwam het soort-van goed.

Grootste foutje is niet je (staats)schuld aflossen als het wel een tijdje goed gaat..
  maandag 27 februari 2012 @ 20:21:33 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108476996
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:12 schreef Hi_flyer het volgende:
Dat dus. Jongeren zijn royal fucked. Vergeet ook niet de gigantische staatsschuld die opgebouwd is door babyboomers en betaald zal worden door de jongeren van nu en je begrijpt dat het probleem praktisch onoplosbaar is.
Dat ben ik niet vergeten (zie post hierboven). Het probleem is best oplosbaar, want er moet gewoon 30 jaar betaald worden terwijl de overheid zelf bezuinigd (dus voor je geboorteregister, studie, zorg etc betaal je vooral zelf).

Anderzijds, wat Nigelator zegt: iedere generatie heeft wat. Denk aan al die jonge kerels die in de Eerste Wereldoorlog zinloos opgeofferd zijn aan het front. Die zouden best wel willen ruilen!
The End Times are wild
  maandag 27 februari 2012 @ 20:23:06 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108477085
En verder: je kunt wel bij de pakken neerzitten, maar je doet er toch niks aan als je nu van die generatie bent. Dan kun je er maar beter het beste van maken en er nóg een tandje bovenop doen qua werk en gewoon heel erg zuinig leven. Dan red je het heus wel.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')