quote:Raad van State zet systeem van 'whereabouts' op de helling
De Raad van State heeft vorige week een arrest geveld met mogelijk belangrijke gevolgen voor het systeem van de 'whereabouts'. Het arrest vernietigt een Vlaams besluit uit 2008, waarbij de herziene Wereldantidopingcode van kracht werd. Volgens de Raad van State kan dat enkel bij besluit van de Vlaamse regering. Onder meer tennissers Xavier Malisse en Yanina Wickmayer kwamen al in de problemen door de 'whereabouts'.
De Wereldantidopingcode werd in november 2007 aangepast door het WADA. Daarbij kwam er een belangrijke verandering in het deel over de meldplicht van de sporters. Die moesten hun verblijfsgegevens nog meer detailleren met het oog op onaangekondigde dopingcontroles. De herziene WADA-code werd overgenomen in het besluit van 17 december 2008 van het Vlaams departement Sport, en trad vanaf 1 januari 2009 in werking.
Foute procedure
Vier advocaten, onder wie Johnny Maeschalck, dienden op vraag van een aantal elitesporters drie jaar geleden een beroep tot nietigverklaring van het besluit in. Zij krijgen nu voor een groot deel gelijk van de Raad van State, die in het arrest van 15 februari stelt dat het afdwingbaar maken van de WADA-code enkel kan bij besluit van de Vlaamse regering. Die moet daarvoor bovendien eerst advies vragen bij de afdeling wetgeving van de Raad van State.
Regelgeving
De bal ligt nu dus in het kamp van de Vlaamse regering en haar minister van Sport Philippe Muyters. 'Het is nog te vroeg om iets te zeggen over de gevolgen, maar onze juridische dienst is hier volop mee bezig', reageert communicatiemedewerkster Tinne Stukkens. 'We zijn echter al lang aan het werken aan een vernieuwde regelgeving rond whereabouts. We moeten het nog uitzoeken, maar mogelijk kunnen we de twee in elkaar laten passen, en zou die nieuwe regelgeving het arrest van de Raad van State dus kunnen opvangen. De administratie legt momenteel de laatste hand aan die nieuwe regelgeving.'
Bekende zondaars
De meest bekende 'whereaboutszaak' is die van tennissers Xavier Malisse en Yanina Wickmayer. Zij werden een jaar geschorst wegens fouten in hun verblijfsgegevens. In eerste aanleg werd die schorsing opgeschort waardoor het duo kan blijven tennissen, maar het is nog wachten op een definitieve uitspraak. Mogelijk zal het arrest van de Raad van State daarop implicaties hebben.
Sportwereld
dit is wel voor een totaal ander vergrijp, werd toch ook pas maand geleden bekend dat hij die controles gemist had?quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:20 schreef TheArt het volgende:
En bij Offredo gaat zijn straf gewoon op dit moment in. Wat een totale willekeur bij de verschillende bonden en instanties zeg
Dat doet er toch niets toe. Baanrenner Bauge miste ook 3 controles (2x verkeerd ingevuld en 1x echte test gemist) en bij hem ging de straf wel met terugwerkende kracht in. Een straf opgelegd door dezelfde Franse wielerbond die de straf van Offredo heeft bepaald.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:25 schreef franklop het volgende:
[..]
dit is wel voor een totaal ander vergrijp, werd toch ook pas maand geleden bekend dat hij die controles gemist had?
quote:De Spaanse tennisser Rafael Nadal heeft maandag zijn mening gegeven over de dopingcontroles. 'De dopingcontroles zijn onmenselijk, maar dankzij die controles zit er geen enkele sporter op hoog niveau nog aan de verboden middelen', aldus de Spanjaard.
'Het dopingprobleem bestaat in de hele wereld, overal zijn er mensen die willen valsspelen. Ik denk wel dat er geen enkele sporter op hoog niveau nog gedopeerd is, want de dopingcontroles zijn onmenselijk', zegt de Spanjaard aan de Spaanse televisiezender RTVE.
'Ik moet laten weten waar ik elke dag van het jaar ben. Een uur per dag moet ik beschikbaar zijn voor controles', vervolgt Nadal. 'Ik ben de eerste om te zeggen dat we een cleane sport moeten hebben. Maar ik kan niet akkoord gaan met het systeem van de controles, dat lijkt me niet correct.'
quote:maar dankzij die controles zit er geen enkele sporter op hoog niveau nog aan de verboden middelen
in veel andere sporten kunnen ze toch gedurende de hele dag (behalve 's nachts) zomaar een onaangekondigde controle krijgen?quote:Een uur per dag moet ik beschikbaar zijn voor controles
Is ook zo.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:06 schreef Bonobo11 het volgende:
Dacht dat ze in tennis haast nooit werden gecontroleerd, in ieder geval een fractie van de wielrenners.
Maar de Spaanse bond heeft bij Valverde niet de straf bepaald, dat maakt wel uit.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:38 schreef TheArt het volgende:
Spaanse bond: Mosquera enerzijds en Valverde anderzijds. Allebei een positieve test/duidelijke bewijzen van doping. Mosquera wordt voor 2 jaar geschorst en die straf ging op dat moment in. Valverde wordt met terugwerkende kracht geschorst.
Er is echt een gigantische willekeur aan de gang in de strafoplegging.
de manier waarop is echt niet te geloven, gewoon een jaar in het ongewisse latenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar de Spaanse bond heeft bij Valverde niet de straf bepaald, dat maakt wel uit.
Voor de rest is Mosquera gewoon een mindere god die moest lijden om de Spaanse bond een iets witter voetje te bezorgen.
Dat is gewoon erg opportunistisch aangepakt. Mosquera was al een oude renner en had al langer een doping-walm, waarbij het erg waarschijnlijk was dat die bij Vacansoleil plots properder ging rijden en niet meer vooruit zou komen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:57 schreef Zelva het volgende:
Voor de rest is Mosquera gewoon een mindere god die moest lijden om de Spaanse bond een iets witter voetje te bezorgen.
De Spaanse bond wilde niet tot een straf overgaan. Eigenlijk is Contador nog een beter voorbeeld. Mosquera en Contador zijn beide betrapt, maar bij Contador maakten ze al snel bekend dat hij voor 1 jaar gestraft zou worden (later ongedaan gemaakt door de tuchtcommissie van diezelfde bond) en Mosquera werd tijden in het ongewisse gelaten om vervolgens toch gewoon de normale 2 jaar geschorst te worden.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar de Spaanse bond heeft bij Valverde niet de straf bepaald, dat maakt wel uit.
Wat natuurlijk uit de uitspraak al duidelijk naar voren kwam en waarom het systeem moet veranderen.quote:'Contador gebruikte geen doping'
AMSTERDAM - Alberto Contador werd een maand geleden met terugwerkende kracht voor twee jaar geschorst vanwege zijn positieve test op clenbuterol in de Tour de France van 2010, maar volgens UCI-voorzitter Pat McQuaid staat het vast dat de Spanjaard geen doping heeft gebruikt.
© ANP
“Het sporttribunaal CAS heeft ook naar buiten gebracht dat Contador niet schuldig is en dat hij geen doping heeft genomen”, laat McQuaid optekenen in de krant AS.
“Maar de clenbuterol zat wel in zijn lichaam. Dat is tegen de regels, vandaar dat hij is bestraft. De aangetroffen hoeveelheid werkte ook niet prestatiebevorderend. Wij zouden overigens elk besluit van het CAS hebben geaccepteerd."
De baas van de UCI is het niet eens met de kritiek op de Spaans sportbestuurders. Zij zouden de strijd tegen doping niet serieus genoeg nemen.
Valverde
“In Spanje zijn er in de afgelopen periode maar twee geruchtmakende zaken geweest, die van Contador en die van Alejandro Valverde. Ik denk niet dat Spanje een dopingprobleem heeft. In elk geval niet groter dan andere landen.”
Volgens McQuaid ziet de toekomst van het wielrennen er goed uit. “De sport groeit in alle opzichten. Steeds meer mensen gebruiken wereldwijd ook de fiets, dat zijn positieve ontwikkelingen.”
In de uitspraak werd daar ook al iets over gezegd. Volgens mij konden ze dat ook niet goed verklaren. Mijn interpretatie van de uitspraak was dat ze vonden dat alle verklaringen eigenlijk geen goede was, maar het vervuilde supplement op zichzelf het meest waarschijnlijk, maar dat het eigenlijk niet goed verklaarbaar was dat zijn ploegmaats niet positief testten.quote:Op maandag 5 maart 2012 12:18 schreef Ericr het volgende:
Vervuilde supplementen zou ook betekenen dat ploeggenoten afwijkende waarden moeten hebben of ze moet heel toevallig supplementen hebben uit totaal andere batches.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |