abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108243696
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:15 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Wachtlijstvervuiling valt wel mee, als je alsnog afzegt schuift dat allemaal wel lekker door, toch? :+
Maar daardoor weet je altijd pas op het laatste moment of je wel of geen plek hebt, en dat is precies de onzekerheid die ertoe leidt dat ouders hun kind op meerdere plekken inschrijven.

Ik zou graag de knoop voor een basisschool definitief door willen hakken, maar op één school worden geen rondleidingen gegeven tot het kind bijna 4 jaar is. Hoe word je in hemelsnaam geacht de beslissing dan te nemen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_108243786
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar daardoor weet je altijd pas op het laatste moment of je wel of geen plek hebt, en dat is precies de onzekerheid die ertoe leidt dat ouders hun kind op meerdere plekken inschrijven.

Ik zou graag de knoop voor een basisschool definitief door willen hakken, maar op één school worden geen rondleidingen gegeven tot het kind bijna 4 jaar is. Hoe word je in hemelsnaam geacht de beslissing dan te nemen?
Daarom woon ik ook in een godvergeten gat, ik kan overal gelijk terecht :+
pi_108243807
Poeh, ja verhuizen lijkt me ook een gedoe inderdaad. Veel lastiger nog.
pi_108243814
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:18 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

Daarom woon ik ook in een godvergeten gat, ik kan overal gelijk terecht :+
Ja, 't scheelt al dat we naar een slechte buurt zijn verhuisd.
pi_108243831
Ik zou dan al niet meer voor die school kiezen Claudia, als ze op dat vlak blijkbaar zo weinig realistisch zijn :-p.
pi_108243905
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, 't scheelt al dat we naar een slechte buurt zijn verhuisd.
:D_!

Als wij ooit verhuizen zal dat wel zijn als allebei de meisjes al op school zitten, jongste net wel of nog net niet. Ik hoop maar dat we dan ergens een beetje behoorlijk in kunnen stromen :') t is in elk geval wel het plan om dan naar de andere kant van t land te verhuizen of iets in die richting.
:)
pi_108243913
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:19 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik zou dan al niet meer voor die school kiezen Claudia, als ze op dat vlak blijkbaar zo weinig realistisch zijn :-p.
Het is een heel geliefde school. En misschien wat elitair. Ik ben ook geneigd af te knappen, maar aan de andere kant hoor ik van andere ouders dat het een héél fijne school is, een liefdevolle omgeving.

We hebben in principe voor een andere school gekozen die ik geweldig vind en waar we een fantastische rondleiding hebben gehad van een bevlogen directrice. Maar ik laat de aanmelding op die elitaire school toch nog maar even staan. Ik vind het alleen irritant dat het dus een nog niet definitief genomen beslissing blijft, en de onzekerheid ervan hangt ook samen met onzekerheid over de buitenschoolse opvang.
pi_108244012
Pfff, ik ben blij dat ik zo snel gelukkig was met een school. Het lijkt me een hele lastige keuze, als je je er zo in verdiept.
pi_108244025
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:20 schreef mignonne het volgende:

[..]

:D_!

Als wij ooit verhuizen zal dat wel zijn als allebei de meisjes al op school zitten, jongste net wel of nog net niet. Ik hoop maar dat we dan ergens een beetje behoorlijk in kunnen stromen :') t is in elk geval wel het plan om dan naar de andere kant van t land te verhuizen of iets in die richting.
andere kant van t land? als in: hier in de buurt?????
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_108244050
Hier is de bso gekoppeld aan het dagverblijf waar de kinderen nu op zitten en ook aan de basiisschool waar ze naartoe gaan, dus het stroomt dan allemaal lekker door zo.
pi_108244097
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Pfff, ik ben blij dat ik zo snel gelukkig was met een school. Het lijkt me een hele lastige keuze, als je je er zo in verdiept.
Is je er niet zo in verdiepen dan een optie?

Ik dacht aanvankelijk bijvoorbeeld nogal laconiek over de buitenschoolse opvang. Tot ik besefte hoeveel tijd ze er door zouden brengen. En tot mijn lief vertelde over die indirecte verbanden met de Amsterdamse zedenzaak. Blegh.
pi_108244249
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:23 schreef XXXKarinXXX het volgende:

[..]

andere kant van t land? als in: hier in de buurt?????
don't push it :P

ergens tussen utrecht en arnhem zien we wel zitten. Ik persoonlijk zie het hoge noorden maar vooral het diepe zuiden wel heel erg zitten, maar dat ziet B. niet zo zitten. en ik ben ook nog steeds te porren voor Taiwan of Japan, maar dat wil mijn hij niet :P

Ik heb al wel een rondje websites gedaan van de scholen hier in de buurt, en ik heb wel een voorkeursschool, gebaseerd op verschillende dingen zoals afstand en onderwijsvorm, visie enz enz. Maar ik heb er geen complete studie van gemaakt, deels ook omdat het cb zei dat we ons echt nog niet hoefden te verdiepen en aan te melden dat het met de wachtlijsten voor scholen wel meevalt hier.

En bso speelt niet zo omdat ik hoop dat de meisjes dan nog naar onze geweldige awesome lieve gastouder kunnen O+ voor haar zou het wel heel fijn zijn als ze naar dezelfde school als haar zoon gaan bedenk ik me nu :+
pi_108244253
Voor jou niet waarschijnlijk. Voor mij was het puur een gevoelskwestie. De twee scholen hier voelden niet goed, en de school in de wijk hiernaast wel. Ik heb me niet in lesmethoden of eindresultaten verdiept of niks, nee. Shame on me! Maar zo zit ik in elkaar, ik maak altijd zo mijn beslissingen.
pi_108244268
Nou ja, wat een geklaag van me. :Y) Zo erg is het natuurlijk allemaal niet, maar het is gewoon gedoe. En het voelt soms allemaal nogal overweldigend omdat het over De Toekomst van de kinderen gaat.
pi_108244296
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Voor jou niet waarschijnlijk. Voor mij was het puur een gevoelskwestie. De twee scholen hier voelden niet goed, en de school in de wijk hiernaast wel. Ik heb me niet in lesmethoden of eindresultaten verdiept of niks, nee. Shame on me! Maar zo zit ik in elkaar, ik maak altijd zo mijn beslissingen.
Maar om er een gevoel bij te krijgen moet je je er toch ook in verdiepen? Het is niet alsof je dacht: "Hey, de naam van de school staat me aan. Daar gaan ze naartoe!"
pi_108244330
Zijn er in Amsterdam lange wachtlijsten voor scholen Claudia? In Utrecht heb je gewoon niet altijd je 1e keus voor een school. De wachtlijsten zijn zo enorm groot.
pi_108244391
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:27 schreef mignonne het volgende:

ergens tussen utrecht en arnhem zien we wel zitten. Ik persoonlijk zie het hoge noorden maar vooral het diepe zuiden wel heel erg zitten, maar dat ziet B. niet zo zitten. en ik ben ook nog steeds te porren voor Taiwan of Japan, maar dat wil mijn hij niet :P
In dat geval weet ik nog wel een degelijke basisschool op de Veluwe. :+
pi_108244427
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar om er een gevoel bij te krijgen moet je je er toch ook in verdiepen? Het is niet alsof je dacht: "Hey, de naam van de school staat me aan. Daar gaan ze naartoe!"
Mijn dochter gaat uiteindelijk welgeteld 3 uur naar de bso en blijft op drie dagen over. Dat is relatief gezien echt niet zoveel tijd. Dat ze daarheen gaat met de kindjes die ze al kent van het kdv en van school straks en de leidsters die ze kent, voelt goed.

Bijna wel. Zoals ik al zei, ik heb me nergens in verdiept, echt niet. :D Ik ben op gesprek geweest op de school waar ze naartoe gaan (maar dat gevoel had ik daarvoor al) en de andere twee scholen voelden al niet goed zonder dat ik er uberhaupt geweest was. :P
pi_108244591
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Nou ja, wat een geklaag van me. :Y) Zo erg is het natuurlijk allemaal niet, maar het is gewoon gedoe. En het voelt soms allemaal nogal overweldigend omdat het over De Toekomst van de kinderen gaat.
Ze komen wel op hun plek hoor. Wij hebben in mijn jeugd op Aruba gewoond, kregen les in beroerd Nederlands en het niveau was niet te vergelijken met het niveau van de meeste scholen hier. Ik kreeg gymnasiumadvies en heb zonder problemen de overstap naar de middelbare school hier kunnen maken. Het komt allemaal zo nauw niet. dat denk ik echt.Mijn ouders hebben daar op durven vertrouwen en ik denk dat dat terecht was.
pi_108244629
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:28 schreef Meimeltje het volgende:
Zijn er in Amsterdam lange wachtlijsten voor scholen Claudia? In Utrecht heb je gewoon niet altijd je 1e keus voor een school. De wachtlijsten zijn zo enorm groot.
Het verschilt per stadsdeel. Zelfs het aannamebeleid varieert. Ik kan dus over andere stadsdelen niet zoveel zeggen. Ik weet wel dat er veel geloot wordt en je dan volstrekt onzeker bent over de school waarop je kind belandt. Maar dat systeem gaat heel binnenkort veranderen. Dan komt er een centraal systeem waarbij je je 1e, 2e en 3e keuze aan kunt geven. Je hebt dan een heel grote kans dat je kind op je 1e dan wel 2e keuze terecht komt.

Wat dit stadsdeel betreft: het is verloederd gedeelte van Amsterdam met een paar mooie (lees: dure) delen en er wordt veel opgeknapt. De populatiesamenstelling verandert dus rap. Er zijn een paar scholen waar zo'n beetje alle blanke, hoogopgeleide ouders hun kind naartoe willen brengen. Op die scholen zijn er dus lange wachtlijsten. Wel is het zo dat je in ons stadsdeel je kind pas vanaf 2 jaar in kunt schrijven. In andere stadsdelen moet je er vroeger bij zijn (en zelfs dan ben je niet zeker van een plek). In sommige schoolgidsen heb ik bovendien gelezen over een gesprek met de ouders om bijvoorbeeld hun motivatie te bevragen, maar ik weet niet in hoeverre een basisschool dat als selectiecriterium mag gebruiken.
pi_108244680
nouja zo is mijn voorkeur idd ook meer op een gevoel berust dan op een dieptestudie ja groofs :Y
Ik heb twee scholen hier in de buurt die voelden niet goed, en de andere school hier voelde wel goed. Ik heb wel de websites nog nagekeken hoe het zat allemaal en dat bevestigde mijn gevoel alleen maar. Het zijn maar kleine dingen die het hem doen overigens hoor, maar toch groot genoeg om te denken meh... En het zijn ook maar kleine dingen die me dan weer wel een goed gevoel geven over die andere school.
Het is vooral de hoge kneuterigheidsfactor die het hem doet :Y) gecombineerd met de afstandsfactor en het feit dat ik zelf op een soortgelijke school heb gezeten (omg projectie! :P)

ik heb me verder niet verdiept in onderwijstypen en dat soort dingen omdat ik me van al die dingen, als ik ze zo oppervlakkig lees, afvraag of ze wel bij ons passen. Ik ga het op het cb wel eens navragen of zij iets hebben wat ze me nou echt aan zou kunnen bevelen, wat zij bij mijn kind vinden passen, en dan kijk ik wel of ik daar wat mee doe :D
pi_108244733
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:33 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Ze komen wel op hun plek hoor. Wij hebben in mijn jeugd op Aruba gewoond, kregen les in beroerd Nederlands en het niveau was niet te vergelijken met het niveau van de meeste scholen hier. Ik kreeg gymnasiumadvies en heb zonder problemen de overstap naar de middelbare school hier kunnen maken. Het komt allemaal zo nauw niet. dat denk ik echt.Mijn ouders hebben daar op durven vertrouwen en ik denk dat dat terecht was.
Daar staat tegenover dat er ook kinderen zijn die zich niet op hun plek voelen. Ik heb er in de basis ook wel vertrouwen in, hoor, maar ik ben er niet van overtuigd dat het iets vanzelfsprekends is. Bovendien denk ik dat de basisschoolkeuze er wel enige invloed op kan hebben.
pi_108244738
Haha, ja die projectie herken ik ook. Ik zie nu al voor me op welke middelbare school mijn kinderen hier straks zullen zitten. Die school lijkt verdacht veel op mijn oude middelbare school. :7
pi_108244796
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef groofskendezoveelste het volgende:

Bijna wel. Zoals ik al zei, ik heb me nergens in verdiept, echt niet. :D Ik ben op gesprek geweest op de school waar ze naartoe gaan (maar dat gevoel had ik daarvoor al) en de andere twee scholen voelden al niet goed zonder dat ik er uberhaupt geweest was. :P
Waarop heb je dat laatste dan gebaseerd?
pi_108244838
Dan is het ook echt nodig om je in de scholen te verdiepen he Claudia!
Hier mag je ook pas na 2 jaar inschrijven volgens mij.

Wij hebben het net als Groof niet zo erg gedaan. We zijn bij een school geweest en hadden Kyllian daar ingeschreven. Poosje later hoorden we dat er een nieuwe school zou komen vlakbij waar ons nieuwe huis kwam te staan. Daar hebben we een gesprek gehad (op een andere lokatie), de manier van lesgeven sprak ons aan en we hadden er een beter gevoel bij dan die hele grote school waar hij ingeschreven stond. Toen dus daar ingeschreven.

Dyon zal gewoon naar dezelfde school een bso gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')