http://www.rijksoverheid.(...)de-basisschool-werktquote:Leerplicht
De meeste kinderen in Nederland gaan naar de basisschool als ze 4 jaar zijn. De Leerplichtwet schrijft voor dat kinderen vanaf 5 jaar naar school moeten. Een kind is dan leerplichtig en moet vanaf de eerste schooldag in de maand na de verjaardag op de basisschool meedoen. Sommige gemeenten sturen de ouders een brief als een kind 3 jaar wordt. In die brief staat wanneer ouders hun kind moeten inschrijven bij een school in de gemeente. Het is belangrijk om dit op tijd te doen, omdat sommige scholen een wachtlijst hebben.
Als een kind 3 jaar en 10 maanden oud is, mag het alvast een aantal dagen (of halve dagen) naar school om te wennen. Deze kennismakingsperiode duurt maximaal 5 dagen. Omdat dit niet verplicht is, hebben niet alle scholen zo’n kennismakingsperiode.
Dat is helemaal makkelijk, gewoon bij het begin van schooljaar starten! Andere nieuwe kindjes hier op school hadden dan meestal voor de zomervakantie een paar wendagen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:00 schreef mignonne het volgende:
Duidelijk Meimel, in dat geval voor ons dus volgend jaar
omdat ze op 25 augustus zit dan zit ze waarschijnlijk net precies aan het begin van het volledige schooljaar![]()
DJMO ik heb begrepen dat ze vanaf 4 naar school mogen en vanaf 5 naar school móeten. Mn tante had de (imho irritante) gewoonte om haar kinders naar haar eigen blieven thuis te houden toen ze nog 4 waren. Niet uit overtuiging verder ofzo maar gewoon omdat het handiger was met boodschappen doen of weet ik veel wat voor non-redenen
ja ik vind het bizar dat er verwacht wordt dat je je leven al in zo'n mate vastgelegd en vooruitgepland hebtquote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:02 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik het vervelende vind van Ivan nu al inschrijven op een buitenschoolse opvang is dat we nu ookal moeten beslissen hoeveel en welke dagen we af gaan nemen. En ik heb geen flauw idee. Weet ik veel wat voor werk ik dan doe en wat voor afspraken we willen en kunnen maken.
Die grens (vroeger oktober en nu januari) geldt voor de overgang naar een andere groep.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:05 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik dacht trouwens dat het vroeger ging met een grens die op 1 oktober lag? ik was namelijk een 'vroege'leerling i.v.m. verjaardag op 23 september. mijn buurmeisje was van 9 oktober en ging dus pas het jaar daarop naar school.
Nou ja, door die wachtlijsten word je dus wel gedwongen om al zover vooruit te denken. Ik vind het lastig, want het naar school gaan is een volstrekt abstract gebeuren voor me. Welke dagen zijn handig om af te nemen? Ik weet ook niet in hoeverre mijn schoonouders dan nog bij kunnen springen (hoe zal het met hun gezondheid gaan?), hoeveel mijn lief werkt, wat voor werk ik heb, in hoeverre ik minder dan fulltime kan werken. En dan zijn er nog allerlei (mogelijke) veranderingen die losstaan van onze persoonlijk situaties. Zo gaan binnenkort de schooltijden in heel Amsterdam veranderen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nou ja, dat verwachten ze natuurlijk eigenlijk niet, dat heeft met die lange wachtlijsten te maken. Ik heb gewoon ingeschreven voor wat ik maximaal nodig dacht te hebben (je kunt ook gewoon vijf dagen aanvragen) en dan mag je hier tot twee maanden van te voren nog opzeggen. Ik heb dus pas kort geleden doorgegeven wat ik definitief nodig heb aan bso voor S.
Nee natuurlijk verwachten ze het niet zo zwart/wit, maar het is wel de insteek geworden. Niet per se door de schuld van iemand direct. Voor een kdv/bso is het anders ook niet meer te doen om iets in te plannen, maar als je dus inderdaad tussentijds verhuisd dan kun je achteraan sluiten op een ellenlange wachtlijst.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:10 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nou ja, dat verwachten ze natuurlijk eigenlijk niet, dat heeft met die lange wachtlijsten te maken. Ik heb gewoon ingeschreven voor wat ik maximaal nodig dacht te hebben (je kunt ook gewoon vijf dagen aanvragen) en dan mag je hier tot twee maanden van te voren nog opzeggen. Ik heb dus pas kort geleden doorgegeven wat ik definitief nodig heb aan bso voor S.
Wachtlijstvervuiling valt wel mee, als je alsnog afzegt schuift dat allemaal wel lekker door, toch?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, door die wachtlijsten word je dus wel gedwongen om al zover vooruit te denken. Ik vind het lastig, want het naar school gaan is een volstrekt abstract gebeuren voor me. Welke dagen zijn handig om af te nemen? Ik weet ook niet in hoeverre mijn schoonouders dan nog bij kunnen springen (hoe zal het met hun gezondheid gaan?), hoeveel mijn lief werkt, wat voor werk ik heb, in hoeverre ik minder dan fulltime kan werken. En dan zijn er nog allerlei (mogelijke) veranderingen die losstaan van onze persoonlijk situaties. Zo gaan binnenkort de schooltijden in heel Amsterdam veranderen.
Als ik Ivan nu voor het maximaal aantal dagen in zou willen schrijven zouden dat 5 dagen worden. Maar ik wil hem niet om het zekere voor het onzekere te nemen voor zoveel dagen inschrijven, want daardoor treedt er wachtlijstvervuiling op. Ik werk daar liever niet aan mee. (Maarja, dat doe ik toch ook weer wel, want we schrijven hem op 2 plekken in.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |