AMSTERDAM - De Verenigde Naties hebben donoren om 611 miljoen dollar gevraagd om hongersnood in Zuidelijk Afrika te kunnen voorkomen. Bijna de helft van het geld is nodig voor Zimbabwe, ooit de graanschuur van de regio.
Voor ongeveer dertien miljoen mensen in zeven landen dreigt een tekort aan voedsel door droogtes, overstromingen en politiek wanbeheer.
,,Het is nog mogelijk om hongersnood te vermijden en levens te redden, maar het raam gaat snel dicht'', stelde VN-secretaris-generaal Kofi Annan in een verklaring waarin hij de internationale gemeenschap opriep ,,een menselijke tragedie op het Afrikaanse continent'' te voorkomen.
Behalve Zimbabwe hebben Malawi, Lesotho, Mozambique, Swaziland en Zambia voedselhulp nodig. Het zijn de ernstigste voedseltekorten sinds 1992, toen er grote droogte heerste. Ook nu speelt het klimaat een rol, maar de crisis wordt verergerd door ,,twijfelachtig regeringsbeleid en economische teruggang. De beperkte toegang tot basale sociale voorzieningen en een grote verspreiding van hiv maken de bevolking gevoeliger voor honger'', aldus een rapport van het VN-kantoor voor Humanitaire Aangelegenheden.
Chef van dit kantoor Kenzo Oshima zei dat het beleid van de Zimbabwaanse regering een bron van zorg is voor de donorgemeenschap en dat dit de Zimbabwaanse minister van sociale zaken July Moyo donderdag op een bijeenkomst van donoren duidelijk is gemaakt. De VN noemen het landverdelingsprogramma van de regering de hoofdoorzaak van de economische teruggang. Hierdoor dreigt nu voor de helft van de bevolking de hongerdood. ,,We kunnen niet wachten tot we de afschuwelijke beelden zien die maar al te bekend zijn van eerdere hongersnoden'', zei Oshima. ,,We hebben nog maar enkele maanden de tijd om de nodige middelen te mobiliseren.''
VN-baas Annan noemde niet Angola, waar ook drie miljoen mensen voedselhulp nodig hebben. Na een 27 jaar durende burgeroorlog bestaat daar eindelijk vrede, dankzij de dood van Unitaleider Savimbi eerder dit jaar. Jarenlang is de bevolking heen en weer geschoven tussen regeringsleger en rebellen, zodat planten en oogsten onmogelijk werd.
De honderdduizenden die de laatste maanden uit de bush tevoorschijn komen zijn dan ook chronisch ondervoed. Daarnaast zijn er miljoenen ontheemden die al jarenlang van hulp afhankelijk zijn.
Hulpverleningsorganisatie Oxfam stelde gisteren dat hulp in de vorm van voedsel, zaden en gereedschappen in Angola snel op gang moet komen. Mensen kunnen dan voor het komende regenseizoen nog planten. Ook moet de ontmijning snel worden opgevoerd omdat boerengezinnen al naar het platteland beginnen terug te keren.
-----------------------
En weer wordt er een lapmiddeltje ingezet, een doekje voor het bloeden die de gevolgen op de korte termijn oplost maar het probleem alleen maar groter maakt. Want al dat voedsel stilt de honger van de mensen daar wel tijdelijk, maar zorgt er tevens voor dat de boeren daar hun spullen aan de straatstenen niet meer kwijt raken, en dat de prijzen van bijv graan en rijst de diepte in kelderen.
Eens in de zoveel tijd komt de propagandamachine weer op gang, er moet geld ingezameld worden. Veel mensen denken dat ze hun plicht hebben gedaan, ze hebben hun schuld afgelost en hun geweten geschoond, omdat ze wat grijpstuivertjes op een girorekening gestort, geld dat voor een groot deel aan de strijkstokken blijft hangen, of in handen komt van corrupte regeringen, en de rest wordt over de balk geflikkerd in de vorm van zinloze symptoombestrijding, waardoor op de lange termijn het probleem alleen maar groter wordt en de arme gebieden van Afrika steeds meer in een afhankelijkheidsrelatie worden gedwongen: WIJ helpen jullie altijd, dus moeten WIJ ook enige zeggenschap hebben over jullie land, daar komt het vaak wel op neer. Onder het mom van liefdadigheid wordt het te grote ego van het westen gecultiveerd en het superioriteitsgevoel nog eens extra aangedikt. Dankzij de media denkt 90% van de westerlingen dat Afrika alleen bestaat uit uitgestrekte droge woestijn met allemaal huilende kindertjes met opgezwollen buikjes met zwermen vliegen rond de mond, een beeld dat absoluut niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het is echter in het belang van de hulporganisaties dat dit beeld in stand gehouden blijft, want het staat garant voor vrijgevigheid.
Het westen is er echter stiekem bij gebaat dat Afrika arm en afhankelijk blijft. Hoe armer ze zijn, hoe lager de arbeidskosten, dus dan kunnen we lekker daar onze sportschoentjes in elkaar laten zetten, onze merkkleertjes laten naaien. Zolang je ze dom houdt, weten ze ook niets over arbeidsvoorwaarden of minimum leeftijd of loon.
Een grote hypocriete, misdadige mafiazooi is het. Ik pleit ervoor om alle financiele en voedselhulp te stoppen. Er moet alleen nog hulp gegeven worden in de vorm van educatie en onderwijs. Stuur er maar mensen heen, mensen die de handen uit de mouwen willen steken. Geen geld meer, want die verdwijnt in de bodemloze put. Tevens moet het kromme beeld van Afrika onmiddelijk rechtgezet worden, want het beeld dat je via de media voorgeschoteld krijgt, is pure propaganda, bedoeld om het geld te laten stromen, geld dat op de lange termijn meer kwaad doet dan goed.
We moeten ons imo niet meer bemoeien met de honger in verweglandjes. Dan is het heel even heel erg verschrikkelijk afzien daar, gaan er een heleboel mensen dood, en is uiteindelijk het evenwicht weer hersteld. Degenen die na verloop van tijd nog leven kunnen voor hun eiegn kostje zorgen, zullen zelfs genoeg te eten hebben en goed kunnen overleven
Het is tijd om de natuur haar werk te laten doen en het evenwicht zich vanzelf weer te laten herstellen.
quote:Wou jij beweren dat het beeld dat je van Afrika krijgt klopt? Men is helemaal gehersenspoeld door deze beelden. Ik ga binnenkort op vakantie naar Ethiopie, in werkelijkheid een heel mooi land met heel veel mooie natuur en nog mooiere cultuur, voor een groot deel erg vruchtbaar, maar als ik dat tegen mensen zeg, krijg ik meewarige en onbegrijpende blikken, "wat heb je daar te zoeken? Daar is toch alleen honger en ellende en uitgemergelde half dode negertjes in de woestijn??"
Op zaterdag 20 juli 2002 21:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ach ja... de media zullen het een keer niet gedaan hebben...
Ik moet zeggen dat ik daar tot voor kort ook een beetje zo over dacht, tot ik me er eens echt in ging verdiepen. Het grootste gedeelte is daar echter te lui voor en slikt blindelings wat ze op het 8 uur journaal voorgeschoteld krijgen zonder zelf na te denken. De media is de schuld van het slechte beeld van Afrika, en indirect mede schuld aan de armoede en afhankelijkheid van dit continent.
quote:En wat als bijvoorbeeld hier een ernstig virus uitbreekt. Moeten we dan ook alle mensen die ziek zijn laten stikken?
Op zaterdag 20 juli 2002 21:38 schreef speedcore het volgende:
aan de ene kant loopt iedereen te panieken dat we overbevolkt raken op de aarde, aan de ander kant proberen we zoveel mogelijk mensen in leven te houden, bij voorkeur op plaatsen waar zeker te weten maar net genoeg is aan natuurlijke voorraad voor een fractie ervan.We moeten ons imo niet meer bemoeien met de honger in verweglandjes. Dan is het heel even heel erg verschrikkelijk afzien daar, gaan er een heleboel mensen dood, en is uiteindelijk het evenwicht weer hersteld. Degenen die na verloop van tijd nog leven kunnen voor hun eiegn kostje zorgen, zullen zelfs genoeg te eten hebben en goed kunnen overleven
Het is tijd om de natuur haar werk te laten doen en het evenwicht zich vanzelf weer te laten herstellen.
Volgens mij ben je toe aan een nieuwe dokter... (of brein)
quote:ja. nattuurlijk grote schoonmaak heet zoiets.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
En wat als bijvoorbeeld hier een ernstig virus uitbreekt. Moeten we dan ook alle mensen die ziek zijn laten stikken?
even de zwakke genen er uit filteren.
quote:de mensen krijgen juist te weinig beelden te zien. Sinds de Tweede Wereld oorlog zijn al 50 miljoen kinderen in Afrika gestorven en dan zou je zeggen, hier gaan we massaal iets aan doen. We zijn hier in het westen zo rijk en hebben zoveel middelen om mensen te helpen. Maar nee hoor. Medicijnen worden nog altijd lekker duur gehouden en we geven ons geld liever aan gevechtsvliegtuigen van tig miljard. Ik vind dat er een soort America for Africa benefiet moet worden gehouden maar dan onder een globalere naam. Als we al me zijn alle 1 euro per jaar geven zou het al helpen. Maar niet iedereen is zo sociaal.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Wou jij beweren dat het beeld dat je van Afrika krijgt klopt? Men is helemaal gehersenspoeld door deze beelden. Ik ga binnenkort op vakantie naar Ethiopie, in werkelijkheid een heel mooi land met heel veel mooie natuur en nog mooiere cultuur, voor een groot deel erg vruchtbaar, maar als ik dat tegen mensen zeg, krijg ik meewarige en onbegrijpende blikken, "wat heb je daar te zoeken? Daar is toch alleen honger en ellende en uitgemergelde half dode negertjes in de woestijn??"
Ik moet zeggen dat ik daar tot voor kort ook een beetje zo over dacht, tot ik me er eens echt in ging verdiepen. Het grootste gedeelte is daar echter te lui voor en slikt blindelings wat ze op het 8 uur journaal voorgeschoteld krijgen zonder zelf na te denken. De media is de schuld van het slechte beeld van Afrika, en indirect mede schuld aan de armoede en afhankelijkheid van dit continent.
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 20-07-2002 21:47]
Overgens is Leshoto een land dat in z'n geheel erg hoog ligt (het heeft het hoogste laagste punt), een groot deel van het land bevind zich boven de boomgrens, dus erg vruchtbaar is het allemaal niet :S
quote:doe ff normaal man imbeciel, als er iemand op deze wereld dood moet zijn wij het wel, europa en amerika, omdat wij degene zijn die deze planeet zo naar de klote helpen, en geloof het of niet, al die shit in afrika komt ook door de rijke westerse wereld.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:38 schreef speedcore het volgende:
aan de ene kant loopt iedereen te panieken dat we overbevolkt raken op de aarde, aan de ander kant proberen we zoveel mogelijk mensen in leven te houden, bij voorkeur op plaatsen waar zeker te weten maar net genoeg is aan natuurlijke voorraad voor een fractie ervan.We moeten ons imo niet meer bemoeien met de honger in verweglandjes. Dan is het heel even heel erg verschrikkelijk afzien daar, gaan er een heleboel mensen dood, en is uiteindelijk het evenwicht weer hersteld. Degenen die na verloop van tijd nog leven kunnen voor hun eiegn kostje zorgen, zullen zelfs genoeg te eten hebben en goed kunnen overleven
quote:dus we kunnen hier niet genoeg produceren, maar desondanks houden we toch zoveel over dat we het maar weggooien
Op zaterdag 20 juli 2002 21:47 schreef goflow het volgende:[..]
Dan nog wat, je denkt toch niet dat europa zelf genoeg voedsel kan produceren om zelf-redzaam te zijn?
Landbouw wordt in de EU als de tering gesubsideerd en het levert een enorme berg vreten op waar we geen fuck mee doen.
wat is het nou? hebben we nou eten over of tekort?
quote:Ja, we zitten hier met een berg vreten waar je naar van wordt omdat europa goedkoper eten uit bv argentinie haalt. Europese boeren hebben een overschot omdat niemand die dure shit wil kopen, en vervolgens doet de EU dat maar onder het motto 'subsidies'
Op zaterdag 20 juli 2002 21:50 schreef speedcore het volgende:[..]
dus we kunnen hier niet genoeg produceren, maar desondanks houden we toch zoveel over dat we het maar weggooien
wat is het nou? hebben we nou eten over of tekort?
quote:we kunnen het dus makkelijk zelf maken en genoeg ook.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:53 schreef goflow het volgende:[..]
Ja, we zitten hier met een berg vreten waar je naar van wordt omdat europa goedkoper eten uit bv argentinie haalt. Europese boeren hebben een overschot omdat niemand die dure shit wil kopen, en vervolgens doet de EU dat maar onder het motto 'subsidies'
wel dom eigenlijk als je je eten naar europa verscheept en verolgens gaat zitten honger lijden. Dan had je het toch beter zelf op kunnen eten ipv er geld voor te vragen aan een europeaanse handelaar
quote:Pardon?
Op zaterdag 20 juli 2002 22:04 schreef goflow het volgende:
zoek het ook maar uit.. je moest eens weten hoe het leven daar gaat, dan lul je echt wel anders dan die kinderachte kut puberale opmerkingen van je.
quote:
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Wou jij beweren dat het beeld dat je van Afrika krijgt klopt? Men is helemaal gehersenspoeld door deze beelden. Ik ga binnenkort op vakantie naar Ethiopie, in werkelijkheid een heel mooi land met heel veel mooie natuur en nog mooiere cultuur, voor een groot deel erg vruchtbaar, maar als ik dat tegen mensen zeg, krijg ik meewarige en onbegrijpende blikken, "wat heb je daar te zoeken? Daar is toch alleen honger en ellende en uitgemergelde half dode negertjes in de woestijn??"
quote:
Behalve Zimbabwe hebben Malawi, Lesotho, Mozambique, Swaziland en Zambia voedselhulp nodig. Het zijn de ernstigste voedseltekorten sinds 1992, toen er grote droogte heerste. Ook nu speelt het klimaat een rol, maar de crisis wordt verergerd door ,,twijfelachtig regeringsbeleid en economische teruggang. De beperkte toegang tot basale sociale voorzieningen en een grote verspreiding van hiv maken de bevolking gevoeliger voor honger'', aldus een rapport van het VN-kantoor voor Humanitaire Aangelegenheden.
Ik kan niet meer zeggen dat moeder natuur gewoon alles in evenwicht probeert te houden. Dus ik vind het niet gek dat er hongersnood is en dat er virussen bestaan die nog niet te genezen zijn.
Dus met andere woorden het intereseert me geen klote als daar hongersnood is.
Als hier hongersnood zou zijn krijgen we dan ook voedsel of geld voor eten te kopen van hun daaro ?? I don't think so want dat hebben ze niet
quote:overbevolking in Afrika hebben we vooral te danken aan de Katholieke kerk die vrijen zonder condoom predikt. Verder omdat ze de mensen daar aangemoedigd hebben om zoveel mogelijk kinderen te baren omdat dat goed is voor de oudedagvoorziening en (waar het de kerk natuurlijk om te doen is) zieltjes voor de toekomst winnen.
Op zaterdag 20 juli 2002 22:18 schreef Stone het volgende:
Het wordt steeds drukker en drukker op de wereld.Ik kan niet meer zeggen dat moeder natuur gewoon alles in evenwicht probeert te houden. Dus ik vind het niet gek dat er hongersnood is en dat er virussen bestaan die nog niet te genezen zijn.
Dus met andere woorden het intereseert me geen klote als daar hongersnood is.
Als hier hongersnood zou zijn krijgen we dan ook voedsel of geld voor eten te kopen van hun daaro ?? I don't think so want dat hebben ze niet
Overigens is er natuurlijk niet alleen overbevolking alleen in Afrika. Vergeet niet dat er alleen al in India en China 2,26 Miljard mensen wonen.
Als het werkelijk de schuld is van de katholieke kerk dan wordt het tijd dat al die gouden beelden die in die kerken staan es verkocht woren en dan geven ze dat geld maar daaraan uit.
En dan nog wat ik zei het wordt drukker en drukker op deze wereld en dat is bij mij nog steeds niet alleen Afrika.
maar iedereen heeft zijn eigen mening zo ook ik en jij natuurlijk ook en dat hoort ook zo te zijn.
quote:He wow, we zijn het eens lijkt het wel.
Op zaterdag 20 juli 2002 23:17 schreef Meneer_Aart het volgende:
Nogal makkelijk om alles op het Westen te schuiven zoals Schorpioen doet. Natuurlijk gaat dat op voor landbouwsubsidies, goedkope arbeid voor multinationals en idd de RTL4-acties met hartverscheurende beelden van noodlijdende Afrikaantjes, waar de Nederlandse burger met een gerust geweten (en kans op mooie prijzen) geld voor kan storten, maar de corruptie, verrijking van de zwarte elite, dictaturen enz. in Afrikaanse landen zelf is misschien nog wel een veel grotere oorzaak van de aanhoudende armoede. Maar het zijn deze leiders die het Westen een schuldcomplex aan willen praten, terwijl de president van Nigeria een kopie van de Sint Pieter in zijn land bekostigt. Democratisering moet eerst gebeuren, weg met de dictaturen, en dat moet hand in hand gaan met bestedingen in onderwijs. De elite daar is net zo schuldig aan de armoede als het zogenaamd uitbuitende Westen.
quote:Als ik maar niet rechts wordt, ik begin aan mezelf te twijfelen
Op zondag 21 juli 2002 00:31 schreef HiZ het volgende:[..]
He wow, we zijn het eens lijkt het wel.
Als we echt willen helpen en de honger in Afrika willen tegengaam dan zullen we een andere weg in moeten gaan. Stoppen met de markt daar naar de pleuris te helpen door massa's graan die wij toch al wegflikkerden (omdat ze anders ONZE markt naar de tering zouden helpen) daar te dumpen waardoor de hele economie daar ontwricht wordt. Stoppen met geld storten, geld dat toch op de verkeerde plaatsen terecht komt en alleen korte termijn politiek is.
Wat we moeten doen is duurzame hulp geven. Stuur er mensen, kennis, technologie naartoe, niet alleen geld. Zorg voor onderwijs, educatie, zorg dat ze zelf hun zaakjes op orde kunnen krijgen ipv dat ze altijd en eeuwig afhankelijk blijven van de Verlichte Weldoeners in het Westen. We moeten zorgen dat we ze niet meer in de slachtofferrol duwen, en zorgen dat ze uit de slachtofferrol kunnen kruipen. We moeten stoppen met het uitbuiten van die "domme zwartjes" door ze voor een paar cent 14 uur per dag in erbarmelijke omstandigheden te laten ploeteren om *ONZE* luxeartikelen te maken. Die mensen lopen daar schoenen van honderden euro per paar te maken terwijl ze zelf van hun salaris bij wijze van spreken nog niet eens een hap rijst per dag kunnen kopen!
We noemen de zgn liefdadigheid stoppen want met liefdadigheid heeft het geen ruk te maken: het is alleen bedoeld om ze lekker onder de duim te kunnen houden en ons ego te strelen en geweten te sussen. Want als we ECHT een oplossing zouden willen dan was de hele fucking Sahara nu zo vruchtbaar als een moestuin!
Ik zeg niet dat we ze moeten laten stikken zoals enkelen hier, integendeel. We moeten nu eens eindelijk beginnen met hulp en steun waar ze ECHT wat aan hebben, in plaats van een niet levensvatbaar kasplantje van Afrika te maken zoals we nu te vaak doen.
quote:Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar die dictaturen worden wel voor een groot deel in het zadel gehouden door westers geld.
Op zaterdag 20 juli 2002 23:17 schreef Meneer_Aart het volgende:
Nogal makkelijk om alles op het Westen te schuiven zoals Schorpioen doet. Natuurlijk gaat dat op voor landbouwsubsidies, goedkope arbeid voor multinationals en idd de RTL4-acties met hartverscheurende beelden van noodlijdende Afrikaantjes, waar de Nederlandse burger met een gerust geweten (en kans op mooie prijzen) geld voor kan storten, maar de corruptie, verrijking van de zwarte elite, dictaturen enz. in Afrikaanse landen zelf is misschien nog wel een veel grotere oorzaak van de aanhoudende armoede. Maar het zijn deze leiders die het Westen een schuldcomplex aan willen praten, terwijl de president van Nigeria een kopie van de Sint Pieter in zijn land bekostigt. Democratisering moet eerst gebeuren, weg met de dictaturen, en dat moet hand in hand gaan met bestedingen in onderwijs. De elite daar is net zo schuldig aan de armoede als het zogenaamd uitbuitende Westen.
quote:Was het je ook opgevallen dat de helft van die 611 miljoen nodig was voor Zimbabwe? Een land dus waar de landbouw die wel in staat was tot functioneren in de wereldmarkt stelselmatig kapot is gemaakt omdat hij ideologisch niet in het straatje van de hoerenzoon die zich daar president noemt past. Zimbabwe had tot voor kort geen hongersnoden, maar het dwingen van boeren om hun land niet meer te bewerken schijnt dat effect te hebben. Capice?
Op zondag 21 juli 2002 00:34 schreef Schorpioen het volgende:
Waar het mij om ging is dat de liefdadigheid in de vorm van geld het probleem alleen maar verergeren, en dat we door de media een te eenzijdig beeld voorgeschoteld.Als we echt willen helpen en de honger in Afrika willen tegengaam dan zullen we een andere weg in moeten gaan. Stoppen met de markt daar naar de pleuris te helpen door massa's graan die wij toch al wegflikkerden (omdat ze anders ONZE markt naar de tering zouden helpen) daar te dumpen waardoor de hele economie daar ontwricht wordt. Stoppen met geld storten, geld dat toch op de verkeerde plaatsen terecht komt en alleen korte termijn politiek is.
Wat we moeten doen is duurzame hulp geven. Stuur er mensen, kennis, technologie naartoe, niet alleen geld. Zorg voor onderwijs, educatie, zorg dat ze zelf hun zaakjes op orde kunnen krijgen ipv dat ze altijd en eeuwig afhankelijk blijven van de Verlichte Weldoeners in het Westen. We moeten zorgen dat we ze niet meer in de slachtofferrol duwen, en zorgen dat ze uit de slachtofferrol kunnen kruipen. We moeten stoppen met het uitbuiten van die "domme zwartjes" door ze voor een paar cent 14 uur per dag in erbarmelijke omstandigheden te laten ploeteren om *ONZE* luxeartikelen te maken. Die mensen lopen daar schoenen van honderden euro per paar te maken terwijl ze zelf van hun salaris bij wijze van spreken nog niet eens een hap rijst per dag kunnen kopen!
We noemen de zgn liefdadigheid stoppen want met liefdadigheid heeft het geen ruk te maken: het is alleen bedoeld om ze lekker onder de duim te kunnen houden en ons ego te strelen en geweten te sussen. Want als we ECHT een oplossing zouden willen dan was de hele fucking Sahara nu zo vruchtbaar als een moestuin!
Ik zeg niet dat we ze moeten laten stikken zoals enkelen hier, integendeel. We moeten nu eens eindelijk beginnen met hulp en steun waar ze ECHT wat aan hebben, in plaats van een niet levensvatbaar kasplantje van Afrika te maken zoals we nu te vaak doen.
quote:Bewijs die stelling maar eens.
Op zondag 21 juli 2002 00:36 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar die dictaturen worden wel voor een groot deel in het zadel gehouden door westers geld.
quote:Zie ook hier
Op zondag 21 juli 2002 00:52 schreef HiZ het volgende:[..]
Was het je ook opgevallen dat de helft van die 611 miljoen nodig was voor Zimbabwe? Een land dus waar de landbouw die wel in staat was tot functioneren in de wereldmarkt stelselmatig kapot is gemaakt omdat hij ideologisch niet in het straatje van de hoerenzoon die zich daar president noemt past. Zimbabwe had tot voor kort geen hongersnoden, maar het dwingen van boeren om hun land niet meer te bewerken schijnt dat effect te hebben. Capice?
quote:K.....dacht al....
Op zondag 21 juli 2002 01:29 schreef golfer het volgende:
benieuwd hoeveel FB topics dit verwijderen van die reakties weer oplevert.
Bier=> check
Peuken=> check
Asbak=> check
Chips=> check
Gaat nu naar FB toe.......
quote:bewijs maar dat het niet zo is
Op zondag 21 juli 2002 00:52 schreef HiZ het volgende:[..]
Bewijs die stelling maar eens.
Het leeuwendeel van het liefdadigheidsgeld komt gewoon in handen van de regering die het dan verder moeten verdelen. Die kopen er 3 zakken graan voor en de rest gaat in de eigen schatkist.
Maar ja, als ik dat kon bewijzen... dan waren we wel wat verder....
Waarom? Wat dacht je, als de wereldbevolking blijft groeien is het straxx echt een ramp en zitten we met hetzelfde probleem, geen werk, geen onderdak geen eten, omdat er teveel volk is. Niemand doet er wat aan om de bevolking daar te remmen, dus waarom zou je er geld in gaan steken om je eigen graf te graven.
Een WO doet ook wonderen, is er na de oorlog weer werkgelegenheid (om het land weer op te bouwen) en is er wat minder volk en is er weer ruimte.....
quote:ja, ik ben me er eentje. Gelukkig wordt er nu weer normaal gereageerd.
Op zondag 21 juli 2002 01:29 schreef golfer het volgende:
Volgens de [Lithion-methode] circa 20 op elkaar gerichte en offtopic-reakties van Speedcore en Toffe_Ellende, uit dit topic verwijderd, in de hoop dat dit topic verder wel inhoudelijk en levensvatbaar blijft.
benieuwd hoeveel FB topics dit verwijderen van die reakties weer oplevert.
quote:Dit gebeurt, zelfs als er geen geld maar goederen worden verzonden. De infrastructuur is dan in handen van de machthebber en zijn familie - die verkopen de goederen [graan, rijst] door aan marktkooplieden tegen prijzen waar de lokale boeren niet tegenop kunnen concurreren.
Op zondag 21 juli 2002 01:37 schreef Schorpioen het volgende:[..]
bewijs maar dat het niet zo is
Het leeuwendeel van het liefdadigheidsgeld komt gewoon in handen van de regering die het dan verder moeten verdelen. Die kopen er 3 zakken graan voor en de rest gaat in de eigen schatkist.
Maar ja, als ik dat kon bewijzen... dan waren we wel wat verder....
In feite is geld niet eens het grootste probleem, er spelen meerdere factoren een rol. Een grote factor zijn de regeringen van bepaalde landen zelf. Het geld wat "verdwijnd" binnen de landen is over het algemeen net zoveel als de schulden die landen nog open hebben staan bij oa de wereldbank.
Een goede manier van ontwikkelingshulp is het verbeteren van de markt. Ik werk op dit moment bij een organisatie die zich daar op richt. Wij plaatsen bij onze klanten (Afrikaanse bedrijven) Managers die daar het lokale management opleid om na +/- 4 jaar weer zelfstandig te kunenn opereren. Daarnaast wordt gekeken naar de trainings behoefte binnen het bedrijf. De Afrikaanse bedrijven betalen gewoon voor de Managers die ze bij ons af nemen. Voor de trainingen wordt +/- de helft betaald met donor geld.
Als je zorgt dat de markt "gezond" is dan hebben meer mensen een baan. Een baan betekend inkomen en een inkomen betekend betere leef omstandigheden.
Als je mensen hoort zeggen "laat Afrika maar verhongeren, dat last mooi "ons" overbevolkingsprobleem op" dan denk je echt die gasten sporen niet. Waarschijnlijk alles wat je niet ziet en nooit zal zien deert je niet dus mag kapot om te voorkomen dat het ooit problemen voor jou op zal leveren.
Ik ben zelf naar meerdere Afrikaanse landen geweest voor mijn werk (Zuid Afrika, Zimbabwe, Ghana, Nigeria, Ivoorkust) en als je bepaalde dingen daar ziet wordt je niet vrolijk. Maar in sommige landen zie je dat er (weer) opgebouwd wordt.
quote:
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Schorpioen het volgende:De media is de schuld van het slechte beeld van Afrika, en indirect mede schuld aan de armoede en afhankelijkheid van dit continent.
De oorzaak van deze hongersnood is iig het wegsturen van alle blanke boeren uit Zimbabwe, met als gevolg dat er geen vreten meer uit die regio komt omdat ze blijkbaar het land niet kunnen bewerken...niet van de media.
quote:Dit is dus duidelijk geen klassiek geval van "Eigen schuld dikke bult" Omdat Mugabe, nog schulden bij zijn militairen had, heeft ie hen de landerijen van de blanke boeren onrechtmatig "geschonken". Daar kan de bevolking niets aan doen.
Op dinsdag 23 juli 2002 13:57 schreef En_Sabah_Nur het volgende:
een klassiek geval van: "Eigen schuld dikke bult".
Maar jij hebt natuurlijk alle recht van spreken want jij weet precies hoe de situatie er daar uit ziet.
quote:Sounds good! Hoe heet die organisatie?
Op dinsdag 23 juli 2002 13:02 schreef DeadManWalking het volgende:
Een goede manier van ontwikkelingshulp is het verbeteren van de markt. Ik werk op dit moment bij een organisatie die zich daar op richt. Wij plaatsen bij onze klanten (Afrikaanse bedrijven) Managers die daar het lokale management opleid om na +/- 4 jaar weer zelfstandig te kunenn opereren. Daarnaast wordt gekeken naar de trainings behoefte binnen het bedrijf. De Afrikaanse bedrijven betalen gewoon voor de Managers die ze bij ons af nemen. Voor de trainingen wordt +/- de helft betaald met donor geld.
quote:Het land is gegeven aan zogenaamde veteranen en vriendjes van Mugabe. Het is de bedoeling dat de veteranen allemaal hun eigen keuterboerderijtje krijgen, en omdat keuterboertjes alleen maar last hebben van het oude personeel is dat ook weggejaagd. Dus, bedrijf kapot, know how weg, en nu maar wachten tot mensen als Schorpioen zichzelf geroepen voelen om de rekening te gaan betalen.
Op dinsdag 23 juli 2002 13:35 schreef Vaan_Banaan het volgende:
Wat ik me afvraag, aan wie hebben ze dat land 'gegeven' na het wegsturen van de blanke boeren. Degenen die daar werkten lijken me genoeg know-how te hebben. (ik neem aan dat die boeren niet alleen hun bedrijf runden)
Het land is gegeven aan zogenaamde veteranen en vriendjes van Mugabe. Het is de bedoeling dat de veteranen allemaal hun eigen keuterboerderijtje krijgen, en omdat keuterboertjes alleen maar last hebben van het oude personeel is dat ook weggejaagd. Dus, bedrijf kapot, know how weg, en nu maar wachten tot mensen als Schorpioen zichzelf geroepen voelen om de rekening te gaan betalen.
[/quote]
Wat zou jij dan voorstellen? Niks doen? Zo door gaan?
Het Westen heeft een voorsprong genomen op oa Afrika. Zou het niet menselijk zijn om er voor te zorgen dat ze de kans krijgen om weer in te lopen.
Er moet veel veranderen, ook binnen de landen zelf, maar vergeet niet dat maar een klein gedeelte van de bevolking daar de rijkdom in de zak steekt. Het grootste gedeelte dus niet.
Maar een vraag wat zou jij doen als jij nu de beslissing zou kunnen nemen, door gaan met ontwikkelen, of stoppen en laten verhongeren. Als het het laatste is dan hoop ik dat je ooit nog eens de kans krijgt om te kunnen kijken buiten jouw beschermde en goed geregelde wereldje. En dan kijken of je mening veranderd.
Trouwens als het het eerste is hoop ik ook dat je nog eens de kans krijgt om eens in Afrika te gaan kijken, want het is een supermooi continent.
Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor andere mensen die een puinhoop van hun leven maken of toestaan dat zogenaamde leiders dat doen.
quote:'We' hebben de boel natuurlijk wel in een puinhoop achtergelaten.
Op dinsdag 23 juli 2002 17:04 schreef HiZ het volgende:
Ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor andere mensen die een puinhoop van hun leven maken of toestaan dat zogenaamde leiders dat doen.
quote:Dit is dus precies wat ik bedoelde met "eigen schuld dikke bult".
Op dinsdag 23 juli 2002 16:06 schreef HiZ het volgende:Het land is gegeven aan zogenaamde veteranen en vriendjes van Mugabe. Het is de bedoeling dat de veteranen allemaal hun eigen keuterboerderijtje krijgen, en omdat keuterboertjes alleen maar last hebben van het oude personeel is dat ook weggejaagd. Dus, bedrijf kapot, know how weg, en nu maar wachten tot mensen als Schorpioen zichzelf geroepen voelen om de rekening te gaan betalen.
Toen de Tweede Wereldoorlog was afgelopen was Europa ook een groot wrak, sociaal en economisch was er niet veel meer van over. Wij zijn er bovenop gekomen, meerdere keren zelfs. Wij hebben ook niet alles gekregen.
Met de juiste instelling kom je een heel eind. Je moet natuurlijk wel gemotiveerd zijn om iets te willen veranderen. En zoals ik al zei, de "het is jullie schuld" houd echt een keertje op mensen.
Als we geld geven is het niet goed, want dan onderhouden we alleen maar de corrupte regimes, zetten we projecten op dan zijn ze niet goed genoeg of duidelijk genoeg, alles wat we geven en doen en aanbieden is uiteindelijk allemaal in ons eigen belang. Het is allemaal en altijd onze schuld nu, toen en morgen. Het is allemaal onze schuld dat er daar nooit iets verandert en landen van de ene in de andere dictatuur tuimelen met hun ogen wagenwijd open.
Over het gedeelte waarin gezegd wordt dat Europa na de tweede wereld oorlog ook in puin lag kan ik het volgende zeggen: dat is geen vergelijking. Een land opbouwen wat binnen 5 jaar is afgebroken, is makkelijker met de nog steeds bestaande know how dan een land (continent) opbouwen waar die know how nooit geweest is omdat Westerse landen de landen hebben uitgebuit. Vergeet ook niet dat er vanuit Amerika heel veel steun is geweest om Europa weer op orde te krijgen.
Gelukkig nemen de rijke landen nog steeds het initiatief om de minder bedeelden te helpen. Los van het feit dat het de schuld zou kunnen zijn van de Westerse landen zelf. Feit is echter wel dat er aan de ene kant geld in een land wordt gestopt maar dat aan de andere kant landen worden tegengewerkt omdat er gevreest wordt voor de eigen markt.
Ik ben het met je eens dat er beter gekeken moet worden naar de besteding van het geld. Ik ben van mening dat de manier van ontwikkelings hulp die onze organisatie brengt een juiste manier is. Op een zakelijke en professionele manier de markt verbeteren en niet op landen niveau blijven concentreren.
Ik ben van mening dat het de plicht is van rijke landen om ook te zorgen voor de minder rijke landen. Vergeet niet dat wij het voorrecht hebben dat we in de juiste wieg zijn geboren. Ik heb me er de laatsten 2 jaar meer en meer in verdiept en het is minder makkelijk dan het lijkt. Politiek is niet makkelijk en internationale politiek al helemaal niet.
Ik begrijp dat bepaalde mensen het niet snappen of niet willen snappen. Ik denk ook dat het te maken heeft met wel de moeite willen nemen om een mening te geven, maar niet de moeite nemen om er zich in te verdiepen.
Ik heb tijdens mijn werkzaamheden de kans gehad om een aantal landen te bezoeken, en Afrika is anders dan je denkt. Op tv zie je bijvoorbeeld nooit hoofdsteden van landen, alleen de bush bush. Dit geeft geen goed beeld want er is al heel veel goed werk verricht en er zal nog veel meer worden gedaan. Er zijn ook landen waar het steeds beter gaat.
quote:Engeland maakt zich vrij boos over Zimbabwe, en ook een beetje ruzie, ik las ook ergens een verhaal over de uitzetting van een (gehandicapte) functionaris uit Zimbabwe die op een EU zwarte lijst stond (reisverbod) en nu is Zimbabwe daar weer woedend over...helaas kan ik het verhaal niet meer terugvinden.
Mugabe supporters 'starving enemies'As aid agencies warn of the growing threat of starvation to millions of people in Zimbabwe, the BBC has uncovered evidence of political interference in the distribution of food by President Robert Mugabe's supporters.
Some families have resorted to eating wild leaves and fruit
Food aid has been blocked in some areas which voted against Mr Mugabe during elections in March.Opposition supporters have also been prevented from buying commercial stocks of grain.
Bron:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/2157949.stm
sorry herstel, verhaal stond er 2 regels onder, alsnog de link:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/2156337.stm
[Dit bericht is gewijzigd door Wup op 29-07-2002 12:03]
quote:'We' hebben helemaal niets in Zimbabwe.
Op dinsdag 23 juli 2002 21:28 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
'We' hebben de boel natuurlijk wel in een puinhoop achtergelaten.
Verder is Europa in de tijd dat Afrika zogenaamd 'uitgezogen' zou zijn al 3 keer compleet verwoest, in elkaar geschoten, gebombardeerd, bezet, uitgemoord, getroffen door allerhande rampen, overstromingen, oorlogen ed ed ed.
Toch schijnt het hier wel te kunnen....
quote:Afrika is helemaal niet eeuwenlang bezet en uitgebuit geweest. Afrika is slechts van ongeveer 1860 tot 1930 geheel 'bezet' geweest. Daarvoor en daarna waren het voornamelijk kustplaatsen die bezet waren en/of slechts formele afhankelijkheid. Wat betreft de kolonisatie, die heeft in zeer veel gevallen meer goeds dan slechts gedaan, vooral in de voormalige Franse gebieden. De Fransen zorgden voor ontwikkeling, geld, mankracht en infrastructuur in een geheel onontwikkeld gebied waar men nog bijna helemaal niets veranderd was sinds de oertijd.
Op woensdag 24 juli 2002 00:59 schreef DeadManWalking het volgende:
Je kan wel merken dat bepaalde mensen conclusies trekken zonder dat ze zich verdiept hebben in de materie.Over het gedeelte waarin gezegd wordt dat Europa na de tweede wereld oorlog ook in puin lag kan ik het volgende zeggen: dat is geen vergelijking. Een land opbouwen wat binnen 5 jaar is afgebroken, is makkelijker met de nog steeds bestaande know how dan een land (continent) opbouwen waar die know how nooit geweest is omdat Westerse landen de landen hebben uitgebuit. Vergeet ook niet dat er vanuit Amerika heel veel steun is geweest om Europa weer op orde te krijgen.
Wat betreft de opbouw van Europa, dat is idd niet te vergelijken met Afrika, want de opbouw van Europa was tientallen malen moeilijker en grootschaliger.
Europa was compleet in puin geschoten, vernield, ontzield, verloor al zijn kolonien, had 48 miljoen van zijn inwoners vermoord zien worden en werd ala minuut bedreigd met een nieuwe allesomvattende oorlog.
De Marshall-hulp haalt het in omvang niet bij de bedragen die sinds WOII in Afrika zijn gepompt.
quote:Daar ben ik voor een groot deel mee eens. Kijk bijvoorbeeld naar de Baltische staten. Die hebben in zo'n tien jaar enorm veel bereikt, terwijl ze eeuwenlang door de Russen bezet zijn geweest en veel te lijden gehad hebben van de WO II.
Op maandag 29 juli 2002 12:07 schreef X-Ray het volgende:[..]
Afrika is helemaal niet eeuwenlang bezet en uitgebuit geweest. Afrika is slechts van ongeveer 1860 tot 1930 geheel 'bezet' geweest. Daarvoor en daarna waren het voornamelijk kustplaatsen die bezet waren en/of slechts formele afhankelijkheid. Wat betreft de kolonisatie, die heeft in zeer veel gevallen meer goeds dan slechts gedaan, vooral in de voormalige Franse gebieden. De Fransen zorgden voor ontwikkeling, geld, mankracht en infrastructuur in een geheel onontwikkeld gebied waar men nog bijna helemaal niets veranderd was sinds de oertijd.
Wat betreft de opbouw van Europa, dat is idd niet te vergelijken met Afrika, want de opbouw van Europa was tientallen malen moeilijker en grootschaliger.
Europa was compleet in puin geschoten, vernield, ontzield, verloor al zijn kolonien, had 48 miljoen van zijn inwoners vermoord zien worden en werd ala minuut bedreigd met een nieuwe allesomvattende oorlog.
De Marshall-hulp haalt het in omvang niet bij de bedragen die sinds WOII in Afrika zijn gepompt.
quote:Klopt.
Op maandag 29 juli 2002 12:14 schreef Halinalle het volgende:[..]
Daar ben ik voor een groot deel mee eens. Kijk bijvoorbeeld naar de Baltische staten. Die hebben in zo'n tien jaar enorm veel bereikt, terwijl ze eeuwenlang door de Russen bezet zijn geweest en veel te leiden gehad hebben van de WO II.
Deze situatie heeft slechts een jaar of 20 bestaan, omdat daarna de de-kolonisatie zich snel voltrok, de noordelijke gebieden (Arabie) zeer autonoom waren ed ed ed, en ervoor Europa eigenlijk weinig heil zag in kolonisatie van Afrika.
quote:Niet in Zimbabwe nee. Je weet best waar ik op doel. Namelijk het lukraak trekken van grenzen door de koloniale machten Engeland en Frankrijk. Terwijl bijna heel Afrika in stamverband leefde zijn er kunstmatige nationale staten gecreëerd (het is je misschien wel eens opgevallen dat Afrikaanse landen vaak van die geometrische grenzen hebben.) Dat is de eerste oorzaak van dictatuur en daarmee burgeroorlog en armoede, een erfenis van de kolonisatie dus. Veel dictators (Mobutu in voormalig Zaïre bijvoorbeeld) zijn tijdens de Koude Oorlog gesteund door Amerika of de Sovjet-Unie, en daarbij zijn burgeroorlogen prachtige afzetgebieden voor de wapenindustrie.
Op maandag 29 juli 2002 12:00 schreef X-Ray het volgende:[..]
'We' hebben helemaal niets in Zimbabwe.
Imho hebben 'we' wel een zekere verantwoordelijkheid, die natuurlijk niet door Afrikaanse leiders uitgebuit moet worden door ons een schuldcomplex aan te praten.
quote:Wat een vergelijking.
Verder is Europa in de tijd dat Afrika zogenaamd 'uitgezogen' zou zijn al 3 keer compleet verwoest, in elkaar geschoten, gebombardeerd, bezet, uitgemoord, getroffen door allerhande rampen, overstromingen, oorlogen ed ed ed.Toch schijnt het hier wel te kunnen....
quote:Das knap, overstomingen en droogtes die tegelijkertijd voor de hongersnood zorgen. Maar gelukkig is de 3e reden de juiste, het politiek wanbeheer. Zolang daar dus niets aan veranderd zal de situatie daar dus ook niet veranderen op termijn.
Voor ongeveer dertien miljoen mensen in zeven landen dreigt een tekort aan voedsel door droogtes, overstromingen en politiek wanbeheer.
quote:Ook voor de kolonisatie was er sprake van stammenoorlogen en moord en doodslag. Het kolonialisme heeft daar weinig aan toegevoegd.
Op maandag 29 juli 2002 15:10 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Niet in Zimbabwe nee. Je weet best waar ik op doel. Namelijk het lukraak trekken van grenzen door de koloniale machten Engeland en Frankrijk. Terwijl bijna heel Afrika in stamverband leefde zijn er kunstmatige nationale staten gecreëerd (het is je misschien wel eens opgevallen dat Afrikaanse landen vaak van die geometrische grenzen hebben.) Dat is de eerste oorzaak van dictatuur en daarmee burgeroorlog en armoede, een erfenis van de kolonisatie dus. Veel dictators (Mobutu in voormalig Zaïre bijvoorbeeld) zijn tijdens de Koude Oorlog gesteund door Amerika of de Sovjet-Unie, en daarbij zijn burgeroorlogen prachtige afzetgebieden voor de wapenindustrie.
Imho hebben 'we' wel een zekere verantwoordelijkheid, die natuurlijk niet door Afrikaanse leiders uitgebuit moet worden door ons een schuldcomplex aan te praten.
[..]Wat een vergelijking.
En waarom kunnen wij in de rest van de wereld dan wel (uitzonderingen daargelaten) redelijk met elkaar overweg, ook als er grote verschillen zijn in de bevolking. Op kleine schaal is dat te zien in ons eigen land waarbij de Hollanders en samenleven met bijvoorbeeld de Friezen, Het verenigd koningkrijk waar engelsen samenleven met Schotten en Welsh, ook de Tjechen en de Slovaken hebben uiteindelijk voor een redelijk vreedzame manier van onafhankelijkheid gekozen, het overgrote deel van Azie bestaat uit verschillende volkeren die meestal verdeeld zijn over verschillende landen, of meerdere bevolkingsgroepen die in 1 land leven.
Tis altijd in de afgelopen 600 jaar wel opvallend geweest dat vooral Afrika het probleem kende van sociale en economische onrust.
quote:Jawel, dictatuur en burgeroorlog. Niemand zegt toch dat de situatie voor het kolonialisme perfect was? De erfenis ervan heeft wel voor specifieke problemen gezorgd. Ook omdat de Afrikaanse nationalisten zelf zo snel onafhankelijkheid wilden.
Op maandag 29 juli 2002 15:49 schreef Lucille het volgende:[..]
Ook voor de kolonisatie was er sprake van stammenoorlogen en moord en doodslag. Het kolonialisme heeft daar weinig aan toegevoegd.
quote:De geschiedenis van Europa is heel anders verlopen dan de geschiedenis van Afrika, ik heb niet zo'n zin om daar helemaal op in te gaan. Het spreekt eigenlijk voor zich als je een beetje opgelet hebt op school.
En waarom kunnen wij in de rest van de wereld dan wel (uitzonderingen daargelaten) redelijk met elkaar overweg, ook als er grote verschillen zijn in de bevolking. Op kleine schaal is dat te zien in ons eigen land waarbij de Hollanders en samenleven met bijvoorbeeld de Friezen, Het verenigd koningkrijk waar engelsen samenleven met Schotten en Welsh, ook de Tjechen en de Slovaken hebben uiteindelijk voor een redelijk vreedzame manier van onafhankelijkheid gekozen, het overgrote deel van Azie bestaat uit verschillende volkeren die meestal verdeeld zijn over verschillende landen, of meerdere bevolkingsgroepen die in 1 land leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |