http://www.volkskrant.nl/(...)geeuthanaseerd.dhtmlquote:Volgens de Republikeinse presidentskandidaat Rick Santorum lopen bejaarden in Nederland rond met polsbandjes met daarop de tekst 'Euthanaseer mij niet'. Santorum zei, tijdens een forumdebat in Missouri, dat ouderen in Nederland onvrijwillig worden geëuthanaseerd.
Volgens de streng katholieke presidentskandidaat is in 10 procent van de sterfgevallen in Nederland sprake van euthanasie. De werkelijke cijfers spreken echter van 2 procent.
De Republikein zei verder dat de helft van alle euthanasiegevallen onvrijwillig zou zijn. Santorum beweert dat bejaarden uitwijken naar buitenland, omdat ze bang zijn naar Nederlandse ziekenhuizen te gaan.
Niet serieus te nemen dus. Spijtig alleen dat zulke mensen het toch zo ver weten schoppen.quote:Volgens de streng katholieke presidentskandidaat
Zoals ik in het andere topic ook aangaf vraag ik mij af of zijn cijfers er echt zo ver naastzitten - de morfinedrip wat harder zetten bij ver heenzijnde terminale patienten zodat het einde geen lijdensweg van dagen maar een pijnloos iets van een paar uren wordt is immers niet geheel ongebruikelijk. En dat wordt niet officieel geregistreerd.quote:Volgens de streng katholieke presidentskandidaat is in 10 procent van de sterfgevallen in Nederland sprake van euthanasie. De werkelijke cijfers spreken echter van 2 procent.
De Republikein zei verder dat de helft van alle euthanasiegevallen onvrijwillig zou zijn.
Dat zal niet onder vrijwillige euthanasie vallen zoals in de op geschetst wordt. Die kerel in de OP doet het lijken alsof ouderen uit het niets geëuthanaseerd worden (vandaar de bandjes die ze moeten dragen) om maar onrust te zaaien.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zoals ik in het andere topic ook aangaf vraag ik mij af of zijn cijfers er echt zo ver naastzitten - de morfinedrip wat harder zetten bij ver heenzijnde terminale patienten zodat het einde geen lijdensweg van dagen maar een pijnloos iets van een paar uren wordt is immers niet geheel ongebruikelijk. En dat wordt niet officieel geregistreerd.
Dat hij deze context er niet bijgeeft en wil suggereren dat families in Nederland massaal ongewenste oudjes tientallen jaren van hun leven afnemen is natuurlijk triest; maar dat soort tactieken zijn we inmiddels wel gewend van de Amerikanen.
In Amerika verwacht ik zulke praktijken eerder dan in Nederland!quote:Op zondag 19 februari 2012 11:13 schreef Karboenkeltje het volgende:
In Amerika worden religieuze en vermogende lieden voor op lijsten van donororganen gezet. Deze organen worden zonder toestemming uit patienten zonder verzekering gehaald. Echt waar, het valt te lezen op een forum.
Onderwijl haring happend.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:17 schreef Copycat het volgende:
Alsof jullie as we speak ook niet allemaal op klompen lopen, met een tulp in je reet en een stuk Edammerkaas op je hoofd.
Toch?
Je zegt nu precies hetzelfde als ik deedquote:Op zondag 19 februari 2012 11:17 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Dat zal niet onder vrijwillige euthanasie vallen zoals in de op geschetst wordt. Die kerel in de OP doet het lijken alsof ouderen uit het niets geëuthanaseerd worden (vandaar de bandjes die ze moeten dragen) om maar onrust te zaaien.
Nee, het schaad de Amerikaanse "politiek".quote:Op zondag 19 februari 2012 11:07 schreef sonnyspek het volgende:
Triest, ik denk dat dit ons meer schaad (ook al is het niet waar) dan dat meldpunt...
Maar ik vraag me af of het sowieso onder euthanasie valt, want die patiënten hebben recht op die morfinepomp. Ik heb zelf een tijdje in het ziekenhuis gewerkt en een keer moeten invallen op de oncologie afdeling. Daar had ik een terminale patiënt onder behandeling die nog maar 33 kg woog, wegens de pijn had hij recht op een bepaalde hoeveelheid morfine maar iedereen (incl de patiënt) wist dat hij zo'n dosis niet aan kon. Maar toch heeft de patiënt er recht op anders ben je schuldig aan het onnodig laten lijden van een patiënt. Uiteindelijk heeft de patiënt zelf besloten dat hij de morfine wilde en heeft hij het gekregen, niet lang daarna is hij overleden. Is dat dan euthanasie?quote:Op zondag 19 februari 2012 11:19 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je zegt nu precies hetzelfde als ik deedSantorum rekent dat gewoon ook tot niet-vrijwillige euthanasie (en hij heeft in principe nog gelijk ook) - alleen laat hij met opzet na dat te zeggen. Typisch Amerikaanse taktiek: niet liegen, maar door selectief weglaten van context een andere werkelijkheid creeeren.
Moest die patient schriftelijk bevestigen dat hij wist dat hij eraan zou kunnen overlijden?quote:Op zondag 19 februari 2012 11:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Maar ik vraag me af of het sowieso onder euthanasie valt, want die patiënten hebben recht op die morfinepomp. Ik heb zelf een tijdje in het ziekenhuis gewerkt en een keer moeten invallen op de oncologie afdeling. Daar had ik een terminale patiënt onder behandeling die nog maar 33 kg woog, wegens de pijn had hij recht op een bepaalde hoeveelheid morfine maar iedereen (incl de patiënt) wist dat hij zo'n dosis niet aan kon. Maar toch heeft de patiënt er recht op anders ben je schuldig aan het onnodig laten lijden van een patiënt. Uiteindelijk heeft de patiënt zelf besloten dat hij de morfine wilde en heeft hij het gekregen, niet lang daarna is hij overleden. Is dat dan euthanasie?
Dat durf ik niet te zeggen, omdat ik toen nog leerling was en het en te gevoelige casus was heeft mijn toenmalige stagebegeleider de uiteindelijke verantwoording op zich genomen.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:28 schreef Specularium het volgende:
[..]
Moest die patient schriftelijk bevestigen dat hij wist dat hij eraan zou kunnen overlijden?
Vrijwillige euthanasie ja.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Maar ik vraag me af of het sowieso onder euthanasie valt, want die patiënten hebben recht op die morfinepomp. Ik heb zelf een tijdje in het ziekenhuis gewerkt en een keer moeten invallen op de oncologie afdeling. Daar had ik een terminale patiënt onder behandeling die nog maar 33 kg woog, wegens de pijn had hij recht op een bepaalde hoeveelheid morfine maar iedereen (incl de patiënt) wist dat hij zo'n dosis niet aan kon. Maar toch heeft de patiënt er recht op anders ben je schuldig aan het onnodig laten lijden van een patiënt. Uiteindelijk heeft de patiënt zelf besloten dat hij de morfine wilde en heeft hij het gekregen, niet lang daarna is hij overleden. Is dat dan euthanasie?
En naar een draaiorgel luisterend, terwijl we kijken hoe onze huismolen opnieuw wordt geschilderd en de tuinman onze wietplantage in de achtertuin verzorgt.quote:
Aan de andere kant, als de patient niet bij bewust zijn is en veel pijn heeft maar jij als medische dienst pijnbestrijding weerhoudt omdat het fataal kan zijn, kunnen de artsen en verpleegkundige bestraft worden voor het onnodig laten lijden van de patient.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:37 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Vrijwillige euthanasie ja.
Als de patient niet meer bij bewustzijn was geweest, nooit iets hierover op schrift had gezet en de familie en artsen hadden het besloten was het niet-vrijwillige euthanasie geweest - en formeel gezien misschien zelfs moord. Maar aangezien het leven van een patient met hoogstens een paar dagen verkort wordt waarmee onnodig lijden wordt voorkomen... kijkt men de andere kant op.
Alleen doet meneer Santorum dat niet nu het hem uitkomt.
Het is verdraaid moeilijk om euthanasie te krijgen, de arts moet er in meegaan. Palliatieve sedatie wordt gebracht als heilmiddel, terwijl het eindeloos lang voortgesleept kan worden met behouden van vreselijk lijden.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Zoals ik in het andere topic ook aangaf vraag ik mij af of zijn cijfers er echt zo ver naastzitten - de morfinedrip wat harder zetten bij ver heenzijnde terminale patienten zodat het einde geen lijdensweg van dagen maar een pijnloos iets van een paar uren wordt is immers niet geheel ongebruikelijk. En dat wordt niet officieel geregistreerd.
Dat hij deze context er niet bijgeeft en wil suggereren dat families in Nederland massaal ongewenste oudjes tientallen jaren van hun leven afnemen is natuurlijk triest; maar dat soort tactieken zijn we inmiddels wel gewend van de Amerikanen.
Niet-vrijwillige euthanasie bestaat alleen bij dierstapels die afgemaakt worden. Euthanasie is immers hulp bij zelfdoding.quote:Op zondag 19 februari 2012 11:19 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je zegt nu precies hetzelfde als ik deedSantorum rekent dat gewoon ook tot niet-vrijwillige euthanasie (en hij heeft in principe nog gelijk ook) - alleen laat hij met opzet na dat te zeggen. Typisch Amerikaanse taktiek: niet liegen, maar door selectief weglaten van context een andere werkelijkheid creeeren.
In Nederland? Mijn moeder was lange tijd heel ernstig ziek en besloot dat ze niet verder wou. Ze gaf dat aan bij de huisarts, ik moest een krabbel zetten en er gingen natuurlijk een aantal dagen verplichte bedenkttijd overheen maar toen was het gewoon zo ver hoor. Mijn moeder gaf toen aan dat ze het echt wou en de arts onderbrak zijn sinterklaasavondje met zijn gezin er zelfs voor om direct te komen. Het ging allemaal juist erg snel...quote:Op zondag 19 februari 2012 11:45 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het is verdraaid moeilijk om euthanasie te krijgen, de arts moet er in meegaan. Palliatieve sedatie wordt gebracht als heilmiddel, terwijl het eindeloos lang voortgesleept kan worden met behouden van vreselijk lijden.
Nee, dat heet dan palliatieve sedatie en dat is heel wat anders dan euthanasie (!).quote:Op zondag 19 februari 2012 11:37 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Vrijwillige euthanasie ja.
Als de patient niet meer bij bewustzijn was geweest, nooit iets hierover op schrift had gezet en de familie en artsen hadden het besloten was het niet-vrijwillige euthanasie geweest - en formeel gezien misschien zelfs moord. Maar aangezien het leven van een patient met hoogstens een paar dagen verkort wordt waarmee onnodig lijden wordt voorkomen... kijkt men de andere kant op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |