Ik niet.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:01 schreef boem-dikkie het volgende:
Best wel een interessante gedachte. Ik denk dat er bij het verheerlijken van andere 'wezens' in het heelal ook een soort van superioriteit komt kijken, als er wellicht wezens zijn die praktisch zo leven als de oermens is het natuurlijk een stuk minder interessant om te filosoferen over hun hele bestaan. Vind ik tenminste.
Want waarom denkt iedereen altijd aan rare wezens?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:01 schreef boem-dikkie het volgende:
Best wel een interessante gedachte. Ik denk dat er bij het verheerlijken van andere 'wezens' in het heelal ook een soort van superioriteit komt kijken, als er wellicht wezens zijn die praktisch zo leven als de oermens is het natuurlijk een stuk minder interessant om te filosoferen over hun hele bestaan. Vind ik tenminste.
Ik heb het niet over rare wezens.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:06 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Want waarom denkt iedereen altijd aan rare wezens?
Zijn wij niet gewoon ontstaan uit meteorieten o.i.d. die de aarde hebben geraakt, waardoor water is ontstaan en zo is de evolutie toch ongeveer begonnen?
Diezelfde soorten meteorieten hebben waarschijnlijk ook andere planeten geraakt en zo voor water gezorgd, dus ik zie niet in waarom ongeveer hetzelfde proces voor totaal andere wezens zou zorgen?
Of zo iets, ongeveer.
Mensen zijn rare wezens, of niet?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:11 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over rare wezens.
Gaan we constant bijdehand doen?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:12 schreef grrrbeer het volgende:
[..]
Mensen zijn rare wezens, of niet?
Precies dit.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:01 schreef boem-dikkie het volgende:
Er zijn op aarde alleen al zat organismen die we niet kennen (kijk naar de oceaan, we kunnen niet dieper dan een bepaalde diepte, het dieptepunt ben ik even bijster).quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:17 schreef computerprobleem het volgende:
Maar wordt er altijd vanuit gegaan dat andere planeten, waar mogelijk leven kan zijn, lichtjaren verwijderd zijn van onze planeet?
Misschien moeten we gewoon dichter bij huis zoeken en vinden we dan opeens wel leven.
Ik bedoel, als er hier leven is, dan is het toch logischer dat die meteorieten ook andere planeten hebben geraakt, waar er ook water is ontstaan en dus mogelijk leven? Of zeg ik nu iets stoms?
Nou, gewoon dichter bij onze planeten. Soms hoor je dat er een planeet is ontdekt die weet ik veel hoeveel lichtjaren van de onze is verwijderd. Ik zie niet in wat het nut daarvan is... Het heelal is heel erg groot en ik weet zeker dat ze nog veel kunnen vinden dichtbij planeet Aardequote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:19 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Er zijn op aarde alleen al zat organismen die we niet kennen (kijk naar de oceaan, we kunnen niet dieper dan een bepaalde diepte, het dieptepunt ben ik even bijster).
En hoe bedoel je "dichter bij huis"? Er zijn her en der al organismen gevonden (microscopisch zelfs bijna niet te zien).
Wat een boze PI heb je trouwens.
Ongetwijfeld, maar ik denk niet dat een planeet met de grootte van een kiezelsteen veel relevante organismen zal bevatten. Maar dat is ook maar een mening/gedachtengang.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:21 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Nou, gewoon dichter bij onze planeten. Soms hoor je dat er een planeet is ontdekt die weet ik veel hoeveel lichtjaren van de onze is verwijderd. Ik zie niet in wat het nut daarvan is... Het heelal is heel erg groot en ik weet zeker dat ze nog veel kunnen vinden dichtbij planeet Aarde
Wat bedoel je precies met dichter bij "onze planeten". Binnen het zonnestelsel wordt ook onderzoek gedaan naar mogelijk plaatsen waar leven zou (hebben) kunnen gedijen (Mars, Titan, Europa). Buiten ons zonnestelsel is de dichtbijzijndste ster enkele lichtjaren van ons verwijderd, dus buiten de planeten in ons zonnestelsel, zal elke planeet die we vinden meerdere lichtjaren van ons verwijderd zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:21 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Nou, gewoon dichter bij onze planeten. Soms hoor je dat er een planeet is ontdekt die weet ik veel hoeveel lichtjaren van de onze is verwijderd. Ik zie niet in wat het nut daarvan is... Het heelal is heel erg groot en ik weet zeker dat ze nog veel kunnen vinden dichtbij planeet Aarde
Hangt een beetje af van de scifi die je kijkt. In een Avatar, zijn de wezens die ze tegenkomen in principe technologisch minder ontwikkeld.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef computerprobleem het volgende:
Een lange TT, ik weet het. Maar waarom denkt iedereen altijd dat buitenaards leven, intelligent leven is?
Dat zie je ook altijd terug in films, dat de buitenaardse wezens veel verder ontwikkelt zouden zijn e.d.
Maar bestaat er de mogelijkheid dat er, ergens op een andere planeet, er gewoon 'aliens' zijn die heel erg veel op de mens lijken, maar leven zoals de oermens die wij kennen?
Waarom wordt daar nooit over nagedacht? (Ik zie en hoor er i.i.g. bijna nooit wat over).
Misschien zijn wij wel de meest intelligente wezens in het hele universum...
In SF films gaat men graag uit van ontmoetingen met andere beschavingen, vanuit de gedachte dat als er leven elders is, er op sommige plaatsen ook intelligent leven is ontstaan en dat sommige beschavingen ouder zijn en verder ontwikkeld dan de onze, gezien de ouderdom van het heelal. Daarbij moet een ontmoeting wel mogelijk zijn en zullen zij of wij of allebei de mogelijheid moeten hebben door de ruimte te reizen..quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef computerprobleem het volgende:
Een lange TT, ik weet het. Maar waarom denkt iedereen altijd dat buitenaards leven, intelligent leven is?
Dat zie je ook altijd terug in films, dat de buitenaardse wezens veel verder ontwikkelt zouden zijn e.d.
Maar bestaat er de mogelijkheid dat er, ergens op een andere planeet, er gewoon 'aliens' zijn die heel erg veel op de mens lijken, maar leven zoals de oermens die wij kennen?
Waarom wordt daar nooit over nagedacht? (Ik zie en hoor er i.i.g. bijna nooit wat over).
13,9 miljard, eigenlijkquote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:26 schreef Spanky78 het volgende:
Nja. Wij bestaan uit water, organische moleculen en wat zouten. Die stoffen blijken behoorlijk ruim voorhandne in het heelal, net als energie/warmte voor de scheikundige processen. Aminozuren maak je eenvoudig. En ook iets wat op een membraan lijkt is niet erg moeilijk te maken.
Er worden levende wezens gevonden tot ver bovenin de dampkring, leven dat tegen extreme hitte, zonder licht, extreme kou of straling kan. De kans is dus reeel dat er in al die miljarden sterrenstelsels met daarin weer miljarden sterren en planeten, ergens leven is.
En aangezien het leven op aarde pas na ruwweg 10 miljard jaar heelal zijn ontstaan (we staan nu op 15)
Dat komt omdat een planeet bewoonbaar moet zijn. Dat zijn er niet veel. Er moet voldoende water zijn, er moet een geschikte atmosfeer zijn, de afstand tot de zon moet goed zijn, de as moet een bepaalde helling heben zodat je seizoenen krijgt, de massa moet goed zijn, er moeten een paar gasreuzen zitten bij de buitenplaneten om meteoren af te vangen....quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:21 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
Je veronderstelling is al verkeerd. Dat is alleen in films zo.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef computerprobleem het volgende:
Wat GrumpyFish al zegt. De mens als underdog die een aanval afslaat van een superieur ras is veel spannender en scoort beter.quote:Dat zie je ook altijd terug in films, dat de buitenaardse wezens veel verder ontwikkelt zouden zijn e.d.
Ja, kan allemaal, maar daar wordt wel degelijk over nagedacht.quote:Maar bestaat er de mogelijkheid dat er, ergens op een andere planeet, er gewoon 'aliens' zijn die heel erg veel op de mens lijken, maar leven zoals de oermens die wij kennen?
WoW, je waagt een 'sprongetje'quote:Zijn wij niet gewoon ontstaan uit meteorieten o.i.d. die de aarde hebben geraakt, waardoor water is ontstaan en zo is de evolutie toch ongeveer begonnen?
Diezelfde soorten meteorieten hebben waarschijnlijk ook andere planeten geraakt en zo voor water gezorgd, dus ik zie niet in waarom ongeveer hetzelfde proces voor totaal andere wezens zou zorgen?
Dat komt omdat de sterren nu eenmaal zo ver van elkaar af staan.quote:Maar wordt er altijd vanuit gegaan dat andere planeten, waar mogelijk leven kan zijn, lichtjaren verwijderd zijn van onze planeet?
Misschien moeten we gewoon dichter bij huis zoeken en vinden we dan opeens wel leven .
Ik bedoel, als er hier leven is, dan is het toch logischer dat die meteorieten ook andere planeten hebben geraakt, waar er ook water is ontstaan en dus mogelijk leven? Of zeg ik nu iets stoms?
De oorsprong van het water op Aarde, en in het bijzonder de vraag waarom er op Aarde meer water voorkomt dan op de andere aardachtige planeten in het zonnestelsel - Mercurius, Venus en Mars - is tot op heden nog niet helemaal duidelijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 00:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Maar hoe zorgen meteorieten voor het ontstaan van water, trouwens?
Alleen overleven en ontstaan zijn verschillende dingen, natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 09:21 schreef BlackLodge het volgende:
Zelfs als zou je in een ander zonnestelsel een planeet net zoals aarde hebben, maar waarbij de landmassa's anders liggen, bijvoorbeeld geheel aan elkaar (als een supercontinent) krijg je al hele andere situaties omdat het dan midden in het continent veel heter zou zijn dan bij ons op aarde. Dus het hangt van zoveel verschillende situaties en mogelijkheden af. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is.
Ze hebben wel eens bacteriën voor een bepaalde tijd in de ruimte gestuurd (op een satelliet). Deze hadden dus ook geen zuurstof, en toch overleefde ze. Het is dus heel goed mogelijk dat er waar dan ook in de ruimte bacteriëel leven is. Mars heeft ook ijskappen op de polen, en Europa heeft ook een oppervlak van ijs met daaronder een zee. Wie weet wat daar zich wel niet bevindt.
Al met al lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat we de enige zijn. Al bekijk je het alleen al uit een statistisch oogpunt.
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 23:23 schreef computerprobleem het volgende:
O ja, ik heb nog een vraag:
Heeft het heelal een bodem?
De planeten zweven als het ware toch, door de zwaartekracht?
Maar is het heelal nou gewoon een hele grote lege ruimte, zonder limiet of wat?
Is er niet ergens een einde? Dus dat je niet verder naar beneden af kunt dalen, of dat je na een tijd weer aan de andere kant uitkomt?
Als bacterien of sporen ervan kunnen overleven op een sateliet, kunnen ze wellicht ook langer overleven op een meteoriet of komeet. En op deze manier de omgeving van hun baan 'besmetten'. Panspermie heet de theorie en klinkt echt zo gek niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 09:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Alleen overleven en ontstaan zijn verschillende dingen, natuurlijk.
Het zou wel mooi zijn als er elders in ons zonnestelsel leven werd ontdekt. Dat zou nl. betekenen dat dat een behoorlijk algemeen voorkomend verschijnsel in het heelal is.
Omdat in die films deze wezens in staat zijn om naar ons toe te komen. Daar moet je wel even voor gestudeerd hebbenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef computerprobleem het volgende:
Men onderschat ook nog wel eens het belang van het lichaam. Onze (vrije ! ) handen / vingers b.v. zijn cruciaal voor het hanteren van werktuigen (& wapens). Zonder bepaalde lichamelijke eigenschappen heb je vrij weinig aan intelligentie om tot een hoog ontwikkelde beschaving te komen. (zoals b.v. Dolfijnen, die simpelweg niet het juiste lichaam hebben om hun omgeving te manipuleren zoals wij dat kunnen.)quote:Op zondag 19 februari 2012 13:11 schreef -CRASH- het volgende:
Inteligentie= relatief
De mens het inteligenste wezen![]()
Alleen omdat mensen zichzelf intelligenter vinden dan dieren?
En dat dieren geen creërend vermogen hebben en niet na kunnen denken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
wat bepaalt nu het intelligentieniveau van een levend wezen?
Dat is de verhouding tussen de grootte van het lichaam en de omvang van de hersenen.
Hoeveel massa de hersenen moeten controleren en sturen, is van cruciaal belang.
Daarom staan gewervelde dieren, zoogdieren en vooral vogels vaak hoog op de
intelligentieladder, want ze hebben veel hersenen voor weinig lichaamsgewicht.
Dolfijnen, traditioneel erkend als zeer slimme dieren, spannen op dit vlak de kroon,
want ze hebben vijf keer meer hersenen dan gemiddeld in verhouding met hun grootte.
Vissen en kikkers zijn dan weer vrij dom om die reden.
http://wereldgeheimen.nl/(...)3:algemeen&Itemid=71
Laat de gelovigen onder ons je maar niet horenquote:Op zondag 19 februari 2012 18:17 schreef computerprobleem het volgende:
En misschien zijn wij eigenlijk misvormde wezens, maar zijn wij ons daar niet bewust van en leven er op een andere planeet de 'volmaakte' mensen.
Woeiii de allereerste interplanetaire pvv stemmert is gespotquote:Op zaterdag 18 februari 2012 09:48 schreef Budapestenaar het volgende:
Ik denk niet dat buitenaards leven per definitie intelligent is. Wel dat buitenaards leven dat ons zou bezoeken intelligenter of in elk geval verder ontwikkeld moet zijn. Simpelweg omdat wij niet in staat zijn hen met een bezoekje te vereren. Anyway, van mij mogen ze wegblijven. Totaal geen behoefte aan interplanetaire inmenging.
En wie weet speculeren zij over leven elders.. En wie weet praten zij daarover met elkaar via hun versie van het internet, of mss. zelfs het Fok!forum.quote:Op zondag 19 februari 2012 18:15 schreef computerprobleem het volgende:
Eigenlijk ook wel raar als je er over na denkt:
- Op dit moment, is er ergens anders in het universum, hoogstwaarschijnlijk een planeet met intelligente wezens, die net als ons, aan het leven zijn en net als ons een patroon volgen, een toekomst hebben, 'kinderen' krijgen, etc.
Wel gek eigenlijk. Zij zullen ook in iets anders geloven (of helemaal niet?), er zullen misschien ook naties zijn, verschillende talen, oorlogen (of komt dat alleen op planeet Aarde voor?).
En misschien kennen zij helemaal geen dagen en nachten...
Of bestaat een dag & nacht daar niet uit 24 uren, maar uit 124 uur...
Zeker. En daarbij komt nog iets anders; waarvoor worden die hersenen gebruikt. Daar komt die ratio lichaam/hersenen vandaan. maar als je 1/2e van je hersenen gebruikt voor je interne sonarsysteempje (ik weet niet of dat waar is, maar ik noema maa r even wat) dan kun je er geen wiskunde meer mee bedrijven.quote:Op zondag 19 februari 2012 18:16 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Men onderschat ook nog wel eens het belang van het lichaam. Onze (vrije ! ) handen / vingers b.v. zijn cruciaal voor het hanteren van werktuigen (& wapens). Zonder bepaalde lichamelijke eigenschappen heb je vrij weinig aan intelligentie om tot een hoog ontwikkelde beschaving te komen. (zoals b.v. Dolfijnen, die simpelweg niet het juiste lichaam hebben om hun omgeving te manipuleren zoals wij dat kunnen.)
vergeet het belang van grondstoffen niet.. Zonder fossiele brandstoffen en metaalerts kun je je ook maar beperkt ontwikkelen..quote:Op zondag 19 februari 2012 18:16 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Men onderschat ook nog wel eens het belang van het lichaam. Onze (vrije ! ) handen / vingers b.v. zijn cruciaal voor het hanteren van werktuigen (& wapens). Zonder bepaalde lichamelijke eigenschappen heb je vrij weinig aan intelligentie om tot een hoog ontwikkelde beschaving te komen. (zoals b.v. Dolfijnen, die simpelweg niet het juiste lichaam hebben om hun omgeving te manipuleren zoals wij dat kunnen.)
Stel:quote:Op zondag 19 februari 2012 18:16 schreef R0N1N het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |