quote:Vaak wordt de muziekliefhebber geassocieert met een vorm van elitairisme. Ik vind dit wel een grappig fenomeen mensen die menen een 'betere' smaak te hebben. Vaak ook zijn deze 'experts' de eerste die een band of artiest afvallen, was yellow van coldplay nog wel leuk was het bij de tweede plaat toch allemaal wel verschrikkelijk 'not done' geworden.
Wat vinden jullie van 'muziekelitisten' en laten jullie je er door beinvloeden? Wie zijn eigenlijk de authoriteiten van de muzieksmaak van tegenwoordig (is er nog een joost den draaier die uitlegt wat leuk is en wat niet, waar zijn de john peels van tegenwoordig)? En waarom zou er eigenlijk zo'n houding ontstaan?
Reactie daarop:quote:Op vrijdag 17 februari 2012 15:23 schreef female81 het volgende:
[..]
Tja, het kan best spannender. Maar ze zullen platenmaatschappijen te vriend moeten houden, ze zullen een beetje mee moeten gaan in de muzikale lijn die door toonaangevende blogs en dergelijke al uit is gezet (want anders zijn ze niet hip genoeg), enzovoort... Kortom, er zijn heel veel krachten die invloed uitoefenen op het beleid van de 'muziekpolitie' van zo'n zender.
Mijn reactie daar weer op:quote:
quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:10 schreef female81 het volgende:
[..]
Om het in de ogen van 'het grote publiek' goed te doen, het juiste eigentijdse imago te hebben/houden.
Van mij hoeft het niet, maar ik vrees dat het zo werkt.
Al ging het overal en nergens over natuurlijk. En is mijn vraag wat elite inhoudt nog niet beantwoord.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:19 schreef On het volgende:
Zo merk je maar weer dat wanneer je de muziekelitairist stof tot discussie geeft, je zo een topic vol krijgt.
Ok, op die fiets begrijp ik het. Al blijft het krom, een vicieuze cirkel en meer van dat.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:19 schreef female81 het volgende:
Staartje van het vorige topic:
[..]
Reactie daarop:
[..]
Mijn reactie daar weer op:
[..]
Elite is min of meer een omvattend woord voor het innemen van een hogere positie. Natuurlijk heb je in de muziekwereld niet zulke maatstaven zoals in het leger, daarom zijn het voornamelijk de mensen zelf die zichzelf als kenner of 'expert' bekronen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:21 schreef pfaf het volgende:
[..]
Al ging het overal en nergens over natuurlijk. En is mijn vraag wat elite inhoudt nog niet beantwoord.
Ok, mensen die zo gezien worden vallen niet onder deze definitie?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:29 schreef On het volgende:
[..]
Elite is min of meer een omvattend woord voor het innemen van een hogere positie. Natuurlijk heb je in de muziekwereld niet zulke maatstaven zoals in het leger, daarom zijn het voornamelijk de mensen zelf die zichzelf als kenner of 'expert' bekronen.
Niemand valt wat mij betreft onder deze definitie.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ok, mensen die zo gezien worden vallen niet onder deze definitie?
En wat als iemand nu perfect weet uit te leggen wat voor speciaal gevoel ze krijgen bij die fantasieloze muziek? Is dat dan een elitist zonder smaak?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:34 schreef AbXorb het volgende:
Op die 2e manier, zo beredeneer ik muziek. En dat laatste, dat fantasieloze, dát vind ik jammer. Dát vind ik jammer als mensen alleen de looks van de artiest of 'je kunt er lekker op dansen' als argument gebruiken. Dat is net zoals zeggen 'ja ik houd van kubisme want ik vind rood zo'n mooie kleur voor vierkanten, en het staat zo leuk in een museum.' ipv uitleggen wat voor speciaal gevoel het je geeft.
Touché.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:41 schreef OMG het volgende:
[..]
En wat als iemand nu perfect weet uit te leggen wat voor speciaal gevoel ze krijgen bij die fantasieloze muziek? Is dat dan een elitist zonder smaak?
Challenge accepted!quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:48 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Touché.Echter, ik heb tot nu toe nog maar weinig mensen uit horen leggen waarom ze een popnummer leuk vinden anders dan:
- "Je kunt er lekker op dansen"
- "Het klinkt gewoon lekker"
- "Ik wordt hier zo droevig van, want het doet me denken aan m'n ex"
- "Dit is lekker boze muziek omdat het echt de storie of mai laif is man, jwz"
Ik heb dat regelmatig.quote:Ieder z'n eigen smaak, daar zal ik altijd voor blijven strijden, maar ik heb zelden meegemaakt dat iemand een bepaald popnummer voor de eerste keer hoorde, en er meteen heel emotioneel (in welke vorm dan ook) van werd.
Dat is natuurlijk een compleet andere discussie.quote:Popmuziek is een hamburger en complexere muziek is haute cuisine wat mij betreft. Allebei lekker op z'n tijd, maar je moet toegeven dat in de hamburgers van de muziek minder talent en moeite zit.![]()
quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:19 schreef On het volgende:
Zo merk je maar weer dat wanneer je de muziekelitairist stof tot discussie geeft, je zo een topic vol krijgt.
Ik maak wel lijstjes. Maar meer in de vorm van 'favoriet' dan 'beter'. Ook al is een rangorde bij mij altijd vrij losjes.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]![]()
Ik zie mezelf niet in de groep muziek elitist, maar ook weer wel. Het heeft zowel een negatieve als een positieve conotatie. Ik zal niet snel iemand veroordelen op zijn of haar smaak. Ik zal wel de breedte van mijn eigen smaak correleren aan het feit dat ook nog wel wat weet over de muziekstroming die niet mijn eigen is. In dat opzicht ben ik dus wel een elitist, maar niet in de zin van het uitsluiten van anderen.
Sowieso heeft het woordje 'beter' geen betekenis in mijn muziekbeleving, vandaar dat ik ook geen lijstjes maak.
Je neemt de woorden uit m'n mond met dat hamburger/haute cuisine verhaalquote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:48 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Touché.Echter, ik heb tot nu toe nog maar weinig mensen uit horen leggen waarom ze een popnummer leuk vinden anders dan:
- "Je kunt er lekker op dansen"
- "Het klinkt gewoon lekker"
- "Ik wordt hier zo droevig van, want het doet me denken aan m'n ex"
- "Dit is lekker boze muziek omdat het echt de storie of mai laif is man, jwz"
Ieder z'n eigen smaak, daar zal ik altijd voor blijven strijden, maar ik heb zelden meegemaakt dat iemand een bepaald popnummer voor de eerste keer hoorde, en er meteen heel emotioneel (in welke vorm dan ook) van werd.
Popmuziek is een hamburger en complexere muziek is haute cuisine wat mij betreft. Allebei lekker op z'n tijd, maar je moet toegeven dat in de hamburgers van de muziek minder talent en moeite zit.![]()
ik denk persoonlijk dat dat niet is voorbehouden aan elitequote:Op vrijdag 17 februari 2012 20:10 schreef Faxie het volgende:
Een elitair iemand hecht waarde aan de artistieke en esthetieke aspecten van muziek.
Eens/oneens
Wat is daar precies geen inhoud aan? Ik vind de beat van Epic bijvoorbeeld inderdaad aardig aan de vette kant. En dat maakt die plaat tot een heel erg fijne, originele dansplaat. Toen One anderhalf jaar geleden uitkwam, werd ik dolenthousiast van die melodie. Ik begrijp niet wat daar op tegen is of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 20:04 schreef Faxie het volgende:
[..]
Je neemt de woorden uit m'n mond met dat hamburger/haute cuisine verhaal![]()
En ook de top/flop van 538, als er dan zo'n beller aan de lijn is: 'Ja gewoon vet nummer huh huh vette beat, toffe melodie huh huh.' Ik heb echt serieus nog nooit iets gehoord wat enigszins inhoud bevatte.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Er is al een aantal keer gezegd dat een "ik vind het tof, want het heeft een lekkere beat" een onvoldoende reden of argument zou zijn om uit te leggen waarom je iets goed vind.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 01:58 schreef Da_Sandman het volgende:
Draai het eens om. Vraag iemand die zo'n verfijnde (lees: alternatieve) muzieksmaak heeft nou eens waarom hij een bepaald nummer of album zo goed vindt. Of niet goed. Ik ben razend benieuwd. In het vorige topic werd bijvoorbeeld Jacqueline Govaert's stem als te dun beoordeeld. Ik vind totaal het tegenovergestelde. Het is allemaal gevoel. En als iemand dolblij wordt van de nieuwe Nick en Simon, wie is een ander dan om daar meewarig over te gaan zitten doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |