Snap je wat ik met dit voorbeeld bedoel?quote:Een man weegt al heel lang meer dan 100 kilo. Hij heeft daardoor een laag zelfbeeld en is als gevolg daarvan depressief. Door zijn depressie gaat hij meer eten en lukt het hem niet om het sporten vol te houden. De vrouwen lijken niet in hem geïnteresseerd te zijn. Hij wil heel graag afvallen, maar het lukt hem niet. Hij wil graag zijn manier van leven veranderen en gaat naar een psycholoog. De psycholoog gaat in op zijn lage gevoel van eigenwaarde en hoelang hij daar al last van heeft. Zijn hele leven is hij al te dik geweest en als kind werd hij daardoor gepest. Ook hebben zijn ouders hem altijd gepushed om af te vallen en het leek wel alsof ze niet onvoorwaardelijk van hem hielden. Wat voelt hij daarbij? Hij voelt zich alleen en verwaarloosd. En waarom wil hij zo graag afvallen? Omdat hij door mensen geaccepteerd wilt worden. Zullen mensen hem niet accepteren als hij te dik is? Of heeft hij zichzelf dat idee aangepraat door zijn pestverleden en doordat hij door zijn ouders emotioneel is verwaarloosd?
Het is jaren later. Hij heeft tijdens therapie geleerd om onvoorwaardelijk van zichzelf te houden. Hij is nog steeds even dik, maar hij maakt zich daar minder druk om. Zijn ouders ziet hij niet meer, want hij heeft zich altijd door hen gekleineerd gevoeld vanwege zijn gewicht. Doordat hij geen contact meer met hen wil, weet hij niet dat ze erg verdrietig zijn dat ze hun zoon niet meer zien. Ze willen graag weten wat er aan de hand is, maar omdat hij elke vorm van contact afwijst, kunnen ze hem niet bereiken. Ze maakten zich sowieso altijd zorgen om hem. Ze wisten dat hij graag slanker had willen zijn en dachten hem daarbij te kunnen helpen om hem te pushen, zodat hij daardoor aangemoedigd zou worden. Maar of hij nou dik of dun was, ze houden altijd van hem en gingen er altijd vanuit dat hij dat wel wist.
Hij is minder depressief en heeft al een paar keer contact gehad met een meisje. Hij is verliefd op haar en omdat ze aardig tegen hem doet, zou dat misschien wederzijds kunnen zijn. Hij besluit voor zijn verliefdheid uit te komen. Het meisje zegt dat ze hem aardig vindt, maar dat hij niet haar type is. Maar ze wil wel graag vrienden blijven. Hij is teleurgesteld, maar denkt niet direct dat het komt door zijn postuur. Een paar weken later komt hij het meisje weer tegen. Het meisje is zich van geen kwaad bewust en ze wil graag haar nieuwe vriend voorstellen. De nieuwe vriend is een knappe jongen met een slank en gespierd uiterlijk. Hij ziet eruit zoals hij graag zelf had willen zijn. Hij houdt zich groot, maar thuis stort hij in. Hij raakt opnieuw depressief en belandt weer in zijn oude patroon.
In het voorbeeld-verhaal denkt de psycholoog dat het probleem het lage zelfvertrouwen van de man is. En dat klopt ook. Maar de man zou ook meer zelfvertrouwen hebben gekregen als hij af was gevallen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 12:09 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik snap wat je probeert te zeggen, maar ik zie nergens in het verhaal zelf waar de psycholoog verkeerd bezig is geweest. De dikke man kiest ervoor om zijn ouders volledig te negeren in plaats van een gesprek aangaan en dat afwijzing van het meisje kon de psycholoog niks aan doen.
Dat is zeker waar. Maar stel dat die man niet naar een psycholoog ging maar een personal trainer en dietist inhuurde en vervolgens 35 kilo afviel en een gespierde lichaam kreeg. Dan zou hij nog steeds met dat gevoel van lage eigenwaarde en depressie rondlopen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 12:39 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
In het voorbeeld-verhaal denkt de psycholoog dat het probleem het lage zelfvertrouwen van de man is. En dat klopt ook. Maar de man zou ook meer zelfvertrouwen hebben gekregen als hij af was gevallen.
Het leven kan mooi zijn, maar ook hard. Ook al zijn wij allemaal beschaafde mensen, we blijven dieren met een hierarchie. Sta je onderaan die hierarchie, dan word je gepest.
Met jezelf zielig vinden en de schuld bij anderen leggen, bereik je niks.
Volgens mij maak jij er een algemeen geaccepteerd idee van, maar over het algemeen zijn het nog altijd de mensen zelf die hun eigen problemen moeten oplossen, een psych kan daar bij helpen maar je moet het toch echt zelf doen.quote:Als je vastloopt met je leven ga je naar een psycholoog. In de maatschappij gaat men ervan uit dat zij alwetend zijn en zodoende jouw problemen kunnen oplossen. Of ze kunnen het niet en dan heb je dus een psychiatrische stoornis die niet te genezen is.
Ik vraag mij regelmatig af of er iets helemaal niet klopt aan dit algemeen geaccepteerde idee.
Eens.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 05:33 schreef Stokstaart het volgende:
Ja, maar artsen kunnen ook een groot gedeelte van de mensen die kanker krijgen niet helpen.
Maakt dat de artsen slecht? Nee, er is alleen met veel ziektebeelden sprake van incompetentie en een gebrek aan effectieve middelen.
Leuk dat je een angststoornis of depressie kunt diagnosticeren, wil niet zeggen dat je een remedie hebt tegen deze verschijnselen.
Nou heb ik dit voorbeeld natuurlijk verzonnen maar het is gebasseerd op iets dat echt gebeurd is ooit met mij. Dus eigenlijk vraag ik me af, zijn alle bakkers niet incompetent?quote:gisteren kocht ik een brood en er zat een haar in
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Aan de ene kant is er een groep, die geholpen is bij deze hulpverlening. Aan de andere kant heb ik zelf ervaren dat de hulp maar tot zover gaat. De beslissingen, die moet je zelf maken. Patienten moeten niet verwachten dat een therapeut beslissingen voor ze maakt. Zolang je dat geloofd, ben je weinig gebaat bij hulpverlening.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 05:27 schreef Pulzzar het volgende:
Als je vastloopt met je leven ga je naar een psycholoog. In de maatschappij gaat men ervan uit dat zij alwetend zijn en zodoende jouw problemen kunnen oplossen. Of ze kunnen het niet en dan heb je dus een psychiatrische stoornis die niet te genezen is.
1e wat bij me opkomt is dat negatief zijn over de psychische hulpverlening juist een vorm van de verantwoording buiten jezelf leggen is; zij lossen andermans problemen niet op.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 05:27 schreef Pulzzar het volgende:
Het gewroet in het verleden, hoe je je voelt, hoeveel mensen onaardig tegen je waren, heeft juist een averechts effect. Je gaat de verantwoording buiten jezelf leggen en je wijkt af van het doel wat je in eerste instantie wilde bereiken.
Ik vraag me serieus regelmatig af of psychische hulpverlening wel zo goed is.
Je klinkt niet alsof je vrede hebt wie jij bent of dat je jezelf accepteert, het stemt je treurig en wanhopig; ook daar kan je ontzettend veel mee doen. Leer van jezelf houden zoals jij bent en een hoop van die negativiteit kan verdwijnen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 09:15 schreef grrrbeer het volgende:
Als je dan ook nog eens ziet dat je inderdaad helemaal voldoet aan wat je mag verwachten van iemand met jouw psychologische profiel... Tsjah, dat stemt eigenlijk heel erg treurig en wellicht zelfs een beetje wanhopig.
Maar antwoorden, ho maar.
Dat zijn allemaal vreselijke dingen maar is er iemand die gewild heeft dat het zo ging? Ken je ook voorbeelden waarbij het goed afliep? Je daarop richten kan ook helpen, nu lijk je erg gefocust op wat er allemaal mis en dan is dat het enige wat je ziet.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:07 schreef Pulzzar het volgende:
Nou, dan maar wat feiten:
Iemand die ik ken is schizofreen. Hij is regelmatig in een heftige psychotische toestand en moet dan opgenomen worden. Hij kan daar niet meestal acuut terecht en moet wachten tot er een plek bij de open! afdeling komt. Dat kan zeker een paar dagen duren. In de tussentijd zijn zijn ouders 24 uur per dag bezig om hen continu in de gaten te houden. Het is een paar keer gebeurd dat hij zijn polsen probeerde door te snijden en zijn ouders met een mes had bedreigd. Uiteindelijk komt hij terecht bij de open afdeling. Hij kan daar gewoon weglopen en dat was een paar keer gebeurd. Als de psychotische toestand wat minder is, zit hij gewoon thuis. Men kan namelijk geen passende behandeling voor hem vinden, dus hij moet het zelf maar uitzoeken.
Een meisje zat een paar jaar geleden bij mij in groepsbehandeling voor persoonlijkheidsstoornissen. Later bleek echter dat ze manisch-depressief was. Ze zat toen echt vol in de behandeling, maar ze moest weg en zat daarna ruim een jaar thuis.
Een ander meisje van diezelfde behandeling had zoveel dissociatieve klachten dat ze ook weg moest. Zij zat vervolgens ook bijna een jaar thuis. De belofte dat men een passende behandeling voor haar zou zoeken, werd niet nagekomen.
Nog een keer dezelfde behandeling. Een therapiegenoot vond het allemaal zo zwaar dat ze een paar keer was weggelopen. Daarom werd zij ook weggestuurd. Twee maanden later pleegde ze zelfmoord. En hadden de therapeuten een schuldgevoel? Nee hoor!!!
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken dat de psychische hulpverlening faalt.
Dus dat is ff wat anders dan af en toe een haartje vinden in het brood van de bakker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |