abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108015378
quote:
bron:nu.nl/anp

Weekers bekijkt verhoging lage btw-tarief

DEN HAAG - Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën gaat kijken naar een verhoging van het lage btw-tarief van 6 procent naar 8 procent.

De Tweede Kamer reageerde vorig jaar bijzonder fel op ideeën om de btw te verhogen, maar wacht nu verder onderzoek af.

Weekers beloofde de Kamer uit te zoeken wat de gevolgen precies zijn voor de 'boodschappenkar' en de koopkracht van de mensen. Eerste levensmiddelen vallen allemaal in het lage btw-tarief, net als kappers, stukadoors, kranten en de bloemenindustrie.

Verzet

Toen Weekers vorig jaar april voor het eerst met zijn ideeën op de proppen kwam, berekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) onmiddellijk dat een btw-verhoging van 6 naar 8 procent op levensmiddelen de boodschappen voor alle Nederlanders samen 640 miljoen euro per jaar duurder maken.

In de Tweede Kamer stuitte Weekers op veel verzet, ook van regeringspartij CDA en van gedoogpartner PVV. Die maken zich nog steeds zorgen over de koopkracht, over grenseffecten en over arbeidsparticipatie, maar ze willen nu eerst concrete plannen van Weekers zien.
Wat een belachelijk plan om extra geld op te halen door het lage BTW-tarief te verhogen. Verhoog het hoge BTW-tarief dan maar.

Of haal desnoods sommige dingen uit het lage tarief.

Ik vind het belachelijk om in deze tijd het belastingtarief op bijvoorbeeld groente, fruit brood etc. te verhogen. Dit zij basisbehoeftes.

Minima die toch al hard getroffen worden, zouden ook van deze maatregel weer slachtoffer worden.

Zij geven immers een veel groter deel van hun inkomen uit aan goederen met een laag BTW-tarief, dan mensen met een hoog inkomen die een groter deel van hun inkomen besteden aan producten met een hoog BTW-tarief.

Wat dat betreft past deze maatregel ook weer helemaal bij de VVD natuurlijk.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:29:04 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_108015427
Dit wordt echt NOOIT meer teruggedraaid. Daarom NEE.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:31:16 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_108015515
haha
Ik woon in een land waar het hoge BTW tarief 8% is. En het lage 2,5%.
Jullie zouden een Incompetente Politici Tax in moeten voeren. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_108015638
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:31 schreef Hyperdude het volgende:
haha
Ik woon in een land waar het hoge BTW tarief 8% is. En het lage 2,5%.
Jullie zouden een Incompetente Politici Tax in moeten voeren. :')
Leuk voor jou, maar een tarief van 19% is binnen de EU beneden gemiddeld.

Als het BTW-tarief omhoog moet, dan het hoge BTW-tarief. Het lage BTW-tarief moet ongemoeid blijven. Zeker voor basale levensmiddelen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:38:45 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_108015777
Ik kan er nog mee leven dat ze het een en ander uit het lage tarief gaan gooien en het beperken tot alleen eten en drinken. Maar dan ook wat selectiever dan nu: snoep en chips ook naar het hoge tarief. Maar het tarief mag wmb niet omhoog - het raakt onevenredig de huishoudens met de kleine beurs omdat die procentueel gezien heel veel geld aan eten en drinken besteden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:39:15 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_108015786
BTW verhogen is op zich wel een goede zet.
Denivellerend en consumptie remmend(milieu enzo).
BTW op arbeid zou afgeschaft moeten worden.

Die 19% is binnen die kneuzenkermis van de EU misschien normaal; hiero in Zwitserland hebben we een staat die normaal met geld omgaat ipv. het te verbranden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_108015805
Doorvoeren die percentage. Pas als mensen in hun basisbehoeftes geraakt worden staan ze op tegen hun gezagvoerende hoofdorgaan. Doorzetten. Puik werk Weekers. Dien het wetstvoorstel in. Dan nog genoeg zieltjes winnen in de Tweede en de Eerste Kamer. En dan is hopelijk het hek van de dam. Anarchie. })
pi_108015860
quote:
Toen Weekers vorig jaar april voor het eerst met zijn ideeën op de proppen kwam, berekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) onmiddellijk dat een btw-verhoging van 6 naar 8 procent op levensmiddelen de boodschappen voor alle Nederlanders samen 640 miljoen euro per jaar duurder maken.
Gemiddeld is dat een toename van uitgaves van ¤ 3,35 euro per maand per persoon...
tja, hoef je verder niet al te moeilijk over te doen.

hooguit vind ik het en beetje geneuzel en vaak vooral lobby-politiek (daarom zie je bepaalde beroepsgroepen plots in het lage tarief vallen, zoals de bloemenhandel)...
ik zou juist het een zeer praktisch plan vinden om het verschil tussen BTW tarieven af te schaffen, gewoon één tarief instellen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:45:48 #9
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_108016001
Net of minima fruit en groenten eten :')
pi_108016022
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Gemiddeld is dat een toename van uitgaves van ¤ 3,35 euro per maand per persoon...
tja, hoef je verder niet al te moeilijk over te doen.

hooguit vind ik het en beetje geneuzel en vaak vooral lobby-politiek (daarom zie je bepaalde beroepsgroepen plots in het lage tarief vallen, zoals de bloemenhandel)...
ik zou juist het een zeer praktisch plan vinden om het verschil tussen BTW tarieven af te schaffen, gewoon één tarief instellen.
Laat me raden. Je bent een VVD-er en zou het liefst ook een vlak-taks ingevoerd zijn?

Als je het lage BTW-tarief afschaft worden mensen met een klein inkomen onevenredig hard geraakt.

Immers geven zie relatief gezien een heel groot deel van hun geld uit aan levensmiddelen, in tegenstelling tot mensen met een hoge inkomen die vaak relatief meer uitgeven aan luxe-goederen die in het hoge btw-tarief vallen.
pi_108016061
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:45 schreef TweeGrolsch het volgende:
Allicht eten die groente en fruit en aardappels etc. Die eten echt niet alleen chips en snoep hoor.

Nu weet ik dat jij het liefst ziet dat die allemaal in de goot belanden. Jij zal dergelijke initiatieven dus wel toejuichen.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:50:07 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108016149
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:38 schreef Janneke141 het volgende:
Ik kan er nog mee leven dat ze het een en ander uit het lage tarief gaan gooien en het beperken tot alleen eten en drinken. Maar dan ook wat selectiever dan nu: snoep en chips ook naar het hoge tarief. Maar het tarief mag wmb niet omhoog - het raakt onevenredig de huishoudens met de kleine beurs omdat die procentueel gezien heel veel geld aan eten en drinken besteden.
Hier ben ik het mee eens. Bovendien zijn die dingen uit het lage BTW-tarief levensbehoeften. Gooi dan liever meer belasting op luxe-artikelen.

Verder ben ik sowieso tegen het nóg verder verhogen van de belastingen. Met alle belastingen over belastingen etc .betaalt een beetje werknemer in Nederland nu zo ongeveer 80% belasting. Dat is toch wel genoeg denk ik.
The End Times are wild
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:50:50 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108016174
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:39 schreef Hyperdude het volgende:
BTW verhogen is op zich wel een goede zet.
Denivellerend en consumptie remmend(milieu enzo).
BTW op arbeid zou afgeschaft moeten worden.

Die 19% is binnen die kneuzenkermis van de EU misschien normaal; hiero in Zwitserland hebben we een staat die normaal met geld omgaat ipv. het te verbranden.
Jullie in Zwitserland zitten niet in de EU dus hoeven ook niet om de zoveel maanden miljarden te schokken om Zuidelijke Eurolanden overeind te houden. Dat is dus geen eerlijke vergelijking.
The End Times are wild
pi_108016184
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:46 schreef Ludd het volgende:

[..]

Laat me raden. Je bent een VVD-er en zou het liefst ook een vlak-taks ingevoerd zijn?
nope, ik ben zelfs behoorlijke links en zeker voor een versterking vand e positie van lagere inkomens...

enkel is zulke gigantische nonsens om te doen alsof dat 'lage' tarief zo ontzettend goed is voor de 'minima'...
alsof die enkel brood kopen, of een bloemetje meenemen voor hun vrouw ( :') spreekt al boekdelen dat dat onder het lage tarief valt ), hun huis laten stukadoren of een kranten-abbonement hebben.

(ik durf te wedden dat zeker 95% van de uitgaven aan producten/diensten uit het lage tarief, gedaan worden door mensen die niet behoren tot de huishoudens die onder de lage-inkomensgrens vallen, wat in 2005 vogens het SCP 10% van de bevolking was )

[ Bericht 14% gewijzigd door RM-rf op 15-02-2012 18:58:59 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_108016189
Een verhoging van 33,34% vind ik nogal wat.

Van 6% naar 8% lijkt misschien niet veel, maar als een zelfde verhoging bij het hoge tarief zou zijn dan gaat het hoge tarief van 19% naar 25,34%. In dacht dat het in Frankrijk van 19% naar 21% was gegaan?

Absurd dat ze er alleen al aan denken, en dan ook gelijk met twee procentpunt in een keer. Wat je zegt, meer dingen die nu in het lage tarief vallen omzetten naar hoog tarief. Zoals voetbal, dierentuinen, bioscopen, etc.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:52:15 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108016211
Verder is het volstrekt immoreel om de BTW te gaan verhogen (met alle andere belastingverhogingen en bezuinigingen ernaast) en welke aanpassing aan de onbeperkte HRA dan ook als 'volstrekt onbespreekbaar' te bestempelen.
The End Times are wild
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:54:03 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_108016255
quote:
13s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:51 schreef RacerDKB het volgende:

Van 6% naar 8% lijkt misschien niet veel, maar als een zelfde verhoging bij het hoge tarief zou zijn dan gaat het hoge tarief van 19% naar 25,34%. In dacht dat het in Frankrijk van 19% naar 21% was gegaan?

Absurd dat ze er alleen al aan denken, en dan ook gelijk met twee procentpunt in een keer. Wat je zegt, meer dingen die nu in het lage tarief vallen omzetten naar hoog tarief. Zoals voetbal, dierentuinen, bioscopen, etc.
Jij maakt het helemaal spannend. Voor de minder snelle rekenaars: de daadwerkelijke verhoging van de prijs van een pak suiker is 1,8%. Of: 3,6ct op een kilo bananen van ¤1.99
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_108016267
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:51 schreef RM-rf het volgende:
enkel is zulke gigantische nonsens om te doen alsof dat 'lage' tarief zo ontzettend goed is voor de 'minima'...
alsof die enkel brood kopen, of een bleoemetje menemen voor hun vrouw ( :') spreekt al boekdelen dat dat onder het lage tarief valt )
Het is niet alleen goed voor de minima. Het is alleen zo dat zij veel harder getroffen worden door zo'n maatregel.

Zij besteden procentueel gezien een groter deel van hun inkomen aan levensmiddelen dan iemand met een modaal inkomen. Wat begrijp je daar niet aan?
  Redactie Frontpage woensdag 15 februari 2012 @ 18:56:40 #19
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_108016360
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:52 schreef LXIV het volgende:
Verder is het volstrekt immoreel om de BTW te gaan verhogen (met alle andere belastingverhogingen en bezuinigingen ernaast) en welke aanpassing aan de onbeperkte HRA dan ook als 'volstrekt onbespreekbaar' te bestempelen.
Echt belachelijk idd. Laat die diknekken maar eens wat meer dokken
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_108016565
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:54 schreef Ludd het volgende:

[..]

Het is niet alleen goed voor de minima. Het is alleen zo dat zij veel harder getroffen worden door zo'n maatregel.

Zij besteden procentueel gezien een groter deel van hun inkomen aan levensmiddelen dan iemand met een modaal inkomen. Wat begrijp je daar niet aan?
Wat begrijp jij er niet aan dat de minima juist absoluut niet 'geholpen' wordt door dat lage tarief ... dat een goedkoop en doorzichtig 'excuus-uitvluchtje is voor al die lobbygroepen die profiteren van die vreemde indeling.
zoals bv de stukadoren (geen huishouden uit onder de lage-inkomensgrens die een stukadoor inschakelt) of de bloemenhandel (ook geen handel die het moet hebben van grote afzet onder de lage inkomens)

Wil je wat doen voor lage inkomens , zijn er véél betere instrumenten, bv de belastingvrije voet, uitkeringen en bijstandsniveau, waar de minima wel direkt en specifiek van profiteren ...

het lage tarief bij BTW ... nee sorry, maar te roepen dat dat 'voor de minima is, is lachwekend.
pi_108016950
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:01 schreef RM-rf het volgende:

Wat begrijp jij er niet aan dat de minima juist absoluut niet 'geholpen' wordt door dat lage tarief ... dat een goedkoop en doorzichtig 'excuus-uitvluchtje is voor al die lobbygroepen die profiteren van die vreemde indeling.
zoals bv de stukadoren (geen huishouden uit onder de lage-inkomensgrens die een stukadoor inschakelt) of de bloemenhandel (ook geen handel die het moet hebben van grote afzet onder de lage inkomens)
Volgens mij gaf ik dit in de OP al aan. Ik had het dan ook over basale levensmiddelen.

Verder begrijp je volgens mij echt mijn punt niet. Maar ik blijf het niet herhalen. Anders lees je eerste post van Janneke141 nog even, die verwoordt exact hoe ik het bedoelde. Wellicht snap je haar bewoording wel.
pi_108017365
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:12 schreef Ludd het volgende:

[..]

Volgens mij gaf ik dit in de OP al aan. Ik had het dan ook over basale levensmiddelen.

Verder begrijp je volgens mij echt mijn punt niet. Maar ik blijf het niet herhalen. Anders lees je eerste post van Janneke141 nog even, die verwoordt exact hoe ik het bedoelde. Wellicht snap je haar bewoording wel.
ik snap best wat jij dénkt dat het lkage BTW tarief doet... dat, omdat bv suiker, fruit of brood ermee belast is dat de lage inkomens enkel dàt kopen en opeens zwaar in hun portemonne gepakt worden.

Punt is echter dat dat totale onzin is , die vaak de lobbygroepen die dat lage BTW tarief misbruiken omdat ze specifieke beroepsgroepen vertegenwoordigen die ervan profiteren.
zoals de stukadoren, bloemenhandelaars en de kappers... allemaal diensten die onder het lage tarief vallen, dat soort politieke 'uitvluchten' misbruiken om aanpak van dat lage tarief tot een politiek taboe te maken.

dat het brood een twee centen duurder zou worden, maakt de minima echt geen flikker verder uit...
en als je hen verder wilt steunen zijn er betere punten o maatregelen te nemen die hen betreffen... juist dat lage BTW tarief is iets waaraan hogere inkomen vermoedelijk veel meer bijdragen, juist omdat die meer te besteden hebben kopen ze ook meer dingen die daaronder vallen, gaan vaker naar de kapper of schakelen vaker een stukadoor in
  † In Memoriam † woensdag 15 februari 2012 @ 19:25:06 #23
230491 Zith
pls tip
pi_108017490
quote:
13s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:51 schreef RacerDKB het volgende:

Het is een kostenstijging van 1.8%
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_108019442
De "minima" interesseren me eerlijk gezegd geen zak, die hebben immers recht op de nodige subsidies en steun. Maar alwéér een lastenstijging?!?! Flikker toch op met al die averechts werkende maatregelen om voor de zoveelste keer het braafste jongetje in de EU-klas te zijn.De Nederlandse economie zal alleen maar verder krimpen op deze manier en de middenklasse wordt hoe langer hoe meer uitgeknepen tot er alleen nog maar minima en rijken zijn.

Hopelijk gaat het hogere btw-tarief niet voor vaseline gelden, anders gaat het wel heel erg pijn doen de volgende keer dat onze volksvertegenwoordigers ons weer in de reet naaien...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_108020451
Ik snap werkelijk niet dat de VVD nu nog niet snapt dat er geen lastenverhogingen meer moeten komen na de slechte berichten over de binnenlandse economie.
Ze willen Nederland wel erg graag helemaal kapot hebben. IQ van een amoebe die lui.
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:37:38 #26
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108021005
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 18:45 schreef TweeGrolsch het volgende:
20 kilo fruit van de martk voor een paar euro (mits je goed kan lullen).
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:38:46 #27
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108021071
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2012 20:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
De "minima" interesseren me eerlijk gezegd geen zak, die hebben immers recht op de nodige subsidies en steun. Maar alwéér een lastenstijging?!?! Flikker toch op met al die averechts werkende maatregelen om voor de zoveelste keer het braafste jongetje in de EU-klas te zijn.De Nederlandse economie zal alleen maar verder krimpen op deze manier en de middenklasse wordt hoe langer hoe meer uitgeknepen tot er alleen nog maar minima en rijken zijn.

Hopelijk gaat het hogere btw-tarief niet voor vaseline gelden, anders gaat het wel heel erg pijn doen de volgende keer dat onze volksvertegenwoordigers ons weer in de reet naaien...
Die subisidies gingen er gister al uit, morgen ziet henk een rood getal op zijn rekening en gaat ie wat bijverdienen op zolder, zonder kennis.
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:40:14 #28
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108021158
[quote]1s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik snap best wat jij dénkt dat het lkage BTW tarief doet... dat, omdat bv suiker, fruit of brood ermee belast is dat de lage inkomens enkel dàt kopen en opeens zwaar in hun portemonne gepakt worden.

Punt is echter dat dat totale onzin is , die vaak de lobbygroepen die dat lage BTW tarief misbruiken omdat ze specifieke beroepsgroepen vertegenwoordigen die ervan profiteren.
zoals de stukadoren, bloemenhandelaars en de kappers... allemaal diensten die onder het lage tarief vallen, dat soort politieke 'uitvluchten' misbruiken om aanpak van dat lage tarief tot een politiek taboe te maken.

dat het brood een twee centen duurder zou worden, maakt de minima echt geen flikker verder uit...
en als je hen verder wilt steunen zijn er betere punten o maatregelen te nemen die hen betreffen... juist dat lage BTW tarief is iets waaraan hogere inkomen vermoedelijk veel meer bijdragen, juist omdat die meer te besteden hebben kopen ze ook meer dingen die daaronder vallen, gaan vaker naar de kapper of schakelen vaker een stukadoor in
[/quote]

Dat doe je ook echt regelmatig ja :')
pi_108022523
Waarom zou je uberhaupt de BTW moeten verhogen, er moet bezuinigt worden, als ik moet bezuinigen, dan houd dat in dat ik minder moet uitgeven, niet naar me baas gaan om loonsverhoging te vragen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 15 februari 2012 @ 21:08:14 #30
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_108022755
Waarom vallen kappers, stucadoors en dat soort dingen in het lage tarief? :')
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')