Ik ook, maar het is ook belachelijk als mensen die naar pure popmuziek luisteren, je gaan uitlachen als je het hebt over The Eagles of Queen.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:42 schreef DroogDok het volgende:
Heb een hekel aan mensen die hun smaak beter vinden dan die van iemand anders.
Dus je stelt je neerbuigend op tegenover mensen die genoegen nemen met het luisteren naar wat op SkyRadio voorbij komt? Wat een naar persoon lijk je me dan.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:43 schreef Darkestrah het volgende:
Op muziekgebied voel ik mezelf eigenlijk een mix tussen een elitarist en een hipster.
Ik heb onbewust een neerbuigende houding naar mensen die een 'simpele' muzieksmaak hebben. De link tussen een liefhebber (iemand die actief op zoek gaat naar nieuwe muziek) en een elitarist is daarom denk ik snel gemaakt. [ afbeelding ]
Op muziekgebied ben ik een mix tussen een oude lul een cultuurbarbaar en een doof persoon.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:43 schreef Darkestrah het volgende:
Op muziekgebied voel ik mezelf eigenlijk een mix tussen een elitarist en een hipster.
Ik heb onbewust een neerbuigende houding naar mensen die een 'simpele' muzieksmaak hebben. De link tussen een liefhebber (iemand die actief op zoek gaat naar nieuwe muziek) en een elitarist is daarom denk ik snel gemaakt. [ afbeelding ]
Ik denk dat ik niet zozeer neerbuigend doe naar mensen die naar skyradio luisteren maar wel 'en dat zal ook wel onbewust zijn' naar mensen die het allemaal niet zoveel uitmaakt zolang er maar geen vreemd en/of onaangenaam geluidje in zit.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dus je stelt je neerbuigend op tegenover mensen die genoegen nemen met het luisteren naar wat op SkyRadio voorbij komt? Wat een naar persoon lijk je me dan.
Dat vind ik dan weer een te snelle aanname, het kan best zijn dan iemand met de meest avontuurlijke instelling op andere gebieden, niet uitgedaagd wenst te worden op muziek gebied.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:51 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik kijk wel neer op mensen die alleen maar SkyRadio luisteren. Gewoon, omdat ik niet hou van mensen die nooit eens uitgedaagd willen worden. Over het algemeen zijn mensen die alleen maar SkyRadio luisteren ook gewoon duffe en saaie lui.
Dat heeft niets met smaak te maken trouwens. Als je alleen maar SkyRadio-achtige muziek luistert, prima. Maar de hele dag elke dag dezelfde uitgekauwde nummers, dat is alleen te verdragen als je zelf heel saai bent.
Die bestaan ongetwijfeld, maar ik kom ze nooit tegen. Jij wel?quote:Op maandag 13 februari 2012 15:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer een te snelle aanname, het kan best zijn dan iemand met de meest avontuurlijke instelling op andere gebieden, niet uitgedaagd wenst te worden op muziek gebied.
Of geen klap om muziek geeft.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:51 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik kijk wel neer op mensen die alleen maar SkyRadio luisteren. Gewoon, omdat ik niet hou van mensen die nooit eens uitgedaagd willen worden. Over het algemeen zijn mensen die alleen maar SkyRadio luisteren ook gewoon duffe en saaie lui.
Dat heeft niets met smaak te maken trouwens. Als je alleen maar SkyRadio-achtige muziek luistert, prima. Maar de hele dag elke dag dezelfde uitgekauwde nummers, dat is alleen te verdragen als je zelf heel saai bent.
Precies maar dat is wel iets wat ik niet begrijp, maar dat komt door mijn beperkte blik. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe een leven zonder interesse voor muziek eruit zou moeten zien.quote:
Wrijf het er maar in.... * Bosbeetle gaat in de hoek staan bij alle andere mensen zonder gevoel voor muziek.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:56 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb nooit respect voor muzieksmaken. Het is makkelijk om 'moeilijke' muziek op te zetten, maar je kunt pas iets muzikaals als je zelf muziek maakt.
quote:Op maandag 13 februari 2012 16:03 schreef Schpast het volgende:
Je hoeft ook niet alles binnen je smaak leuk te vinden, hoor. Rock en rap zijn hele brede genres, sommige rapnummers vind ik afschuwelijk en andere weer geweldig.
Ik ben absoluut geen naar persoon, maar als er iemand zegt dat hij/zij alleen maar naar Skyradio luistert, dan heb ik wel het idee dat ik met een oninteressant persoon te maken heb.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dus je stelt je neerbuigend op tegenover mensen die genoegen nemen met het luisteren naar wat op SkyRadio voorbij komt? Wat een naar persoon lijk je me dan.
Zie het als een soort graadmeter, als je weet wat voor muziek iemand luistert kun je ook wel een gokje wagen over zijn/haar smaak in boeken en films wat vervolgens wel weer kan leiden tot het idee dat je iets meer verwant bent met een persoon, mensen die skyradio luisteren daarvan verwacht je ook eerder dat ze hollywood films kijken en doktersrommannetjes lezen, waardoor ze eerder oninteresant overkomen. (skyradio is een beetje het equivalent van de korstjes van je brood af laten snijden, de sonde voeding onder de radio)quote:Op maandag 13 februari 2012 16:15 schreef DroogDok het volgende:
Frappant dat er blijkbaar mensen zijn die iemand op basis van muzieksmaak "afschrijven". Over elitair gesproken.
Precies dit, ja.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zie het als een soort graadmeter, als je weet wat voor muziek iemand luistert kun je ook wel een gokje wagen over zijn/haar smaak in boeken en films wat vervolgens wel weer kan leiden tot het idee dat je iets meer verwant bent met een persoon, mensen die skyradio luisteren daarvan verwacht je ook eerder dat ze hollywood films kijken en doktersrommannetjes lezen, waardoor ze eerder oninteresant overkomen. (skyradio is een beetje het equivalent van de korstjes van je brood af laten snijden, de sonde voeding onder de radio)
Dat is natuurlijk aanname op aanname op aanname maar zo werkt een menselijke geest wel.
Dat vind ik een btje kort door de bocht.. Vaak zit er aan een muzieksmaak wel een persoonlijkheid gebonden. Iemand die helemaal weg is van Gradje Damen en Frans Bauer zal vaak (maar niet altijd) niet de persoon zijn waarmee een metal liefhebber of een rapliefhebber omgaat. En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het een beter is dan het andere.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:15 schreef DroogDok het volgende:
Frappant dat er blijkbaar mensen zijn die iemand op basis van muzieksmaak "afschrijven". Over elitair gesproken.
Het is natuurlijk ook zo dat de ene persoon waarde hecht aan wat de ander voor auto rijdt. Ik (/wij) doe dat op basis van de muziek die ze luisteren.quote:Op maandag 13 februari 2012 16:21 schreef B-FliP het volgende:
Wellicht wat 'elitair' maar mensen met een brede muzieksmaak, die ook echt op zoek gaan naar dingen die ze echt mooi vinden, in welke stijl dat ook mag vallen, zijn mijns inziens vaak wel interessantere personen. Maar dat is mijn mening.
Wat dat betreft heb ik wel een rare manier van muziek vinden die tussen 'zelf initiatief tonen' en 'klakkeloos de standaard media consumeren' in hangt: twee wifi-radio's op cruciale plekken in huis (de slaapkamer en de kamer/keuken), een van deze gewoon op goed geluk aan zetten, het maar een beetje over me heen laten komen, en er zo nu en dan wat uit vissen als iets me opvalt.quote:Op maandag 13 februari 2012 17:40 schreef ralfseltje het volgende:
Mja, ik heb weinig vrienden die niks met muziek hebben. Het is geen vereiste, maar met mensen die dezelfde hobby's hebben, heb je tenminste altijd wat te bespreken
Verder vergelijk ik muzieksmaak altijd met eten; als je elke dag een big mac wilt eten, zou ik niet durven zeggen dat je 'geen' smaak hebt, maar ik denk wel dat je kunt stellen dat je smaak wat minder 'verfijnd' is dan iemand die elke week probeert om een nieuw culinair gerecht te eten. En dat is dan geen veroordeling, maar er is nogal een verschil tussen iemand die alleen Skyradio luistert en iemand die elke dag internet/platenzaken afstruint naar de nieuwste bandjes.
Over het algemeen; als je elke dag alleen Skyradio luistert is je interesse in muziek klein. Het gaat mij ook vaak om zelf initiatief tonen, ga je zelf op zoek naar nieuwe dingen of luister je gewoon wat boutzenders als skyradio of 3fm je voorschotelen. Die laatste groep neem ik, qua muziek, een stuk minder serieus.
Ik murmel maar een beetje 'van alles'...quote:Op maandag 13 februari 2012 17:52 schreef OMG het volgende:
Waar ik dan wel altijd moeite me heb, is het beschrijven van mijn muzieksmaak aan iemand wiens muziekkennis niet verder gaat dan top 40 / SkyRadio muziek. Vooral de wat meer "onluisterbare" muziek is lastig uit te leggen of te vergelijken met iets wat die persoon mogelijk wel kent.
Dat is wel waar. ik antwoord dan vaak met iets als 'ik vind het gladde zeikmuziek, ik wil iets meer rock n roll erin'. Vervolgens gaan ze vragen wat ik van Go Back to the Zoo vind, wat ik dan ook weer zeikmuziek vind. En zo gaat het dan heel lang door. Waardoor het lijkt alsof ik heel elitair doe, maar dat komt met name door de gebrekkige kennis van mijn gesprekspartner.quote:Op maandag 13 februari 2012 17:52 schreef OMG het volgende:
Ook een discussie is lastig, vooral als je een vraag van het kaliber "Wat vind je van Coldplay?" krijgt, je dan zegt daar niets aan te vinden en dan de vervolg vraag "Maar waarom dan niet?" krijgt. Daar een goed antwoord opgeven zonder dan als elitair over te komen (althans, op die persoon) vind ik dan soms best lastig.
Er is daar gewoon geen goed antwoord op te geven. Als ik "je kent het toch niet" zeg, dan ben ik een hipster. Als ik artiest opnoem die ze wel kennen, is dat geen correcte weergave van mijn smaak. En in genres denken doe ik niet zo.quote:Op maandag 13 februari 2012 17:52 schreef OMG het volgende:
Ik zou mezelf dus ook niet als een muziekelitist beschrijven, ook voel ik me niet zo. Waar ik dan wel altijd moeite me heb, is het beschrijven van mijn muzieksmaak aan iemand wiens muziekkennis niet verder gaat dan top 40 / SkyRadio muziek. Vooral de wat meer "onluisterbare" muziek is lastig uit te leggen of te vergelijken met iets wat die persoon mogelijk wel kent.
Dat is net zoiets als zeggen dat je niet snapt dat iemand pannenkoeken niet lekker vindt omdat je ze zelf heerlijk vindt, maar vervolgens ook zeggen dat je niet kan begrijpen dat iemand witlof lekker vindt.quote:Op maandag 13 februari 2012 15:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Precies maar dat is wel iets wat ik niet begrijp, maar dat komt door mijn beperkte blik. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe een leven zonder interesse voor muziek eruit zou moeten zien.
niet helemaal, dat is beide eten. Ik ben nog geen media tegengekomen met dezelfde diepte als muziek, boeken komen een beetje in de buurt. Maar voor mij is het erg moeilijk te begrijpen dat iemand evenveel uit architectuur of autos kan halen om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op maandag 13 februari 2012 19:09 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Dat is net zoiets als zeggen dat je niet snapt dat iemand pannenkoeken niet lekker vindt omdat je ze zelf heerlijk vindt, maar vervolgens ook zeggen dat je niet kan begrijpen dat iemand witlof lekker vindt.
Dat vind ik wel raar.quote:Op maandag 13 februari 2012 19:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
niet helemaal, dat is beide eten. Ik ben nog geen media tegengekomen met dezelfde diepte als muziek, boeken komen een beetje in de buurt. Maar voor mij is het erg moeilijk te begrijpen dat iemand evenveel uit architectuur of autos kan halen om maar een voorbeeld te noemen.
Dit is zo herkenbaar.quote:Op maandag 13 februari 2012 17:58 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Dat is wel waar. ik antwoord dan vaak met iets als 'ik vind het gladde zeikmuziek, ik wil iets meer rock n roll erin'. Vervolgens gaan ze vragen wat ik van Go Back to the Zoo vind, wat ik dan ook weer zeikmuziek vind. En zo gaat het dan heel lang door. Waardoor het lijkt alsof ik heel elitair doe, maar dat komt met name door de gebrekkige kennis van mijn gesprekspartner.
quote:Op maandag 13 februari 2012 20:25 schreef On het volgende:
Ik herken het vaak al als mensen vragen wat mijn muzieksmaak is.Met alleen 'rock' 'elektronisch' of 'post-punk (wat bij sommigen al vragen oproept) heb ik het gevoel dat ik mijn smaak te kort doe. Maar ik kan ook moeilijk tegen 'gemiddeld (daar ga ik al) muziekluisteraar' beginnen over pak-hem-beet drone ambient of post-rock zonder als interessantdoener over te komen. Vaak ren ik bij die vraag dan ook huilend weg.
Maar stel dat jij voor fc emmen bent, en zij kennen alleen Ajax, Feyenoord en PSV, onmogelijk om dan een goede discussie te houdenquote:Op maandag 13 februari 2012 20:12 schreef On het volgende:
Het is toch fijn om lekker met elkaar in discussie te gaan over muziek. Je hebt het met voetbal ('mijn club is beter dan de jouwe') met verzamelingen ('Kijk mijn nieuwe obscure postzegel') dus waarom niet met muziek?
Vaak hou ik het bij een bandje om een indicatie mee te geven.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:29 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik houd het simpelweg bij, "ik vind de meeste muziek wel goed". Als de gesprekspartner dan met voorbeelden komt ren ik jou achterna..
True, maar dan valt er voor beide kanten wel wat te zeggen denk ik.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:30 schreef ralfseltje het volgende:
[..]
Maar stel dat jij voor fc emmen bent, en zij kennen alleen Ajax, Feyenoord en PSV, onmogelijk om dan een goede discussie te houden
Misschien is dat ook de über-beta in mij, maar ik vind het vervelender als mensen geen enkele argumentatie kunnen geven bij hun smaak. Onder het mom van "het is mijn smaak, punt uit.". Uiteraard heeft iedereen z'n eigen smaak en is niemand mij wat verschuldigd, maar ik vind het wel een zwaktebod.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:37 schreef On het volgende:
[..]
True, maar dan valt er voor beide kanten wel wat te zeggen denk ik.(Mijn team is spotief gezien beter, of 'ik ben voor een grotere fan omdat ik bij mijn eigen kleine clubje blijf'.)
Ondanks mijn beta-heid houd het bij mij toch echt op bij "het raakt me" of "het verrast me zelfs nog na 1000 luisterbeurten" of "het heeft iets apparts"quote:Op maandag 13 februari 2012 20:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Misschien is dat ook de über-beta in mij, maar ik vind het vervelender als mensen geen enkele argumentatie kunnen geven bij hun smaak. Onder het mom van "het is mijn smaak, punt uit.". Uiteraard heeft iedereen z'n eigen smaak en is niemand mij wat verschuldigd, maar ik vind het wel een zwaktebod.
En je kunt niet duiden waarom? Overigens is dat al meer argumentatie dan dat ik doorgaans gewend ben.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ondanks mijn beta-heid houd het bij mij toch echt op bij "het raakt me" of "het verrast me zelfs nog na 1000 luisterbeurten" of "het heeft iets apparts"
Is er ook wel denk ik. Maar ik denk dat je meer recht van spreken hebt (als in je; mening is serieuzer te nemen) als je ook de kleine clubs volgt. Dan ben je de grotere voetballiefhebber in mijn ogen, wat bij muziek al snel onder elitair gedrag valt. Maar dat heeft vaak wel een reden; je weet meer/kent meer. Alleen iedereen claimt ontzettend van muziek te houden, terwijl de meeste mensen vrijwel niks kennen.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:37 schreef On het volgende:
[..]
Vaak hou ik het bij een bandje om een indicatie mee te geven.
'The Cure enzo'
'O dat is toch die travestiet die blije liedjes in een pyama zingt?
''
Natuurlijk is mijn echte smaak alles wat onder de 1000 plays op last.fm heeft. /hipstermode
[..]
True, maar dan valt er voor beide kanten wel wat te zeggen denk ik.(Mijn team is spotief gezien beter, of 'ik ben een grotere fan omdat ik bij mijn eigen kleine clubje blijf'.)
Nee ik ben ook heel erg een alles-eter kwa muziek, muziek gaat bij mij gewoon over een dun filtertje goed of niet goed.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:50 schreef pfaf het volgende:
[..]
En je kunt niet duiden waarom? Overigens is dat al meer argumentatie dan dat ik doorgaans gewend ben.
Ik probeer ook zoveel mogelijk binnen te krijgen. (Al lukt dat lang niet meer zoveel als tijdens m'n studietijd.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee ik ben ook heel erg een alles-eter kwa muziek, muziek gaat bij mij gewoon over een dun filtertje goed of niet goed.
Leuke relatie zeg.quote:Op maandag 13 februari 2012 20:57 schreef On het volgende:
Overigens: Als ik mijn moeder zie stralen van geluk als ik haar de kerstcd van Michael Bublé geef begin ik haar ook niet uit te maken voor bekrompen ziel. Dan vind ik het gewoon fijn dat iemand van muziek, ongeacht welke artiest, kan genieten.Daar gaat het ten slotte om.
Ik ken ook een stelletje waarvan beiden metal luisterden. Totdat de jongen zich qua smaak meer op artiesten als Radiohead en Aphex Twin ging richten. Deze ging niet veel later neerbuigend doen naar de smaak van het meisje en haar kwalijk nemen dat ze 'niet vooruitstrevend' genoeg was. Dat is naar mijn idee wel aardig fout.
ik niet ik heb een behoorlijk hoge cut-offquote:Op maandag 13 februari 2012 20:57 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik probeer ook zoveel mogelijk binnen te krijgen. (Al lukt dat lang niet meer zoveel als tijdens m'n studietijd.), maar als bij mij iets wel of niet door het filtertje komt kan ik prima beargumenteren waarom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |