Ik had nog iets van 60 euro aan klusknaken, die geldig zijn tot en met 12 februari 2012 (vandaag), over. Toevallig had ik nog wat schroefjes, pluggen en nog van dat soort dingen nodig, dus ging ik gisteren - samen met mijn broer en neefje - naar de Praxis in Utrecht (Amsterdamsestraatweg).
Na een minuut rondwandelen merkte ik dat de beveiligingsmedewerker ons op de voet volgde. Hij bleef ons zo'n 10 minuten lang volgen, van de ene kant van de winkel naar de andere kant en weer terug. Hij dacht dat subtiel te doen, maar het was erg duidelijk. Omdat ik niet op m'n gemak kon winkelen ben ik naar die beveiliger toe gegaan en zei wat ik ervan vond. "Ik doe mijn werk. Als je het er niet mee eens bent, daar is de deur" met de vinger wijzend naar de uitgang.

Daarop besloot ik naar de filiaalmanager te gaan.
Die filiaalmanager nam het op voor de beveiligingsmedewerker en zei dat ik bij het betreden van de winkel akkoord ben gegaan met de voorwaarden (waaronder de beveiliging). Ik ben het met hem eens dat beveiliging een goed iets is, maar zo'n beveiliger hoeft niet 10 minuten lang een groepje klanten op de voet te volgen. Zijn reactie was: "U kiest er zelf voor om zich daar zorgen om te maken, u hoeft niet achterom te kijken of er iemand kijkt."
De beveiliger vroeg me nog of ik - vrijwillig - mijn tas wilde leegmaken. Prima, mits hij bereid is excuses aan te bieden als ik niks heb. Met die voorwaarde ging ie niet akkoord, dus zei ik dat hij de politie erbij mocht halen als ie zo graag mijn tas wil inzien. Daarop begon ie wel terug te krabbelen.
Na nog een discussie heb ik m'n broer gevraagd de inhoud van de winkelmand terug te leggen, en heb ik de klusknaken weggegooid voor de ogen van de klanten, de manager en de beveiliger. Daarna zijn we vertrokken, terwijl ik langs de kassamiep liep riep ik nog: "Prettig weekend voor u, geen prettig weekend voor uw manager en de beveiliger"
Een kwartiertje later heb ik de spullen gewoon bij de Gamma gekocht. Praxis mag de pot op.

Klacht: beveiliger die ons op de voet volgt.
Sub-klacht: filiaalmanager die geen behoefte heeft aan tevreden klanten.
Zo, dat lucht op.