Allemaal goede redenen inderdaad, dus bespaar ons het gelul dat de geluidskwaliteit objectief beter is, al kan je het specifieke karakter van het geluid natuurlijk wel mooi vinden.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:34 schreef n8n het volgende:
verzamelen, geluidskwaliteit, grote cover, geur, het speuren naar koopjes, tweedehands goedkoop, staat mooi in de kast, leuk om door je platen te gaan om er een op te zetten, het is een ritueel doordat je de plaat in de speler moet leggen, kom soms pareltjes tegen die ik anders nooit opgemerkt had.
zoiets
idd.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:48 schreef Saysem het volgende:
[..]
Allemaal goede redenen inderdaad, dus bespaar ons het gelul dat de geluidskwaliteit objectief beter is, als kan je het specifieke karakter van het geluid natuurlijk wel mooi vinden.
Oh jawel hoor, niks is toffer dan een avondje door je LP collectie heen te graven en lekker plaatjes te draaien. Je bent veel 'actiever' met je muziek bezig, het is niet een druk op de knop en vervolgens hoef je er niet meer naar om te kijken.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:46 schreef CSSO het volgende:
[..]
Laat me raden... je speelt ze nooit af, alleen de mp3s?
Deze boy heeft smaak. Legowelt, Aphex Twin, Rude 66, Joy Divison.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wall of records by Cali030, on Flickr
Iedereen hoort het is me opgevallen die 1% is dikke onzin.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:44 schreef Slickk het volgende:
[..]
Ik denk dat 1% vd bevolking het verschil uberhaupt hoort tussen 192 - 320 kbs, laat staan tussen FLAC en LP. Topic gaat over jongeren die ze kopen oftewel hetzelfde volk dat een avondje muziek vult met YouTube filmpjes en computer speakers.
Ja dat wel, maar aan de andere (hoe triest het ook klinkt), je LPs verslijten dan niet. Vandaar ook veel labels die CD´s bij bepaalde (iets duurdere) LP-uitgaven doen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:51 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, niks is toffer dan een avondje door je LP collectie heen te graven en lekker plaatjes te draaien. Je bent veel 'actiever' met je muziek bezig, het is niet een druk op de knop en vervolgens hoef je er niet meer naar om te kijken.
Heel objectief idd.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Iedereen hoort het is me opgevallen die 1% is dikke onzin.
Het verschil is zo simpel, het zit in het ruimtelijk effect. Stel je neemt een live cd / mp3 / lp van hetzelfde optreden. Dan met mp3 hoor je het geluid ergens, het is sowieso vermoeiend aan je oren en het klinkt heel vlak. CD idem dito alleen wel een heel stuk minder slecht dan met mp3. Het klinkt ook redelijk kaal en vlak. De meeste mensen luisteren geen SA-CD's maar gewone cd's.
En dan dezelfde live LP waar je met een goede stereo set (ja maar 2 speakers) het gevoel hebt dat je gewoon midden tussen de mensen staat en de muziek van alle kanten komt.
Dat is geen rocket science.
De vraag is alleen of je het geld er voor over hebt en of je muziek belangrijk vind in je leven.
Maar in feite hoort iedereen het.
Dank! Die van The Stooges is de originele druk btw... volgens de kenners klinkt die het allerbest maar dat hoor ik er niet aan afquote:Op zondag 12 februari 2012 13:52 schreef Pauper_Penispijper het volgende:
[..]
Deze boy heeft smaak. Legowelt, Aphex Twin, Rude 66, Joy Divison.![]()
![]()
Pff, dat kan mijn iPad ookquote:Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
Nog een voordeeltje van mijn LP collectie, m'n vinyl-wall in de woonkamer
[ link | afbeelding ]
Wall of records by Cali030, on Flickr
Je vergeet Burialquote:Op zondag 12 februari 2012 13:52 schreef Pauper_Penispijper het volgende:
[..]
Deze boy heeft smaak. Legowelt, Aphex Twin, Rude 66, Joy Divison.![]()
![]()
En dan hoef je je woonkamer ook niet te vervuilen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:56 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Pff, dat kan mijn iPad ook![]()
[ afbeelding ]
Zie mijn boek vs ebook-vergelijking. Ik vind vinyl wel voller klinken dan een mp3 of cd die vaak holler lijken. Met vinyl heb je ook geen last van de loudness-war die zich op cd daardoor ook op mp3 afspeelt.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:48 schreef Saysem het volgende:
[..]
Allemaal goede redenen inderdaad, dus bespaar ons het gelul dat de geluidskwaliteit objectief beter is, al kan je het specifieke karakter van het geluid natuurlijk wel mooi vinden.
K3 troll.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:56 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Pff, dat kan mijn iPad ook![]()
[ afbeelding ]
Alleen dat Apple apparaat wat in je huiskamer ligt. Maar die kun je tenminste opbergen.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:57 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
En dan hoef je je woonkamer ook niet te vervuilen.
Gelukkig krijg je steeds vaker bij een plaat een code om de muziek ook drm-vrij op mp3 of FLAC te downloaden. Cd's zal ik sowieso nooit kopen, geen karakter, lelijke plastic hoesjes, raakt ze snel kwijt en het is onpraktisch.quote:Op zondag 12 februari 2012 13:53 schreef Kriegel het volgende:
Omdat een CD en (al helemaal) zaken als iTunes gevoelsmatig te dicht tegen illegaal downloaden aanliggen. Als in: "waar de fuck betaal ik precies voor? Als ik download heb ik hetzelfde."
Moreel kan het wel goed voelen als je daar iets om geeft, maar in tastbare zin schiet je er bijna niks mee op. Een LP is daarentegen met die grote hoes zó fysiek dat je echt nog denkt iets unieks te krijgen voor je centen, zelfs al is het verder eigenlijk niet zo praktisch.
Het heeft niks met een verschil in geluidskwaliteit te maken, zoiets zal de meesten worst wezen en valt sowieso niet echt te bewijzen. Een plaat is groot, zwaar, zichtbaar in je kast, niet na te maken, dát is tegenwoordig de meerwaarde voor veel mensen. Je hebt er natuurlijk ook hipsters tussen zitten die plichtmatig alternatief doen, maar dat is lang niet iedereen. Typische Ritmo manier van denken.
Vinyl is objectief natuurlijk een stuk onpraktischer dan een CD. Neemt meer ruimte in, moeilijker uit de hoes te krijgen of weer op te bergen, kortere speelduur, aantastbaar (hoewel een CD natuurlijk bekrast kan raken en dan gewoon stopt met werken), hogere productiekosten.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:02 schreef n8n het volgende:
[..]
Gelukkig krijg je steeds vaker bij een plaat een code om de muziek ook drm-vrij op mp3 of FLAC te downloaden. Cd's zal ik sowieso nooit kopen, geen karakter, lelijke plastic hoesjes, raakt ze snel kwijt en het is onpraktisch.
Waarom doe je dat dan?quote:Op zondag 12 februari 2012 13:43 schreef ukga het volgende:
Mensen die Lps kopen en dan het afspelen met een trust setje
Dit is natuurlijk een waarheid als een koe, het kan knap irritant zijn om elke 30 minuten je LP om te draaien!quote:Op zondag 12 februari 2012 14:14 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Vinyl is objectief natuurlijk een stuk onpraktischer dan een CD. Neemt meer ruimte in, moeilijker uit de hoes te krijgen of weer op te bergen, kortere speelduur, aantastbaar (hoewel een CD natuurlijk bekrast kan raken en gewoon stoppen met werken), hogere productiekosten.
Toen ik nog dj speelde (sl1200MK2) toen was het gewoon NOT DONE om met iets digitaals aan te komen dan werd je gezien als prutser. Nu zie je steeds meer top DJ's met hun laptop aankomen.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:21 schreef Stink-ui het volgende:
Ik dj nu bijna 4 jaar.. En heb 1 jaar cd gedraaid maar ben gelijk overgestapt naar lp.. Heerlijk mix gevoel geeft dat..
Owja ik draai rave en soul-rave
Ik ben ook dj maar ik draai pop zoals Whitney Houston.quote:Op zondag 12 februari 2012 14:21 schreef Stink-ui het volgende:
Ik dj nu bijna 4 jaar.. En heb 1 jaar cd gedraaid maar ben gelijk overgestapt naar lp.. Heerlijk mix gevoel geeft dat..
Owja ik draai rave en soul-rave
Heb je FUnhouse ook?quote:Op zondag 12 februari 2012 13:55 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dank! Die van The Stooges is de originele druk btw... volgens de kenners klinkt die het allerbest maar dat hoor ik er niet aan af
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |