Aha, nog niet eerder gezien geloof ik dus was benieuwd wie je was, om op mau te reageren ik ben vrij direct.quote:
Das een goede eigenschapquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:12 schreef vogelkooi het volgende:
[..]
Aha, nog niet eerder gezien geloof ik dus was benieuwd wie je was, om op mau te reageren ik ben vrij direct.
bron: http://www.mojang.com/2012/02/14/new-minecraft-map-format-anvil/quote:New Minecraft Map Format, “Anvil”
by Jens Bergensten on February 14, 2012
Hello!
Jon and I have been working on a new map format for Minecraft that we’ve dubbed “Anvil” (it’s just a name). The purpose of the new format is to prepare for modding, especially to allow for more block types, but also to improve other areas of the game (such as map height). The changes are:
Maximum build height has been increased to 256 (was 128)
Empty sections of the world are not loaded into memory
Block ids have been increased to 4096 (was 256) by adding a 4 bit data layer (similar to how meta data is stored)
Block ordering have been changed from x/z/y to y/z/x in order to improve compression
Packets for sending chunks have been updated (a full 128-high chunk is smaller than the old format, and a chunk with lots of empty space is much smaller)
Biomes are saved per x/z column, which means they can be altered by tools
The next snapshot, and Minecraft 1.2, will automatically convert worlds to the new format. The files of the current format (“McRegion”) will remain in your save folder, if you need to restore them for some reason.
I’ve prepared a converter (with source code) for tool makers that wants to be prepared. You do not need to use this to convert your maps! It’s only for reference!
Download the converter+source here
Some info:
The 16x128x16 “Blocks”, “Data”, “SkyLight” and “BlockLight” tags are removed
A “Sections” tag has been added with up to 16 compound tags
Each section has 16x16x16 “Blocks”, “Data”, “SkyLight” and “BlockLight” tags
Each section has a “Y” integer tag saying which section it is (note that some Y positions can be skipped). 0 is at the bottom of the world and 15 is the topmost section
Each section also has a “AddBlocks” tag, which is a DataLayer byte array just like “Data”. The “AddBlocks” tag is not included in the converter since the old format never had block ids above 255. This extra tag is created whenever a block requires it, so the getTile() method needs to check if the array exists and then combine it with the default block data. In other words, blockId = (addBlock << 8) + baseId.
Each chunk has a 16×16 byte array with biome ids called “Biomes”. If this array is missing it will be filled when the game starts. The converter doesn’t include any biome sources, though (it had too many dependencies to be included).
Note that the old format is XZY and the new format is YZX (see the difference between DataLayer and OldDataLayer).
The new format uses the extension “.mca” instead of “.mcr” (the old format is kept for safety, with the level.dat backed up as “level.dat_mcr”)
Finally, a shoutout to Robinton’s hard work on his mods: http://www.minecraftforum.net/topic/310298-100robintons-mods/
Cheers,
// jeb_
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af of de render distance dan ook wordt verhoogd, een toren die op 256 y zit kan je geloof ik niet zien vanaf bedrock.
jatochquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:14 schreef Yuri_Boyka het volgende:
FUCKING FINALLY!!!!!!!!!
SAUSIESO VETTE SHIT BUILDEN!!!!!
Wat meer decorative blocks zou welkom zijn. Fatsoenlijke stoelen kunnen maken etc.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:28 schreef AppleMartini het volgende:
[..]
Das een goede eigenschap
Benieuwd in welke richting ze denken qua nieuwe blocks. Vind de laatste snapshots in elk geval leuk
Dyed glass! gewoon glas + dye is die kleur glas maar dan wel transparantquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:56 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Wat meer decorative blocks zou welkom zijn. Fatsoenlijke stoelen kunnen maken etc.
Die zijn zeker welkom, zal Flodder ook leuk vindenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:00 schreef bobbernaut het volgende:
[..]
Dyed glass! gewoon glas + dye is die kleur glas maar dan wel transparant
En met glasspanes doe je gewoon 6 colored glass blocks!
Dan gaan wij jou er vanaf gooien omdat die van cobble is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:18 schreef -Datdus- het volgende:
ik ga een kei hoge cobble toren maken.
Gelukkig heb je genoeg tijd om uit de loggen en weer te joinen in de val om geen damage op te lopen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:20 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Dan gaan wij jou er vanaf gooien omdat die van cobble is.
Hacks!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:24 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Gelukkig heb je genoeg tijd om uit de loggen en weer te joinen in de val om geen damage op te lopen.
ik hoop dat het ooit mogelijk wordt om nieuwe terrain features gewoon te kunnen laten doorlopen. Bijvoorbeeld dat je in een oude map gewoon ver kan lopen voor de nieuwe features.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:25 schreef gogosweden het volgende:
zeeniveau blijft wel op 64 he, = geen nieuwe wereld maken om het nieuwe bouwlimiet te hebben
Nee, de maps worden automatisch geupdate geloof ik. Met die nieuwe biome zooi kunnen we nu als het goed is ook jungles krijgen zonder nieuwe map.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:25 schreef gogosweden het volgende:
zeeniveau blijft wel op 64 he, = geen nieuwe wereld maken om het nieuwe bouwlimiet te hebben
klopt, maar jeb tweette zonet dat zeeniveau wel op 64 blijftquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:27 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nee, de maps worden automatisch geupdate geloof ik. Met die nieuwe biome zooi kunnen we nu als het goed is ook jungles krijgen zonder nieuwe map.
twitter:EirGog twitterde op dinsdag 14-02-2012 om 12:03:05 @jeb_ Will ocean level still be at 64 in the new world format, or will will there be further down to bedrock? reageer retweet
twitter:
Ik vind echt dat jeb hoofddeveloper maken notch zijn beste besluit ooit is geweest.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:33 schreef Flodder450 het volgende:
Mijn reactie toen ik het bericht las
FUCKING EINDELIJK!!!!!
Laat ze wat doen aan dat niet transparante glas. Soms wil je gewoon ff van uitzicht genieten en kan dat niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:56 schreef Ame_thyst het volgende:
http://www.mojang.com/2012/02/14/new-minecraft-map-format-anvil/
OMFG !
Dat kan je zelf makkelijk met photoshop.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:47 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Laat ze wat doen aan dat niet transparante glas. Soms wil je gewoon ff van uitzicht genieten en kan dat niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |