Klein steuntje?quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:33 schreef Adames het volgende:
Daarnaast is Nederland er vooral opgekomen na WOII vanwege de enorme arbeid die is verricht, niet zozeer vanwege dat geld. Dat was een klein steuntje.
de economie hebben we aan amerika te danken.. als wij neutraal gebleven waren zouden we nog steeds alleen maar aardappels in de supermarkt kunnen kopenquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:33 schreef Adames het volgende:
Daarnaast is Nederland er vooral opgekomen na WOII vanwege de enorme arbeid die is verricht, niet zozeer vanwege dat geld. Dat was een klein steuntje.
volgens het altijd betrouwbare wikipedia:quote:
quote:De hulp bestond tussen 1948 en 1952 concreet uit geld, goederen, grondstoffen en levensmiddelen voor een totaalwaarde van 12,4 miljard dollar vanuit de Verenigde Staten. 1,5 miljard daarvan kwam ten goede aan het verwoeste Duitsland, waardoor dit land de oude, waardeloos geworden Reichsmark op 20/21 juli 1948 kon vervangen door de Duitse mark en de lege winkelschappen weer gevuld konden worden. Ook de andere landen die profiteerden van de Marshallhulp kregen hierdoor een belangrijke impuls voor de opbouw van hun industrieën en energievoorziening. 20% van de hulp was een lening, 80% was gift.
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat de economische opleving in West–Europa, die al snel na de Tweede Wereldoorlog ontstond, grotendeels is toe te schrijven aan de Marshallhulp. Wel maakte de hulp voor veel mensen het verschil tussen leven of dood. Eind 1947, dus voor de uitvoering van het Marshallplan, waren de Britse, Franse en Nederlandse productie alweer op het vooroorlogse niveau. Italië en België volgden eind 1948. In Nederland was tijdens de eerste jaren van de bezetting de industriële productiecapaciteit gegroeid. Na de bevrijding kon deze worden aangewend voor de wederopbouw.
Marshall plan is meer een domino steen dat helemaal aan begin stond. Al is het een klein bedrag, maar dat heeft wel alles in werking gebracht.quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:36 schreef Adames het volgende:
[..]
volgens het altijd betrouwbare wikipedia:
[..]
Dan heb je zeker geen Elfstedentocht.quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:38 schreef Onnoman het volgende:
ik denk dat het beste om te doen het volgende is:
emigreren naar australie
Daar gaat het wel lekker ja en het is bovendien zomer daarquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:38 schreef Onnoman het volgende:
ik denk dat het beste om te doen het volgende is:
emigreren naar australie
Lekker als vrouw in de outback...tussen de boerenkinkels.....quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:39 schreef alors het volgende:
[..]
Daar gaat het wel lekker ja en het is bovendien zomer daar
Turkije is geen ras sukkel.quote:
Dat hele kant van de tafel is raar.quote:
Klopt, klopt.quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:44 schreef mrstylo het volgende:
[..]
Dat hele kant van de tafel is raar.
Iranquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:46 schreef Smoofie het volgende:
Erdogan![]()
TurkijeEven erg als China en Rusland.
QFTquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:46 schreef Smoofie het volgende:
Erdogan![]()
TurkijeEven erg als China en Rusland.
Ze deden omgekeerde route ivm de windquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:46 schreef chufi het volgende:
Doen ze de omgekeerde route of zijn de beelden verkeerdd om...?
Ok duidelijkquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:47 schreef alors het volgende:
[..]
Ze deden omgekeerde route ivm de wind
Niks mis met Frieslandquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:50 schreef Smoofie het volgende:
Ik word zo ziek van schaatsen dit en dat in friesland ffs.
Paddo's aangeslagen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:53 schreef Onnoman het volgende:
de pleuris breekt echt gauw uit jonguh.. ik denk dat 2012 echt in teken staat van de vernietiging van de aarde.. is het geen natuurramp, dan wel een atoomoorlog
hij laat die ander ook nooit pratenquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:53 schreef ajacied4lf het volgende:
Wat irriteer ik me toch aan die gast
quote:
Dat ook. Maar z'n gedrag en gezichtsuitdrukkingenquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:54 schreef alors het volgende:
[..]
hij laat die ander ook nooit praten
En brilquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:55 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Dat ook. Maar z'n gedrag en gezichtsuitdrukkingen
oh okequote:Op donderdag 9 februari 2012 23:56 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik heb het over die ene met sjaal ...
die kwam amper aan het woord gekquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:56 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ik heb het over die ene met sjaal ...
Max Kohnstamm, is Joods, kan ie niks aan doen.quote:
Ja, hoe heette die? Niet schuchter voor de tv, wat zou die doen voor de kost?quote:
Kai ........quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:58 schreef Quarant het volgende:
[..]
Ja, hoe heette die? Niet schuchter voor de tv, wat zou die doen voor de kost?
Allesquote:Op donderdag 9 februari 2012 23:57 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Gelukkig maar
Wat was er dan mis met die brilleman?
HRAquote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:18 schreef alors het volgende:
Ik kots echt zo op dat vasthouden aan de HRA he
Ja.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:18 schreef alors het volgende:
Ik snap de VVD wel; zowat hun gehele achterban heeft een eigen huis. Maar het is vreemd waarom de PVV dit graag wil behouden. Ik heb het idee dat hun achterban het minste profiteert van de HRA.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:18 schreef alors het volgende:
Eenmalig.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:23 schreef HalvinCarris het volgende:
Moet PenW nu een wannabe Nico Dijkshoorn hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |