Dokter Bouwer heet die knakker.quote:Op maandag 13 februari 2012 09:38 schreef Asyniur het volgende:
Hier is overigens Bob de Bouwer ('bohbohboh') helemaal hip!
Ja precies dat doet Leander ook. Even iets laten zien, of iets vragen. En daarna gewoon weer verder spelen. Vooral met de duplo moet ik vaak even kijken en zeggen dat ie iets moois heeft gemaakt.quote:Op maandag 13 februari 2012 10:13 schreef Asyniur het volgende:
miss_sly, zul je altijd zien
Ow en tussendoor contact maken doet Harry ook hoor!
Ik denk dat mensen ook een andere definitie hebben van zelf/alleen spelen. Harry kan prima alleen spelen. Tussen door komt hij eens een auto laten zien en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Of hij schuift even bij op de bank en gaat dan weer weg om te bouwen.
Maar ik noem dat dus allemaal alleen spelen omdat hij niet meer van mij nodig heeft dan even wat bevestiging.
Ow die kreeg ik wel als eerste in beeld toen ik bij youtube popcorn intypte, maar dacht ach dat zal het wel niet zijnquote:Op maandag 13 februari 2012 10:15 schreef Elmo76 het volgende:
MP hier ook zoeentje! Dan zegt of zingt ze iets en denk ik echt vanwaar heeft ze dat nu weer van? En ff later hoor/zie ik dat bij bijv. Umizoomi oid.
Enne, 'weefestokje' is deze hier:
Hogere verwachtingen dan dat heb ik ook niet, hoorquote:Op maandag 13 februari 2012 10:13 schreef Asyniur het volgende:
miss_sly, zul je altijd zien
Ow en tussendoor contact maken doet Harry ook hoor!
Ik denk dat mensen ook een andere definitie hebben van zelf/alleen spelen. Harry kan prima alleen spelen. Tussen door komt hij eens een auto laten zien en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Of hij schuift even bij op de bank en gaat dan weer weg om te bouwen.
Maar ik noem dat dus allemaal alleen spelen omdat hij niet meer van mij nodig heeft dan even wat bevestiging.
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).quote:Op maandag 13 februari 2012 09:07 schreef Twinkly het volgende:
Maximaal 15 minuten denk ik hoor, peuters hebben nog maar een korte aandachtsboog.
Hopelijk leg ik zo goed uit wat ik bedoel
Úit eigen ervaring, ik heb ze toen ik anderhalf was heel erg gehad!! En toen ik een jaar of 6 was weer, dus over nog een keer krijgen durf ik geen uitspraak te doen.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).
Even een vraag aan jullie over een situatie die nu bij Lena speelt: hoe weet je nou zeker dat je kind de waterpokken heeft? Ik dacht dat ze bij Lena vrij duidelijk waren, maar ze heeft er niet zoveel en ze heeft er bovendien amper last van. Ik meen me te herinneren dat een van de peuters hier als dreumes ook erg weinig last ervan had gehad?
En zegt het ook iets over de kans dat het nog een keer terug kan komen? Of maakt het daarvoor niet uit hoe erg het is geweest?
Ja zeg, wat moet ik nou met zo'n onduidelijk antwoord.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:36 schreef MamaPurk het volgende:
[..]
Úit eigen ervaring, ik heb ze toen ik anderhalf was heel erg gehad!! En toen ik een jaar of 6 was weer, dus over nog een keer krijgen durf ik geen uitspraak te doen.
Jaël heeft ze hier wel gehad, maar was toen nog net geen 1 en toen vertelde de HA dat het dan een grillig verloop heeft, zij heeft ze dus ook niet erg gehad en geen last, volgens de HA kan ze ze zeker nog een keer krijgen. Het is dus een beetje lastig te zeggen...
Ja, dat klinkt zoals het hier is. Een paar dagen geleden had ze koorts, maar ze is verder zo vrolijk, lijkt geen jeuk te hebben en de pokken (als het pokken zijn) lijken al ingedroogd. Op een of andere manier vind ik het zo moeilijk te geloven dat dit het dan is.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:48 schreef miss_sly het volgende:
Senna heeft ht overduidelijk gehad, maar er weinig last van gehad. Niet heel veel blaasjes, weinig jeuk, beetje verhoging, niet echt ziek. Over de kans het nog een keer te krijgen, durf ik niets te zeggen, maar ze was al twee, dus ik hoop dat echt voldoende was om er echt vanaf te zijn.
Interessant. Op Wikipedia vind ik:quote:Op maandag 13 februari 2012 12:57 schreef Ssserpente het volgende:
Lente had de waterpokken ook voordat ze één werd. Ons CB vertelde daarop dat de kans echter klein was dat ze ze nogmaals zou krijgen, omdat ze ze zo goed te pakken had. Daardoor had ze voldoende antistoffen.
Daaruit zou je kunnen opmaken dat de mate waarin ze er last van hebben wel degelijk een rol speelt.
Een kwartier is voor een kind wat er al moeite mee heeft volgens mij al heel lang. Niels speelt nu trouwens korter alleen dan toen hij jonger was, omdat hij nu meer fantasiespellen wil spelen (of dingen als verstoppertjes of hem duwen terwijl hij op zijn auto zit) waar wij in mee moeten doen (daarom baal ik ook zo dat hij niet naar de psz kan voorlopigquote:Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).
Oh, zeker! Daarom zou ik het eerst ook bij 5 minuten houden. Maar is het voor peuters in het algemeen lang gezien hun aandachtsspanne? Ik ben wel benieuwd wat daarover bekend is.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:07 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Een kwartier is voor een kind wat er al moeite mee heeft volgens mij al heel lang.
Hoewel ik het in het algemeen erg eens ben met een positieve benadering kan ik me hier niet zo in vinden. Niet alles in het leven is leuk of makkelijk en ik zou Ivan daar niet te veel tegen in bescherming willen nemen. Maar goed, ik geef dan ook bijvoorbeeld complimenten als hij goed gegeten heeft, dus het principe van straf en beloning maakt wel deel uit van onze opvoedstijl.quote:Miss Sly, ik zou toch zo min mogelijk nadruk leggen op het alleen spelen en zelfs voorkomen het hardop tegen haar te zeggen en al helemaal niet haar ervoor prijzen wanneer het lukt. Ik denk namelijk dat dat alleen maar averechts werkt omdat het dan een bepaalde prestatie wordt en voor faalangst zorgt.
Maar het is op dat moment toch ook veel gevraagd? Dat je wilt dat het ooit normaal wordt betekent niet dat dat het op dit moment ook is.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:13 schreef Twinkly het volgende:
Ik zal het eens opzoeken Claudia, maar volgens mij is dat meer in de richting van 5 minuten.
Als je als ouder nadruk op iets legt en prijst wanneer iets lukt geef je onbewust de boodschap mee dat iets bijzonder en moeilijk is, terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn om ook even iets voor jezelf te doen zodat mama even kan werken.
En dat benadruk en bevestig je door er zo bijzonder over te doen. Dat bedoel ik.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het is op dat moment toch ook veel gevraagd? Dat je wilt dat het ooit normaal wordt betekent niet dat dat het op dit moment ook is.
Of je benoemt en erkent het. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:17 schreef Twinkly het volgende:
[..]
En dat benadruk en bevestig je door er zo bijzonder over te doen. Dat bedoel ik.
Maar dat is wat anders dan prijzenquote:Op maandag 13 februari 2012 13:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of je benoemt en erkent het. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Ik geloof er niet zo in. Ik heb geen ervaring in hoe dit bij kleine kinderen werkt (behalve dan de ervaring die ik tot nog toe met Ivan heb), maar in de onderwijspraktijk heb ik gemerkt wat de kracht van complimenten geven is. En als ik iets niet goed vond dan zei ik dat ook eerlijk. Dat werd gewaardeerd en daardoor bleven mijn complimenten (waar ik overigens niet zuinig mee was, maar ook niet te scheutig) waardevol.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:22 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Maar dat is wat anders dan prijzen
Het is net als met eten. Als je daar steeds de nadruk oplegt en prijst omdat een kind eet, dan is er een grotere kans dat het kind juist niet eet dan wanneer je heel normaal doet over eten: eten hoort er gewoon bij.
Wat is er intrinsiek aan het eerste in tegenstelling tot het tweede?quote:Op maandag 13 februari 2012 13:56 schreef Ssserpente het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk (en dat lukt dus lang niet altijd) de intrinsieke motivatie te stimuleren. Dus, zoals Davinia ook zegt, door bijv. te zeggen: "Wat ben jij lekker aan het eten, zeg," i.p.v.: "Goed zo, wat eet je goed."
Goed eten doet ze voor mij, want groot worden en weerstand opbouwen is voor haar nog te abstract. Lekker eten doet ze voor zichzelf.quote:Op maandag 13 februari 2012 14:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is er intrinsiek aan het eerste in tegenstelling tot het tweede?
Ik vind het altijd zo'n non-onderscheid.
Dat zat er natuurlijk dik in!! Heeft hij er ook zo weinig last van??quote:Op maandag 13 februari 2012 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
En nu heeft Ivan ook de waterpokken!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |