abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107751769
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:04 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Bi mij klopt het wel ik heb het niet nodig en krijg het ook niet, ik zou HRA ook niet hoeven, ik wil geen subsidie
google op 'gewetensbezwaarde' en doe je ding. Giro 2445588
pi_107751836
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom is dat eerste feitelijk onjuist?
Omdat niet elke koper belastingvoordeel HRA te gelde maakt of kan maken, want:
- rente lager dan huurwaardeforfait;
- geen lening;
- onvoldoende inkomen in box 1

Het is wel tekenend voor de kortzichtigheid waarmee elke huizenbezitter over één kam wordt geschoren.
pi_107751847
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

_O-
pi_107752251
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom is dat eerste feitelijk onjuist?
Omdat er ook mensen zijn die hun complete huis gespaard hebben en meteen afrekenen en daarom dus nooit een cent HRA vangen. Erger nog ze hebben we 6% overdrachtsbelasting mogen aftikken omdat ze vastgeod gekocht hebben ipv zijn gaan huren. Verder hebben ze nog wat overgewaardeerde notarissen mogen betalen en zit er jaarlijks nog een kleine oplsag op hun lokale belastingen omdat ze eigenaar van vastgoed zijn.

Hoe wil je dit gaan vereffenen?
pi_107752342
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat er ook mensen zijn die hun complete huis gespaard hebben en meteen afrekenen en daarom dus nooit een cent HRA vangen. Erger nog ze hebben we 6% overdrachtsbelasting mogen aftikken omdat ze vastgeod gekocht hebben ipv zijn gaan huren. Verder hebben ze nog wat overgewaardeerde notarissen mogen betalen en zit er jaarlijks nog een kleine oplsag op hun lokale belastingen omdat ze eigenaar van vastgoed zijn.

Hoe wil je dit gaan vereffenen?
Dat kunnen ze toch al?

Anders had je niet moeten kopen
pi_107752487
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat kunnen ze toch al?

Anders had je niet moeten kopen
Dus omdat sommige mensen wat gespaard hadden mogen die nog harder genaaid gaan worden omdat ze het volgens jou toch kunnen missen.

Studenten lopen tegenwoordig ook allemaal met smartphones rond, ik zou dan ook willen voorstellen dat deze gekort gaan worden op de stufi want dat is ook overbodige luxe in mijn optiek.
pi_107752628
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus omdat sommige mensen wat gespaard hadden mogen die nog harder genaaid gaan worden omdat ze het volgens jou toch kunnen missen.

Studenten lopen tegenwoordig ook allemaal met smartphones rond, ik zou dan ook willen voorstellen dat deze gekort gaan worden op de stufi want dat is ook overbodige luxe in mijn optiek.
Maar er is een verschil tussen het kunnen sparen van ¤500 en ¤500000.
De eigenaar van de ¤500000 zal dus een woning en een smartphone hebben :P

En zoals ik al eerder aangaf, mocht er bezuinigd gaan worden op de HRA, dan zal dat zonder compensatie gepaard gaan.
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:33:40 #258
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_107752695
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik krijg ook geen Huur of HRA subsidie, niks nakkes nada
pi_107752969
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Heeft iemand een grafiekje van de totale hypotheekschuld van 2007 tot 2011(eventueel 2010)
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_107753034
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:33 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Nee maar jij hebt je schaapjes al op het droge en kun je ons verklappen hoeveel HRA subsidie je wel gevangen hebt in de loop der jaren hoeveel premie je op je premie woningen hebt gehadt en hoeveel overwaarde je hebt kunnen cashen. 8-)
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:52:23 #261
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_107753446
quote:
pi_107753457
quote:
Doe zelf eens wat research, genoeg te vinden op onderstaand link, veel succes ermee. Als je een mooi plaatje gemaakt hebt post je het hier even dan kan iemand het misschien wel in de OP verwerken.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/search/?q=hypotheekschuld&LA=NL
pi_107753482
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee maar jij hebt je schaapjes al op het droge en kun je ons verklappen hoeveel HRA subsidie je wel gevangen hebt in de loop der jaren hoeveel premie je op je premie woningen hebt gehadt en hoeveel overwaarde je hebt kunnen cashen. 8-)
Dit heeft toch geen zin, alleen maar persoonlijk gekibbel, zolang de regeling er is zoals die er is kan je niemand verwijten van misbruik.
Alleen met een moralistische bril op kan je de banksters beschuldigen van misbruik van de financierings mogelijkheden, ebn het prijsopdrijvend effect daarvan in een markt waar schaarste heerst.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_107753748
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:52 schreef malleable het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Waar staat de x-as voor?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:04:20 #265
359381 malleable
pi_107753886
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waar staat de x-as voor?
Miljoenen euro's, plaatje is aangepast.

Gebruikte data:
2006 2007 2008 2009 2010
511.156 544.697 588.549 613.453 626.488

Bron: dnb
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:10:04 #266
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_107754092
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:33 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Hier ook niet... nooit gehad ook... maar wel het volle pond aan belastingen betalen -O-

Mark.... wanneer doe je eens wat aan mijn te hoge belastingdruk? -O- -O- -O-
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107754108
Apart want ik kan me niet voorstellen hoe de totale schuld kan toenemen als banken nauwelijks herfinancieren en er steeds minder huizen worden verkocht

Jammer dat er geen grafieken zijn van het totale bedrag waar hra op berekend wordt want dat kan nooit Zijn toegenomen
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:12:55 #268
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_107754196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Apart want ik kan me niet voorstellen hoe de totale schuld kan toenemen als banken nauwelijks herfinancieren en er steeds minder huizen worden verkocht

Jammer dat er geen grafieken zijn van het totale bedrag waar hra op berekend wordt want dat kan nooit Zijn toegenomen
Er worden nog steeds woningen verkocht aan starters of upgraders en dat wordt gefinancierd met geleend geld. Kennelijk zit daar nog steeds groei in t.o.v. het bedrag dat word afgelost.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_107754218
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:53 schreef sorcees het volgende:

Alleen met een moralistische bril op kan je de banksters beschuldigen van misbruik van de financierings mogelijkheden, ebn het prijsopdrijvend effect daarvan in een markt waar schaarste heerst.
Maar die prijs is ook opgedreven omdat huizen met dubbele salarissen gefinancierd konden gaan worden. Het enigste waar ik idd een probleem mee heb bij de banken zijn de vage financieringsconstructies die men bedacht heeft. En zoals ik al vaker gemeld heb kan wat mij betreft de HRA gewoon blijven bestaan maar dan wel alleen voor linieare of annuitaire hypotheken, dat levert de staat der nederland ook ongeveer 50% op. Ook zou men nog het spaar tegoed tegen de openstaande hypotheek kunnen afstrepen dat zou ook nog wel wat opleveren.
pi_107754385
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:12 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Er worden nog steeds woningen verkocht aan starters of upgraders en dat wordt gefinancierd met geleend geld. Kennelijk zit daar nog steeds groei in t.o.v. het bedrag dat word afgelost.
Geen zin om de echte cijfers er bij te halen

2006 = 50.000 x 200.000
2010 = 40.000 x 190.000
pi_107754406
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar die prijs is ook opgedreven omdat huizen met dubbele salarissen gefinancierd konden gaan worden. Het enigste waar ik idd een probleem mee heb bij de banken zijn de vage financieringsconstructies die men bedacht heeft. En zoals ik al vaker gemeld heb kan wat mij betreft de HRA gewoon blijven bestaan maar dan wel alleen voor linieare of annuitaire hypotheken, dat levert de staat der nederland ook ongeveer 50% op. Ook zou men nog het spaar tegoed tegen de openstaande hypotheek kunnen afstrepen dat zou ook nog wel wat opleveren.
Er is ooit eens geopperd in de politiek om hyp.rente aftrekbaar te maken cf. box 3: dus 30% belasting tegen 4%.

Met twee doelen:
- tegengaan arbritrering tussen box 1 (hypotheek) en box 3 (spaargeld);
- stabilisering van budgetair beslag, aangezien derving van inkomstenbelasting minder gevoelig zou zijn voor schommeling van hyp.rente
pi_107754436
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hra gewoon ieder jaar met 3% minder laten worden

Mensen met nu een hypotheek hebben het voordeel dat hun aftrek groter is maar heb die ook minder jaar(30 jaar voorbij, geen HRA)
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:20:27 #273
359381 malleable
pi_107754463
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Als er naar het stijgings percentage word gekeken dan is de hypotheek groei nu kleiner dan de inflatie.
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:23:29 #274
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_107754579
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Geen zin om de echte cijfers er bij te halen

2006 = 50.000 x 200.000
2010 = 40.000 x 190.000
Als er jaarlijks meer geld word uitgeleend dan dat er wordt afgelost neemt de totale som van de openstaande schulden gewoon toe. In een systeem met b.v. aflossingsvrije hypotheken zal dit veel sneller oplopen dan in een systeem met anuitaire leningen. Pas als er een forse daling in het aantal nieuwe hypotheken komt en/of men gaat fors afbetalen zal de hypotheekschuld gaan dalen. Pas als de openstaande schulden een paar jaartjes achter elkaar blijven dalen verwacht ik dat er een kans op stabilisatie van de woningprijzen zal plaatsvinden.
pi_107754705
Er zijn ook aflossingsvrije hypotheken die aflopen, dat zal wel vooral samenhangen met de 30 jaar termijn

Er was begin jaren 80 ook een vette crisis op de huizenmarkt, geen idee wanneer de aantallen verkochte huizen weer ging oplopen, maar dat moet dadelijk te zien zijn in de cijfers
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:36:30 #276
359381 malleable
pi_107755036
De banktegoeden in dezelfde periode.

pi_107755044
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Hra gewoon ieder jaar met 3% minder laten worden

Mensen met nu een hypotheek hebben het voordeel dat hun aftrek groter is maar heb die ook minder jaar(30 jaar voorbij, geen HRA)
Waarom toch de hele HRA willen afschaffen? Als de overheid er op den duur 50% op bespaard heeft men toch ook al een flinke besparing bereikt en jagen we jou toppers ook niet meteen weg.
pi_107755138
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom toch de hele HRA willen afschaffen? Als de overheid er op den duur 50% op bespaard heeft men toch ook al een flinke besparing bereikt en jagen we jou toppers ook niet meteen weg.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal want je schaft de HRA niet af, je verkleint alleen de exposure van de staat op de hra

Iemand van 25 die een huis wil kopen heeft tot zijn 55e HRA alleen wel steeds minder zodat hij zal moeten aflossen
pi_107755196
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:36 schreef malleable het volgende:
De banktegoeden in dezelfde periode.

[ afbeelding ]
Waar staat de x en y as voor?
pi_107755244
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het niet helemaal want je schaft de HRA niet af, je verkleint alleen de exposure van de staat op de hra

Iemand van 25 die een huis wil kopen heeft tot zijn 55e HRA alleen wel steeds minder zodat hij zal moeten aflossen
3% minder per jaar is in mijn optiek over 33 1/3 jaar toch echt een afschaffing. :+
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:44:58 #281
359381 malleable
pi_107755372
Nu we toch bezig zijn de jaarlijkse stijging van de depositos en de hypotheken in één grafiek:
pi_107755410
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

3% minder per jaar is in mijn optiek over 33 1/3 jaar toch echt een afschaffing. :+
3% van de beginwaarde of 3% van de restwaarde (bij de laatste kom je natuurlijk nooit op 0 uit)?
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:50:05 #283
359381 malleable
pi_107755556
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waar staat de x en y as voor?
x is de procentuele stijging ten opzichte van vorige jaar. t/(t-1)*100
y is het jaartal, met als uitzondering 2011 waar alleen de data uit het derde kwartaal van bekend is.
pi_107760176
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hra bestaat niet meer naar 30 jaar

/edit/iedereen met normale verstandelijk vermogens kan normaal posten, en het blauwe deel van de OP lezen. Gewoon doen!

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-02-2012 07:18:18 ]
pi_107779792
In navolging van de discussie over de totale hoogte van hypotheekschuld:

quote:
EIB voorziet forse daling hypotheekschuld

AMSTERDAM - De Nederlandse hypotheekschuld zal op langere termijn niet toenemen, maar significant dalen. Dat concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in een donderdag gepubliceerd onderzoek.

Door de vergrijzing en het loskomen van een aflossingsgolf vanaf 2015 zal de hypotheekschuld dalen in verhouding tot het bruto binnenlands product.
Het EIB verwacht dat er in de periode 2015 tot en met 2030 voor in totaal 220 miljard euro wordt afgelost. Volgens De Nederlandsche Bank bedroeg de totale hypotheekschuld medio 2011 644 miljard euro.

Het EIB keek ook naar de invloed van strengere regels bij het verstrekken van hypotheken op de woningmarkt. Volgens het instituut zijn vooral starters geraakt door de hogere eisen. Die groep zou gebaat zijn bij een volledige afschaffing van de overdrachtsbelasting (ovb) of een vrijstelling daarvan.
In dat laatste geval betalen kopers van relatief goedkope woningen, bijvoorbeeld starters, geen ovb, maar blijven kopers van duurdere huizen nog wel gedeeltelijk bijdragen aan die belasting.
bron: http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekschuld.html
Ik kan geen link vinden naar het bronrapport (op de site van EIB), mocht iemand die vinden, zou ik daarin geinteresseerd zijn :)

Ik vat namelijk niet zo goed hoe een vergrijzingsgolf (welke pas na 2020-2025 goed op gang komt), een afname van de totale schuld van circa 1/3 moet veroorzaken? Vanaf 2031 begrijp ik wel, omdat in 2001 de fiscaal facilitering van HRA tot 30 jaar is teruggebracht.
pi_107780411
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 07:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In navolging van de discussie over de totale hoogte van hypotheekschuld:

[..]

bron: http://www.nu.nl/economie(...)hypotheekschuld.html
Ik kan geen link vinden naar het bronrapport (op de site van EIB), mocht iemand die vinden, zou ik daarin geinteresseerd zijn :)

Ik vat namelijk niet zo goed hoe een vergrijzingsgolf (welke pas na 2020-2025 goed op gang komt), een afname van de totale schuld van circa 1/3 moet veroorzaken? Vanaf 2031 begrijp ik wel, omdat in 2001 de fiscaal facilitering van HRA tot 30 jaar is teruggebracht.
Hier een wat uitgebreider artikel in het FD:

Hypotheekschuld gaat dalen

quote:
De totale omvang van de hypothecaire schuld in Nederland gaat door de vergrijzing en aflossing van spaarhypotheken flink dalen.

De zorgen over een al maar verdere aangroei van de hypothecaire schulden zijn dan ook onnodig.

Dat zegt het Economisch Instituut voor de Bouw in een uitgebreid rapport over de Nederlandse hypotheekmarkt. Volgens het EIB is de hypotheekschuld extra snel gestegen door een toename van het eigen woningbezit, van 43% van alle woningen in 1985 naar 57% in 2011. Sinds enkele jaren is de totale hypothecaire schuld ­groter dan het jaarlijks bruto binnenlands product.

‘Het effect van een groter ­eigen woningbezit loopt ook naar de toekomst nog door’, zegt EIB-­directeur Taco van Hoek. ‘Maar daar staan twee tegengestelde effecten tegenover die samen zwaarder wegen. Zo vergrijst Nederland en de cijfers wijzen uit dat oudere mensen vergeleken met jonge gezinnen veelal een hoger inkomen hebben bij een doorgaans veel kleinere hypothecaire schuld.’

Andere conclusie

Van Hoek verwijst verder naar de introductie van de spaar­hypotheek rond 1985. Bij die hypotheekvorm blijft het schuldbedrag veel langer hoog. Volgens het EIB zal er in de periode van 2015 tot en met 2030 voor zo’n ¤220 mrd aan schuld worden afgelost door het vrijvallen van de aan de hypotheken gekoppelde spaarpotten.

Het EIB komt tot een andere conclusie dan de Nederlandsche Bank. President Klaas Knot stelde onlangs dat de hypothecaire schulden in Nederland door technische effecten verder zullen blijven toenemen. Hij wenst daarom een rem op die groei. Van Hoek zegt hierop: ‘Ik heb nooit een berekening gezien van DNB waarop deze redenering gestoeld is.’

Beperkte schades

Hij zegt zich te verbazen over de beperking van de mogelijkheden om hypotheken te verkrijgen. Die maatregelen worden in elk geval niet gerechtvaardigd door betalingsproblemen bij hypotheken. Volgens het EIB blijkt dat slechts bij één op de honderd hypotheken al dan niet tijdelijk betalingsproblemen ontstaan. Het aantal schadedeclaraties bij de Nationale Hypotheek Garantie is 1,5 op de duizend geborgde hypotheken.

Van Hoek: ‘Dat zijn beperkte schades.’ Volgens hem ontstaan in praktijk de problemen door inkomensschokken zoals een echtscheiding, arbeidsongeschiktheid en langdurige werkloosheid. In die gevallen biedt beperking van de hypothecaire last nauwelijks soelaas. ‘Ik begrijp niet waarom een academicus van 28, met nog een hele salaris­carrière voor de boeg, een hypotheek van slechts maximaal 4,5 keer het jaarsalaris kan krijgen. Die man of vrouw kan nog jaren van salarisstijgingen tegemoetzien.’
Het gaat allemaal weer om het oude verhaaltje: wat noem je hypotheekschuld?
Is hypotheek schuld het totaal aan openstaande hypotheken? (Waar dankzij dingen als bankspaarhypotheken de HRA nu mee "werkt") Of moet je daar het totaal aan openstaande hypotheek-spaar-saldo vanaf trekken?

DNB hanteert de eerste stelling. Het EIB doet dat ook, maar telt ook die spaarsaldo's mee wanneer ze worden gebruikt ter aflossing. En die zeggen dus: de hypotheekschuld is heel hoog (trekken daar dus niet de spaarsaldo's van af), maar die wordt straks lager wanneer de spaarsaldo's van die "moderne" hypotheekvormen vrij gaan komen.

Ik snap nog steeds niet waarom we nergens gewoon duidelijke cijfers kunnen krijgen. Het lijkt me duidelijk dat de werkelijke hypotheekschuld waar we over zouden moeten praten de totale som van alle hypotheken minus de totale som van alle aan die hypotheken gekoppelde spaartegoeden is.
Maar dat cijfer kun je nergens terug vinden :?

Als ik een persoonlijke lening van 20k heb lopen en op een andere rekening 50k aan cash heb staan, dan moet ik toch ook gewoon vermogensbelasting betalen? Dan zegt de staat ook 50-20=30k, dus betalen. En niet alleen "u heeft 20k schuld, u heeft geen vermogen en hoeft dus niet te betalen".
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_107780565
Dus de doemdenkers over onze hypotheekschuld krijgen hun oplossing op een dienblaadje gepresenteerd; de totale hypotheekschuld neemt binnen no-time met 1/3e af zonder daarvoor noemenswaardige regelgeving te moeten introduceren.
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:26:12 #288
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107781292
quote:
14s.gif Op donderdag 9 februari 2012 08:43 schreef Scorpie het volgende:
Dus de doemdenkers over onze hypotheekschuld krijgen hun oplossing op een dienblaadje gepresenteerd; de totale hypotheekschuld neemt binnen no-time met 1/3e af zonder daarvoor noemenswaardige regelgeving te moeten introduceren.
Aldus een van de belanghebbenden, Economisch Instituut voor de Bouw.

DNB lijkt me hierin een aanzienlijk betrouwbaarder instituut, en DNB zegt dat de schuldenberg blijft stijgen.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 07:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vat namelijk niet zo goed hoe een vergrijzingsgolf (welke pas na 2020-2025 goed op gang komt), een afname van de totale schuld van circa 1/3 moet veroorzaken?
^^ Dit is mij ook onduidelijk. Zodra die bejaarde met nauwelijks hypotheek z'n huis verkoopt komt daar iemand in met een hoge hypotheek.
censuur :O
pi_107781647
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

^^ Dit is mij ook onduidelijk. Zodra die bejaarde met nauwelijks hypotheek z'n huis verkoopt komt daar iemand in met een hoge hypotheek.
zouden ze er van uitgaan dat de kinderen van die bejaarde dan een smak geld krijgen en daar hun eigen schuld mee verlagen :?
pi_107781876
quote:

[..]

Aldus een van de belanghebbenden, Economisch Instituut voor de Bouw.

DNB lijkt me hierin een aanzienlijk betrouwbaarder instituut, en DNB zegt dat de schuldenberg blijft stijgen.
Waar zegt DNB dat, en zie ook de post van Whuzz voor definitieverschillen?

quote:
Je had de regel erna ook mogen quoten en becommentarieren hoor.

Van de andere kant, als het tempo van sparen sneller toeneemt dan het tempo van hypotheken, wat is dan de relevantie? Zie ook Huizenmarkttopic #181: Over open dagen en netto betalers
pi_107782044
quote:

Jij wist toch zeker dat de huizenprijs zou gaan halveren zo ongeveer? Laten we dan even kijken wat er in 2030 gebeurt. (dat is waar de EIB het zo ongeveer over heeft)
Man van 40 koopt een huis in 2000, kost hem 400.000 euro. Maar jeweetz, tophypotheek, 8x brutoloon enzo, dus een hypotheek van 480.000 euro, bankspaar.
In 2029 is die hypotheek nog steeds 480k. Uiteraard vergeten we nog even dat er ook ergens 478k op een bankrekening staat. Het huis is inmiddels nog maar 250k waard, je weet wel, die enorme huizenbubbel die explodeerde in 2012!

In 2030 is meneer 70 geworden, mag bijna met pensioen ( :') ). Zijn hyoptheek loopt af en ineens verschijnt vanuit het magische niets (werd al die tijd niet meegerekend tenslotte) 480k waarmee de hypotheek wordt afgelost.
De man verkoopt zijn huis aan een stel van rond de 40. Die mogen nog maar 90% van het bedrag lenen als gevolg van de paniek omstreeks 2012. Hun hypotheek bedraagt zo'n 220k. De hypotheekschuld op dat huis is ten opzichte van 2012 (dus in zo'n 20 jaar) met ruim 50% afgenomen. :)
Hun hypotheek is daarnaast annuiteit, dus nog eens 10 jaar later is het verschil nog veel groter.

Bovenstaande cijfers kunnen vrijelijk worden aangepast al naar gelang je voorspelling over de huizenprijzen. Leuke is wel dat hoe erger je denkt dat de huizenprijs gaat crashen, hoe kleiner het probleem uiteindelijk is :D
  donderdag 9 februari 2012 @ 10:06:58 #292
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107782256
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waar zegt DNB dat
RTL nieuws, 'Hypotheekschuld gaat dalen' , enz.

quote:
Je had de regel erna ook mogen quoten en becommentarieren hoor.
Maar het hoeft niet :)

quote:
Van de andere kant, als het tempo van sparen sneller toeneemt dan het tempo van hypotheken, wat is dan de relevantie? Zie ook Huizenmarkttopic #181: Over open dagen en netto betalers
Je vergelijkt twee redelijk verschillende dingen die los van elkaar kunnen staan. Het kan zijn dat iemand met hypotheek ook deposito's spaart, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
pi_107784216
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:59 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Jij wist toch zeker dat de huizenprijs zou gaan halveren zo ongeveer? Laten we dan even kijken wat er in 2030 gebeurt. (dat is waar de EIB het zo ongeveer over heeft)
Man van 40 koopt een huis in 2000, kost hem 400.000 euro. Maar jeweetz, tophypotheek, 8x brutoloon enzo, dus een hypotheek van 480.000 euro, bankspaar.
In 2029 is die hypotheek nog steeds 480k. Uiteraard vergeten we nog even dat er ook ergens 478k op een bankrekening staat. Het huis is inmiddels nog maar 250k waard, je weet wel, die enorme huizenbubbel die explodeerde in 2012!

In 2030 is meneer 70 geworden, mag bijna met pensioen ( :') ). Zijn hyoptheek loopt af en ineens verschijnt vanuit het magische niets (werd al die tijd niet meegerekend tenslotte) 480k waarmee de hypotheek wordt afgelost.
De man verkoopt zijn huis aan een stel van rond de 40. Die mogen nog maar 90% van het bedrag lenen als gevolg van de paniek omstreeks 2012. Hun hypotheek bedraagt zo'n 220k. De hypotheekschuld op dat huis is ten opzichte van 2012 (dus in zo'n 20 jaar) met ruim 50% afgenomen. :)
Hun hypotheek is daarnaast annuiteit, dus nog eens 10 jaar later is het verschil nog veel groter.

Bovenstaande cijfers kunnen vrijelijk worden aangepast al naar gelang je voorspelling over de huizenprijzen. Leuke is wel dat hoe erger je denkt dat de huizenprijs gaat crashen, hoe kleiner het probleem uiteindelijk is :D
Ik denk alleen dat die man van 70 niet zo blij is. Die heeft 480k betaald voor een huis wat aan het einde maar 250k waard is, waar hem in de beginjaren altijd gezegd is dat de huizenprijzen altijd zouden stijgen :')
pi_107784779
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:15 schreef antfukker het volgende:

[..]

Ik denk alleen dat die man van 70 niet zo blij is. Die heeft 480k betaald voor een huis wat aan het einde maar 250k waard is, waar hem in de beginjaren altijd gezegd is dat de huizenprijzen altijd zouden stijgen :')
Die man is 70, met pensioen en heeft 250k op zijn bankrekening. Hij had ook kunnen gaan huren natuurlijk. Dan was hij nog steeds 70, had hij ook dat pensioen en verder niets. :)
Dat iemand hem heeft verteld dat de huizenprijzen altijd zouden stijgen en dat hij dat geloofde, dat is niet zo handig van hem, maar ik denk dat hij weinig te klagen heeft de rest van zijn leven.

Maar goed, dat is off-topic. Wat vind je verder van de stelling dat een deel van de hypotheekschuld zichzelf oplost fukkertje? ;)
pi_107785064
Ieder nomraal denkend mens kan natuurlijk wel bedenken dat de hyptheekschuld steeds kleiner wordt

Hij zit sws maar op ongeveer 40% van de waarde, dat valt allemaal wel weer mee
pi_107786223
Wanneer zijn de aflossingsvrije hypotheken in de mode gekomen?
  donderdag 9 februari 2012 @ 12:15:21 #297
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107786393
pi_107786449
Mooie grafiek, wat wil je ermee zeggen?

In zijn algemeenheid zegt een grafiek niks, zonder toelichting en onderbouwing
pi_107788150
Grafiek gaat maar tot 2006, sindsdien is toch wel het een en ander verandert, vooral ook inzicht.
Natuurlijk niet bij iedereen tegelijk, maar langzaam gaan alle neuzen dezelfde kant uit.
pi_107799849
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 12:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

In zijn algemeenheid zegt een grafiek niks
En dat is ook precies wat Remco wilde zeggen! :P ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')