Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)de-eerste-klap.dhtmlquote:'Het is wachten op de eerste klap'
Voorlichters van het COC, die scholieren uitleg geven over homoseksualiteit, worden op middelbare scholen steeds vaker beschimpt en uitgejouwd. 'Scholieren zeiden dat alle homo's dood moesten. Ook wij, vroeg ik? 'Ja, ook jullie'. Dat hakte er fors in.'
Wilma Ruis, voorzitter van COC Rotterdam, bezocht onlangs drie middelbare scholen om voorlichting te geven. Ze ging mee met een groepje mensen dat op Rotterdamse scholen over homoseksualiteit praat. 'Om eens te zien hoe dat er aan toegaat,' vertelt Ruis achteraf. Ze is ervan geschrokken. 'Als iemand je recht in je gezicht dood wenst, dan gaat dat later wel aan je knagen. Eerst dacht ik nog: 'ach, zo'n 15-jarige. Wat weet die nou eigenlijk van het leven'. Maar thuis zat ik er toch best mee.'
In Den Haag maken voorlichters van homo-organisatie COC hetzelfde mee. Ze worden steeds vaker beschimpt en uitgejouwd als ze voor de klas verschijnen. Het lijkt wachten op de eerste klap. 'We merken dat de agressie op scholen sterk toeneemt,' zegt Wim Rueck van COC Haaglanden. Een voorlichter is al blij met een klas vol ongeïnteresseerde leerlingen, want steeds vaker staan ze tegenover een groep leerlingen die zich ronduit vijandig opstelt.
Verbale agressie
De stugge reactie van de schoolklassen gaat de voorlichters niet in de koude kleren zitten. 'De verbale agressie geeft een onveilig gevoel, voor sommigen is het erg heftig om mee te maken. Het is onderwerp van gesprek bij ons.'
Het is volgens Rueck representatief voor een trend. 'Ik weet dat er een toename is van geweld en discriminatie tegenover homo's. Maar ook wordt gezag steeds slechter geaccepteerd. In sommige klassen heerst een totaal gebrek aan discipline. Als een leraar er dan wat van roept, reageren de leerlingen helemaal niet. Ik ben blij dat ik niet zelf in het onderwijs zit.'
Rueck gelooft dat er maar één oplossing is om het tij te keren: blijven voorlichten. Want pas als homoseksualiteit normaler wordt, neemt de agressie tegen de groep af.
Die worden in het stuk niet genoemd. Leg de link maar met homo's.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:12 schreef Rave_NL het volgende:
Mag ik de link met medelanders leggen?
Natuurlijk mag dat. Sterker nog, het is denk ik algemeen bekend dat bepaalde bevolkingsgroepen minder moeten hebben van homo's, maar wat schrikbarender is, is dat Nederlandse kinderen dit gedrag over lijken te nemen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:12 schreef Rave_NL het volgende:
Mag ik de link met medelanders leggen?
OMG, vroeger waren de nederlanders allemaal supertolerant. Natuurlijk, er waren wel verhalen over potenrammers in de jaren 70 en 80, maar die waren allemaal verzonnen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:14 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat. Sterker nog, het is denk ik algemeen bekend dat bepaalde bevolkingsgroepen minder moeten hebben van homo's, maar wat schrikbarender is, is dat Nederlandse kinderen dit gedrag over lijken te nemen.
Er zijn 2 hoofdgroepen te onderscheiden:quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
OMG, vroeger waren de nederlanders allemaal supertolerant. Natuurlijk, er waren wel verhalen over potenrammers in de jaren 70 en 80, maar die waren allemaal verzonnen.
Jezus man, Nederland is nooit homotolerant geweest
dan moet die toevallig geen homo zijn ...quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:29 schreef DeRakker. het volgende:
Kan niet een leraar van biologie voorlichting geven ofzo? die zullen niet uitgescholden worden.
Nou, als ik die verhalen over de scholen van tegenwoordig hoor.....quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:29 schreef DeRakker. het volgende:
Kan niet een leraar van biologie voorlichting geven ofzo? die zullen niet uitgescholden worden.
als je dat leest in mijn post mis je echt iets. Dat heb ik echt niet gezegd.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:30 schreef Ulx het volgende:
Ik ken heel weinig hetero's die zonder enig voorbehoud met homo's kunnen omgaan. Soms schieten ze in een soort übertolerantie door (Kijk mij een heel tolerant Gerard Joling fan zijn, ik ga ook meevaren met de Unox Gay Pride(TM), brought to you by ING BANK), maar meestal ontlopen ze elkaar. Ik ken weinig homo's. k ben er ook niet naar op zoek.
Maar om nou te gaan lopen beweren dat onschuldige tolerante blanke nederlandse bloedjes van schoolkinderen allemaal in intolerante monsters veranderen door hordes met kromzaarden zwaaiende scootermarokkanen uit Afganistan is redelijk BULLSHIT.
Wanneer ze een leraar uitschelden kan de leraar met de school de betreffende leerlingen straffen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou, als ik die verhalen over de scholen van tegenwoordig hoor.....
Hee, wat is het volgende? Dat de overheid gaat bepalen welke kleding je wel of niet mag dragen?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:32 schreef Darksiders440 het volgende:
Dat gezeik ook altijd met die homo's. Gewoon lekker aanpassen aan de rest van Nederland en niemand zal er last van hebben.
Ben ik benieuwd waar ze heen willen.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:16 schreef LXIV het volgende:
Het is eerder wachten op de eerste homo's die emigreren vanwege dit verschijnsel.
geef jij de voorlichting? Ben je er aan onderworpen? Kun je me er meer over vertellen?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:31 schreef wonderer het volgende:
Heel veel pubers hebben nooit een homo van dichtbij gezien en hebben een bepaald beeld van homo's dat niet klopt. Door ze voor de klas te zetten en te laten zien dat ook homo's gewoon mensen zijn, kun je een deel van de angst die aan de agressie en afkeer ten grondslag ligt wegnemen. Niet zelden wordt er "goh, je bent heel anders dan ik dacht" gezegd na afloop. DAT is het doel van voorlichting. Mensen bekend maken met het echte fenoneem in plaats van de ideeen die ze elkaar opdringen, of via de media binnen krijgen.
beginnen met voortrekken van homo's zou wel een mooie start zijn. Geen overdreven subsidie voor homofeesten enzo.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hee, wat is het volgende? Dat de overheid gaat bepalen welke kleding je wel of niet mag dragen?
Scholen .... zeg maar gerust strafkampen voor leraren.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou, als ik die verhalen over de scholen van tegenwoordig hoor.....
dit ook. Als je 14 bent is het ook supercool om iedereen voor verrotte homo uit te schelden.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:34 schreef Ryon het volgende:
Met alle respect voor die voorlichters, maar de aandacht geilheid spat er weer vanaf. Seksualiteit is bij de 14/15 jarige een heet hangijzer. Dat was het vroeger, dat is het nu. Je hebt de afgelopen millennia onder een steen geleefd als je denkt als 'voorlichter' dat je respect per direct afdwingt bij 15-jarige leerlingen door op school even 10 minuten een verhaaltje te vertellen en klaar is kees
Dat weten zij ook wel. Maar de subsidiepot moet gevuld blijven.. Zeker in deze tijden.
realiteit en media kloppen nooit met elkaarquote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:37 schreef Compatibel het volgende:
Dit soort taferelen zie je nooit bij het programma van Arie Boomsma. Daar roept iedereen altijd blij dat het helemaal te gek is.
Nope, maar ik heb wel eens voorlichting gegeven over andere onderwerpen in een wat vriendelijker setting. En ik heb die docu gezien vorig jaar.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:34 schreef n00b13 het volgende:
[..]
geef jij de voorlichting? Ben je er aan onderworpen? Kun je me er meer over vertellen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |