abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 februari 2012 @ 15:58:42 #1
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107519202
Ik vind het zelf een beetje zielig voor de vogels, die flinke kou maar wat kan je nou eigenlijk doen om ze goed de winter door te helpen?

Ik heb al een notenkrans en een peanut-bar waar een pot zoutloze (!!) pindakaas in zit maar hoe kan je met deze temperaturen vogels aan drinken helpen?
Heb net een bakje koud kraanwater buiten gezet maar dat was na een minuut of 10 al bevroren en zout in het water doen is ook niet slim omdat de vogels daardoor uitdrogen.
Als je ze dood wil hebben moet je juist dat doen..

Is suikerwater misschien een optie?
pi_107519253
Denk je niet dat dat ook bevriezen gaat? (ijsjes zijn ook suiker met water)
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:00:16 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_107519262
Goed topic; ik vroeg het me ook al af ^O^
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:03:12 #4
45 SiGNe
pi_107519351
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:00 schreef BlueEyes het volgende:
Denk je niet dat dat ook bevriezen gaat? (ijsjes zijn ook suiker met water)
Ja, maar suikerwater heeft wel een lager vriespunt denk ik, wintergroentes zijn tenslotte ook niet voor niets vaak zoetig.
Bij boerenkool moet de vorst erover omdat de plant dan suikers aanmaakt.

En suikers zijn opzich ook weer een energiebron.
Maar in hoeverre kunnen vogels daartegen?
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:04:13 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_107519384
Heb weleens gehoord dat je geen bakje water moet neerzetten in de winter, omdat ze zichzelf daarin gaan wassen en ze dan bevriezen. Geen idee of het waar is.
pi_107519396
Mensen die vogels in de winter zielig vinden :')
wat is dit
pi_107519449
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:04 schreef Dhaha het volgende:
dit, zonder ons kunnen ze het ook wel doorkomen hoor
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:07:28 #8
45 SiGNe
pi_107519511
quote:
Niet alleen vogels, alle dieren die in het wild leven.
Ga jij maar eens een uurtje in de kou staan, zelfs met jas aan ben je blij als je weer binnen bent, of niet soms?
Plus wij kunnen ook lekker naar een warme supermarkt voor de boodschappen, dieren hebben op dit moment best moeite om eten te vinden.
Is gewoon een beetje meeleven in een ander.. een dier in dit geval.

quote:
4s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

dit, zonder ons kunnen ze het ook wel doorkomen hoor
Vast wel maar een beetje helpen kan geen kwaad, toch?
overigens, als niemand meer vetbollen e.d. op zou hangen dan komen er heel veel vogels zo'n winter niet door.
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:07:48 #9
33954 ElisaB
pi_107519526
Ik vind dit net:

quote:
Als er sneeuw ligt zullen de vogels dat als waterbron gebruiken. Wanneer er geen sneeuw ligt en alle water is bevroren dan kunnen we de vogels helpen.
Geef gewoon zuiver water en zet dat op een windvrije, beschutte plaats.
Door de drinkbak af te dekken met gaas kunnen ze geen koude douche nemen.

Het verenkleed zou anders kunnen bevriezen met alle gevolgen vandien.
Op zeer koude dagen mag men het ijs met een hamer in kleine ijsbrokjes slaan. De vogels pikken de stukjes op en laten het in hun bek smelten.
Nou ja, logisch wel :)
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:09:30 #10
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_107519590
quote:
Ik vind dat we dit soort mensen eens midden in een Siberische winter moeten laten overleven. :7

TS is baas.
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
pi_107519591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:07 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Niet alleen vogels, alle dieren die in het wild leven.
Ga jij maar eens een uurtje in de kou staan, zelfs met jas aan ben je blij als je weer binnen bent, of niet soms?
Plus wij kunnen ook lekker naar een warme supermarkt voor de boodschappen, dieren hebben op dit moment best moeite om eten te vinden.
Is gewoon een beetje meeleven in een ander.. een dier in dit geval.
Meeleven met een dier? :')
Dat beest kan geeneens denken: "verdomme wat is het koud"
wat is dit
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:10:58 #12
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_107519654
Ik hang altijd van die bollen op :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:13:26 #13
33954 ElisaB
pi_107519767
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:09 schreef Dhaha het volgende:
Flikker toch gewoon op joh, sneuneus. Posten in F&F is niet verplicht. In jouw geval zelfs ongewenst :{w
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:16:41 #14
45 SiGNe
pi_107519902
quote:

[..]

Je kan niet meeleven met een dier maar wel hun gedachtes lezen?
best knap..
In elk geval zijn ze opzoek naar voedsel en drinken en kunnen dat met deze temperaturen niet veel vinden.
komt er in sommige gevallen op neer dat ze kunnen kiezen tussen sterven van de honger of sterven van de kou.
Vergeet niet dat het vannacht ook weer -10 wordt met een gevoelstemp van tegen de -20.
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:18:39 #15
45 SiGNe
pi_107519991
Ik denk dat ik zo wat stukken ijs in stukjes ga hakken.
lijkt me toch een betere oplossing dan water met suiker (ook een oplossing (8> )
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:19:14 #16
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_107520020
quote:
Mensen die geen inlevingsvermogen hebben :')

We hangen zelf eten op en gooien wat brood in de tuin op een paar plekken. Verder hebben we de bladeren voor een deel in de tuin laten liggen, daar kruipen insecten onder die weer opgegeten worden door de vogels. Zo rommelen ze lekker tussen de bladeren en blijven ze lekker warm door al die beweging :D
From feudal serf to spender.
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:21:39 #17
45 SiGNe
pi_107520120
Witbrood is ook niet goed voor ze heb ik begrepen, dat is voornamelijk vulling en geen voeding.
Dus de maag zit vol maar ze krijgen er weinig energie door.

Voor boomklevers kan je ook pindakaas op een boom smeren, moet je wel opletten dat er GEEN zout in zit.
Meestal kom je dan wel uit bij duurdere biologische pindakaas.
pi_107520171
Ik heb pindakaas staan, en gooi mijn resten brood naar buiten. Soms een heel half brood in stukjes. :') of pannenkoeken geef ik ook wel.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_107520345
quote:

[..]

Toch heeft hij wel gelijk, aangezien die beesten in het ''nu'' leven en waarschijnlijk ook nog die kou gewoon lekker vinden. Ze hebben er in ieder geval minder onder te lijden dan dat een mens dat doet, die nog terug kan denken aan warm zomerweer.
ADHD-C
pi_107520347
Er zijn toch van die sokken om om die drinkflessen heen te doen voor honden.

Daar zou ik iets mee fabriceren denk ik, gewoon een klein tuitje erin doen...

Maar die vogels zijn niet zielig, dat is gewoon de natuur. Zij vinden ook wel manier om water te kunnen drinken...IJsberen zijn toch ook niet zielig?
  donderdag 2 februari 2012 @ 16:29:57 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107520430
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:27 schreef drunk_on_shadows het volgende:
Er zijn toch van die sokken om om die drinkflessen heen te doen voor honden.

Daar zou ik iets mee fabriceren denk ik, gewoon een klein tuitje erin doen...

Maar die vogels zijn niet zielig, dat is gewoon de natuur. Zij vinden ook wel manier om water te kunnen drinken...IJsberen zijn toch ook niet zielig?
IJsberen houden een winterslaap.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 februari 2012 @ 17:37:20 #22
45 SiGNe
pi_107523016
Plus ijsberen krijgen via hun prooi veel vocht binnen en kunnen ook sneeuw eten, voor vogels is er op het moment maar erg weinig sneeuw.

Ik vind het er trouwens ook wel leuk uitzien, koolmezen, boomklevers en roodborstjes die af en toe een hapje pindakaas komen halen.
Een pot eten ze in een week helemaal leeg.

Af en toe komen er ook eksters langs om een a 2 grote happen te halen maar die kunnen er niet zo goed bij (al is er wel een keer een ekster geweest die met pot en al wegvloog, ik heb de pot nu vastgeklemd met een houtje)
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:08:15 #23
33954 ElisaB
pi_107524137
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:27 schreef drunk_on_shadows het volgende:
IJsberen zijn toch ook niet zielig?
Jawel, maar die zitten hier niet in de tuin (althans, ik heb ze nooit gezien), dus die kan ik niet helpen ook 8)7
pi_107524670
Met niets doen help je ze het meeste ;). Vogeltjes zijn ook zoals vele andere opportunistische gewoontedieren die terugkeren naar bekende fourageplekken. Wanneer jij ze dat blijft aanbieden dan verliezen vooral jonge exemplaren de interesse en zelfs de techniek om zelf te zoeken.

Kom jij dan per ongeluk te verhuizen maak je een hele hoop vogeltjes ongelukkig en gaan een zware tijd tegemoet. Dat wil je toch niet? Toch?
  donderdag 2 februari 2012 @ 18:45:18 #25
45 SiGNe
pi_107525440
Da's een kwestie van niet teveel bijvoeren en ook alleen doen als het nodig is.
Van de lente moeten jonge vogeltjes muggen e.d. eten, geen pindakaas of vetbollen.
pi_107526991
quote:
Ik vind het er trouwens ook wel leuk uitzien
Dit is dus waar het allemaal werkelijk om gaat de rest is ondergeschikt. -O-

Je helpt jezelf de winter door. :')
  donderdag 2 februari 2012 @ 19:28:18 #27
45 SiGNe
pi_107527328
oh dus ik mag die beesten wel voeren maar mag er verder absoluut geen enkele lol aan beleven omdat dat ondergeschikt is??
pi_107530282
had vandaag ruzie met iemand die de eenden en andere vogels wegjoeg van een groot wak wat ze openhielden, was nodig voor het schaatsen zei hij; vogels niet een beetje water gunnen :') :') :')
ga maar ergens anders schaatsen :(
  donderdag 2 februari 2012 @ 20:40:02 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107531324
Vogels die dood gaan in de winter maken de soort sterker, dat is de natuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 februari 2012 @ 21:22:14 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107533733
Dat betekent nog steeds niet dat je ze maar moet laten kreperen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 00:53:51 #31
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_107543967
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Vogels die dood gaan in de winter maken de soort sterker, dat is de natuur.
Mensen die doodgaan maken de soort ook sterker. Schaf de gezondheidszorg, de AOW en het pensioen maar af, daar worden we allen beter van. De banken en pensioenfondsen voorop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuur bestaat niet in Nederland, alles is gereguleerd in de vorm van natuurbeheer. De natuur wordt aan alle kanten gestuurd, mogen wij dan niet een klein beetje meesturen. Leuk, een heel stel meesjes en mussen in de tuin, een enkele specht erbij, niets mis mee.
Eergisteren kwam er ook een slechtvalkje mee-eten, zijn lunch was een hapje koolmees. Dat is ook de natuur.

De vraag is inderdaad of dit geen negatieve selectie is, de zwakkeren helpen. Persoonlijk denk ik van niet, doordat de ouders beter gevoed uit de winter komen zullen ze hun eerste legsel beter op weg kunnen helpen voor het komende jaar. Ondertussen geniet ik van hun capriolen in de tuin. O+
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
pi_107547903
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 00:53 schreef Pagan het volgende:

[..]
Ondertussen geniet ik van hun capriolen in de tuin. O+
Ja, dat is de leukste reden om "bij te voeren". En we moeten de natuur helpen, want we hebben een heel groot deel van de natuurlijke voedingsbronnen verwijderd. Vooral stadsvogels leven van de mens en niet meer echt van de natuur.

Ik heb niet alle valappels opgeruimd, dat is ook bijvoeren. Want de merels zijn daar gek op! Zitten vaak met z'n allen heerlijk van die appels te eten. En oud brood hangen we ook altijd aan de boom, zijn de mussen gek op. En we hebben nog een heleboel zonnepitten van afgelopen zomer, die ik ook lekker aan de vogels ga geven.

Wat eten egels eigenlijk, want die schijnen ook rond te scharrelen bij ons...
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:38:38 #33
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_107548638
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 10:09 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Wat eten egels eigenlijk, want die schijnen ook rond te scharrelen bij ons...
Egelvoer, nooit melk geven. Alleen horen egels nu in winterslaap te zijn.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:55:01 #34
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_107549135
Deze foto is van vorig jaar, maar nu hangt er ook weer een pot. De vogels zijn er dol op.

edit: imageschack doet vreemd.

Een pot pindakaas aan een schroefoogje opgehangen met een grote slangenklem en een stokje er onder.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:57:21 #35
45206 Pietverdriet
pi_107549203
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 00:53 schreef Pagan het volgende:

[..]

Mensen die doodgaan maken de soort ook sterker. Schaf de gezondheidszorg, de AOW en het pensioen maar af, daar worden we allen beter van. De banken en pensioenfondsen voorop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuur bestaat niet in Nederland, alles is gereguleerd in de vorm van natuurbeheer. De natuur wordt aan alle kanten gestuurd, mogen wij dan niet een klein beetje meesturen. Leuk, een heel stel meesjes en mussen in de tuin, een enkele specht erbij, niets mis mee.
Eergisteren kwam er ook een slechtvalkje mee-eten, zijn lunch was een hapje koolmees. Dat is ook de natuur.

De vraag is inderdaad of dit geen negatieve selectie is, de zwakkeren helpen. Persoonlijk denk ik van niet, doordat de ouders beter gevoed uit de winter komen zullen ze hun eerste legsel beter op weg kunnen helpen voor het komende jaar. Ondertussen geniet ik van hun capriolen in de tuin. O+
Dat voeren doe je voor jezelf, niets mis mee verder, maar dat is hoe het is.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 10:58:56 #36
45206 Pietverdriet
pi_107549253
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 21:22 schreef Lienekien het volgende:
Dat betekent nog steeds niet dat je ze maar moet laten kreperen.
Ik voer ook vogels, maar omdat ik leuk vind. Niet omdat ik de illusie heb dat voor de natuur te doen
pi_107549658
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 10:38 schreef Pagan het volgende:

[..]

Ja, maar met dat kwakkelweer van tot twee weken geleden is er blijkbaar toch 1 wakker geworden want er is er een gespot bij onze appelhoop (ligt tegen de composthoop aan) ... Ik neem aan dat hij ondertussen wel weer in slaap gevallen is (en ik denk in de composthoop). Maar als hij honger heeft, ik lees dat hij ook fruit eet (en appels genoeg!)
pi_107550105
ben benieuwd hoe het met deze kou zal gaan in de oostvaardersplassen, zouden er weer massaal dieren omkomen net als vorige winters? of worden ze bijgevoerd?, is toen een grote discussie over geweest
pi_107550225
Die dieren moeten hier wel tegen kunnen. Vooral met de zachte winter die we tot nu toe gehad hebben. Vorige winters waren heel lang en koud met bevroren grond. Daardoor krijgen de dieren het moeilijker omdat ze langere tijd moeilijk eten kunnen vinden.
pi_107551318
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 10:38 schreef Pagan het volgende:

[..]

Als je geen egelvoer hebt kun je ook kattenvoer geven.

Als het enorm koud is kunnen egels wakker worden om een warmere schuilplaats te zoeken. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de vetreserves dus het moet niet te vaak gebeuren.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 15:31:49 #41
45 SiGNe
pi_107559598
quote:
als ik dat filmpje zie is het best groen in de bosjes en bomen, op dat moment hadden de mussen dan weer geen bijvoering nodig.

Ik heb hier wat zonnepitbrood op de sneeuw gegooid, kunnen ze dat in elk geval ook makkelijk vinden.
Zag ook een merel nieuwsgierig naar m'n pindakaas kijken maar die heb ik nog nooit eerder uit zo'n pot zien eten, vandaar het brood op de grond.
pi_107559718
Bollen en pinda's hangen hier en er staan bakjes met vogelzaad waar druk uit gegeten wordt

En idd drinken ze sneeuw als t er ligt.

Merels (oa) zijn trouwens ook dol op appels dus ik leg geregeld een appeltje buiten waar ze dan vrolijk stukken uit pikken.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_107560020
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/hoe_voeren

Ik voer het hele jaar door, als je de site even doorspit dan vind je wel wat je zoekt.
Vogels eten overigens niet alleen wat wij aanbieden, ze halen maar 25% van hun dagelijkse behoefte bij mensen die bijvoeren, ook in de zomer.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 12:20:54 #44
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_107590823
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:58 schreef SiGNe het volgende:
Ik vind het zelf een beetje zielig voor de vogels, die flinke kou maar wat kan je nou eigenlijk doen om ze goed de winter door te helpen?

Ik heb al een notenkrans en een peanut-bar waar een pot zoutloze (!!) pindakaas in zit maar hoe kan je met deze temperaturen vogels aan drinken helpen?
Heb net een bakje koud kraanwater buiten gezet maar dat was na een minuut of 10 al bevroren en zout in het water doen is ook niet slim omdat de vogels daardoor uitdrogen.
Als je ze dood wil hebben moet je juist dat doen..

Is suikerwater misschien een optie?
quote:
Hoe geef ik vogels te drinken als het vriest?
Bij lichte vorst kunt u vers water aanbieden. Er wordt van gedronken en in gebadderd. Dit is geen probleem, vogels badderen dan ook nog in natuurlijk water als het niet is dichtgevroren. Het water rolt direct van de ingevette veren, dus bevriest niet. Het helpt om het verenkleed in conditie te houden, zodat ze beter tegen de kou bestand zijn.
Bij strenge vorst kunt u beter geen open (lauw) water aanbieden. Als er geen sneeuw ligt om op te pikken, kunt u ijs vergruizen zodat ze de ijssplinters kunnen oppikken. Erg koud in de buik, dus het kost wat energie, maar het voorziet wel in de vochtbehoefte.
Eventueel kunt u een paar scheppen suiker in water oplossen, om te voorkomen dat het drinkwater bevriest. Leg er dan wel een stuk gaas over, om te voorkomen dat de vogels erin gaan badderen. Ze mogen er alleen van drinken. Gebruik nooit zout! Dat is erg ongezond voor vogels.
Bron
  zaterdag 4 februari 2012 @ 17:50:18 #45
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107600859
Ik zit me zojuist (bij het horen van vrolijk getsjilp buite) af te vragen hoe piepkleine vogeltjes overleven bij -17 graden. Dat is alsof je zo'n beestje in de vriezer stopt, en de volgende ochtend is-ie niet bevroren! Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
Sowieso weet ik niet echt waar vogels 's nachts naartoe gaan ik neem aan ergens veilig hoog in een boom slapen o.i.d.?

Vanmorgen heb ik ze in ieder geval (bevroren) brood gevoerd, d'r kwam een zwerm meeuwen op af :)
censuur :O
  zaterdag 4 februari 2012 @ 17:58:42 #46
45 SiGNe
pi_107601139
Vogels zetten hun veren op zodat er een luchtlaag tussen de huid en de veren komt, hun lichaamswarmte verwarmt die lucht en zo houden ze zich voornamelijk warm.
Ook kunnen ze dicht bij elkaar zitten als ze met meerdere vogels bij elkaar leven of ergens beschutting zoeken.

Het is in elk geval belangrijk dat ze genoeg energie hebben om hun interne straalkachel aan te kunnen zetten.
Met sneeuw is het vrij lastig voedsel vinden, dat ruiken ze niet meer en dat zien ze niet meer.
pi_107601239
Heb vandaag weer bollen gehaald. Zo even ophangen :-)
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:15:49 #48
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_107603667
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 12:02 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Als je geen egelvoer hebt kun je ook kattenvoer geven.

Als het enorm koud is kunnen egels wakker worden om een warmere schuilplaats te zoeken. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de vetreserves dus het moet niet te vaak gebeuren.
Klopt, en fruit, appel, banaan, druiven, ze zijn er gek op. Wij hebben een aantal jaren geleden twee jonge egeltjes door de winter geholpen nadat hun moeder roadpizza was geworden.
Jip en Janneke. O+
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:36:39 #49
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107604348
@SIGNe. Niks mis met de vogeltjes bijvoeren. Ik doe het zelf ook. Een groot aantal koolmezen hebben de tuin al bezocht. Ook een paar merels en Vlaamse gaaien. Zelfs een roodborstje kwam even een kijkje nemen. Het bijvoeren van dieren staat gelijk aan het helpen van de daklozen tijdens de koudegolf. Alhoewel, ik geef het brood liever aan de dieren. :P
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_107614644
Ik heb vetbollen hangen in mijn boom.
En mijn vogelhuisje van zaad voorzien.
Ik voel mijn verplicht,om vogels in de winter te voeren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')