Sherlock Er werd al vaak genoeg gepraat over deze serie, maar ik vond het te goed om er niets over te zeggen.
Verhaallijn:
quote:
In this modernized version of the Conan Doyle characters, using his detective plots, Sherlock Holmes lives in early 21st century London and acts more cocky towards Scotland Yard's detective inspector Lestrade because he's actually less confident. Doctor Watson is now a fairly young veteran of the Afghan war, less adoring and more active.
Ik heb het zo erg gemist in series, een serie wat bijna perfect is. Een serie met hele overtuigende personages (lang niet allemaal) en acteurs, een goed verhaal, geweldige special effects, enorm goed gefilmd, mooie scenario's gekozen, etc.
Ik had mijn twijfels over de tijdstip waar de serie zich afspeelde, zoals veel mensen. Uiteindelijk viel het enorm mee en het verhaallijn is goed aangepast naar het heden. De schrijver(s) verdienen sowieso mijn complimenten. Het verhaal is soms complexer dan je verwacht, veel personages zijn erg goed geschreven (vooral de 'bad guy' en Sherlock Holmes, maar lang niet alle personages), je weet niet altijd wat je verwacht, de romantiek is erg interessant, er waren veel spannende momenten, er was humor en drama, etc.
Ze hebben een mooie balans gemaakt en dat is iets wat erg lastig kan zijn.
Mijn emoties kon ik ook al niet bedwingen. Als ik iets te spannend vind, dan doe ik mijn ogen dicht, als ik om iets moet lachen, dan moet ik pauzeren om even te kalmeren, etc. Zo ben ik niet zo vaak.

Soms, heel soms komen sommige dingen erg cliché over, maar dat is echt 2% van het geheel ofzo.

En mijn persoonlijke hekel aan cliffhangers komt ook weer tevoorschijn als ik de serie volg. Alsof ze niet zelfverzekerd genoeg zijn dat kijkers het niet meer spannend vinden om het volgend seizoen te kijken. Bleh, zo standaard.
En de tweede kleine minpunt is de muziek. Alles vind ik geweldig, maar de muziek vind ik maar 'oke'. Dan is het misschien mierenneukerij om hier iets over te zeggen, maar als alles gewoon geweldig is en dan is de muziek het net niet, dan is het soms wel jammer. Anders had ik deze serie een 9.8/10 gegeven en dat doe ik (volgens mij) nooit.
Vaak is er altijd ruimte voor verbetering en in dit geval is het ook, maar die verbeteringen zijn zo klein en de dingen wat wél goed is, zijn zo goed, dat verbetering haast niet nodig is.
Sommige muziekkeuzes vind ik wel geniaal, maar dat zijn meestal de liedjes die niet gecomponeerd zijn voor deze serie.
En nog een kleine detail.. en dat zijn de details.

Wanneer er een andere scene komt en een ander scenario, dan hebben de makers blijkbaar de drang om met special effects te spelen. Sommige zijn zo nutteloos en overdreven dat ik er om moet lachen. Het is wel mooi om te zien, dus het maakt voor mij niet zoveel uit.
In het algemeen ben ik enorm tevreden, ik ben er benieuwd naar de volgende afleveringen (áls die nog komen). Ik vind het trouwens erg knap dat iedere aflevering 90 minuten ofzo duurt en dat ik niet het gevoel heb dat sommige momenten langdradig zijn. Ik kijk regelmatig series die gemiddeld een uurtje duren of iets langer, maar bij velen hadden ze grote stukken van het verhaal uit kunnen knippen.
Het leek alsof iedere aflevering een film is.

IMDb: 9.1
Ik: 9.5