metromuis | dinsdag 31 januari 2012 @ 17:45 |
Poll: Geloof jij in reincarnatie ? • Ja • Nee • Geen mening Tussenstand: ![]() Fokkers en Reïncarnatie - deel II Deel I Enkele links over reïncarnatie Reincarnation in Religions - Wiki Reïncarnatie - NL Wiki Reïncarnatie en leven na de dood Aanwijzingen en Bewijzen Het levensraadsel Reïncarnatie en cyclussen De dood, reïncarnatie en karma NVRT Wat gebeurt er na de dood ? (boek) Parapsychologisch Onderzoek [ Bericht 0% gewijzigd door metromuis op 31-01-2012 23:10:29 ] | |
spierbal | dinsdag 31 januari 2012 @ 17:49 |
Nee, en we zullen het nooit weten. | |
metromuis | dinsdag 31 januari 2012 @ 17:53 |
Toch wel, want eens komt er een topic genaamd 'Fokkers vanuit het hiernamaals' waarin we via dit forum kunnen communiceren met de andere zijde... | |
aequus | dinsdag 31 januari 2012 @ 17:56 |
je hebt speciale FOK! versie voor polls http://poll.dezeserver.nl/index.cgi?action=create | |
DeWaasheid | dinsdag 31 januari 2012 @ 18:10 |
Ik kom ook uit het hiernamaals, in dit leven ga ik met mn zoon uit mn vorige leven trouwen en vunzige homoseks hebben en dan klaag ik hem aan met seks met een minderjarige. *hihi* | |
Semisane | dinsdag 31 januari 2012 @ 18:23 |
Pffft, zal toch wel vol met bagger komen te staan dan. ![]() | |
rijsttafel | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:27 |
Maar een sluitende hypothese over bewustzijn is er ook niet. Zoals eerder gequote: Daniel C. Dennett: 'Human consciousness is just about the last surviving mystery'. Dit is gewoon zo. Wat bewustzijn is en veroorzaakt is vooralsnog door de wetenschap alleen naar te gissen. En zo is een mind apart from matter theorie (hoeft niet gelijk 100% dualisme te zijn) nog niet gefalsifiseerd. Dit is zeerzeker geen aanname. Bewustzijn is niet te meten. Als dat wel kon, was de vraag die ik stelde over het bewustzijn van een foetus zeer makkelijk te beantwoorden. Konden we bewustzijn meten, dan konden we ook zeggen of wormen/bacteriën e.d. bewust zijn. Maar dat kan niet, want wat we meten is inderdaad PET, MRI, EEG, hersenactiviteit dus, iets materieels. Maar dit is niet hetzelfde als direct bewustzijn meten. True, er is de onderliggende aanname dat dit bewustzijn veroorzaakt, maar zoals ik zei, dit is een onbewezen vermoeden. Vergelijk het bijvoorbeeld met meten van afstanden in het heelal. We meten niet direct de afstand, maar gebruiken lichtverschuivingen e.d. Uiteraard, zulke metingen bestaan. Maar wat ik dus bedoel (misschien was dit inderdaad niet zo duidelijk) is dat de aanname dat alles uit materie bestaat door de wetenschap wel eens wat kritischer onder de loep kan worden genomen. Als je deze aanname weg laat, worden persoonlijke ervaringen ook vanzelf belangrijker. Ikzelf ben ervan overtuigd dat het bewustzijn-probleem nooit opgelost gaat worden vanuit een puur materiele invalshoek. En ik zou je willen adviseren je te verdiepen in verschillende religies ![]() Dit is bijvoorbeeld wel een zeer interessant filmpje van Mattieu Ricard, een voormalig moleculair bioloog die boeddhistisch monnik is geworden en zeer interessant onderzoek heeft gedaan, ook met de genoemde techieken MRI e.d. werden de effecten van meditatie gemeten. http://www.ted.com/talks/(...)ts_of_happiness.html | |
Molurus | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:59 |
Toch vind ik het wel heel typisch hoe de meeste mensen alles wat de wetenschap wel begrijpt links laat liggen en focussen op zaken die de wetenschap nog niet of niet volledig begrijpt. Het is alsof men graag iets heeft waar men naar hartelust allerlei obscure verklaringen kan invullen. Het is geen oprechte zoektocht naar kennis. Dat laatste kan ik alleen maar kritisch over zijn. We weten eenvoudig niet (precies) hoe de menselijke hersenen werken. Dat betekent niet dat het zinvol of rationeel is om er allerlei ontoetsbare hypotheses op na te houden. Wat dat betreft is "mind apart from matter" net zo idioot als, noem eens wat, dat wij eigenlijk als marionetten worden gebruikt door buitenaardse smurfen. Misschien zelfs idioter, aangezien we met dat laatste in elk geval een zeker beeld hebben van wat daar dan mee wordt bedoeld. "Immaterieel" is een woord dat nog nooit de mist van religieuze vaagheid is ontstegen. En hoe stel je dan voor dat de wetenschap dit gaat doen? Wat bedoel je eigenlijk met "iets anders dan materie"? Dit mes snijdt aan twee kanten: - of het is meetbaar en kan het het onderwerp zijn van wetenschappelijk onderzoek. In dat geval zouden we het tot de materiele wereld rekenen. - of het is niet meetbaar. Maar dan kan het onmogelijk een invloed hebben op de materiele wereld en dus ook niet een verklaring vormen voor bewustzijn. [ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 31-01-2012 23:19:25 ] | |
rijsttafel | dinsdag 31 januari 2012 @ 23:43 |
Ik weet niet wie je met 'de meeste mensen' bedoelt, maar aangezien je mij quote.. ik laat niet de dingen die de wetenschap begrijpt links liggen. (Heb zelf zojuist nog een filmpje van wetenschappelijk onderzoek gepost ![]() Ook kun je in een filosofisch/levensbeschouwend topic over reïncarnatie zo'n inkijk toch wel verwachten... (dit is niet het wetenschapsforum) Bij filosofie horen nu eenmaal af en toe ook (schijnbaar) ontoetsbare hypotheses, daar is niets mis mee, kunnen we mooi over discussiëren. Daarnaast is het niet ontoetsbaar, want via meditatie kun je verifiëren dat de geest niet puur materieel is. Dus voor jouw is het misschien totale larie wat ik voorstel, maar voor velen is dit niet zo. Hier dus weer het belang van persoonlijke ervaring. Met iets anders dan materie bedoel ik dat de geest (en dan met name het bewustzijn) niet materieel is en dus kan voortbestaan na de lichamelijke dood. Dit vind jij misschien een mist van 'religieuze vaagheid', maar dat zou misschien te wijten kunnen zijn aan een gebrek aan kennis aan jouw kant. In het Boeddhisme bijvoorbeeld is er wel degelijk een zeer gedetailleerde beschrijving van, genaamd 'afhankelijk ontstaan'. Of je het er mee eens bent of niet doet er dan nieteens zoveel toe, in het vage gelaten is het in ieder geval niet. Een essay hierover vind je bijvoorbeeld hier (overigens van een ex-natuurkundige, dus die weet ook wel wat wetenschap is ![]() Hoe reïncarnatie sterker te maken is, is toetsbare persoonlijke ervaringen (van bijv vorige levens) meer aandacht te geven. Het zal lastig zijn een goed gecontroleerde omgeving te hebben, maar mensen als Alan Wallace zijn wel met zoiets bezig. En misschien wordt het dan nog nooit bewezen, dat zou ook goed kunnen. ![]() ik vind het on a sidenote niet zeer taktisch om in een topic als dit de te bediscussiëren levensbeschouwing te vergelijken met buitenaardse smurfen. Mij persoonlijk heb je er niet mee, maar ik kan me voorstellen dat anderen er aanstoot aan nemen. Maar okee.... kun je misschien de volgende keer rekening mee houden. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door rijsttafel op 01-02-2012 00:01:14 ] | |
rijsttafel | dinsdag 31 januari 2012 @ 23:54 |
Om misschien de wetenschappelijke tour wat te verlaten (zjn nu toch wel vaker dezelfde argumenten gepasseerd, van beide kanten) en meer filosofisch te gaan, wil ik graag deze post van mij hier quoten:
| |
deelnemer | woensdag 1 februari 2012 @ 01:29 |
Emergentie (nieuwe eigenschappen als gevolg van (zelf)organisatie) is er ook zonder een geest. Alleen interpretatie/kennis is vanwege de geest. Het is evident dat iets alleen bewust gekend wordt door iets dat bewust kan kennen. Het is niet evident dat dit kennen alles creeert. | |
deelnemer | woensdag 1 februari 2012 @ 17:09 |
Daniel Dennett - The Magic of Consciousness in Het grote F&L video topic | |
Molurus | woensdag 1 februari 2012 @ 17:12 |
![]() Ik weet wat ik vanavond ga kijken! | |
JellieVrolijk | woensdag 1 februari 2012 @ 22:36 |
Ik denk wel dat het een mogelijkheid is. Wat hebben we anders voor nut als we niet eens gerecycled kunnen worden? | |
ATON | donderdag 2 februari 2012 @ 06:46 |
Alles voor de recyclage zou ik zeggen. | |
LunaAurea | donderdag 2 februari 2012 @ 07:25 |
De vraag is wat er dan gerecycled moet worden, maar daar hebben we het volgens mij ook al 10 keer over gehad... | |
deelnemer | donderdag 2 februari 2012 @ 15:04 |
De vraag is: "Met of zonder behoud van je identiteit?" Is de mens eeuwig of waardeloos? Dat lijkt me een extreme tegenstelling. Het begrip nut lijkt me sowieso niet relevant in deze context. | |
kleinduimpje3 | donderdag 2 februari 2012 @ 17:04 |
Waarmee je onderkent dat er een principieel onderscheid bestaat tussen materie en geest, en dat geest niet vanuit de materie kan worden verklaard? Dat is niet voor iedereen hier evident hoor! | |
Molurus | donderdag 2 februari 2012 @ 17:16 |
Dat is niet wat hij zegt. Hij stelt slechts vast dat niet alle emergente verschijnselen bewust zijn (lijkt me triviaal). Maar kennelijk wil jij dat erin lezen. ![]() | |
kleinduimpje3 | donderdag 2 februari 2012 @ 17:18 |
Een volledig onbewezen stelling. Om een eenvoudig gedachten tegenvoorbeeld te geven. We beschouwen de werkelijkheid even voor het gemak als 3 dimensionaal. Stel, in dit voorbeeld, dat er wezens zouden zijn die in een 2 dimensionale wereld zouden leven. Die wereld zou dan als een soort papiertje zijn voor wezens in een 3 dimensionale wereld. Dezen zouden die wereld van buitenaf kunnen observeren, zonder zelf geobserveerd te worden en bijvoorbeeld eens stevig aan het papiertje kunnen schudden als ze behoefte hadden om te plagen. De oorzaak van de ontreddering in die 2 dimensionale wereld zou voor de bewoners hiervan principieel onkenbaar zijn omdat die zich buiten hun 2 dimensionale wereld zou bevinden. Op analoge wijze zou er een hoger dimensionale wereld kunnen zijn die onze 3 dimensionale wereld beïnvloedt, en die daarom principieel voor ons onmeetbaar is. | |
TerryStone | donderdag 2 februari 2012 @ 17:24 |
Zo kunnen er ook dimensies zijn die wij niet kunnen meten waarin een eenarmige piraat af en toe een tikje geeft aan onze dimensie waardoor ik af en toe mijn bier omstoot... Dat kan als je je fantasie op de vrije loop laat, maar lijkt me niet echt logisch om dat als aannemelijk te beschouwen als we dat niet kunnen onderzoeken en er verder ook geen aanwijzingen zijn die daar op wijzen. | |
Gertje-Plongers | donderdag 2 februari 2012 @ 17:29 |
Straight ahead helmsman, we will not plunge of the earth...trust me!![]() [ Bericht 29% gewijzigd door Gertje-Plongers op 02-02-2012 17:42:16 ] | |
kleinduimpje3 | donderdag 2 februari 2012 @ 17:34 |
Het gaat erom dat de stelling niet klopt Dat er veel mensen zijn met weinig voorstellingsvermogen is een andere zaak. | |
TerryStone | donderdag 2 februari 2012 @ 17:42 |
De stelling klopt niet als je er vanuit gaat dat jouw optie een reële optie is waarbij je de onlogische aanname doet dat jouw optie ook nog eens de enige juiste optie is. Daar is, zoals ik probeerde aan te geven helemaal geen reden toe en is, als het onmeetbaar is, een onzinnige aanname. | |
TerryStone | donderdag 2 februari 2012 @ 18:05 |
En toen bleek dat de aarde niet plat was, het plaatje onzinnig was en men inderdaad zo kon doorvaren. ![]() Maar wat is verder je punt? | |
deelnemer | donderdag 2 februari 2012 @ 18:57 |
Nee, dat is niet het onderscheid dat ik maak. Zie eerdere vraag aan jou hieronder herhaalt.
[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 03-02-2012 02:05:55 ] | |
kleinduimpje3 | zaterdag 4 februari 2012 @ 17:32 |
Dat er een isomorfisme bestaat tussen bepaalde biochemische en elektrische processen in de hersenen en de ervaring van pijn wil ik niet ontkennen, hoewel ik er niet van overtuigd ben dat dit voor alle mensen geldt, wel ongetwijfeld voor verreweg de meesten. Maar daarmee heb je de ervaring van pijn nog niet materialistisch verklaard, er bestaat namelijk geen enkele materialistische noodzaak bepaalde biochemische en elektrische processen als zodanig te ervaren. Überhaupt bestaat er geen enkele materialistische noodzaak deze dingen op welke wijze dan ook bewust te ervaren. Als die materialistische noodzaak er wel is zou ik graag willen weten wat die dan wel zou zijn, een of andere bewegingsvergelijking die in de natuurkunde nog onbekend is? Men moet zich goed realiseren dat als die noodzaak niet in de natuurkunde te vinden is, die ook nergens te vinden is, in materialistische zin, omdat de chemie volledig verklaard kan worden uit de QM, en de materialistische biologie weer volledig uit de chemie en elektriciteitsleer. | |
deelnemer | zaterdag 4 februari 2012 @ 18:20 |
De ervaring van pijn is verbonden met 'iets zijn'. De theorie is een beschrijving van buitenaf gezien (objectief). Het beschrijft niet hoe het voelt als je zelf kiespijn hebt. Dat kun je alleen weten als je bestaat als mens en kiespijn hebt (gehad). Biologen zullen daarom nooit achterhalen hoe het is om een vleermuis te zijn. Of 'een mens zijn in de materiele zin' daarmee ook tot onze interne bewuste ervaring leidt, is daarom niet uitgesloten. |