abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107408449
Hallo,

Geen idee of het nu hier in hoort of in een andere categorie.

Mijn ouders gaan sinds kort scheiden en mijn moeder kampt met wat problemen qua geld wat mogelijk verdwenen is.

Even het verhaal in grote lijnen:

Sinds 15 sept. 2011 gingen ze scheiden. Dit ging niet zonder slag of stoot.
Hierbij werd de advocaat ingeschakeld (ieder een eigen). Er is een rechtzaak geweest waar mediation werd 'verplicht'.

Nou is het zo dat mijn moeder nooit inzage heeft genomen/gekregen in de financiën. Nadat het bekend werd dat mijn vader wilde scheiden heeft zij de rekeningen met behulp van mijn zusje die nog thuis woont bekeken.
Alle rekeningen stonden maximaal in de -. In de geschiedenis kon je zien dat er elke maand ruim 700 euro is gepint (mijn vader had de pasjes en alleen bij geldautomaten). Bedragen van 150 euro, vervolgens 4 dagen later nog eens 200, enz. enz. Soms 2 grotere bedragen enkele minuten na elkaar.
Tanken gebeurde met een tankpas, dus deze is niet meegerekend.
Volgens mijn moeder werden boodschappen altijd of 9/10 keer in de winkel gepint.

Nu heeft ze tot 5 jaar terug gekeken (meer kon niet) en kwam tot de conclusie dat er in die 5 jaar tijd, buiten het tanken en boodschappen die in de winkel gepint zijn, ongeveer 48000 euro is gepint, allemaal bedragen van 150+ euro per stuk.

Zij beweerd dat hij al jaren geld wegsluist en zijn schaapjes op het droge heeft na de scheiding.

Dit hele verhaal is ook bij mediation gekomen. Mediation zei dat ze alleen naar de financien zou kijken na 15 sept. 2011. Dus mijn moeder voelt zich wat dat betreft genaaid, aangezien het toch om een groot bedrag gaat.

Ik heb mijn vader hierom gevraagd en hij zegt dat dit altijd zo is geweest en heeft mij kopieën van bankafschriften laten zien (van de afgelopen 5 jaar) van de debet rente per maand.
Hierop was duidelijk te zien dat er vrijwel elke maand debet rente werd afgeschreven.
Of dit iets zegt, geen idee.

Voorop gesteld trek ik geen enkele conclusie van wat dan ook tijdens hun scheiding (ze beweren allebei dat er in de tussentijd ook spullen van elkaar verdwijnen, hier bemoei ik me verder niet mee).

Over deze geldkwestie heb ik gemixte gevoelens:

- Het is inderdaad vreemd elke maand maximaal in de - te staan met het salaris van mijn vader (goed salaris, 40 u/p/w) en het salaris van mijn moeder (iets boven minimum, 20/u/p/w).
- Als mijn vader van mijn moeder af wilde, zou hij in mijn ogen daar niet ruim 5 jaar op wachten.

Ze heeft praktisch geen bewijs aangezien ze niet verder dan 5 of 6 jaar terug kan kijken en bij de bank opvragen is tot max 7 jaar.
Als ze de grens kon vinden van waar het begon was het makkelijker, maar dat kan ze niet vinden, als het er al is.

De grootste fout is natuurlijk dat mijn moeder geen inzage heeft genomen/gekregen in de financien tijdens hun huwelijk, anders zou dit probleem er niet eens zijn.

Mijn persoonlijke mening is dat mijn moeder nu op de situatie handelt en alles wat negatief is relateerd aan de scheiding. Dus ik denk dat onwetendheid hier een grote boosdoener is, ze wist tenslotte weinig af van hun financien.
Maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben.

Vraag 1: Kan mijn moeder uberhaubt nog iets ondernemen over deze kwestie? Heeft ze nog rechten op bepaalde hulp hiermee? Wat kan ze nog doen om een kans te hebben dit aan te vechten? (Of ze nu gelijk heeft of niet)

Vraag 2: Is er ook eventueel overheidshulp wat betreft de toekomstige financien? Ze moet nu de helft van de hypotheek van hun gezamelijke huis, de huur van haar nieuwe huis (vanaf begin feb.) en natuurlijk de inrichting/opknappen van het nieuwe huis. Dit is moeilijk met +- 1000 euro p/m.
Zaken zoals zorgtoeslag en huurtoeslag zijn al lopende.

In ieder geval reuze bedankt en als er meer info nodig is, laat het weten.
pi_107408723
Kan het niet gewoon zo zijn dat je ouders al 5 jaar boven hun stand leven? ;)
Wat betreft financiele hulp van de overheid, blijkbaar zit ze boven bijstandnorm dus nada hulp....ze zal de tering naar de nering moeten zetten :{ , allimentatie van je vader aan je moeder (en eventueel aan kinderen die eronder vallen) is een ander verhaal.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_107408780
Hoezo moet ze die andere hypotheek blijven meebetalen? Kan je bij een scheiding niet dwingen tot verkoop van het huis of dat de ander het volledig overneemt?
  maandag 30 januari 2012 @ 18:08:44 #4
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_107408797
ik neem aan dat je vader in het koophuis is blijven wonen.
Waarom zou je moeder daar de helft van de hypotheek voor moeten betalen?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  maandag 30 januari 2012 @ 18:13:34 #5
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_107408962
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:08 schreef Nightwulf het volgende:
ik neem aan dat je vader in het koophuis is blijven wonen.
Waarom zou je moeder daar de helft van de hypotheek voor moeten betalen?
Inderdaad. Vader zou moeder moeten uitkopen, als hij in het huis blijft wonen.
Als dat niet mogelijk is - huis moet in de verkoop en de opbrengst (als die er is na aftrek van hypotheek) onder beide partners verdeeld. Dit ervan uitgaande dat...
TS, waren je ouders gehuwd in gemeenschap van goederen?

Als je vader over een (ruim) inkomen beschikt en je moeder over nada, dan is hier wel degelijk partneralimentatie aan de orde.

Mediation lijkt me een zeer gepasseerd station als je moeder je vader ervan verdenkt geld achterover te drukken. Had zij dit vermoeden al vóór die mediation? Dan vind ik dat haar advocaat slecht werk heeft geleverd...

[ Bericht 10% gewijzigd door HetKlusKonijn op 30-01-2012 18:21:16 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_107409653
Tja je vader kan net zo goed een paar keer week in t café hebben gehangen/gokken enz.

dat is iets dat je binnen een relatie hoort te regelen zolang er niks op papier staat.

Maar je moeder heeft een advocaat zeg je, waarom vraagt ze dit niet aan hem?

Lijkt me een lastige zaak, wij ontdekten ook pas bij scheiding dat mijn vader 30.000 euro had achtergehouden. Hij zei altijd dat we zuinig moesten leven, er mocht niks, omdat we zo krap zaten :')
pi_107409728
Zolang de scheiding nog niet bij de rechtbank is uitgesproken blijft je moeder verantwoordelijk voor de helft van de hypotheek, daarna is het afhankelijk van de uitspraak van de rechter of wat zij samen zijn overeengekomen.
(Bovenstaande haal ik tenminste uit de OP dat TS zijn ouders gaan scheiden, en de procedure nog steeds loopt.)

Mediation is over het algemeen bedoeld om zonder rechter alles te regelen en duidelijke (juridisch correcte) afspraken te maken. Mocht dit binnen een vastgestelde tijd niet lukken, of is er geen gesprek mogelijk met een der partners, kan er bij de rechtbank een verzoek tot overname ingediend worden waarin de rechter alles naar ratio zal verdelen. Let wel, hierbij zijn geen winnaars of verliezers en wordt het meeste gewoon ouderwets gedeeld.

Mochten er huwelijkse voorwaarden in het spel geweest zijn, kan en moet hierna gekeken worden.
Voor wat betreft de financiële kwestie denk ik niet dat enige rechtbank hier in mee zal gaan, en heeft de mediator gelijk. Financiële verantwoordelijkheid binnen het huwelijk liggen bij beide partners. Dat je moeder geen inzage heeft gehad is hoogstwaarschijnlijk haar eigen keuze geweest in deze moderne tijden waarin we op alle mogelijke manieren inzage kunnen hebben in onze financiën.

In dit geval kan je moeder niets anders dan er voor 20uur een baan bij nemen om toch tot een fulltime inkomen te komen, dit zal ze vermoedelijk ook gaan horen als ze een aanvulling zou gaan aanvragen. Dit gaat natuurlijk niet op als er kinderen onder de 4 zijn, maar als er kinderen boven de 12 zijn, gaat men er vanuit dat die in staat zijn enige uren alleen te verblijven onder toezicht van iemand van 16 jaar of ouder. Dit is dus een persoonlijke situatie die je moeder met het CWI zal moeten opnemen. Die kunnen haar eventueel ook verder op weg helpen voor de financiële ellende m.b.v schuldsaneringstraject of schuldbegeleiding afhankelijk wat er in de woongemeente gedaan wordt.

Succes.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_107409829
Mijn vader heeft een tijdelijke woning in de vrije sector, om zodra het huis verkocht is te kunnen kijken of hij alsnog een huisje kan kopen.

Zolang de scheiding nog niet rond is valt alles nog steeds onder gemeenschap van goederen, dus ze zijn beiden verplicht om zorg te dragen voor de kosten van het huis tot het verkocht is.

Mijn moeder woont in het koophuis met mijn zusje totdat haar nieuwe woning bewoonbaar is (zal ws nog een maand of 1.5 maand zijn).

Tot deze tijd geldt: Gemeenschap van goederen (hypotheek), gebruiker betaald (gas/water/licht, telefoon, internet enz.)

Dus in principe ziet het er zo uit:

Vader:
Helft hypotheek koopwoning
Huur eigen huis
Vaste lasten van eigen huis

Moeder:
Helft hypotheek koopwoning
Vaste lasten koopwoning (telefoon, internet e.d.)
Huur eigen huis
Vaste lasten van eigen
pi_107409967
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Als dat niet mogelijk is - huis moet in de verkoop en de opbrengst (als die er is na aftrek van hypotheek) onder beide partners verdeeld. Dit ervan uitgaande dat...
TS, waren je ouders gehuwd in gemeenschap van goederen?

Als je vader over een (ruim) inkomen beschikt en je moeder over nada, dan is hier wel degelijk partneralimentatie aan de orde.

Mediation lijkt me een zeer gepasseerd station als je moeder je vader ervan verdenkt geld achterover te drukken. Had zij dit vermoeden al vóór die mediation? Dan vind ik dat haar advocaat slecht werk heeft geleverd...
Van partneralimentatie is al sprake, en dit loopt al.
Ze zijn inderdaad getrouwd in gemeenschap van goederen.

Mijn vader blijft niet in de koopwoning.
Inderdaad word de helft van de waarde verdeeld over beide partijen. Maar in deze tijd je huis verkopen is moeilijk.
Makelaar beweerd het huis te kunnen verkopen binnen 6 maanden, wat ik betwijfel. Dus tot die tijd moeten de kosten wel betaald worden.
pi_107410363
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:34 schreef hugsy33 het volgende:
Tja je vader kan net zo goed een paar keer week in t café hebben gehangen/gokken enz.

dat is iets dat je binnen een relatie hoort te regelen zolang er niks op papier staat.

Maar je moeder heeft een advocaat zeg je, waarom vraagt ze dit niet aan hem?

Lijkt me een lastige zaak, wij ontdekten ook pas bij scheiding dat mijn vader 30.000 euro had achtergehouden. Hij zei altijd dat we zuinig moesten leven, er mocht niks, omdat we zo krap zaten :')
Dit is in het begin al besproken met de advocaat en die zegt dat het heel moeilijk is hieraan te beginnen als je geen bewijs hebt. De enige kans zou zijn dat de rechter opmaakt dat het pingedrag raar is en dat alles open en bloot op tafel komt te liggen. Maar ze zegt dat die kans praktisch nihil is.

quote:
Ik herken dit verhaal over zuinig zijn en niks mogen. Waren er al vermoedens van je moeder voordat het bekend werd? Hoe ben je daar als kind van je ouders mee omgegaan?
Hoe ben je ermee omgegaan toen het bekend werd dat je vader geld achterover drukte? Heb je nog contact met hem, of heb je dit (tijdelijk) verbroken? Wat zei je tegen hem hierover?

Voor mij is dit een hele moeilijke situatie. Mijn moeder blijft constant praten over dat hij geld wegsluist en dat zij aan het kortste eind gaat trekken.
Persoonlijk vindt ik het pingedrag raar, maar zoals in de OP gezegd is, ik kan me niet voorstellen dat je daar 5+ jaar over gaat doen. En dat krijg je haar echt niet uit het hoofd gepraat.

Ik hoop voor mijn moeder dat ze gelijk heeft. Maar ik hoop voor mijn vader dat ze ongelijk heeft (mocht het inderdaad waar zijn zou ik hem dit zeer kwalijk nemen).
pi_107410727
Nee niemand vermoede iets, maar in ons geval gaf hij het niet uit maar hield het achter.
hoewel dat in jullie situatie ook het geval kan zijn natuurlijk.

Uiteindelijk heeft hij voor de scheiding rond was daar een hoop geld van doorheen gejaagd.
Dat heeft mijn moeder helaas niet tegen kunnen houden.

er word nu eigenlijk niet met over gepraat om de "vrede"te bewaren maar raar is het wel.
Mijn zus kan als student nauwelijks rondkomen omdat ze minimale studiefinanciering krijgt vanwege m'n vaders hoge salaris maar hij weigert haar te helpen.

Ik bemoei me er niet mee, zie hem nog wel af en toe, maar er is toen zoveel gebeurd daar niemand dat geld eigenlijk nog wil, of het gezeur om het te krijgen.
pi_107414769
Persoonlijk vind ik dat er ook wel een verantwoordelijkheid bij haar ligt. 5 jaar lang nooit naar de financiële zaken kijken, ze heeft niet eens een pinpas zeg je..
pi_107414875
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:03 schreef hugsy33 het volgende:
Nee niemand vermoede iets, maar in ons geval gaf hij het niet uit maar hield het achter.
hoewel dat in jullie situatie ook het geval kan zijn natuurlijk.

Uiteindelijk heeft hij voor de scheiding rond was daar een hoop geld van doorheen gejaagd.
Dat heeft mijn moeder helaas niet tegen kunnen houden.

er word nu eigenlijk niet met over gepraat om de "vrede"te bewaren maar raar is het wel.
Mijn zus kan als student nauwelijks rondkomen omdat ze minimale studiefinanciering krijgt vanwege m'n vaders hoge salaris maar hij weigert haar te helpen.

Ik bemoei me er niet mee, zie hem nog wel af en toe, maar er is toen zoveel gebeurd daar niemand dat geld eigenlijk nog wil, of het gezeur om het te krijgen.
Bedankt voor je reactie. Ik hoop ook dat het hier met een sisser afloopt.
Hoe zijn jullie/je moeder erachter gekomen dat hij dit deed? En deed hij dit al ver voor hij wilde scheiden? Dat je weet natuurlijk ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door Fvandercraats op 30-01-2012 20:44:07 ]
pi_107415394
Tja, naar dat geld kan je moeder waarschijnlijk wel fluiten. Hoewel je vader het er doorheen heeft gejaagd, is je moeder net zo verantwoordelijk voor het gemeenschappelijke bezit. Zeker gezien het niet een patroon is wat zich alleen de laatste maanden voor de scheiding heeft voorgedaan. Het lijkt mij voor alle partijen verstandiger om de tijd en (advocaat)kosten die het met zich mee brengt nuttiger te besteden. Uiteindelijk slaapt iedereen daar beter van.

Het huis is overigens zeker wel snel te verkopen, zolang het maar voor een scherpe prijs in de markt wordt gezet.
pi_107415884
Gezien de debitrente vermoed ik niet dat je vader een spaarder is die nu 48000 in zijn matras heeft verstopt.

Verder doet een snelle rekensom in persoonlijke financien ook wel vermoeden dat er 30-40k in afgelopen 5 jaar in "rook" opgegaan is aan alledaagse niet te herleiden uitgaven.

Vermoed hooguit eerder je vader van een dure hobby.
.
  maandag 30 januari 2012 @ 20:57:38 #16
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_107416044
Shit, wat een k*tsituatie, TS.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Tja, naar dat geld kan je moeder waarschijnlijk wel fluiten. Hoewel je vader het er doorheen heeft gejaagd, is je moeder net zo verantwoordelijk voor het gemeenschappelijke bezit. Zeker gezien het niet een patroon is wat zich alleen de laatste maanden voor de scheiding heeft voorgedaan. Het lijkt mij voor alle partijen verstandiger om de tijd en (advocaat)kosten die het met zich mee brengt nuttiger te besteden. Uiteindelijk slaapt iedereen daar beter van.
Helaas... dit zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn. Je moeder is inderdaad heel erg naief geweest om zich nooit met de financiën te bemoeien.
Toch vind ik het voorstel om maar helemaal te stoppen met vechten een beetje kort door de bocht, want het is uiteraard wel een schandelijke situatie.

TS, komt je moeder in aanmerking voor toevoeging van een advocaat? Dat drukt in ieder geval de kosten enigszins...

quote:
Het huis is overigens zeker wel snel te verkopen, zolang het maar voor een scherpe prijs in de markt wordt gezet.
Ja, dat klopt. Probleem is alleen als er nog een hoge hypotheek op zit en de opbrengst niet voldoende is om die af te lossen...
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_107416681
Oh toevoeging van advocaat, die mag je dus gewoon alsnog vergoeden als je koophuis met winst verkocht is.
.
pi_107417024
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef Fvandercraats het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Ik hoop ook dat het hier met een sisser afloopt.
Hoe zijn jullie/je moeder erachter gekomen dat hij dit deed? En deed hij dit al ver voor hij wilde scheiden? Dat je weet natuurlijk ;)
bij de scheiding zelf, toen de mediator dingen ging uitzoeken/verdelen.

Dat was idd al jaren aan de gang.
pi_107418102
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Shit, wat een k*tsituatie, TS.

[..]

Helaas... dit zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn. Je moeder is inderdaad heel erg naief geweest om zich nooit met de financiën te bemoeien.
Toch vind ik het voorstel om maar helemaal te stoppen met vechten een beetje kort door de bocht, want het is uiteraard wel een schandelijke situatie.

TS, komt je moeder in aanmerking voor toevoeging van een advocaat? Dat drukt in ieder geval de kosten enigszins...

[..]

Ja, dat klopt. Probleem is alleen als er nog een hoge hypotheek op zit en de opbrengst niet voldoende is om die af te lossen...
Ja mijn moeder krijgt een deel terug van advocaatkosten. Is via het juridisch loket geregeld. Advocaat werkt op subsidiebasis.

Ja kan idd ook wel zeggen dat het kut is.
Het grootste probleem is de onwetendheid. Ik kan niks met de info van beide ouders omdat ze elkaar gewoon zwartmaken e.d. Ik denk dat ik persoonlijk meer rust zou hebben als ik wist of het nu wel of niet gedaan is. En zeer zeker de vraag 'waarom?'

Zover ik weet betreft het een woning waar een restschuld van 90000 op staat. De verkoopwaarde wordt in deze slechte tijd geschat op 184000 en is geschat op verkoop binnen 6 maanden.
Dus bij verkoop zouden beiden +- 50000 euro krijgen.

Mijn moeder verwacht dat de reden van het geld achteroverdrukken is, zodat hij eigen kapitaal heeft om weer een hypotheek op deze woning te krijgen.

Vindt het wel zonde, we hebben de afgelopen jaren met het hele gezin keihard aan het huis gewerkt. Nieuwe parketvloeren, alles geschilderd, tuin opnieuw aangelegd, nieuwe carport en dat soort dingen.
  maandag 30 januari 2012 @ 21:42:07 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_107418540
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Tenzij er sprake is van onderwaarde. Dan zou moeder de vader uit moeten kopen als die achterblijft.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_107422514
Als hij een ok salaris heeft kan hij toch makkelijk 90k lenen dus dat lijkt me onzin. Circa 200 per week is nou ook weer niet zo lastig uit te geven zo

Vindt het wel zonde, we hebben de afgelopen jaren met het hele gezin keihard aan het huis gewerkt. Nieuwe parketvloeren, alles geschilderd, tuin opnieuw aangelegd, nieuwe carport en dat soort dingen.

Ik zou gewoon een beetje afstand nemen. Als je ma straks 50k krijgt en zijn pensioen etc zit ze er toch goed bij.
pi_107425760
Als ik je 1 tip mag geven, probeer je er zoveel mogelijk afzijdig van te houden.

Jij zit er als n pingpongbal tussenin en je vader en moeder zullen over en weer nog een hoop uit te vechten hebben. De ene keer zul je het met je moeder eens zijn de andere keer met je vader maar als je er bij betrokken raakt word jij heen en weer gepingpongt.

Gewoon afzijdig houden totdat de storm is gaan liggen en dan voor jezelf de balans opmaken of je je vader nog wilt zien.
pi_107427559
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 20:54 schreef Fer het volgende:
Verder doet een snelle rekensom in persoonlijke financien ook wel vermoeden dat er 30-40k in afgelopen 5 jaar in "rook" opgegaan is aan alledaagse niet te herleiden uitgaven.

Vermoed hooguit eerder je vader van een dure hobby.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Als je niet gelukkig bent in een relatie ga je toevlucht nemen tot andere zaken om het dragelijk te houden. Wellicht was het 5 jaar geleden niet het juiste moment om een scheiding aan te vragen en heeft hij op deze manier volgehouden.

Toch kan het ook zijn dat hij alsnog het geld heeft weggesluisd. De verdeling tussen man en vrouw na een scheiding wordt door veel mannen als oneerlijk gezien, mede ook omdat de man minimaal 12 jaar voor zijn ex moet zorgen.
Als hij zich hier vooraf in verdiept heeft kan het goed zijn dat hij zich financieel te zeer benadeelt voelde waardoor hij het op deze manier probeert 'te compenseren.'

sterkte ts en neem de tip van hugsy33 ter harte.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 02:34:20 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_107429033
Stel dat je vader het geld al heeft uitgegeven (bijv. aan dure spullen, gokken of aan prosituees) kan er dan nog achteraan gegaan worden?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_107429603
Tuurlijk kan dat niet. Hij mag toch weten wat hij met zijn eigen geld doet? Dat de moeder van TS hier niet naar gekeken heeft al die jaren is haar eigem fout, hoe cru dat ook is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')