abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107858100
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 12:29 schreef twaalf het volgende:

[..]

Ik reageerde op het getal dat Kaas noemde. Nu ik die tabel zie schommelt het rond de 10%, dat is een mooi getal. Ook leuk in die tabel: fiscale economie, in vier jaar één persoon cum laude afgestudeerd. _O-
Dan ben je wel een echte baas.
pi_107858836
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 13:26 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dan ben je wel een echte baas.
Er waren deze week propedeuse cum laude uitrijkingen, er was daar blijkbaar 1 iemand van fiscale economie en een stuk of 10 econometristen dacht ik (met allemaal 9,1-9.9's, die fiscale economie had gewoon 8,5 ofzo :P ).
Beneath the gold, bitter steel
pi_107860274
quote:
ik zie alleen 17% staan op p24, in de cohort 08-09 als uitschieter.
Dat blijft wel erg veel voor cum laude. Ik volg een studierichitng waarbij de wat betere studenten niet minder intelligent zijn dan bij econometrie, toch slaat praktisch niemand bij ons cum laude. Voor de master schatte een ouderejaarsstudent (masterstudent) die ik sprak een percentage van 10% en dat noemde hij veel hoger dan het percentage wat voor de bachelor cum laude slaagt.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de variatie aan vakken. Ik merk dat ik voor wiskundevakken heel gemakkelijk hoge cijfers haal, voor andere vakken die wat chaotischer van aard zijn en waarbij vragen minder uit het boekje zijn haal ik vooralsnog lagere cijfers.
Andersom zijn er studenten die voor deze laatste vakken goede cijfers halen maar die hopeloos zakken voor de wiskundevakken. Bij econometrie zijn de vakken misschien meer gelijksoortig?

[ Bericht 97% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-02-2012 15:11:52 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107860371
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 13:50 schreef Fingon het volgende:

[..]

Er waren deze week propedeuse cum laude uitrijkingen, er was daar blijkbaar 1 iemand van fiscale economie en een stuk of 10 econometristen dacht ik (met allemaal 9,1-9.9's, die fiscale economie had gewoon 8,5 ofzo :P ).
Een 9.9 gemiddeld is echt idioot goed. Hoe hard je ook studeert, voor zo'n gemiddelde moet je echt brutaal intelligent zijn.

pi_107861185
Die mensen moeten we vooral in Nederland behouden, als het even kan in een onderzoeksfunctie. :)
Zo iemand kan toch gemakkelijk voor een PhD naar de beste universiteiten van de wereld of een goede startersfunctie krijgen bij de meest prestigieuze bedrijven en organisaties? Je moet wel gek zijn als je zo iemand weigert.
#NoDAPL
pi_107861658
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat blijft wel erg veel voor cum laude. Ik volg een studierichitng waarbij de wat betere studenten niet minder intelligent zijn dan bij econometrie, toch slaat praktisch niemand bij ons cum laude. Voor de master schatte een ouderejaarsstudent (masterstudent) die ik sprak een percentage van 10% en dat noemde hij veel hoger dan het percentage wat voor de bachelor cum laude slaagt.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de variatie aan vakken. Ik merk dat ik voor wiskundevakken heel gemakkelijk hoge cijfers haal, voor andere vakken die wat chaotischer van aard zijn en waarbij vragen minder uit het boekje zijn haal ik vooralsnog lagere cijfers.
Andersom zijn er studenten die voor deze laatste vakken goede cijfers halen maar die hopeloos zakken voor de wiskundevakken. Bij econometrie zijn de vakken misschien meer gelijksoortig?
Dat valt best wel tegen hoor, maar er zijn naar mijn mening vrij veel vakken die praktisch weggevertjes zijn qua hoge cijfers.
Ik vind een hoger percentage cum laude in de master-fase trouwens wel te verwachten, omdat veel mensen pas tijdens de studie(zoals ik) echt gemotiveerd raken en ook een werkhouding aanleren. Dan heb je het eerste jaar (en zeker het eerste blok) vaak iets minder gedaan waardoor cum laude voor de bachelor er niet meer in zit(iig niet met voorwaarde alles in 1x gehaald etc). Ik ga het zelf voor de master zeker proberen.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 15:44:38 #232
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_107862036
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 15:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die mensen moeten we vooral in Nederland behouden, als het even kan in een onderzoeksfunctie. :)
Zo iemand kan toch gemakkelijk voor een PhD naar de beste universiteiten van de wereld of een goede startersfunctie krijgen bij de meest prestigieuze bedrijven en organisaties? Je moet wel gek zijn als je zo iemand weigert.
Dat zou ik niet te snel zeggen. Ik ken iemand met hele hoge cijfers op econometrie, studentassistentschap dit dat, maar een simpel vehicle routing probleem kon hij niet oplossen op de pc ondanks dat alle ingrediënten in de studie zitten. Dat komt waarschijnlijk omdat de studie op sommige punten te makkelijk is. Ook heb ik scripties gezien die met een 8-9 beoordeeld werden, die dat niet waard waren. Het argument dat ik daarbij een enkele keer gehoord heb, is dat de scriptie zoveel beter was dan andere scripties die een 6 kregen. De grote studentenaantallen en de wens om die allemaal een diploma te laten halen, zorgt voor een enorme inflatie in cijfers.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_107863484
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 15:44 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat zou ik niet te snel zeggen. Ik ken iemand met hele hoge cijfers op econometrie, studentassistentschap dit dat, maar een simpel vehicle routing probleem kon hij niet oplossen op de pc ondanks dat alle ingrediënten in de studie zitten. Dat komt waarschijnlijk omdat de studie op sommige punten te makkelijk is. Ook heb ik scripties gezien die met een 8-9 beoordeeld werden, die dat niet waard waren. Het argument dat ik daarbij een enkele keer gehoord heb, is dat de scriptie zoveel beter was dan andere scripties die een 6 kregen. De grote studentenaantallen en de wens om die allemaal een diploma te laten halen, zorgt voor een enorme inflatie in cijfers.
Klinkt als een valide argument. Als je een veel betere scriptie hebt dan een ander moet je ook een (veel) hoger cijfer hebben. En als het geen 8 waard is dan had die 6 ook lager moeten zijn.

Maarja, zoiets als scripties beoordelen blijft natuurlijk een beetje natte vinger werk.
pi_107866053
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 00:14 schreef hattricker het volgende:

[..]

Echt.. ga studeren wat je interessant vind!
Het gaat mij om mensen die bijv natuurkunde en scheikunde even leuk vinden. Als je aankan zou ik dan nat kiezen want dat biedt meer uitdaging.

Ik druk het wel lomp uit waarvoor mijn excuses.
pi_107868273
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:44 schreef hattricker het volgende:

[..]

De paar mensen die ik persoonlijk ken die op een TU studeren zijn er ook vrij nuchter over. Ik baseer mijn mening over wiskunde vooral op de gemiddelde persoon op dit forum.

[..]

Een gemiddelde econometrist komt juist niet in aanmerking voor een beleidsfunctie. Het heeft iets te maken met sociaal vermogen en leidinggevende capaciteiten. De meeste econometristen zullen vooral met cijfers werken, en dat zullen de bedrijfskundige nu juist veel minder doen. Ik zou het niet adviseren om econometrie te doen als je uiteindelijk beleidsmedewerker of iets dergelijks wilt worden. Je kan dan beter bedrijfskunde studeren en je ontwikkelen buiten je studie om.
ja, dan kan je ook gewoon econometrie gaan doen en je ontwikkelen buiten je studie om... de bedrijfskunde heeft dan niet per sé een meerwaarde boven de econometrie, het gaat meer dan de zaken die je buiten je studie doen al gedaan hebt als 'cv-builder'.
pi_107892589
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 19:18 schreef ulq het volgende:

[..]

ja, dan kan je ook gewoon econometrie gaan doen en je ontwikkelen buiten je studie om... de bedrijfskunde heeft dan niet per sé een meerwaarde boven de econometrie, het gaat meer dan de zaken die je buiten je studie doen al gedaan hebt als 'cv-builder'.
Al staan uitvoeren van een commissie/bestuursfunctie niet gelijk aan het succesvol vervullen van die rol, wat dat betreft is een bedrijfskunde studie met cijfers wat betrouwbaarder. Al ken ik dan ook weer mensen die wel hele hoge cijfers voor IBA halen en sociaal helemaal niet zo sterk zijn.
  zondag 12 februari 2012 @ 16:37:47 #237
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_107896231
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:57 schreef Physics het volgende:

[..]

Al staan uitvoeren van een commissie/bestuursfunctie niet gelijk aan het succesvol vervullen van die rol, wat dat betreft is een bedrijfskunde studie met cijfers wat betrouwbaarder. Al ken ik dan ook weer mensen die wel hele hoge cijfers voor IBA halen en sociaal helemaal niet zo sterk zijn.
Of je een commissie wel of niet succesvol hebt afgerond maakt denk ik weinig mensen echt uit. Het gaat om het leermoment dat je meemaakt als je een keer een bestuurdingetje gedraaid hebt. Een mislukking kan dan veel leerzamer zijn geweest dan een succes. Als mensen en X aantal functies hebben gehad, dan kan je er wel vanuit gaan dat ze die vorming hebben meegekregen.

Sowieso komt het ook wel lekker ondernemend over als je het een en ander gedaan hebt. Zegt wat over je persoonlijkheid.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_107902675
Als je dat dan tenminste ook doet om er iets van te leren, we hebben hier net weer zo'n lul van een cv-neuker uit een commissie geflikkerd die daar echt niet zat om iets te doen. :')
pi_107902738
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:43 schreef Kaas- het volgende:
Als je dat dan tenminste ook doet om er iets van te leren, we hebben hier net weer zo'n lul van een cv-neuker uit een commissie geflikkerd die daar echt niet zat om iets te doen. :')
Ach ja, ook deel van het leerproces :P
Kan die gast weer paar maandjes commissie op z'n CV zetten...
pi_107953998
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 16:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Of je een commissie wel of niet succesvol hebt afgerond maakt denk ik weinig mensen echt uit. Het gaat om het leermoment dat je meemaakt als je een keer een bestuurdingetje gedraaid hebt. Een mislukking kan dan veel leerzamer zijn geweest dan een succes. Als mensen en X aantal functies hebben gehad, dan kan je er wel vanuit gaan dat ze die vorming hebben meegekregen.

Sowieso komt het ook wel lekker ondernemend over als je het een en ander gedaan hebt. Zegt wat over je persoonlijkheid.
Ik zei succesvol vervullen van een rol, waarmee ik niet bedoelde dat de commissie of het resultaat van het werk van diegene per se succesvol zou moeten zijn. Succes in die zin is dan ook niet of nauwelijks meetbaar.

Waarschijnlijk is het daarom ook handig om tijdens een sollicitatiegesprek altijd even te vragen naar ervaringen/leermomenten uit die commissies.. Al zal iedere sollicitant daar wel een pasklaar antwoord op hebben.
pi_108047135
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 11:54 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Niet echt waar. Hier aan de Erasmus Universiteit haalde in 2009/2009 bijna 20% van alle studenten hun bsc econometrie cum laude en gem. zo'n 11-12% van de masterstudenten econometrie studeert jaarlijks cum laude af (met een uitschieter van maar liefst 18% in 2005/2006). Cum laude is gem. >8,25 hier, dus econometriestudenten met een >7 zullen er al helemaal ontzettend veel zijn.

De economiebachelor rondt jaarlijks 2-3% cum laude af en de economiemaster 7-8%, dus zijn nogal iets schaarser t.o.v. econometriestudenten met en >7 dan dat jij hierboven schetst.

In absolute aantallen zal het wellicht wel bij benadering kunnen kloppen. Want hoewel de econometristen hier bij bosjes cum laude afstuderen, zijn er natuurlijk wel wat minder econometriestudenten dan economiestudenten.

Bron: http://folders.sin-online(...)statistieken2009.pdf (p22)
Ik snap niet waarom de uni niet gewoon altijd deze statistieken publiceert.
pi_108091300
Verschil tussen een wat meer exacte studie zoals econometrie tov econmie is dat er op wiskundige problemen altijd maar één oplossing is terwijl bij een studie als economie er vaak meerdere antwoorden mogelijk zijn. Dat maakt het waarschijnlijk wat lastiger een cum laude te halen.

Bovendien is een groot verschil dat doordat Econometrie moeilijker is, het ook meer gemotiveerde en gemiddeld meer pientere studenten aantrekt
  † In Memoriam † vrijdag 17 februari 2012 @ 21:23:37 #243
230491 Zith
pls tip
pi_108097216
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 19:26 schreef JansRon het volgende:
Verschil tussen een wat meer exacte studie zoals econometrie tov econmie is dat er op wiskundige problemen altijd maar één oplossing is terwijl bij een studie als economie er vaak meerdere antwoorden mogelijk zijn. Dat maakt het waarschijnlijk wat lastiger een cum laude te halen.

Bovendien is een groot verschil dat doordat Econometrie moeilijker is, het ook meer gemotiveerde en gemiddeld meer pientere studenten aantrekt
En omdat, als je goed bent in wiskunde, je goed bent in econometrie (kort door de bocht). Maar bij economie, als je goed bent in wiskunde, ben je goed in 50% van de vakken. De andere helft bestaat weer uit andere vaardigheden waar niet altijd je talenten in zitten.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_108103075
Nog ff een vraagje voor de (ex-)econometrie-studenten hier:

Is het echt zo dat je wel een beetje mindere studententijd als je econometrie gaat studeren in vergelijking met iemand die een studie als bedrijfskunde of geschiedenis doet oid.

Ik hoorde namelijk dat van de mensen die econometrie doet en ook bij het koor gaan vrijwel niemand zijn studie haalt. Niet dat ik per sé bij het koor wil ofzo, maar het lijkt me wel chill om gewoon 3x per week uit gaan ofzo als student :P

Is dat haalbaar of moet je als econometrie-student er echt wel 100% voor gaan en zit 3 keer per week zuipen er niet in?
:P
  vrijdag 17 februari 2012 @ 23:29:54 #245
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108103299
is natuurlijk persoonlijk. Vriend van me is elke avond dronken (zit ook bij koor) en loopt nominaal.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 23:51:36 #246
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_108104151
De mensen die ik ken die in een koor zingen, zijn vaak niet elke avond dronken. Of je nou sport of zingt in je vrije tijd maakt voor je studie weinig uit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 19:26 schreef JansRon het volgende:
Verschil tussen een wat meer exacte studie zoals econometrie tov econmie is dat er op wiskundige problemen altijd maar één oplossing is
zo zwart/wit is het niet
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 17 februari 2012 @ 23:54:54 #247
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108104292
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 23:51 schreef GlowMouse het volgende:
De mensen die ik ken die in een koor zingen, zijn vaak niet elke avond dronken. Of je nou sport of zingt in je vrije tijd maakt voor je studie weinig uit.

[..]

zo zwart/wit is het niet
corps, of hap ik nu. :P
pi_108106092
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 23:54 schreef Sokz het volgende:

[..]

corps, of hap ik nu. :P
not sure if trolling or just stupid indeed :P
pi_108106499
Ik vind het eigenlijk falen van de economen dat er econometrie bestaat, ooit een natuurkundige gezien die het wiskundige werk uitbesteedde aan een speciaal wiskundig opgeleide natuurkundige?
pi_108106521
Ik kan me voorstellen dat er wat opleidingen zijn waar je nog meer tijd aan kwijt bent. Niet omwille van het niveau maar omwille van de hoeveelheid practica en projecten die je bovenop de theorie krijgt. Ik ken de inhoud van de opleiding econometrie niet zo goed maar heb je daar niet relatief weinig practica en projecten in vergelijking met de technische opleidingen?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')