abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 januari 2012 @ 12:49:04 #1
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_107291545
Vervolg van: Winterbanden aanschaffen

En hier gaan we verder.
pi_107291753
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 11:55 schreef Catch_me het volgende:
haha en al die mensen die in de winterbanden hype getrapt zijn _O- _O-

"zomer" banden ftw *O*
Het is nu onder de 7 graden, dus winterbanden zijn nu in het voordeel... :')

En de gemiddelde temperatuur van deze winter ligt ook onder de 7 graden, dus ik denk dat de mensen met winterbanden wederom verstandiger zijn geweest (net als de afgelopen 6 winters)... :')

En nee, ik ga niet de linkjes plaatsen naar de testen waar dat wordt aangetoond. Lees het vorige topic maar door...
pi_107291948
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 12:20 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Haha.

Het grootste gedeelte van de Nederlanders hebben winterbandjes voor de wintersport.
Waar haal je die onzin vandaan? Ik ken (inclusief mezelf) heel wat mensen met winterbanden, maar geen enkele daarvan gaat met de auto op wintersport.
Don't let my username fool you...
pi_107292274
Nou we gaan het meemaken.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107292397
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 12:54 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Hang de vlag uit :O
pi_107292528
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nou we gaan het meemaken.
Heb je de honderdduizenden aanrijdingen van niet winterbandeneigenaars gemist ofzo? Het nieuws staat er al maanden vol mee. Duizenden doden per dag man...
pi_107292730
Nog nergens last van.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_107292880
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:23 schreef imanidiot het volgende:
Nog nergens last van.
Dat kan niet, want alle testen wijzen uit dat je nu beroerd rijd. Dus geloof dat nou maar gewoon en laat je auto staan ;) .
pi_107293298
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:28 schreef D0808 het volgende:

[..]

Dat kan niet, want alle testen wijzen uit dat je nu beroerd rijd. Dus geloof dat nou maar gewoon en laat je auto staan ;) .
_O-

Sjeize ik wil nog naar huis.
pi_107293465
quote:

[..]

En de gemiddelde temperatuur van deze winter ligt ook onder de 7 graden, dus ik denk dat de mensen met winterbanden wederom verstandiger zijn geweest (net als de afgelopen 6 winters)... :')

En nee, ik ga niet de linkjes plaatsen naar de testen waar dat wordt aangetoond. Lees het vorige topic maar door...
Man, die 7 graden grens is allang achterhaald en is een fabeltje. :')

Ik citeer uit een Autobild onderzoek:

quote:
“Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage. Dennoch legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro”.
Maw: zomerbanden zijn op nat wegdek zelfs tot het vriespunt gunstiger, en op droog wegdek zelfs tot een paar graden onder het vriespunt.

Maar zoals velen heb jij de 7 graden marketing ook voor waarheid aangenomen. Als men het maar vaak en lang genoeg herhaalt gaan mensen het vanzelf geloven hé. :)

De naam sneeuwbanden had de naam winterbanden wat dat betreft meer recht gedaan, maar ja, dat verkoopt niet zo lekker.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_107293508
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Man, die 7 graden grens is allang achterhaald en is een fabeltje. :')

Ik citeer uit een Autobild onderzoek:

[..]

Maw: zomerbanden zijn op nat wegdek zelfs tot het vriespunt gunstiger, en op droog wegdek zelfs tot een paar graden onder het vriespunt.

Maar zoals velen heb jij de 7 graden marketing ook voor waarheid aangenomen. Als men het maar vaak en lang genoeg herhaalt gaan mensen het vanzelf geloven hé. :)

De naam sneeuwbanden had de naam winterbanden wat dat betreft meer recht gedaan, maar ja, dat verkoopt niet zo lekker.
http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf

Dat is bij 2 graden...

Misschien had je toch even in het vorige topic moeten lezen...
En sowieso, voordat ik die test zag geloofde ik er ook niet. Dat heb ik ook gezegd in dat topic. Gewoon eens verder kijken dan je eigen neus lang is.

Edit:
Hier dus: Deel 2: Winterbanden aanschaffen
pi_107293617
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:47 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat is bij 2 graden...

En sowieso, voordat ik die test zag geloofde ik er ook niet. Dat heb ik ook gezegd in dat topic. Gewoon eens verder kijken dan je eigen neus lang is.
Mijn test is beter dan jouw test :6
pi_107293653
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:51 schreef D0808 het volgende:

[..]

Mijn test is beter dan jouw test :6
In 2006 misschien wel... :')

http://www.autobild.de/ar(...)5-im-test-57793.html
quote:
Winterreifen in 195/65 R 15 im Test— 16.10.2006
We zijn ondertussen 6 jaar verder. En de banden ontwikkeling ligt niet stil natuurlijk...
pi_107293757
Maar voor de goede orde. Het verschil is nauwelijks merkbaar. Dus zowel met winterbanden en zomerbanden ben je nu gewoon veilig.

Het verschil is inderdaad pas echt merkbaar bij sneeuw en gladheid, of temperaturen boven de 15 graden.
pi_107293802
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:52 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

In 2006 misschien wel... :')

http://www.autobild.de/ar(...)5-im-test-57793.html

[..]

We zijn ondertussen 6 jaar verder. En de banden ontwikkeling ligt niet stil natuurlijk...
In beide fronten niet hè.
pi_107293925
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

In beide fronten niet hè.
Tuurlijk, maar waarschijnlijk zullen de winterprestaties niet het hoofddoel zijn van een zomerband. ;)
Daar waar dit bij winterbanden dat wel is... :P
pi_107294001
quote:

[..]

quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:55 schreef RealBizkit666 het volgende:
Maar voor de goede orde. Het verschil is nauwelijks merkbaar.
You really confuse me :?
pi_107294009
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:01 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar waarschijnlijk zullen de winterprestaties niet het hoofddoel zijn van een zomerband. ;)
Daar waar dit bij winterbanden dat wel is... :P
Ja maar als zomerbandmaker zijnde wil je ook zo goed mogelijk presteren in de winter, dat vergroot de veelzijdigheid van je band.
pi_107294132
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:03 schreef D0808 het volgende:

[..]

[..]

You really confuse me :?
Het ging er om, dat iemand beweerde dat mensen met winterbanden nu slechter af zouden zijn dan met zomerbanden. Daarop reageerde ik met dat het tegendeel waar is. Winterbanden zijn nu licht in het voordeel ten opzicht van mensen met zomderbanden, dus het is helemaal geen slechte keuze om nu met winterbanden te rijden.

Anderzijds gaan mensen weer compleet overdreven doen dat winterbanden opeens super veel beter zijn dan de zomerbanden. Winterbanden zijn op dit moment gewoon iets beter (het zal een meter of 3 schelen tijdens het remmen bij 100 km/h). Dat was gewoon wat ik probeerde te vertellen. :)

Maar er is op dit moment wel degelijk een voordeel voor de winterbandrijders, niet groot (dus nauwelijks merkbaar), maar het is er wel. ;)
pi_107294152
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ja maar als zomerbandmaker zijnde wil je ook zo goed mogelijk presteren in de winter, dat vergroot de veelzijdigheid van je band.
Klopt, maar daarvoor is weer de All-Season band natuurlijk. :P
pi_107294197
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Onzin, je gaat helemaal dood met zomerbanden als het onder de 7 graden is. Ik heb mijn kist alvast vastgebonden op het dak van mijn auto. Die kutkist zit er al sinds oktober op.. zeikers }:|
pi_107294295
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:09 schreef D0808 het volgende:

[..]

Onzin, je gaat helemaal dood met zomerbanden als het onder de 7 graden is. Ik heb mijn kist alvast vastgebonden op het dak van mijn auto.
En dit is wat ik bedoel met het overdreven gedoe van sommige personen. Meteen alles in het extreme trekken. Hoe zielig ben je dan. :')
pi_107294429
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:12 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

En dit is wat ik bedoel met het overdreven gedoe van sommige personen. Meteen alles in het extreme trekken. Hoe zielig ben je dan. :')
Even zielig als de winterbandenpredikers (en daar ben jij er een van :6 )
pi_107294640
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 14:15 schreef D0808 het volgende:

[..]

Even zielig als de winterbandenpredikers (en daar ben jij er een van :6 )
Want ik zeg dat iedereen winterbanden moet kopen? :')

Ik geef alleen aan dat ze nu iets beter zijn, en ik wordt meteen als prediker uitgemaakt, terwijl ik ook zeg dat het verschil niet veel uitmaakt en dus dat het nu niet uit maakt of je met zomer/winterbanden rijdt... _O-

Zelfs als ik aangeef dat het pas echt merkbaar wordt met sneeuw/gladheid. En dat is gewoon een feit waar zelfs zomerbandrijders aan moeten toegeven.

Het zal mij voor de rest geen reet roesten waar iemand mee rijdt op dit moment. Ik probeer alleen feiten aan te dragen zonder iets te roepen als een kip zonder kop zoals de meeste anderen hier doen. En ik weet wel degelijk dat winterbanden niet echt nodig waren/zijn deze winter, maar achteraf is altijd makkelijk lullen natuurlijk.

Ik heb zelfs een tijdje terug eraan getwijfeld om de zomerbanden er weer gewoon onder te leggen, maar ik moet volgend weekend nog even Duitsland is, en met die geweldige regeling (niet verplicht, weet ik) van onze buren wil ik niet tegen het risico van een boete aanlopen, aangezien je maar net zo een dienstklopper tegen het lijf loopt die vind dat je de winterbanden er wel onder moet hebben liggen.
pi_107295293
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 13:47 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat is bij 2 graden...

Edit:
Hier dus: Deel 2: Winterbanden aanschaffen
Interessant onderzoek. Maar de conclusies die worden getrokken, deel ik niet.

De 4 seizoenenband zou aanmerkelijk slechter presteren dan zomerband en winterband (in hun seizoen). Maar die grote verschillen vind ik niet terug in de onderzoeksgegevens. (Behalve bij trekkracht)

Remmen is toch het belangrijkst (daar helpt voorzichtig rijden niet altijd), en daar scheelt 4 seizoen maar een klein beetje met de winter en de zomerband.

En ze zeggen zelf dat je dat in perspectief moet zien (prima, versus minder prima - zeer beroerd, nog wat beroerder)

4 - seizoen lijkt me dus zelfs wel beter voor NL, omdat de dagen waarop de winterband goed presteert (en niet juist slechter), hier niet te voorspellen zijn.
Als je weinig km maakt, zit je niet met het probleem van veroudering en je kunt toch nog op wintersport.

Ik ben eigenlijk verrast dat de 4-seizoen zo goed blijkt te presteren.
Naar mijn gevoel zijn de conclusies van de ANWB een beetje heel erg toegeschreven naar de bandenboeren-branche. (Hebben ze ook niet zo'n banden-campagne?)

NB:
Wat wel heel interessant is, is dat verteld wordt dat de tegenwoordige zomerbanden slechter presteren in winterse omstandigheden dan de vroegere zomerband.
Dus mijn conclusie is dat als je geen winterbanden neemt, dat het dan wel heel verstandig is om 4-seizoen te nemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door novel op 27-01-2012 15:16:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')