abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107260727
Scheepsbelegging Elusive, van het gelijknamige containerschip werd op 16 jauari al failliet verklaard. Nu is daar afgelopen maandag ook het schip Electra bijgekomen. De twee beleggingen van JR Shipping hadden het moeilijk omdat de exploitatie van zeeschepen in de huidige markt bijna niet meer kostendekkend te krijgen is.

OK, laten we er maar een paar lollige zeewaardige beeldspraken op loslaten: Ze zijn het schip in gegaan, de belegging is naar de kelder, de schepen zitten in zwaar weer, investering gestrand en ga zo maar door. Bij JR Shipping kunnen ze er niet meer om lachen. Hun scheepsbeleggingen gingen jarenlang vlotjes over de toonbank, met meerdere optredens bij Harry Mens, omdat het containervervoer maar bleef stijgen. Nu is voor twee van de 23 containerschepen van JR Shipping het doek gevallen, de beherend vennoot heeft onlangs zelf het faillissement aangevraagd.

Nadeel van een grote groei is een overcapaciteit als de markt tegenzit en laat dat nou het geval zijn in de huidige – ook al zo’n beeldspraak – economische tegenwind. De chartertarieven van de feedermarkt – waarin de betrekkelijk kleine schepen van JR Shipping opereren – staan onder druk en de schepen hebben volgens het bedrijf niet voldoende kunnen profiteren van de kortstondige opleving van de markt aan het begin van 2011.

In het FD vertelt mede-eigenaar Sander Schakelaar van JR Shipping, dat de exploitatie van een containerschip als de Elusive en de Electra ¤4.000 per dag kost, maar er werd nog maar ¤2.600 tot ¤2.700 verdiend aan boord. De schepen waren ook toe aan groot motorisch onderhoud en tot overmaat van ramp had de Elusive (ontastbaar) ernstige stormschade opgelopen.

Met de twee faillissementen zijn de problemen van JR nog niet opgelost, want er zitten volgens Schakelaar nog vijf schepen in ernstige problemen. Maar voor de rest van de vloot loopt het meer in lijn met de verwachtingen.

http://www.quotenet.nl/bi(...)hipping-failliet.php

En wat heeft Harry Mens hier nou weer mee te maken :?

Nou gewoon hij heeft twee keer 14.000 euro ontvangen om deze shit te promoten in zijn uitzending _O-

http://www.business-class.nl/index.php/zoek?zoeken=jr

Hij zal wel weer iets geroepen hebben van ik ken jou en je bent betrouwbaar 8)7 _O-
pi_107260879
Echt realistisch waren ze dus blijkbaar niet.

Ben benieuwd wanneer de eerste slachtoffers in de media te bewonderen zijn.
pi_107262475
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 15:49 schreef Wokkel het volgende:
Echt realistisch waren ze dus blijkbaar niet.

Ben benieuwd wanneer de eerste slachtoffers in de media te bewonderen zijn.
ze zullen vanavond wel bij hart van Nederland zitten, dat ze maar 1200 in de maand krijgen en belegd hebben en nu niets meer hebben
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_107262520
Geen nood, ze hebben al een eigen noodfonds:

http://jrshipping.nl/nieu(...)_CV_is_een_feit.aspx

quote:
Harlingen – Rederijbedrijf JR Shipping en haar vennootrelaties (investeerders in de vloot van de rederij) zijn in geslaagd een ‘noodfonds’ te realiseren ter ondersteuning van scheeps-CV’s waarbinnen schepen van JR Shipping worden geëxploiteerd. Gezamenlijk is een totaalbedrag van ruim ¤ 8 miljoen bijeengebracht. Hieruit blijkt dat investeerders overtuigd zijn van de noodzaak tot het treffen van maatregelen ter overbrugging van de extreem slechte periode die de scheepvaart op dit moment doormaakt. Via het speciale noodfonds, JR Vloot Support CV, kunnen scheeps-CV’s die in liquiditeitsproblemen komen een beroep doen op een tijdelijke werkkapitaalfinanciering.

De geslaagde realisatie van het noodfonds maakt onderdeel uit van een pakket aan maatregelen dat JR Shipping heeft getroffen om de kans op kapitaalverlies door investeerders tot een minimum te beperken. Dit vergt bijzondere inspanningen, want als gevolg van de economische crisis maakt de scheepvaartmarkt een buitengewoon slechte periode door. Het internationale vrachtaanbod is in korte tijd extreem gedaald en daarmee zijn de vrachttarieven zwaar onder druk komen te staan. De opbrengsten zijn op dit moment nog maar zelden dekkend voor de exploitatiekosten en rente- en aflossingsverplichtingen. Dit geldt ook voor de vloot van JR Shipping die is opgebouwd uit 24 moderne containerschepen in diverse capaciteitsklassen.

Liquiditeitsproblemen onvermijdelijk
De schepen van JR Shipping zijn gefinancierd door een gebruikelijke combinatie van vermogen dat door beleggers bijeen wordt gebracht binnen een scheeps-CV (Commanditaire Vennootschap) en een door de bank verstrekte scheepshypotheek. In totaal zijn ruim 3.000 beleggers bij de vloot van JR Shipping betrokken. Tot midden 2008 profiteerden zij van hoge rendementen op hun investering. De jaarlijkse winstuitkeringen hielden gelijke tred met de prognose of lagen zelfs hoger. Sinds de nazomer van 2008 is het klimaat radicaal omgeslagen. De exploitatie van schepen is, zoals gezegd, niet meer kostendekkend, als gevolg waarvan liquiditeitsproblemen voor vrijwel alle scheeps-CV’s onvermijdelijk zijn. Zonder passende maatregelen is de kans op faillissementen reëel.

Om dit laatste te voorkomen, heeft JR Shipping in een vroeg stadium besloten te zoeken naar een werkbare oplossing, gericht op de gehele vloot. Het liquiditeitstekort voor de totale vloot, met uitzondering van enkele schepen waar specifieke omstandigheden voor gelden, is voor 2009 en 2010 begroot op een totaal van circa ¤ 8 miljoen. In nauwe samenspraak met de financierende banken heeft de Harlinger rederij een reddingsplan ontwikkeld, waarin de realisatie van een vlootbreed noodfonds centraal stond. Hierbij hebben de banken de unieke toezegging gedaan tot eind 2010 geen hypothecaire zekerheden te zullen uitoefenen als JR Shipping er daadwerkelijk samen met haar investeerders in zou slagen het beoogde fonds te realiseren.

Missie geslaagd
Dankzij het vertrouwen van investeerders is de rederij hierin geslaagd. Na een kortlopende campagne onder eigen participanten, kan JR Shipping melden het beoogde kapitaal binnen te hebben. Hiertoe is door een groot aantal investeerders een tijdelijke bijstorting gedaan van 10% van hun totale waarde aan participaties in de vloot van JR Shipping. Ook de rederij zelf heeft uiteraard haar verantwoordelijkheid genomen door met een substantieel bedrag aan het noodfonds deel te nemen.
Scheeps-CV’s die illiquide dreigen te worden kunnen al op korte termijn een werkkapitaalfinanciering aanvragen via het noodfonds. De vergoeding die hiervoor wordt betaald, resulteert uiteindelijk in een rente-uitkering (geprognosticeerd op 6%) voor deelnemers aan het fonds. Met de snelle realisatie van JR Vloot Support CV is JR Shipping één van de eerste Nederlandse rederijen die erin slaagt om samen met haar participanten een concrete oplossing te creëren om dreigende liquiditeitsproblemen het hoofd te bieden. De rederij verwacht hiermee voldoende ruimte te scheppen om de huidige crisisperiode te overbruggen, in de veronderstelling dat de scheepvaartmarkt eind 2010 een fase van herstel zal ingaan.
Missie Geslaagd ^O^
pi_107263755
quote:
11s.gif Op donderdag 26 januari 2012 15:45 schreef ikweethetookniet het volgende:

Nou gewoon hij heeft twee keer 14.000 euro ontvangen om deze shit te promoten in zijn uitzending _O-

Hij zal wel weer iets geroepen hebben van ik ken jou en je bent betrouwbaar 8)7 _O-
Alles wat bij Harry Mens wordt aanbevolen is de ultieme methode om snel van je overtollige geld af te komen.

Dankzij Harry Mens gaat het geld sneller rollen, en dat is goed voor de economie.

die man verdient een standbeeld. :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 26 januari 2012 @ 17:09:28 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_107263836
Hoeveel projecten/zaken zijn er eigenlijk wel goed gegaan welke in zijn programma zijn geweest?? :D
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_107264175
Tsja beleggen in schepen is dan ook niet voor iedereen weggelegd, de markten kunnen zeer volatiel zijn. Wie nog nooit gehoord heeft van overcapaciteit, time-charter rates en feeders heeft er niks te zoeken. JR Shipping is trouwens gewoon een betrouwbare club, dit is gewoon het risico van het vak.
pi_107268235
zaken die bij Harry Mens worden aangeprezen zouden bij voorbaat al vermeden moeten worden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_107278169
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 19:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
zaken die bij Harry Mens worden aangeprezen zouden bij voorbaat al vermeden moeten worden.
Leuk om een lijsje daarvan bij te houden. Misschinen Ikweethetookniet er zin in heeft? :P
pi_107278260
quote:
11s.gif Op donderdag 26 januari 2012 15:45 schreef ikweethetookniet het volgende:

Die gasten van Vlavin Capital hadden er volgens mij iets van 40.000 euro voor moeten betalen voor eenmalig 6 min.
pi_107278370
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:38 schreef Terrorizer het volgende:
Leuk om een lijsje daarvan bij te houden. Misschinen Ikweethetookniet er zin in heeft? :P
Hieronder even een lijstje met mensen die bij Business-Class zijn geweest die
Niet zijn vermoord, gearresteerd, de boel hebben opgelicht en waar de kijker wat aan gehad heeft:

.
.
.
.
.
.
.
.
.

:+ :D
pi_107279086
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:43 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Niet zijn vermoord, gearresteerd, de boel hebben opgelicht en waar de kijker wat aan gehad heeft:

. Cas Spijkers. RIP.
.
.
.
.
.
.
.
.

[ Bericht 3% gewijzigd door Terrorizer op 26-01-2012 23:08:27 ]
pi_107283420
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 16:32 schreef Terrorizer het volgende:
Geen nood, ze hebben al een eigen noodfonds:

http://jrshipping.nl/nieu(...)_CV_is_een_feit.aspx

[..]

Missie Geslaagd ^O^
Eh... dat fonds is inmiddels alweer een tijdje leeg. Crisis duurde langer dan gehoopt.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_107288042
Hoe wanhopig moet je zijn om bij Harry te willen optreden?
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_107291688
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 01:34 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Eh... dat fonds is inmiddels alweer een tijdje leeg. Crisis duurde langer dan gehoopt.
Hier het laatste bericht van de js shipping website over deze 2 schepen:

quote:
Beherend vennoot vraagt faillissement aan voor m.s. Elusive en Electra

Na een onzekere periode van financiële ondersteuning en onderhandelingen met de bank, valt nu het doek voor twee schepen van JR Shipping, m.s. Elusive en Electra. Voor beide schepen, gefinancierd binnen JR Vlootfonds III CV, is faillissement aangevraagd. Crediteuren worden door JR Ship Management schadeloos gesteld

Verdere financiële ondersteuning m.s. Elusive en Electra niet langer realistisch

Geen andere uitweg dan faillissement

Ondanks eerdere reddingsplannen en de korte marktopleving in de eerste helft van 2011, blijkt het niet langer mogelijk om alle schepen binnen de JR Shipping vloot te behoeden voor een faillissement. Voor twee schepen, het m.s. Elusive en Electra, is de afgelopen week een faillissementsaanvraag ingediend. Intensieve onderhandelingen met de financierende bank (Rabobank Shipping) hebben helaas niet tot een minder pijnlijke uitkomst mogen leiden. Investeerders in het betreffende vlootfonds (JR Vlootfonds III CV) zijn uitgebreid over de situatie en wat eraan vooraf ging geïnformeerd. Ook met alle crediteuren, die door JR Ship Management schadeloos worden gesteld, hebben intussen contacten plaatsgevonden.

Slechte omzetten en hoge schuldenlast

Zoals bekend is, staan de chartertarieven voor de containerfeeder vloot van JR Shipping al sinds 2009 extreem onder druk. Hierdoor is de positie van vrijwel alle exploitatie CV’s die de schepen namens investeerders beheren, ernstig verslechterd en rust er op deze schepen een zware schuldenlast. De Elusive en Electra, zusterschepen van 660 TEU, in 1995 geleverd door de Duitse Sietas Werft, hebben nauwelijks geprofiteerd van de korte marktopleving in 2011. Voor beide schepen zijn op korte termijn hoge uitgaven te voorzien, die niet op eigen kracht kunnen worden gefinancierd. De bank ziet hiervoor geen kredietruimte meer. Ook de rederijgroep zelf, die in 2011 aan beide schepen nog uit eigen middelen aanvullend werkkapitaal beschikbaar heeft gesteld, acht verdere financiële ondersteuning niet meer realistisch of zinvol.

Voor reddingsplannen en ondersteuning uit de eigen reserves is de zogeheten ‘eigen vermogen recovery ratio’ de norm. Hiermee wordt met een percentage uitgedrukt wat het herstelpotentieel is van het geïnvesteerd eigen vermogen. De omzetten van de Elusive en Electra zijn sterk achtergebleven bij de uitgangspunten van de reddingsplannen. In combinatie met de buitenproportioneel hoge schuldenlast en de slechte exploitatievooruitzichten, levert dit geen ‘recovery ratio’ meer op. Daarmee is de grens voor verdere ondersteuning bereikt.

Geen ruimte meer voor noodzakelijke uitgaven

Voor de Elusive is al op vrijdag 13 januari faillissement aangevraagd. Het besluitvormingsproces kwam voor dit schip in een stroomversnelling, omdat ernstige stormschade, opgelopen tijdens een korte reis van Göteborg naar Rotterdam, om een acute financiële oplossing vroeg. Op dat moment was ook de situatie voor de Electra al precair, als gevolg van verplicht groot onderhoud dat binnenkort moet plaatsvinden waarvoor geen middelen beschikbaar zijn. Dit schip diende echter eerst, op verzoek van de bank, naar Rotterdam gepositioneerd te worden. Van deze ‘tijdwinst’ heeft de beherend vennoot gebruik gemaakt om te onderzoeken of er nog een doorbraak c.q. oplossing voor dat schip te realiseren was. Dit heeft helaas geen resultaat opgeleverd, zodat op vrijdag 20 januari ook voor de Electra een faillissementaanvraag moest worden ingediend.

Directie en medewerkers van rederijgroep JR Shipping betreuren de gang van zaken ten zeerste. Alles is in het werk gesteld om faillissementen te vermijden, maar met de nieuwe recessiegolf als werkelijkheid is er een grens bereikt aan wat haalbaar en zinvol is. Voor het grootste deel van de vloot geldt dat de exploitatie dankzij eerder afgesloten contracten nog redelijk in lijn loopt met de uitgangspunten van de reddingsplannen. De rederijdirectie sluit echter niet uit dat er op termijn voor enkele schepen, net als voor m.s. Elusive en Electra, geen andere uitweg zal zijn dan een faillissementsaanvraag.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 27 januari 2012 @ 12:54:41 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_107291749
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:43 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

.
.
.
.
.
.
.
.
.

:D _O-
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_107294484
De flauwe grappen en grollen over Harry Mens mogen wat mij betreft wel achterwege blijven. Beetje niveau graag. :)
pi_107296873
Ik heb een prille visie dat charterscheepvaart nog wel eens kan opleven als de spanningen tussen de VS en Iran wat verder oplopen betreffende de straat van Hormuz. Waar normale scheepvaart hogere risicopremies zullen vragen zal m.i. een verliesgevend charterbedrijf sneller de gok wagen om te varen door beknelde gebieden. 20% opslag van prijs maakt een verliesgevend charterbedrijf weer enorm winstgevend en mocht er dan toch een boot ingenomen worden, beschoten of geramd dan is dat ook niet erg aangezien veel van die meuk toch al bijna afgeschreven is. Wellicht ben ik wat te fanatasierijk voor deze kwestie maar de kern van mijn strategie is dat een kleine opleving van de prijs c.q. markt voor enorme winsten kan zorgen voor de toch al enorm afgewaarde scheepvaartbedrijven.
One man's trash, another man's treasure.
pi_107297029
Ik kan me hun reclamespotje bij Harry Mens nog herinneren:

"laat uw geld vanzelf binnenlopen, dankzij het binnenvaren van uw eigen schip".

Maar hun CV-constructie vond ik wel interessant;

met gegarandeerd fiscaal voordeel, graaien wat je gaaien kunt. :P
pi_107297322
Investeren in scheepvaart heeft veel gelijkenissen met een call-optie. Op het moment dat de activiteiten kostendekkend zijn dan begint de winst binnen te lopen maar ieder bedrijf heeft een eigen ''premie'' afhankelijk van algenene kosten, brandstofverbruik, capaciteit en afschrijving. De winstgevendheid voor de aandeelhouder is daarom bijzonder volatiel maar bij een juiste inschatting van de risico's zijn er ook talrijke kansen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_107297471
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 15:37 schreef Bankfurt het volgende:
Ik kan me hun reclamespotje bij Harry Mens nog herinneren:

"laat uw geld vanzelf binnenlopen, dankzij het binnenvaren van uw eigen schip".

Maar hun CV-constructie vond ik wel interessant;

met gegarandeerd fiscaal voordeel, graaien wat je gaaien kunt. :P
Doet mij een beetje denken aan Rienk Kramer met zijn 'Superaftrek'. Alleen is deze dan minder 'super'.
pi_107297853
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 15:49 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Doet mij een beetje denken aan Rienk Kramer met zijn 'Superaftrek'. Alleen is deze dan minder 'super'.
Geen super, maar wel heel mooi bedacht, vooral de zekere fiscale meeropbrengsten en aftrekmogelijkheden als CV-genoot..

Dat het dan toch mis kan gaan; tja, dan moet je wel erg veel pech hebben gehad; of er speelden verborgen potentiele liquiditeitsproblemen die niet zijn vermeld in de prospectus.
  maandag 30 januari 2012 @ 15:04:47 #23
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_107402092
Nederlanders
Roep: Voordeel, Korting, Aftrekken en ze staan tot om de hoek met geld in de hand om genaaid te worden.
Daarna zeggen ze dank u wel
Maar vertel ze dat ze genaaid gaan worden dan gooien ze met stenen en poep
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
pi_107427691
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 19:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dat dus, die aanprijzer zal ook wel lang meer hebben.
pi_107427773
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 15:33 schreef Arkai het volgende:
Ik heb een prille visie dat charterscheepvaart nog wel eens kan opleven als de spanningen tussen de VS en Iran wat verder oplopen betreffende de straat van Hormuz. Waar normale scheepvaart hogere risicopremies zullen vragen zal m.i. een verliesgevend charterbedrijf sneller de gok wagen om te varen door beknelde gebieden. 20% opslag van prijs maakt een verliesgevend charterbedrijf weer enorm winstgevend en mocht er dan toch een boot ingenomen worden, beschoten of geramd dan is dat ook niet erg aangezien veel van die meuk toch al bijna afgeschreven is. Wellicht ben ik wat te fanatasierijk voor deze kwestie maar de kern van mijn strategie is dat een kleine opleving van de prijs c.q. markt voor enorme winsten kan zorgen voor de toch al enorm afgewaarde scheepvaartbedrijven.
Helemaal als zij gewoon zonder de prijzige verzekering zouden gaan werken zou het wel mooi kunnen uitpakken.
Als er iets mis zou gaan dan zijn de rapen wel helemaal gaar natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')