Van Hanegem bevestigt 'hasj-lening' Ling: Ik was erbij
Juist nu oud-voetballer Tscheu La Ling zijn naam bij de rechter probeert te zuiveren, duikt hij op in een boek over de Rotterdamse onderwereld. In de jaren '80 zou de man die Ajax-directeur leek te worden, zeker 150.000 gulden hebben geleend bij hasjhandelaar Barney Sanders. Willem van Hanegem bemiddelde. 'Ling kreeg het in een plastic zak mee. Ik was erbij.'
Ik had geen enkel idee waar Barney zijn rijkdom aan te danken had. Interesseerde me ook niet zo veel. Ling kon uiteindelijk het geld lenen en kreeg dat inderdaad in een plastic zak mee. Ik was erbij toen dat werd overgedragen.
Willem van Hanegem
Tscheu La Ling eind vorig jaar bij de rechtbank in Utrecht voor het kort geding tussen Ling en Steven ten Have. © ANP
Willem van Hanegem was erbij toen Ling een groot geldbedrag overhandigd kreeg. © PRO SHOTS
Voor Johan Cruijff was Ling tot voor kort de aangewezen man om directeur van Ajax te worden. Na alle ruzies over de leiding bij Ajax is Ling momenteel uit beeld als directeur, maar is Ling momenteel nog wel met Ajax-bestuurder Steven ten Have in een juridische strijd verwikkeld. Ling voelt zich in zijn goede naam aangetast door Ten Have die hem in verband zou hebben gebracht met omkoping.
Ongeschikt
Volgens een oud-rechercheur en oprichter van de Criminele Inlichtingen Dienst (CID) van de Rotterdamse politie, is Ling sowieso niet geschikt als bestuurder door de contacten die hij vroeger zou hebben gehad. Dat zegt de 76-jarige oud-rechercheur, die niet met zijn naam in de krant wil, vandaag in het AD.
De voormalig rechercheur stuitte tijdens zijn werk op de naam van Ling. De ex-profvoetballer deed volgens het onderzoek zaken met de Rotterdamse crimineel Barney Sanders. 'Sanders vertelde mij over de lening aan Ling. Wie 150.000 gulden van een hasjhandelaar leent en niet terugbetaalt, die moet geen directeur willen worden bij Ajax.'
Kromme en Gerard Meijer
Feyenoord-icoon Willem van Hanegem blijkt desgevraagd van de kwestie te weten. Hij stelt Ling in de jaren '80 voor aan Sanders. De crimineel heeft fortuin gemaakt door containers hasj vanuit Marokko te smokkelen voor bijvoorbeeld Klaas Bruinsma. Sanders is in die tijd een graag geziene gast op de tribunes van Feyenoord.
Smijten met geld
Hij smijt met geld en laat ook de Feyenoorders meedelen. Van Hanegem: 'Barney was een echte Feyenoord-supporter die vaak op het stadion was, ook bij trainingen. Onze masseur Gerard Meijer was bevriend met hem en zo kende ik Barney ook. Johan Cruijff en ik kregen wel eens dure cadeaus van hem.' Ling heeft in die tijd acuut geld nodig omdat zijn kledingzaak op de fles dreigt te gaan. Ling bevestigt dat hij het geld van Sanders heeft geleend. 'Die man wilde mij uit de brand helpen. Dat hij zich met hasjhandel bezighield werd pas later bekend.'
Eind jaren '80 overlijdt Sanders in een gevangenis in Arnhem. Hij zit vast voor de handel in softdrugs.
Hasj-lening
De 'hasj-lening' van Ling van ruim 25 jaar geleden, komt aan het licht door een anonieme passage in het boek Penoze van schrijver en journalist Rob van Olm. Van Olm dook in de Rotterdamse onderwereld tussen de jaren '60 en '80. 'Ik heb Ling bewust niet genoemd. Ik wilde zijn naam niet schaden. Toen hij naar voren werd geschoven als directeur van Ajax en er bezwaren waren, dacht ik: ze weten dit. Daarna ging hij in de aanval tegen Steven ten Have: die durft, dacht ik.'
Plastic zak
Zowel Ling als Van Hanegem ontkennen dat ze wisten dat Sanders een crimineel was. Ling: 'Ik wist op dat moment niet dat de man zich met hasjhandel zou bezighouden.'
Van Hanegem: 'Ik had geen enkel idee waar hij zijn rijkdom aan te danken had. Interesseerde me ook niet zo veel. Ling kon uiteindelijk het geld lenen en kreeg dat inderdaad in een plastic zak mee. Ik was erbij toen dat werd overgedragen.'
Boter op hun hoofd
Volgens de Rotterdamse oud-rechercheurs hebben de voormalig topvoetballers boter op hun hoofd. 'Sanders leidde een luxe leven. Reed in een grote Mercedes en ging 's ochtends nooit naar zijn werk. Hoe had die man anders aan zo veel geld moeten komen? Eén en één is twee. Kortom: iedereen wist het.'
Bedelstaf
Ling stelt dat het geld is terugbetaald. 'Daarvoor heb ik het pensioenfonds (CFK) toestemming gevraagd.' Volgens de oud-rechercheur is dat onzin. 'Ik ken de weduwe. Ze is de erfgename, maar heeft geen cent gezien. Er is 25.000 gulden overgemaakt en dat is waarschijnlijk in de zakken van haar advocaat verdwenen. Deze vrouw zit aan de bedelstaf. Ling zou zich moreel verplicht moeten voelen haar terug te betalen.'
http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)g-Ik-was-erbij.dhtmlWat een verhaal zeg
Op
vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.