abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107168655
Ik heb bij mijn project blijkbaar een gigantische denkfout gemaakt en hoop dat jullie me advies kunnen geven om de boel nog een beetje te redden en het niet erger te maken...

Mijn probleem is als volgt: ik heb een gigantische kastenwand met 16 vierkante panelen van mdf laten bouwen om hier mijn creatie op kwijt te kunnen.Mijn creatie bestaat uit 7 figuren met keltische tribals eromheen (1 figuur per vlak), de rest van de vlakken zouden egaal moeten zijn. Ik vervolgens de kast netjes in de grondverf (voor waterbasis lak) gezet en daarna speciaal de vlakken geverfd met acryllak. (normaal werk ik altijd met alkyd > werkt veel prettiger) En hier komt dus mijn denkfout:
Ik heb acryllak gebruikt, omdat ik hier overheen acrylverf wilde gebruiken om de figuren mee te schilderen... (De achtergrond blijft dan gewoon een egale kleur, waar de patronen overheen staan) Nu heb ik na zo'n 50 uur een vlak afgeschilderd en wat blijkt: ik kan de acrylverf gewoon van de kast afkrabben! Als een kraslaagje...
pi_107168758
Oeps... ik drukte te snel op invoeren...

Waar ik dus graag advies voor zou willen hebben is of ik de boel kan redden door transparante lak op waterbasis eroverheen te rollen of speciale acrylvernis voor schilderijen? Ik weet dus niet of de transparante lak hecht aan acrylverf en ook niet of vernis hecht aan acryllak.

Hopelijk hebben jullie een advies dat me verder kan helpen?
pi_107169114
Schuren en overnieuw
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
  dinsdag 24 januari 2012 @ 09:31:49 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_107169568
Wat voor grondverf heb je precies gebruikt en wat voor lakken daarna?
En heb je wel geschuurd tussendoor?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_107169736
Schuren en overnieuw is dus helaas echt geen optie. Het zou hetzelfde zijn als je een heel schilderij hebt gemaakt en maar weer opnieuw gaat beginnen.. (ik heb er 2 volle weken aan gewerkt) Het figuur is namelijk wel goed gelukt.

De grondverf was flexa grondverf voor waterbasislakken en de lak Histor waterbasislak. Ik heb tussen elke laag (2x grondverf en 3x lak) eerst met ammoniak gereinigd en daarna geschuurd. Vervolgens weer ontvet zodat het stofvrij was. De lak zit er dan ook megavast op, maar de acrylverf zelf blijkt gewoon totaal niet te hechten op de lak. Ik kende dit probleem met bijvoorbeeld alkyd lak over acryllak, maar was er stom genoeg van uitgegaan dat acrylverf geen olie oid bevatte en dus prima zou hechten op acryllak.

van de acrylverf weet ik even het merk niet, maar deze wordt iig gebruikt door kunstschilders om schilderijen me te maken. (het is dus geen goedkope acrylverf)
pi_107169752
Heb je het MDF vooraf ontvet? Het klinkt raar, maar SOMS zit er een paraffine-achtige vetlaag op MDF die door de productie van de plaat is ontstaan. Met thinner verwijderen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107169781
Ja, ook de mdf heb ik ontvet. De grondverf en lak hecht ook verder prima. Het gaat echt om de hechting tussen de acryllak en acrylverf.
pi_107169812
Ik raak in de war door de termen die je gebruikt. Je heb (heldere?) grondverf op waterbasis gebruikt en daarna een (heldere?) acryllak gebruikt? Lak is nl. in het sprraakgebruik, geen grondlaag en verf kan zowel grondverf als lak zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107169888
Je zou bootlak of traplak kunnen proberen dat vormt een redelijk harde laag. Dit veranderd echter niks aan de slechte hechting tussen alkydlak en je MDF.

Dit is ook de reden dat ik liever met alkydverfen werk, krijg ik ook niet zo'n koppijn van en de (ammoniakkige) geur blijft minder lang hangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_107169909
Witte grondverf op waterbasis en gele acryllak en daar op groene acrylverf. Wat bedoel je precies met heldere?
Lak is inderdaad geen grondlaag, maar het is wel de ondergrond voor mijn patronen. Wellicht komt daar de verwarring vandaan?
pi_107169960
Van bootlak & traplak vraag ik mij dus af wat de hechting is met acrylverf. (De lak & mdf hechten dus wel prima)
Ik heb hier helaas geen foto beschikbaar om het wat duidelijker te maken.
pi_107169966
even samenvatten:

laag 1: acryl grondverf
laag 2: acryllak (doorzichtig??) of acrylverf als egale onderkleur
laag 3: acrylverf voor de figuren

laag 4: vernis of lak om panelen krasbestendig te maken?
Supra Groningam Nihil
  dinsdag 24 januari 2012 @ 09:49:43 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_107169969
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 09:47 schreef blaspheria het volgende:
Witte grondverf op waterbasis en gele acryllak en daar op groene acrylverf. Wat bedoel je precies met heldere?
Lak is inderdaad geen grondlaag, maar het is wel de ondergrond voor mijn patronen. Wellicht komt daar de verwarring vandaan?
Helder als in transparant, bedoelt hij.
Den Haag toevallig? ;)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_107170027
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 09:49 schreef Deetch het volgende:
even samenvatten:

laag 1: acryl grondverf
laag 2: acryllak (doorzichtig??) of acrylverf als egale onderkleur
laag 3: acrylverf voor de figuren

laag 4: vernis of lak om panelen krasbestendig te maken?
Laag 1: Klopt
Laag 2: Acryllak niet doorzichtig (geel 3 lagen)
Laag 3: Klopt

Laag 4: Inderdaad, daar ben ik benieuwd naar. Ik ben bang dat de ene oplossing wel hecht aan de blootliggende stukken lak maar niet aan de verf en andersom.
pi_107170062
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 09:49 schreef error_404 het volgende:

[..]

Helder als in transparant, bedoelt hij.
Den Haag toevallig? ;)
Ah, nee Utrecht:-) En nee, dus niet transparant. Van die lak waarmee je deuren, kozijnen ed mee lakt.
pi_107170183
Omdat je in je titel over "transparante lak of vernis" sprak (is btw het zelfde). Inderdaad is "helder"te kort door de bocht, maar hier in Noord Holland, spraakgebruik, zoals "helder water", of "heldere lucht". Transparant water in de sloot, of een transparante zonsondergang is correcter, maar dat zeggen we hier blijkbaar toch niet.
pi_107170284
Maar om op je probleem terug te komen, als ik het goed begrijp (?):
- de acrylverf, hecht niet op de ondergrond van lak.
- je vraagt of met een vernislaag erover heen, de acrylverf wél blijft zitten?

Denk het niet, als een tussenlaag niet hecht, is een laag erover geen verbetering, eerder een verslechtering.

Kan je de acrylverf geheel verwijderen en een primer toepassen en nieuwe lagen opbouwen?Overigens vind ik het al een flink project: 2 grondlagen en 3 laklagen: dat is een basis van 5 voordat je echte schilderij begint.
pi_107170436
Ik dacht, dat als de lak of vernis wel zou hechten aan beide en ik deze als beschermlaag over het hele vlak aanbracht, er dus een beschermlaagje over de figuurtjes kwam te liggen. Waardoor deze er dus niet meer afgekrabd kunnen worden.

Zoals ik al aangaf is opnieuw beginnen geen optie. Er zit veel te veel werk bloed zweet en tranen in om dat te doen... (als voorstelling: het zijn zo'n 10000 vlakjes die ik met veel moeite heb ingekleurd) Als ik met mijn vinger over de figuren wrijf, blijft het ook wel zitten (als in veegvast), maar gewoon met mijn nagel de boel kunnen verwijderen is leuk als je uitschiet met verven, maar niet voor de houdbaarheid. (ik zou er eens tegenaan stoten)
pi_107170603
Hier een voorbeeld om het wat duidelijker te maken. (dit is niet het echte schilderij)
pi_107170743
Waarschijnlijk heb je watergedragen verf niet voldoende laten uitharden....

Wij adviseren mensen altijd, om ongeveer 4 a 5 weken te wachten met ramen wassen aan de binnenkant met spiritus....

Dus als de watergedragen verf nog redelijk vers is, is ie er zo af te krabben.

En over lak:
watergedragen verf kan over terpetine gedragen verf.
terpetine gedragen verf kan niet over watergedragen verf.

Heeft te maken met de elasticiteit van de 2 soorten.
pi_107170865
Maar blijkbaar is acrylverf dus niet watergedragen :@ Er zit blijkbaar een soort olie substantie in of iets dergelijks. De lak (dat gele dus) is goed uitgehard en zit muurvast. De verf is verder ook keihard (zit er nu zo'n 3 weken op)
Ik ging er simpelweg van uit dat acryl == watergedragen betekende (of dit nu lak of verf betrof) en dus prima zou hechten...

En over de lak: ik weet daar alles van sinds ik al mijn kozijnen in huis heb verpest door met alkyd over acryl heen te gaan.. (toen kende ik de spiritustest nog niet)
pi_107170934
Ik "schilder" zelf met gouache en heb begrepen dat dat acrylverf heette op school. En dat is wel met water verdunbaar en oplosbaar. Best kans dat er krijt en olieachtige delen in zitten, maar het oplossmiddel is wel degelijk water.
pi_107170962
Ja, ik kan mijn kwasten ook schoonmaken met water ed dus het zal wel hetzelfde spul zijn. Enig idee waarom dat niet hecht op lak op waterbasis?
pi_107171091
Ik doe goucheschilderen op papier. Dat hecht en zuigt prima.

Het enige dat ik me dus intuïtief kan indenken, is dat je gouache te weinig in de ondergrond (de acryllak) kan dringen. Licht opschuren (P180 à P240) van de laklaag is dan MISSCHIEN een verbetering.
pi_107171115
Ik ken gouache niet, maar misschien dat je hier iets aan hebt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aquarel

Voor de rest heb ik geen verstand van acrylverf, en verf bestemd voor kunst.

Ik ken alleen watergedragen en synthetische verf bestemd voor kozijnen.
pi_120406157
Ik weet dat het erg lang geleden is dat ik dit topic heb aangemaakt, maar ik ben inmiddels (EINDELIJK) klaar met de gehele kast en wanneer ooit iemand dezelfde fout maakt als ik: een schilderij van acrylverf over lak op waterbasis verven, ten eerste niet doen! Omdat het als een soort plastic opdroogt, hecht het nooit aan de lak. Beter gewoon dezelfde lak op waterbasis gebruiken om schilderingen aan te brengen. (Ga ik in ieder geval in het gevolg wel doen)

Wat ik nu heb gedaan is een goede zeer matte vloerlak op waterbasis 2 keer over de vlakken heen gerold en dat lijkt te werken. Het zit er inmiddels een maand op en er is geen enge chemische reactie waarneembaar. Daarnaast kan ik er nu een beetje tegenaan stoten, zonder dat mijn schilderij verdwijnt.

Ik heb nog geen foto's van de gehele kast gemaakt, maar als iemand geïnteresseerd is, roep maar:-)
pi_120406216
quote:
Ik heb nog geen foto's van de gehele kast gemaakt, maar als iemand geïnteresseerd is, roep maar:-)
show me! :)
pi_120406804
Ok, hier vast een voorproefje van work in progress:
https://picasaweb.google.(...)Gv1sRgCJbViPCOs7W7Aw

Ik moet dus nog fotos' maken van het geheel nu hij af is. Nu zijn er 7 vlakken bedekt met Gargoyles die de 7 hoofdzonden uitbeelden:-)
pi_120406842
Supermooi zeg!
Hoe heb je die figuren er zo strak op gekregen?
pi_120406909
Met een hoop geknoei:-) Eerst met Illustrator op de pc en daarna uitgeprint in meerdere a4tjes die samengeplakt net zo groot waren als de vlakken. Carbonpapier eronder en overtrekken maar. Dat duurde zo'n 2 uurtjes (en rsi-pols want je moet wel errug hard drukken en zo'n 100x je potlood slijpen)

Het schilderen duurde helaas veel langer, omdat ik per ongeluk semi transparante verf te pakken had. (Betekende zo'n 7/8 laagjes over elk vlakje... = 50 uur per schildering)
pi_120553617
Hierbij nog een foto geprobeerd te maken van de hele kast (wat niet lukte omdat de kamer te klein en de kast te groot is voor mijn lens:

Er worden nog trekringen aangezet (voor elk vlak). Helaas heeft het bedrijf waar ik ze besteld heb, zich misrekend en kom ik een rozetje te kort. Echt zonde:-(
pi_120566909
Prachtig!
pi_120594846
Dank je :)
  vrijdag 21 december 2012 @ 13:57:02 #34
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_120595933
Wauw man, schitterend!
Kan me goed voorstellen wat een enorme hoop werk dat geweest is.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_120596555
Prachtige kast zo, fijn dat het uiteindelijk gelukt is.

Volgens mij kun je aan die set illustraties ook geld verdienen. Ze zien er echt superstrak uit (op de foto dan)
Supra Groningam Nihil
pi_120968847
Nah, helaas kan ik niet het complete auteursrecht van de illustraties claimen. De Gargoyles zijn bestaande zwarte resin beeldjes, die ik als het ware heb platgeslagen en er een lijnenspel van heb gemaakt. Dus een eigen illustratie van een beeld zeg maar. De Keltische knopen eromheen heb ik wel (met veel moeite;-) zelf eromheen gezet.
pi_120978292
Het eindresultaat is supergaaf! ^O^

Dit is wellicht mosterd na de maaltijd, maar mocht je nog eens zoiets willen gaan doen:
Ik heb een paar jaar geleden voor vrienden Keltische motieven op het plafond gemaakt. Daarvan heb ik ook eerst de lijnen uitgetekend, alleen niet met carbonpapier.

Ken je die overhead-projectors, van die dingen waar je een transparant vel op legt? Deze:

Op zo'n transaparant vel druk je je motief (of een gedeelte ervan als het groot is) af, projecteren op hetgeen je wilt beschilderen, en je kan beginnen met lijntjes overtrekken. Dat scheelt je de RSI ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')