In het dieettopic lopen we vaak tegen de gezonde ontbijt of lunch keuzes aan. Veel mensen denken dat een boterhammetje met jam wel volstaat maar daar zitten eigenlijk te weinig nuttige voedingsstoffen in. Elke dag precies hetzelfde ritme is ook niet goed! Er is best wel behoefte aan lijstjes en gezonde recepten wat betreft ontbijt en lunch en hoewel ik zelf geen expert ben zal ik maar een kick-off maken.
Gezonde keuzes voor op je brood: - Pindakaas - (Room)boter - Kipfilet - Kalkoenfilet - Vis (tonijn) - Omelet of ander ei product - Nootjes - Rosbief - Rookvlees / paardenrookvlees - Gegrilde fricandeau - Hummus - Avocado - Kaas
Gezonde ontbijt en lunch ideeën: - Yoghurt met muesli en fruit - Wrap met groente en vis/kip - Boerenomelet - Quinoa - Havermout of brinta! - Salade met kip of tonijn. Probeer veel gevarieerde groentes hierin te verwerken zodat je lunch niet saai wordt! - Boterhammen met paprika, kipfilet en zalm. - Boterhammen met rucola, gegrilde kipfilet met likje honing en stukjes pinda. - Boterhammen met stukjes peer en kalkoenfilet. - Boterhammen met spinazie, garnalen en schepje yoghurt of mayo erover. - Kwark met iets erin! - Havermout met dikke griekse yoghurt, vers fruit, gedroogd fruit en noten - Volkoren broodjes met roerei, rauwe ham en geroosterde paprika - Smoothie van vers fruit en havermout
Probeer fruit als tussendoortje te nemen gezien het niet erg vult. Dus beter niet je O en L laten bestaan uit alleen maar fruit.
Post hier jouw ideeën en recepten!
Recept ideeën:
Omeletjes:
Pittige tomaten-omelet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kip - Omelet met kip en groentjes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt._____________________________________________________________________________ Overnight oats,: (havermout dat een nachtje heeft liggen trekken in melk of iets anders, en dan de volgende dag als trifle serveren met yoghurt, chiazaadjes, (gepureerd) fruit enzovoorts)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.______________________________________________________________________________
Maak eens pindakaas zelf!
Recept:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt._____________________________________________________________________________
Tosti's kunnen ook gezond én lekker zijn! In de spoiler verschillende opties
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.______________________________________________________________________________
Minilot kwam met onderstaande lunch, ziet er ook niet verkeerd uit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door Audreyoot op 23-01-2012 17:14:15 ]
Hee, dat plaatje met die smakelijke laagjes in de OP - da's géén smoothie, mensen! Het zijn overnight oats, oftewel, havermout dat een nachtje heeft liggen trekken in melk of iets anders, en dan de volgende dag als trifle serveren met yoghurt, chiazaadjes, (gepureerd) fruit enzovoorts
Op maandag 23 januari 2012 17:03 schreef minilot het volgende: Hee, dat plaatje met die smakelijke laagjes in de OP - da's géén smoothie, mensen! Het zijn overnight oats, oftewel, havermout dat een nachtje heeft liggen trekken in melk of iets anders, en dan de volgende dag als trifle serveren met yohjort, chiazaadjes, (gepureerd) fruit enzovoorts
Op maandag 23 januari 2012 17:03 schreef minilot het volgende: Hee, dat plaatje met die smakelijke laagjes in de OP - da's géén smoothie, mensen! Het zijn overnight oats, oftewel, havermout dat een nachtje heeft liggen trekken in melk of iets anders, en dan de volgende dag als trifle serveren met yoghurt, chiazaadjes, (gepureerd) fruit enzovoorts
Daarover gesproken: ik eet momenteel, bij wijze van test, boerenkoolchips! Boerenkool omgeschud met wat olijfolie, zeezout, cayennepeper en een heel klein beetje honing. Uitgespreid over bakplaat, kwartiertje in de oven op 210 graden.. Geniale snack!
Heb even geen fototoestel of telefoon bij de hand, maar random plaatjes van Foodgawker geven het aardig weer:
Je ziet het er misschien niet aan af, maar óóó wat lekker!
Daarover gesproken: ik eet momenteel, bij wijze van test, boerenkoolchips! Boerenkool omgeschud met wat olijfolie, zeezout, cayennepeper en een heel klein beetje honing. Uitgespreid over bakplaat, kwartiertje in de oven op 210 graden.. Geniale snack!
Heb even geen fototoestel of telefoon bij de hand, maar random plaatjes van Foodgawker geven het aardig weer:
Zijn die crunchy? En kan je dit ook met andere groentes doen?
Heel crunchy ja! Echt een knapperige zaligheid is het! Kan vast ook met andere groenten, maar boerenkool leent zich er qua smaak en stuctuur erg goed voor. En rete-gezond natuurlijk!
Heel crunchy ja! Echt een knapperige zaligheid is het! Kan vast ook met andere groenten, maar boerenkool leent zich er qua smaak en stuctuur erg goed voor. En rete-gezond natuurlijk!
Ik denk alleen dat ik er boerenkool van de markt voor moet gaan halen, want in de supermarkten wordt het alleen in fijne stukjes in plastic zakken aangeboden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Ik denk alleen dat ik er boerenkool van de markt voor moet gaan halen, want in de supermarkten wordt het alleen in fijne stukjes in plastic zakken aangeboden.
Op maandag 23 januari 2012 21:11 schreef Mirjam het volgende: hoe gezond is roggebrood eigenlijk? ik ontbijt de laatste tijd regelmatig met 2 plakjes roggebrood met appelstroop, lijkt me toch redelijk ok
In het vorige deel hebben we wat linkjes geplaats, o.a. van appelstroop. Tegenwoordig zitten er bijna geen appels in en vrijwel alleen suikerbieten. Dat het een hoog ijzer gehalte heeft is ook niet altijd waar. Ik denk niet dat het echt kwaad kan maar weet ook niet hoe gezond het is als het vrijwel alleen uit suiker bestaat.
Ik weet niet of roggebrood gezond is. Ik at wel eens een snee volkorenbrood met kaas en appelstroop en aan de andere kant een plak roggebrood, was wel altijd lekker.
In het vorige deel hebben we wat linkjes geplaats, o.a. van appelstroop. Tegenwoordig zitten er bijna geen appels in en vrijwel alleen suikerbieten. Dat het een hoog ijzer gehalte heeft is ook niet altijd waar. Ik denk niet dat het echt kwaad kan maar weet ook niet hoe gezond het is als het vrijwel alleen uit suiker bestaat.
Ik weet niet of roggebrood gezond is. Ik at wel eens een snee volkorenbrood met kaas en appelstroop en aan de andere kant een plak roggebrood, was wel altijd lekker.
maar desondanks bevat appelstroop toch veel minder kcal dan bijv. pindakaas, als ik de verpakkingen vergelijk
Roggebrood is een van het meest vezelrijkse voedsel dus heel goed voor je! Was er een tijdje weg van en at het toen veel maar mn darmen maakten overuren dus ben maar geminderd .
ja, ok maar ik wil graag wat kilotjes kwijt, dan let ik daar toch op
Aaaargh Mirjam, ssssttt! We hadden TS in het vorige topic éindelijk zo ver om na te denken over wat superlekkergezond is in plaats van wat het minste calorieën bevat!
Of je een bolle bips hebt of niet zit 'm niet in die paar likken broodbeleg - het zit 'm in je volledige voedingspatroon.
Dit topic draait om gezónd ontbijten en lunchen, niet om waar het allerminste suiker of vet zit.
Op maandag 23 januari 2012 21:28 schreef FutureFairytale het volgende: Roggebrood is een van het meest vezelrijkse voedsel dus heel goed voor je! Was er een tijdje weg van en at het toen veel maar mn darmen maakten overuren dus ben maar geminderd .
Dit, en het bevat veel mineralen. En die appelstroop is prima spul. Dat er bietensap in zit is geen probleem, ook dat is gezond. Pindakaas is helemaal niet zo goed, er zit heel veel zout, veel vet in. Pindakaas is echt iets om met mate te eten, of te verwerken in een lekkere pindasoep.
Overigens niets mis met af en toe vet en veel te eten, zolang je maar zorgt dat je dat niet te vaak doet. En gewoon elke dag wat extra groenten eten en dan wat minder koolhydraten helpt enorm met je gewicht op peil houden. Dus als je pasta maakt, neem je op gewicht meer dan 50% groenten, nog wat vlees erbij en voila. Het is ineens veel gezonder geworden.
ja, ok maar ik wil graag wat kilotjes kwijt, dan let ik daar toch op
Ik ook Maar een keer pindakaas op je brood is ook helemaal niet erg. En minelot heeft wel gelijk, je kunt beter leren gezond en lekker te eten dan alleen naar calorieën te kijken. Als je eenmaal op gewicht bent heb je dan namelijk kans weer in je oude, ongezonde, voedingspatroon te vallen.
Ik zeg niet dat je altijd alleen pindakaas op je brood moet doen want dat is niet gezond, net zoals altijd alleen maar appelstroop. Wissel eens af, vervang eens een broodmaaltijd door een gezonde wrap of salade of iets dergelijk Dat maakt je lunch vaak ook net iets leuker.