abonnement Unibet Coolblue
pi_107088838
Kan leuk zijn om de glazen bol er eens bij te pakken: wat je verwacht dat je in de toekomst gaat luisteren.

Nu nog evaluerend, en in de toekomst nog steeds? En welke richting, vermoedelijk, als je een gok wilt wagen? Of ben je er inmiddels een beetje uit, en verwacht je over 30 jaar nog ongeveer hetzelfde te luisteren?

Bij mezelf verwacht ik weinig verandering meer. M'n muzikale kader (gezellig, en niet zelden met iets funky ondertoon) is redelijk ruim, maar wel érg steady. Ik weet inmiddels zó goed waar muziek voor mij aan moet voldoen, dat ik amper meer te vermurwen ben. Nummers uit voor mij nieuwe stromingen luisteren vind ik in principe geen probleem, maar het moet wel bij me passen. Maar het heeft wel iets aangenaam rustigs (jarenlang zoekende geweest, flink aangeklooid,1001 dingen uitgeprobeerd). :)

Ik kan me vooral voorstellen dat het soort muziek wat op een zender als FIP gedraaid wordt op latere leeftijd nog wat meer de overhand gaat nemen. Dat is er een jaar of vier geleden, in de periode dat het kwartje begon te vallen, bij gekomen. En ademt een bepaald soort rust uit waarvan ik het me voor kan stellen dat het op vergevorderde leeftijd nog steeds prettig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2012 09:49:20 (Tekst wat verduidelijkt) ]
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 11:37:17 #2
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_107090657
Ik denk dat het altijd wel moeilijk te voorspellen is naar welke richting je smaak zich gaat ontwikkelen, maar ik denk dat ik nu inderdaad ook wel uit ontwikkeld ben. Niet dat ik alles nu ontdekt heb, maar wel dat ik ongeveer weet in welke hoek ik het moet zoeken.

Leuk topic overigens. ^O^
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  zondag 22 januari 2012 @ 12:17:50 #3
27193 The_Substitute
Pinch-Hitter/ Breekijzer
pi_107091538
Mijn voorliefde is voor elektronische (dance-)muziek en ik denk dat dat toch het genre is waar nog steeds, binnen een aantal stijlen, de meeste progressie mee te boeken is. Dus wat dat betreft zie ik dat niet zo snel veranderen.

Maar ik sta in principe open voor iedere muzieksoort. Dat heb ik van huis uit eigenlijk nooit mee gekregen. Mijn ouders luisterden veelal naar hetzelfde, klassiek en rock/pop uit de jaren '70/80. Voor mij tot vervelens toe. Dus toen ik midjaren '90 begon met het luisteren naar 'Dance', was dat op dat moment het enige dat er bij mij in kwam. Van rock en klassiek moest ik even niks meer hebben. (ik zeg dit nog netjes: puberteit *))

Tot een jaar of 12/13 geleden, toen ik me wel open begon te stellen voor andere muziek. Wat begon met triphop/hiphop, naar rock (metal) en Soul/R'n'B. En die stijgende lijn zit er eigenlijk nog steeds in, alleen gaat het nu meer per artiest. Smaak wordt geleidelijker verfijnder, zogezegd. Artiesten waar ik een paar jaar geleden niks mee had, zoals Tom Waits en The Cure, waardeer ik nu wel. Dus hoewel mijn toekomstige focus wel blijft liggen op elektronische muziek, begin ik ook steeds meer naar oudere muziek te luisteren. :)

Het enige waar ik eigenlijk voor mezelf nog steeds niet helemaal over uit ben, is dat ik (gelukkig/jammer genoeg :?) niet de drang heb om alles te moeten luisteren. Ik word op bepaalde momenten graag door iets nieuws verrast, maar over het algemeen hoeft het voor mij allemaal niet.

Maar je vraag: luister ik, denk ik, na 30 jr nog steeds naar elektronische muziek?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Three angry deathclaws make for a lotta reconstructive surgery.'
pi_107092226
Electronische muziek zal er hier ook wel deel van uit blijven maken. Het ís al een aantal jaren duidelijk minder overheersend dan vroeger, zowel qua hoeveelheid als qua geluid. :)

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2012 16:06:00 ]
pi_107103051
Sinds ik een paar jaar geleden ben gegrepen door klassieke muziek heeft het me niet meer losgelaten. Eens in de twee weken heb ik zo'n moment dat ik denk: nu ga ik 'normale' muziek luisteren (rock/folk/soul of wat dan ook), dat blijft dan drie dagen leuk en daarna kom ik gauw weer terug bij klassiek. Denk niet dat daar verandering in gaat komen.
pi_107108007
Jaren 70 en 80, net zoals de afgelopen 20 jaar.
  Moderator zondag 22 januari 2012 @ 19:54:35 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107110278
Ik zie mezelf eigenlijk alleen maar een regressieve beweging in de muziek maken. Ik begin nu ongeveer kwa smaak in de categorie oude lul te vallen en ik denk dat ik daar alleen maar dieper in wegzak.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 22 januari 2012 @ 22:31:37 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_107120276
Ik luister nu al muziek voor fossielen dus dat zal niet anders zijn wanneer ik er zelf eentje ben! :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_107120840
Ik denk dat ik ook wel redelijk uitontwikkeld ben. Misschien dat ik later iets meer richting (modern) klassiek ga, aangezien ik daarin langzaam aan ook het een en ander aan het ontdekken ben.
pi_107128023
quote:
2s.gif Op zondag 22 januari 2012 19:54 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zie mezelf eigenlijk alleen maar een regressieve beweging in de muziek maken. Ik begin nu ongeveer kwa smaak in de categorie oude lul te vallen en ik denk dat ik daar alleen maar dieper in wegzak.
Ik vermoed dat redelijk wat mensen die me vroeger (laten we zeggen, tot medio jaren 00) al kenden, of het nou in 'real life' of slechts via internet was, me al zo zien. In vrouwelijke versie wordt het dan 'ouwe taart'. Met al die stokoude muziekjes, vaak van ver voor m'n geboorte, die ik tegenwoordig voor m'n plezier op zet (ik ontdek ook nog regelmatig 'nieuwe'), en het eveneens nogal sterk aanwezige 90's & omstreken-materiaal. Waar ik tegenwoordig zowaar mensen over de hele wereld een leuke dag mee probeer te bezorgen.

Tegenwoordig kan ik me ook aangetrokken voelen tot muziek met een zeker lulligheidsgehalte, omdat het zo'n knus en authentiek sfeertje heeft of zo. :)

Tot medio jaren 00 draaide ik wel muziek uit m'n jeugd, maar amper muziek die ruimschoots ouder was dan dat, en juist heel veel recénte muziek. Zat ik juist dicht met m'n neus bovenop wat op dat moment de trend was. Dingen als te sterk aanwezige loudness wars/zware overgeproduceerdheid en 'geforceerd hip doen' waren nog geen issues. Op de een of andere manier ben ik daar de jaren erna overgevoelig voor geworden. Ik geloof niet dat ik in 2003/2004 al moeite gehad zou hebben met het fenomeen Lady Gaga of zo. :{

Maar goed, de door jou genoemde regressieve beweging heeft zich hier dus al voltrokken voor m'n smaak zich ging stabiliseren. 2005-begin 2008 kan ik als een overgangsperiode zien naar nu. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2012 03:45:35 ]
  maandag 23 januari 2012 @ 08:55:25 #11
13973 ranja
image means nothing
pi_107129299
Ik luister al bijna 30 jaar naar min of meer dezelfde muziek :) Dat zie ik niet snel veranderen. Dat begon met oa Kim Wilde, Nena, Blondie, Bangles via Throwing Muses, Juliana Hatfield en Letters to Cleo naar nu oa Metric en Marieke Jager maar ook Avril Lavigne.
Er komen wel gedurende de jaren meer stijlen bij die ik goed vind. Sommige verdwijnen ook weer.

Er zijn wel wat veranderingen echter, zo denk ik dat ik de laatste jaren de rustigere kant van de (vrouwelijke) singer/songwriter meer ben gaan waarderen. Muziek als van Laura Marling en Stevie Ann bijvoorbeeld. Hoewel, er was natuurlijk al Suzanne Vega waar ik de eerste 2 albums al van had... maar toen was het meer uitzondering.
Ook ben ik de laatste jaren minder geïnteresseerd in nieuwe herriebands. 10-15 jaar geleden zou ik denk ik helemaal voor bands als No Age en Tomes New Viking e.d. gegaan zijn terwijl ik nu na het eerste album al niet meer hoef en zelfs dat al bijna niet draai.
Daarentegen ben ik door allerlei retrobands wel meer geïnteresseerd geraakt in de oude klassiekers, zowel 50s rock'n'roll als 60s bands als Kinks.

Die laatste 3 punten is denk ik wel iets dat door zal zetten maar ik zal ook op de voet de nieuwe bands en artiesten in 'mijn genre' blijven volgen...
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 09:16:53 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107129618
De grap is dat mijn muzieksmaak nooit heel genre specifiek is geweest, laat staan uniform of makkelijk te duiden. Dus die smaak blijft wel hetzelfde maar het verschuift zich terug in de tijd, of de tijd gaat vooruit en ik blijf stilstaan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_107130548
Ik merk de laatste tijd dat ik de hitparade minder volg. Dat terwijl ik de muziek van de jaren 70/80/90 en 00 over de hele linie luister. Maar de popmuziek van de afgelopen 2 a 3 jaar vind ik niet meer interessant. Ik denk dat daardoor er steeds minder nieuwe muziek uitkomt naar mijn gading. Ook begin ik steeds luier te worden qua nieuwe muziek zoeken. Maar ik weet wel dat mijn muziek de Britpop uit de '00 is. Hoe mensen nu kunnen terugkijken op oudere rock muziek, zo kijk ik later terug op de lichting Arctic Monkeys/Kaiser Chiefs/Franz Ferdinand/Last Shadow Puppets/Editors etc.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_107139984
Ik denk dat ik ook wel enigszins uitontwikkeld ben. Ik heb jarenlang mijn muzikale horizon verbreed, maar uiteindelijk kom ik toch weer bij dezelfde soort bands en genres uit.

Wat betreft bands/artiesten/muziek die ik nog niet ken; ik denk dat mijn ontdekkingstocht juist het verleden in zal gaan. Zo nu en dan ontdek ik nog wel eens een nieuwe band die me iets doet, maar met het grootste deel van nieuwe bands en artiesten val ik toch wel in de "Dit heb ik jaren geleden al eens gehoord en vele malen beter. Vroeger was alles beter!" oude lullen categorie.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_107140089
Hier ook zo vaak... leuk 'nieuw' liedje gehoord op een of andere internetzender, ga ik het jaartal opzoeken op Discogs, en jawel hoor. Blijkt het weer jáááren oud. :)
  maandag 23 januari 2012 @ 15:26:37 #16
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_107140154
je bent pas geestelijk uitontwikkeld als je doodgaat
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 15:27:29 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107140196
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:26 schreef Waaghals het volgende:
je bent pas geestelijk uitontwikkeld als je doodgaat
Ik weet niet of dat altijd voor je muzikale geest geld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 15:31:14 #18
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_107140351
quote:
2s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat altijd voor je muzikale geest geld.
Om de legendarische Robert Long eens te citeren: "En alle ruzies die we hadden, omdat ik je vaak verweet, dat je eigenlijk al dood was lang voordat je overleed, pa"...
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator maandag 23 januari 2012 @ 15:33:15 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107140419
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:31 schreef belsen het volgende:

[..]

Om de legendarische Robert Long eens te citeren: "En alle ruzies die we hadden, omdat ik je vaak verweet, dat je eigenlijk al dood was lang voordat je overleed, pa"...
Ja dat dus.... muzikaal dood....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 23 januari 2012 @ 20:51:58 #20
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_107153242
Het lijkt er op dat ik een van de weinigen hier ben die er zeker van is dat zijn muzieksmaak zeker nog flink gaat verbreden het komende decennium. Daarna zal ik waarschijnlijk ook wel stabiliseren.

Ik heb een vol decennium haast niets anders geluisterd dan metal (de voorliefde voor specifieke subgenres wisselde wel steeds weer) en ik krijg steeds meer het idee dat ik qua muzieksmaak metaalmoe begint te worden.

De afgelopen 5 a jaar waren allerhande metal- en rockstijlen nog altijd wel de hoofdmoot van wat ik graag luister maar ik merk dat ik steeds meer interesse in IDM (en aanverwanten), blues, jazz en (modern) klassiek begin te krijgen. Ik vermoed dat ik ook meer en breder de muziekgeschiedenis in ga duiken de komende paar jaar. Ik ben trouwens wel erg benieuwd welke muziekstijlen er over 10 jaar de kop opsteken, op dit moment wil ik nog wel kijken wat voor vernieuwends er zoal uitkomt maar ik heb het idee dat er eigenlijk nog maar heel weinig gemaakt kan worden wat niet ooit al eens eerder gedaan is.
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 08:43:17 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107168760
Het is ook vaak een variatie op, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de oude nozems in punk weinig vernieuwends zagen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_107168875
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2012 10:01 schreef chansadres het volgende:
Ik merk de laatste tijd dat ik de hitparade minder volg. Dat terwijl ik de muziek van de jaren 70/80/90 en 00 over de hele linie luister. Maar de popmuziek van de afgelopen 2 a 3 jaar vind ik niet meer interessant.
Eerder volgde ik inderdaad de top 40 op de voet, maar dat is al jaren niet meer zo. Radio luister ik ook niet, maar ik ontdek nog genoeg "nieuwe" muziek. Dit zijn dan vaak oude nummers of bands die ik eerder wel kende, maar nu pas leer waarderen. Dit geldt ook voor veel muziek die mijn ouders luisterden , wat ik vroeger vreselijk vond vind ik nu vaak heel tof. Qua genres luister ik echt van alles, van hiphop tot rock, punk, ska, you name it, hoewel ik vroeger heel veel electronische muziek luisterde en ik merk dat dat echt veel minder wordt inmiddels. Wat mij altijd wel opvalt als ik kijk naar mijn favoriete nummers, is dat er altijd wel een bepaalde overeenkomst in zit qua sfeer van de muziek, lastig uit te leggen. Denk dat mijn muzieksmaak de komende jaren deels hetzelfde blijft, maar wel wat veranderd door nieuwe dingen die ik ontdek.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 08:51:17 #23
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_107168905
Ik hou van goeie nummers, wat maakt het genre nou uit....
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 08:52:04 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107168918
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 08:51 schreef Waaghals het volgende:
Ik hou van goeie nummers, wat maakt het genre nou uit....
"Waaghals approved" is ook een genre
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_107169044
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 08:49 schreef Kluts het volgende:Wat mij altijd wel opvalt als ik kijk naar mijn favoriete nummers, is dat er altijd wel een bepaalde overeenkomst in zit qua sfeer van de muziek, lastig uit te leggen.
Ja, hier ook, terwijl het qua stijlen redelijk uiteenloopt. Dat ik het in een bepaald kader zoek, heeft vooral met een bepaalde ondertoon te maken, maar dat juiste gevoel kan zowel in een dancenummer als in een of ander exotica-nummer uit de jaren 50 zitten. Of voor mijn part in een rock-nummer (al maken die niet echt de dienst uit in de cd-kast in huize Female81). :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2012 09:00:13 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')