Dat vroeg ik me af. Het is een soort kwaliteits aanduiding, dat weet ik. Maar zijn ze bv minder zuur?quote:
Er wordt daar een ander ras gekweekt, is minder zuur en scherp, erg fijn om ijs mee te maken. In Nieuw zeeland zijn de citroenen ook milder.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:28 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me af. Het is een soort kwaliteits aanduiding, dat weet ik. Maar zijn ze bv minder zuur?
Leuk om te weten!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er wordt daar een ander ras gekweekt, is minder zuur en scherp, erg fijn om ijs mee te maken. In Nieuw zeeland zijn de citroenen ook milder.
Flan caramelquote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:39 schreef krakkemieke het volgende:
Hmm, dinsdag komt mijn moeder kaasfondue eten. Wat zal ik eens voor toetje maken?
Op zich heel lekker, maar ik wilde iets minder machtig. Ik heb nog diepvries frambozen ook.....quote:
Geen room gebruiken, maar gewoon volle melk, is dan helemaal niet machtig.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:42 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Op zich heel lekker, maar ik wilde iets minder machtig. Ik heb nog diepvries frambozen ook.....
Nee.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:47 schreef krakkemieke het volgende:
Is dat hetzelfde als creme caramel? Mijn creme brulee ijzer is verroest.
Goed plan!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee.
Flan Caramel
Suiker
eieren
melk
eventueel wat vanille
zet een steelpannetje op het vuur met een kopje water en breng aan de kook.
Neem een teflon antiaanbak koekepannetje en doe er een flinke hoeveelheid suiker is, zeg maar een ons of zo.
Smelt de suiker op een laag vuur, en laat dit zacht carameliseren.
Als de suiker caramel is, en vloeibaar giet je deze onder continu roeren beetje bij beetje in het kokende water, het gaat heftig koken omdat de suiker heter is als kokend water.
Giet NOOIT kokend water in de suikerpan, das bloedlink, spuitende spetterende suiker en kokend water kunnen dan alle kanten op vliegen
Je kookt de caramel water mix tot ie wat dikker begint te worden, maar moet nog geen draden trekken.
Je caramelsaus is nu klaar.
Neem Timbaaltjes, of kopjes, en beboter deze, wrijf ze in met boter dus, aan de binnenkant.
doe nu wat suiker in een kopje en bedek de boter met suiker, en giet wat over is in het volgende kopje. (4 stuks)
giet nu voorzichtig de afgekoelde caramelsaus in de kopjes.
Neem 4 eieren, wat suiker met 2 kopjes melk, en kluts deze door elkaar, met eventueel wat vanille erdoor (zaadjes uit een boon of gewoon vanille suiker, dr oetker heeft vanille suiker met echte vanille, ipv vanilin een smaakstof die naar vanille smaakt)
giet caramelsaus in timbaaltjes, een bodempje
Giet het eimengsel voorzichtig in de timbaaltjes, (of kopjes)
en zet het in een overvaste schaal met die je 3/4 vult met water. Dit zet je in de oven bij 175 graden (hoe lang ligt aan je oven) tot het mengsel stijf is, en goudbruin.
Af laten koelen, langs de wand losmaken indien nodig met een mesje, en er een toetjes bord boven op leggen, en dan omdraaien.
Nu staat het timbaaltje ondersteboven op je bordje en je tilt het voorzichtig op zodat je flan (puddinkje) op het bord blijft staan, de dikke caramel loopt er prachtig overheen.
Heeeeeeel erg lekker
Daarom twijfelde ik. Ik ken flan als een soort puddingbroodje bij de bakker.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel mensen hebben nog nooit een flan gegeten, je ziet ze zelden in restaurants en dan zijn ze meestal met zetmeel gemaakt ipv ei
Ik weet het niet, maar zou dat experiment wel eens kunnen doen. Maar of het mooi vloeibaar wordt betwijfel ik. Ik weet voor mij hoe het iig wel goed gaat en het is mijn lievelingstoetjequote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:08 schreef krakkemieke het volgende:
Kan je trouwens niet gewoon caramel maken en dat in de timbaaltjes gieten? Dan wordt het door het vocht toch al saus?
Ik heb het in Frankrijk regelmatig gegeten en ik vond de caramel zo dun. Waterig.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar zou dat experiment wel eens kunnen doen. Maar of het mooi vloeibaar wordt betwijfel ik. Ik weet voor mij hoe het iig wel goed gaat en het is mijn lievelingstoetje
En waarop googlede je danquote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:38 schreef krakkemieke het volgende:
Gatver! Ik krijg AVG als ik google!
Dat vraag ik me ook af en Piet ook.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:56 schreef Sunnythesun het volgende:
lekker gesport, gezellig kopje thee gedronken en met het meisje van de sportschool gekletst
Nu Silent witness kijken, daarna maar eens douchen
![]()
Oh en fijn recept Piet! Ik vroeg me alleen af over de karamel: ik heb het wel eens gemaakt maar dan deed ik het water er meteen bij. Maakt dat veel uit? Klinkt minder 'spannend' namelijk
Hoe bedoel je dat? Je maakt caramel van de suiker en giet je daar wat water op?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:56 schreef Sunnythesun het volgende:
Oh en fijn recept Piet! Ik vroeg me alleen af over de karamel: ik heb het wel eens gemaakt maar dan deed ik het water er meteen bij. Maakt dat veel uit? Klinkt minder 'spannend' namelijk
Nee, je giet caramel zonder water in de vormpjes en daar giet je de creme op?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Je maakt caramel van de suiker en giet je daar wat water op?
Het vocht wat uit de creme komt, maakt de caramel vloeibaar toch?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:09 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Nee, je giet caramel zonder water in de vormpjes en daar giet je de creme op?
Of je zit met een klont caramel.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:10 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Het vocht wat uit de creme komt, maakt de caramel vloeibaar toch?
Nee, je zet water met suiker tegelijkertijd op. Soort siroop wat je karamel laat worden.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Je maakt caramel van de suiker en giet je daar wat water op?
Nee. Als je pudding stolt, komt er ook vocht uit. En anders wel omdat suiker vocht aantrekt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of je zit met een klont caramel.
Hoe carameliseert je suiker dan? Moet eerst het water verdampen, en dan heb je caramel, geen caramelsaus.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:12 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Nee, je zet water met suiker tegelijkertijd op.
Hmm toch heb ik menig recept gezien waar het zo moet, en in kookprogramma's lukt het ze ook vaak zoquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe carameliseert je suiker dan? Moet eerst het water verdampen, en dan heb je caramel, geen caramelsaus.
Ja, de caramel gaat onderin het bakje. De eierpudding laat nog vocht los als het stolt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe carameliseert je suiker dan? Moet eerst het water verdampen, en dan heb je caramel, geen caramelsaus.
Dat is een theorie, ik weet niet of dat foutloos gaat lukken, maar als je de caramelsaus te dun vind kan je hem binden met wat maizena bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:13 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Nee. Als je pudding stolt, komt er ook vocht uit. En anders wel omdat suiker vocht aantrekt.
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:15 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ja, de caramel gaat onderin het bakje. De eierpudding laat nog vocht los als het stolt.
Dus dan heb je saus!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:15 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ja, de caramel gaat onderin het bakje. De eierpudding laat nog vocht los als het stolt.
Dat. De caramel hier was goed geluktquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:14 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Hmm toch heb ik menig recept gezien waar het zo moet, en in kookprogramma's lukt het ze ook vaak zo
Ik maak hem zoals ik gepost heb, veel geexperimenteerd en dit is volgens mij de beste manier, veilig bovendien.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:14 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Hmm toch heb ik menig recept gezien waar het zo moet, en in kookprogramma's lukt het ze ook vaak zo
Dan moet je eerst de puddinkjes storten. Dat zou kunnen ja.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een theorie, ik weet niet of dat foutloos gaat lukken, maar als je de caramelsaus te dun vind kan je hem binden met wat maizena bijvoorbeeld
Nee hoor, saus kan ook in de vorm voordat je het eimengsel erin doetquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:19 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Dan moet je eerst de puddinkjes storten. Dat zou kunnen ja.
Ja, dat ga ik ook echt niet proberen! Maar bij de methode die ik bedoel hoeft dat dus ook niet, er wordt zelfs helemaal niet gegoten.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik maak hem zoals ik gepost heb, veel geexperimenteerd en dit is volgens mij de beste manier, veilig bovendien.
Er zijn meer manieren, maar ik prefereer deze, en kan ik met een gerust hart aanbevelen.
Caramel maken en daar water bij gieten kan tot rondvliegende klodders loeihete caramel leiden, heel pijnlijk op je huid.
Ik zou caramel maken en geen water toevoegen. Laagje caramel in een vormpje gieten, custard erop.....quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik maak hem zoals ik gepost heb, veel geexperimenteerd en dit is volgens mij de beste manier, veilig bovendien.
Er zijn meer manieren, maar ik prefereer deze, en kan ik met een gerust hart aanbevelen.
Caramel maken en daar water bij gieten kan tot rondvliegende klodders loeihete caramel leiden, heel pijnlijk op je huid.
Let wel, zo inkoken tot het net geen draden trektquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:21 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik ook echt niet proberen! Maar bij de methode die ik bedoel hoeft dat dus ook niet, er wordt zelfs helemaal niet gegoten.Goed, ik ga dus beide een keer proberen: die van jou en die ik beschreef en dan zal ik eens zien wat het verschil in resultaat is
Check!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Let wel, zo inkoken tot het net geen draden trekt
das weer wat andersquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:27 schreef krakkemieke het volgende:
Ik voel een creme caramel meet aankomen!
Ik voel vooral mijn bed aankomenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:27 schreef krakkemieke het volgende:
Ik voel een creme caramel meet aankomen!
Nog niet hoorquote:
Leuk dat je een fijne dag had.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:36 schreef z80 het volgende:
terug van een dagje bakken in Aachen. nette schonen sauna met vriendelijk personeel.
en met meerdere hete (lees 90 graden of meer) sauna cabines. ook om het half uur wel ergens een opgiet. absolute voor herhaling vatbaar. jammer dat het zo ver rijden is.
Lekker Zet, dat het bevallen is in de hoge temperaturen. Grrr.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:36 schreef z80 het volgende:
terug van een dagje bakken in Aachen. nette schonen sauna met vriendelijk personeel.
en met meerdere hete (lees 90 graden of meer) sauna cabines. ook om het half uur wel ergens een opgiet. absolute voor herhaling vatbaar. jammer dat het zo ver rijden is.
wat was er anders aan de scrub?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 21:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Lekker Zet, dat het bevallen is in de hoge temperaturen. Grrr.
Een paar weken terug was ik in Harderwijk en dat was groo-oot en
ook veel keus uit allerlei.
Zelf vond ik de scrub heerlijk en het was nieuw voor mij op die manier.
En terug van Sicily en schud de stemming van mij af...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:06 schreef z80 het volgende:
[..]
wat was er anders aan de scrub?
zelf geef ik de voorkeur om eerst goed het scrub zout goed in de wrijven en daarna in een sauna of stoom cabine te gaan zitten.
Ik ookquote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:09 schreef AnneX het volgende:
Lastig he Sun: te veel weten om te kunnen kiezen.
Ben benieuwd wat je gaat doen !
van de scrub krijg ik geen zacht velletje. wel van de chocolademousse en honing.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:07 schreef AnneX het volgende:
[..]
En terug van Sicily en schud de stemming van mij af...
Anders was dat ik al honderd jaar niet was geweest.
Een totale lichaams scrub herinner ik mij niet.
Nu was er een mooie hut buiten waar men handen vol scrubzout in verschillende
" smaken" kon gebruiken en afspoelen.
Zachte babyvelletje kreeg ik ervan.
Staak gaat goed. Elke dag een beetje meer soeplessequote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:09 schreef AnneX het volgende:
Hoe is het trouwens met het gescrubde vel van Bluezz' staak ?
En met de knie? Trekt dat ook bij na 6 weken ?
Vega achtige paella?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:59 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm... wat moet ik morgen toch eens maken voor het eten?? Mijn vader, stiefmoeder en broertje komen, broertje eet geen 'stukjes' vlees, wel gehakt vernam ik net. Dus helemaal vegetarisch is niet nodig. Maar heb nog steeds geen idee
pasta bolognese ?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:59 schreef Sunnythesun het volgende:
Hmm... wat moet ik morgen toch eens maken voor het eten?? Mijn vader, stiefmoeder en broertje komen, broertje eet geen 'stukjes' vlees, wel gehakt vernam ik net. Dus helemaal vegetarisch is niet nodig. Maar heb nog steeds geen idee
Oh, dus we mogen nu gewoon zeggen dat Iruis terecht heeft gewonnen?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 01:18 schreef FutureFairytale het volgende:
The Voice gekeken; was een leuke show.
Vanmiddag zei iemand op het laatste moment af dus nog gauw een extra hap in elkaar gedraaid. Jammer van mn pesto want super had geen basilicum dus ik 3 km verder rijden voor basilicum... eet niemand van mijn lekkere pesto. Nou ja, 1 stukje brood maar gelukkig vonden ze het wel lekker.
Was gezellig met veels te veel eten, een film en ff zingen.
En toen thuis The Voice gekeken. Nu nog ff tennis aan en hier teruglezen.
Ja dat vond ik ook erg mooi! Birdy is vooral nog heel jong maar ook zeker getalenteerd.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 01:21 schreef golfer het volgende:
[..]
Oh, dus we mogen nu gewoon zeggen dat Iruis terecht heeft gewonnen?
Ik vond vooral haar duet met dat vogeltje (Birdy) kippenvel-goed. Ze was veel beter dan die Birdy.
Vriendinnengedoe ook goed verlopen?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 01:52 schreef FutureFairytale het volgende:
En.. ik was er vanochtend om half 10 al uit![]()
*schouderklopje*
Ja! Dat meisje is een stuk aardiger zonder haar vriendjequote:Op zaterdag 21 januari 2012 02:13 schreef golfer het volgende:
[..]
Vriendinnengedoe ook goed verlopen?
watjequote:Op zaterdag 21 januari 2012 02:47 schreef FutureFairytale het volgende:
Toch maar de tv uitgezet, zondag moet ik er nml om 7u uit en wil niet weer mn tijden verleggen en maar met 2 uur slaap de baan op want vorige nacht en tennisdag was een ramp. Dan tennis ik liever niet.
Als ik wakker word na 10u ga ik niet meer opnieuw in slaap vallen probeer ik. Heb een koude emmer water nodig.
NJa die is dan ook al járen bezig he.. Prodical sons was nog best behoorlijk bekend in het alternatieve circuit.. leuke band was dat.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 01:28 schreef FutureFairytale het volgende:
Erwin vond ik ook goed vnv en denk dat Angela gelijk heeft; dat hij er over 10 jaar nog is en de anderen niet meer.
Zelfs Johan Derksen kende hem en vond het zonde dat hij aan de voice mee ging doenquote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:36 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
NJa die is dan ook al járen bezig he.. Prodical sons was nog best behoorlijk bekend in het alternatieve circuit.. leuke band was dat.
Verder weet ik er niets van, heb ik niets mee gekregen en ben ik blij dat het weer voorbij is
en terecht jaquote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:41 schreef borisz het volgende:
[..]
Zelfs Johan Derksen kende hem en vond het zonde dat hij aan de voice mee ging doen.
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:48 schreef LieLie het volgende:
De hele kip gaat niet door, het wordt deze van Kayotic met kippenbouten: http://www.kayotic.nl/blog/crockpot-chicken-a-lorange
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |