FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Doden en vermisten door ongeval cruiseschip #2
gebrokenglasdonderdag 19 januari 2012 @ 21:25
quote:
Doden en vermisten door ongeval cruiseschip
Laatste update: 14 januari 2012 11:41 infoBekijk op de kaart
GROSSETO - Een ongeval met een cruiseschip voor de kust van de Italiaanse regio Toscane heeft aan zeker drie mensen het leven gekost.

Doden en vermisten door ongeval cruiseschip Fotoserie
De dood van deze personen is bevestigd. De prefect sluit niet uit dat het dodental nog oploopt.
Eerder op de dag sprak de prefect nog over zes doden, zich baserend op de informatie die hij van de hulptroepen had gekregen. Tientallen mensen worden vermist, circa 200 personen zouden zich nog aan boord bevinden. Dat hebben media in Italië zaterdag gemeld.
Op het cruiseschip zaten zeker 13 Nederlanders. Dat meldde een woordvoerster van reisorganisatie TUI zaterdag. Volgens haar zaten er nog meer Nederlanders op het schip, maar hebben die geboekt bij concurrenten. TUI heeft nog geen contact gehad met de opvarenden.
Onduidelijk is of er Nederlanders gewond zijn geraakt of zijn overleden als gevolg van het ongeval. TUI haalt de gestrande reizigers zo snel mogelijk terug naar Nederland.
Scheur
Het cruiseschip heeft een scheur van 70 meter aan de linkerkant, maakte daardoor zwaar slagzij en hangt 80 graden naar stuurboord. Ooggetuigen vermoeden dat het een rots heeft geraakt, aldus het Italiaanse persbureau Ansa zaterdag.
''We hoorden een grote knal, toen begon de hel'', zei een passagier die naar Porto Santo Stefano was gebracht. ''De bemanning zei ons dat we rustig moesten blijven, maar de angst was op hun gezicht te zien.'' Met helikopters, schepen en duikers wordt zaterdagochtend nog naar vermisten gezocht.
Paniek
De meesten van de 4200 opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten. Anderen raakten in paniek en sprongen in het koude water. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval.
''Het was net een scène uit de film Titanic", zei Mara Parmegiani, een van de passagiers op het cruiseschip. De opvarenden hoorden omstreeks vrijdagavond acht uur een harde knal. ''We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel'', zei een andere passagier.
Storing
Aanvankelijk kregen de opvarenden te horen dat het schip tot stilstand was gekomen door een elektrische storing. Daarna werd hen opgedragen de reddingsvesten aan te doen. Er waren vooral veel Italianen en Duitse passagiers aan boord.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
http://www.nu.nl/buitenla(...)al-cruiseschip.html#

Foto's:

SPOILER
m1fz4lfahh5b_700.jpg
SPOILER
m1fz4m2altxl_700.jpg
SPOILER
m1fz4m2aihxn_700.jpg
SPOILER
m1fz4lfakf58_700.jpg
Het schip in betere tijden
SPOILER
m1fz4m2aiwxp_700.jpg


[ Bericht 10% gewijzigd door gebrokenglas op 20-01-2012 09:09:30 ]
dikkebroekzakdonderdag 19 januari 2012 @ 21:53
Hoe moet je dingen quoten uit het vorige? .... pffff

quote:
sp3c:
springstof laat nogal wat rommel achter
Ik neem aan dat het toch heel erg kleine, bijna verbrijzelde stukjes metaal zal zijn? dat probleem lost zichzelf op over tientallen jaren onderzee....
dikkebroekzakdonderdag 19 januari 2012 @ 21:54
TS, je hebt foto's aangebracht wat op zich niet slecht is... Maar kunnen die in een spoiler zodat de laadtijd niet vertraagd wordt?
gebrokenglasdonderdag 19 januari 2012 @ 22:05
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:54 schreef dikkebroekzak het volgende:
TS, je hebt foto's aangebracht wat op zich niet slecht is... Maar kunnen die in een spoiler zodat de laadtijd niet vertraagd wordt?
S goed. Zit nu even op een iPad dus wil nou wat lastig.
kalinhosdonderdag 19 januari 2012 @ 22:45
Ik snap niet dat ze dat schip niet gewoon in die trog duwen. Ben je direct van het hele probleem af. Mocht die daar per ongeluk in glijden laten ze 'm anders ook liggen
Beardslasherdonderdag 19 januari 2012 @ 22:47
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:45 schreef kalinhos het volgende:
Ik snap niet dat ze dat schip niet gewoon in die trog duwen. Ben je direct van het hele probleem af. Mocht die daar per ongeluk in glijden laten ze 'm anders ook liggen
er zit nog zo'n 2300 ton stookolie in wat een fors milieuprobleem zou kunnen geven, en verder zit er ook ongeveer voor 50 miljoen aan materiaal in dat schip.
dikkebroekzakdonderdag 19 januari 2012 @ 23:05
Voor hoeveel meter ligt de onderkant (ben geen scheepvaartdeskundige) van het schip onder water normaal gesproken?
__Saviour__donderdag 19 januari 2012 @ 23:09
Reconstructie met computerbeelden aan de hand van alles wat nu bekend is:
Beardslasherdonderdag 19 januari 2012 @ 23:14
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:05 schreef dikkebroekzak het volgende:
Voor hoeveel meter ligt de onderkant (ben geen scheepvaartdeskundige) van het schip onder water normaal gesproken?
de diepgang van de Costa Concordia was zo'n 8,5 meter. De grootste vrachtschepen die er zijn gaan zo richting de 15 á 16 meter
dikkebroekzakdonderdag 19 januari 2012 @ 23:22
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:14 schreef Beardslasher het volgende:

[..]

de diepgang van de Costa Concordia was zo'n 8,5 meter. De grootste vrachtschepen die er zijn gaan zo richting de 15 á 16 meter
Dus hij voer op terrein dat niet dieper was dan 8,5 m + de hoogte van de rots? :o
Beardslasherdonderdag 19 januari 2012 @ 23:26
Zoiets ja.

is ook niet heel uitzonderlijk. Schepen die over de Schelde naar Antwerpen varen hebben soms ook maar een centimeter of 10 'speling'.
dikkebroekzakdonderdag 19 januari 2012 @ 23:29
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:26 schreef Beardslasher het volgende:
Zoiets ja.

is ook niet heel uitzonderlijk. Schepen die over de Schelde naar Antwerpen varen hebben soms ook maar een centimeter of 10 'speling'.
en dan is het obstakel wat er onder ligt geen rotsmassa van honderd ton maar iets licht zoals modder, afval of zo
Beardslasherdonderdag 19 januari 2012 @ 23:30
De zandbodem.

Het verschil is dat daar overal precies bekend is hoe diep het is en dat er loodsen aan boord zijn.
Beardslasherdonderdag 19 januari 2012 @ 23:32
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:09 schreef __Saviour__ het volgende:
Reconstructie met computerbeelden aan de hand van alles wat nu bekend is:
wat is dit dan nou weer :')
dikkebroekzakdonderdag 19 januari 2012 @ 23:40
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:09 schreef __Saviour__ het volgende:
Reconstructie met computerbeelden aan de hand van alles wat nu bekend is:
_O- _O-

Het is inderdaad een lafaard.

Een beetje te vergelijken met een vliegtuigpiloot van een Boeing 747 die, zodra het vliegtuig een motorprobleem krijgt, de autopiloot koers de grond zet, en eruit springt met een parachute. _O-
dikkebroekzakvrijdag 20 januari 2012 @ 03:32
Was kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia zeeschip echt in een reddingsboot gevallen zoals hij dat beweert? En waarom komt ie er pas zo laat mee? Waarom zei hij vroeger nog dat hij niet van boord was gegaan?

En hoe is het hem gelukt alsnog aan boord te gaan op sommatie van de kustwacht? En niet toen hij viel? Ik snap hier niks van.
Catbertvrijdag 20 januari 2012 @ 10:28
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 03:32 schreef dikkebroekzak het volgende:
Was kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia zeeschip echt in een reddingsboot gevallen zoals hij dat beweert?
Tuurlijk niet :')
Barbussevrijdag 20 januari 2012 @ 10:53
Ik weet niet of dit al gepost is, maar het geeft goed weer hoe slecht de evacuatie verliep. Nog een wonder bijna dat er niet meer doden zijn gevallen eigenlijk:

quote:
Costa Concordia: Giglio official 'never saw Schettino'

As the Costa Concordia was sinking, the deputy mayor of the Tuscan island of Giglio, Mario Pellegrini, went on board to join the rescue effort. He told Outlook on the BBC World Service how he reacted when he realised the ship was in trouble.

"I met the mayor and immediately we devised a plan to co-ordinate the evacuation of the people, so I decided to go on a tender and to go on board. My first duty was to look for an officer on the boat in order to co-ordinate the evacuation.

I took the first tender that arrived at the port with the first evacuated passengers. I took this tender all by myself and went on board. I went up and I started looking for an officer.

After 20 minutes I couldn't find anybody. I even went on the higher bridges of the ship and even then I couldn't see anybody. So I decided to go down again to co-ordinate people and put them in dinghies in order to go on land. At the time the ship was not listing so it wasn't difficult. There were a lot of people who wanted to help but there was no-one guiding them; there was nobody was directing anything. There was goodwill by many people but many didn't even speak English, so it was difficult.

People fighting

At the beginning there wasn't much panic, just a lot of confusion. People didn't know what to do but there was no real fear.

Then I went on the right-hand side of the ship and it started tilting towards the sea. Big parts of the ship were going underwater - then panic erupted, people really were scared.
When the boat started listing, all the corridors filled with water. They were like wells and there was a lot of people stuck in these wells.

Using a rope, I started to pull people up. They were crying and were really scared.

It was a purser of the ship who was helping me and we rescued about nine people. Some of them were quite old; some of them were children.

People were fighting with each other in order to get on the rope to climb up. I can't condemn them because the situation was really bad. It was really dramatic.

The doctor also helped me; he was very good and courageous. Then, on the bridge, I came across the only officer I could find. He was young, a second-class officer.

He found a little stepladder to put on the side of the boat which people could climb down.

We were together shoulder to shoulder until 05:30 in the morning. I have to say this young officer was wonderful.

He hadn't been given any orders; he was just following his own orders.

It was very difficult as there was some oil around, so climbing down the steps and on to the ladder was extremely slippery. For children and old people, it was especially difficult.

This officer was very good but he was the only officer I met.

Finger by finger

While I was pulling people out of the upended corridor, one girl started shouting and pulling and we had to take her out by her feet.

A lot of the old people attached themselves to anything they could find and they didn't want to let go so we had to go down and detach them finger by finger.

There was one mother who was holding a baby. I said, 'Give me the child and I will put him on board the dinghy and then I will give you him back'. But the mother didn't want to, she was panicking and wouldn't let go of the baby. It was very difficult to get the baby from her.
There were some good moments too. There was an old woman crying and I went over and hugged her and she was reassured.

The last person we took out was an Asian girl who had a broken leg.

I was afraid that the ship might go under while I was working on it.
By the time I left the ship, I was literally exhausted. In the last moments, when the dinghy down at the sea was full of professional rescuers, I was on the part of the bridge where I had been for quite a long time, holding old people, babies and so on.

Because I was so tired and wasn't concentrating, I fell down and nearly broke my neck.

I never saw the captain; the only officer I saw was the young officer, a boy really. I didn't see anyone else."
Bron
gebrokenglasvrijdag 20 januari 2012 @ 18:29
Ja, maar... 't is een groot schip met veel decks en een dikke paniekerige bende, dus of je de captain treft in alle mayhem is nog maar de vraag. Afgezien dan van het feit dat die in dit geval inmiddels al in een boot zat... :7

[ Bericht 2% gewijzigd door gebrokenglas op 20-01-2012 18:53:52 ]
EL_Presidentevrijdag 20 januari 2012 @ 18:49
dit gesprek.. _O- epic..
http://nos.nl/video/33148(...)-je-voor-boeten.html
Catbertvrijdag 20 januari 2012 @ 18:55
Meer treurig.
#ANONIEMvrijdag 20 januari 2012 @ 20:19
quote:
'We wisten niet of we het zouden overleven'

DEN BOSCH - Gegil, geschreeuw, mensen die zich in paniek vastklampen aan bemanningsleden. Familie De Vlam uit de Bossche wijk Kruiskamp is zaterdagavond 14 januari, een dag na de ramp, thuisgekomen van hun horrorvakantie op cruiseschip Costa Concordia. "We wisten niet of we het zouden overleven. Of we ooit nog als familie in Den Bosch met elkaar aan tafel zouden zitten."

Iris de Vlam en haar vader Gerard vertellen over het drama op de gekapseisde boot in Italië. Zij waren aan boord van het cruiseschip dat vrijdag 13 januari tegen een rots aanbotste.

Kapitein
Volgens de berichtgeving is kapitein Francesco Schettino zaterdag in voorlopige hechtenis genomen en zit hij met huisarrest in zijn woning in Zuid-Italië. Schettino zou in een reddingsboot gestapt zijn voordat iedereen veilig en wel van boord was en een uur na de ramp eten hebben besteld voor hemzelf en een vrouw.

"Als dat zo is, is het een laffe vent. Ik vind de verklaring dat hij in een reddingsboot zou zijn gevallen twijfelachtig", zegt Gerard. Zijn vrouw roept op de achtergrond: "Als het waar is, mogen ze hem van mij kielhalen op zijn eigen boot!"

Paniek
De emoties komen los bij familie De Vlam. "We zijn bezig om het te verwerken, maar het is gewoon zó heftig allemaal", zegt Iris. Samen met haar vader, moeder, broertje, opa en oma was ze aan boord ten tijde van de ramp.

"We zaten te eten aan tafel toen het schip ineens een enorme bocht maakte en begon te kantelen. Glazen en borden vielen uit de kasten, mensen begonnen te gillen. En toen viel het licht uit." Iris stopt even met praten. Dan vervolgt ze: "Toen het licht uitviel, brak de paniek pas echt uit. Mensen die huilden en riepen om hun partner of kind. Wij hielden aan tafel elkaars handen vast en wachtten rustig af. Toen ging de noodgenerator aan en liepen we het restaurant uit, automatisch richting de reddingssloepen."

Technische storing
Het schip kantelde licht en de mededeling kwam dat het om een technische storing ging. "Ze zouden er alles aan doen om het te repareren. Op zich wel goed, want anders was er nog een grotere paniek geweest", zegt Gerard.

Toen ze bij de sloepen stonden, trok het schip weer recht. "Iedereen was opgelucht en dacht dat de storing was verholpen. Enkele ogenblikken later kantelde het schip opnieuw, deze keer naar de andere kant."

Vechten om reddingsvesten
De opvarenden renden naar de kasten met reddingsvesten, er braken gevechten uit tussen angstige passagiers. "Iedereen wilde een reddingsvest en als je er eentje vasthield, werd die zo uit je handen gerukt. Ik pakte met mijn vader 6 vesten zonder te kijken naar welke maat. Zo bleek dat ik 3 babyvesten had gepakt! Maar op zo’n moment denk je: whatever, als we maar blijven drijven…"

Takels sloepen kapot
Na een uur wachten stapte de familie aan boord van een reddingssloep. "Echt ongelofelijk. Je wilt van boord, maar dan mag het nog niet. Toen we het sein kregen, sprong iedereen dus meteen van boord in de sloepen. En die kwamen niet naar beneden!"

Opnieuw brak paniek uit. Door de hoeveelheid mensen die tegelijk in de boten sprongen, raakte het takelmechanisme kapot en bleven de boten steken. "Uiteindelijk kregen de bemanningsleden ze toch los en werden de boten te water gelaten. Een enorme opluchting."

Geen moment losgelaten
En zo voer het Bossche gezin van het gekantelde gevaarte weg naar Isola del Giglio. Gerard: "We hebben elkaar geen seconde los gelaten. Al was het maar een hand, arm, schouder, iets. Als een treintje stapten we in de sloepen, als een treintje zetten we ook voet aan wal."

Wachten in de kou
Familie de Vlam had het drama weliswaar overleefd, maar het avontuur was nog lang niet afgelopen. Iris: "Op Isola del Giglio hebben we de hele nacht in de kou moeten wachten op een boot die ons naar Toscane zou brengen. Ik ben daarom nu nog steeds snipverkouden."

Alles kwijt
Toen de boot eindelijk kwam, werd de familie vanuit Toscane met bussen naar het vliegveld in Rome gebracht. Daar belden ze naar de Nederlandse ambassade. "Die waren me toch opgelucht!", zegt Gerard. "We waren alles kwijt, hadden geen bagage meer, geen paspoorten, niets.

Thuis
Het ambassadepersoneel was erg blij dat we nog in leven waren en regelde een vlucht naar Amsterdam. Eenmaal thuis kwamen de emoties echt los. We omhelsden elkaar en waren blij dat we het achter de rug hadden."

Emotionele bagage
Maar nu de verwerking nog. Gerard: "Thuis moesten we van alles regelen, en we zijn er nog niet klaar mee. Er ligt nu een claim bij de reisverzekering. Onze telefoons, tablets, camera’s en kleren zijn we allemaal kwijt. Die moeten we nu opnieuw kopen. Als ze aankomen met een gratis cruise of zoiets dergelijks, ga ik daar niet mee akkoord! Zo snel komen ze er niet mee weg. Wij zijn materiële bagage kwijt, maar hebben er een heleboel emotionele bagage bij gekregen!"

Nooit meer op een boot
Het gezin weet nog niet zo goed hoe ze het verhaal moet verwerken. "We zijn een hechte familie en praten er veel over met elkaar. Dat voelt goed. En wat mij betreft: ik stap nooit meer op een boot."
http://denbosch.dichtbij.(...)-we-zouden-overleven

Mensen in noodsituaties :r
dikkebroekzakvrijdag 20 januari 2012 @ 23:00
Maar volgens mij staat het nog niet vast of de kapitein in die boot is gevallen :o
Beardslasherzaterdag 21 januari 2012 @ 01:36
2rqzk7m.jpg
:')14.gif
Catbertzaterdag 21 januari 2012 @ 09:58
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:00 schreef dikkebroekzak het volgende:
Maar volgens mij staat het nog niet vast of de kapitein in die boot is gevallen :o
Lijkt me redelijk vast staan dat het gewoon gelul is.
Barbussezaterdag 21 januari 2012 @ 10:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 09:58 schreef Catbert het volgende:

[..]

Lijkt me redelijk vast staan dat het gewoon gelul is.
Als je dit leest lijkt het erop dat hij echt niet wist wat hij moest doen...

quote:
Costa CEO: Captain misled the crew

The captain who grounded the Costa Concordia off the Tuscan coast with 4,200 people on board did not relay correct information either to the company or crew after the ship hit rocks, the cruise ship owner's boss said as the search resumed for 21 missing passengers.

Chief executive Pierluigi Foschi told Italian state TV that the company spoke to the captain at 10.05pm, some 20 minutes after the ship ran aground on January 13, but could not offer proper assistance because the captain's description "did not correspond to the truth".

Captain Francesco Schettino said only that he had "problems" on board but did not mention hitting a reef.

Likewise, Mr Foschi said crew members were not informed of the gravity of the situation.

Passenger video shown on Italian TV indicates crew members telling passengers to go to their cabins as late as 10.25pm. The abandon ship alarm sounded just before 11pm.

"That's because they also did not receive correct information on the gravity of the situation," Mr Foschi said.

The £290 million Costa Concordia was carrying more than 4,200 passengers and crew when it slammed into well-charted rocks off the island of Giglio. Eleven people have been confirmed dead.

The Concordia shifted again on its rocky perch yesterday, forcing the suspension of diving search operations for the 21 people still missing and raising concerns about the stability of the ship's resting place. But the search in areas above the waterline resumed in the evening after the ship was deemed stable.

The remarks by Mr Foschi are the latest to indicate a lack of proper communication with authorities on land as the emergency unfolded.

An audiotape of the Concordia's first contact with maritime authorities has a Concordia office repeatedly replying that the ship had experienced a blackout, even though it had hit the reef more than half an hour earlier.

Italian media reported the officer on the call was Schettino, but that could not be independently confirmed.

Costa Crociere, which offered support to the captain in the hours after the emergency, has now turned its back on the man who is under investigation for manslaughter, causing a shipwreck and abandoning his ship.

Schettino, who was jailed after he left the ship, is under house arrest near Naples.

Costa in recent days has suspended Schettino, announced it is no longer paying his legal fees and has signed on as a civil party in the prosecution, a move that positions it as an injured party and would allow it to seek damages in the case of a guilty verdict.

Coastguard spokesman Cmdr Cosimo Nicastro said crews would evaluate the ship's stability this morning to see if the diving operation could resume, focusing on an area where passengers would have sought lifeboats.

It was not clear if the slight movements registered by sensors placed on board the Costa Concordia were just vibrations as the ship settles on the rocks off the Tuscan island of Giglio or if the massive ocean liner is slowly slipping off the reef. Salvage experts suggest it could be because of pockets of air gradually escaping.

The sensors detected that the ship's bow was moving about 15mm an hour and the stern about 7mm an hour, said Nicola Casagli of the University of Florence, who was called in by Italian authorities to monitor the ship's stability.

The Concordia's movements are being watched since any significant shift could be dangerous for divers trying to locate those missing since the Concordia ran aground January 13. An additional fear is that movement could damage tanks holding a 500,000 gallons of fuel oil and lead to leaks.

The sea floor drops off sharply a few yards from where the ship is resting, and Italy's environment minister has warned it risks sinking.

Yesterday, relatives of some of the 21 missing were at Giglio's port getting briefings from rescue teams.

Mr Casagli told Sky TG24 that some movement in the Concordia was only natural given the immense weight of the steel-hulled ship, which is being held in place by two huge rocks at bow and stern.

But the latest movements indicate it isn't stable, he said. "These are small, regular movements that are being monitored because they're going in the same direction," he said.

On Thursday, Carnival, the US-based company that owns Costa, announced it was conducting a comprehensive audit of all 10 of its cruise lines to review safety and emergency response procedures in the wake of the Costa disaster.

The evacuation was chaotic and the alarm to abandon the ship was sounded after the Concordia had capsized too much to get many life boats down.
Bron
Catbertzaterdag 21 januari 2012 @ 12:51
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 10:06 schreef Barbusse het volgende:
Als je dit leest lijkt het erop dat hij echt niet wist wat hij moest doen...
Klinkt meer alsof hij donders goed wist dat hij een grote fuckup gemaakt had, dat eerst probeerde te bagatelliseren en toen bleek dat het echt ernstig was er gewoon vandoor gegaan is. Dit is een kapitein van een enorm schip he, die zijn getraind op dit soort situaties.
tim2308zaterdag 21 januari 2012 @ 20:22
Interessante weblog: http://gcaptain.com/tag/costa-concordia/
tim2308zondag 22 januari 2012 @ 11:52
Er is een transcriptie van 135 pagina's van een verhoor met Schettino, de kapitein. de belangrijkste punten (volgens La Repubblica)

* La Costa was op de hoogte van de passagegroeten (het dicht langs een eiland of plaats varen) overal te wereld
* De groet van 13 januari was gepland en gewenst door Costa wegens promotionele redenen
* De verschillende commandanten strijden wie de mooiste groet brengt. (de fatale groet was het "antwoord" op de kunsten van collega Garbarino
* Mogelijk was de black box buiten werking ten tijde en na het ongeluk
* De manager Roberto Ferrarini was volledig op de hoogte na het ongeluk en heeft ingestemd met alle acties en keuzes die gemaakt zijn

http://www.corriere.it/cr(...)c-223272f476c4.shtml

http://www.repubblica.it/(...)ta_inchino-28555394/
soapiezondag 22 januari 2012 @ 12:17
405321_2910416913547_1054347494_3055594_273077717_n.jpg
Catbertzondag 22 januari 2012 @ 13:00
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 11:52 schreef tim2308 het volgende:
Er is een transcriptie van 135 pagina's van een verhoor met Schettino, de kapitein. de belangrijkste punten (volgens La Repubblica)

* La Costa was op de hoogte van de passagegroeten (het dicht langs een eiland of plaats varen) overal te wereld
* De groet van 13 januari was gepland en gewenst door Costa wegens promotionele redenen
* De verschillende commandanten strijden wie de mooiste groet brengt. (de fatale groet was het "antwoord" op de kunsten van collega Garbarino
* Mogelijk was de black box buiten werking ten tijde en na het ongeluk
* De manager Roberto Ferrarini was volledig op de hoogte na het ongeluk en heeft ingestemd met alle acties en keuzes die gemaakt zijn

http://www.corriere.it/cr(...)c-223272f476c4.shtml

http://www.repubblica.it/(...)ta_inchino-28555394/
Ouch :)
Beardslasherzondag 22 januari 2012 @ 14:27
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 11:52 schreef tim2308 het volgende:
Er is een transcriptie van 135 pagina's van een verhoor met Schettino, de kapitein. de belangrijkste punten (volgens La Repubblica)

* La Costa was op de hoogte van de passagegroeten (het dicht langs een eiland of plaats varen) overal te wereld
* De groet van 13 januari was gepland en gewenst door Costa wegens promotionele redenen
* De verschillende commandanten strijden wie de mooiste groet brengt. (de fatale groet was het "antwoord" op de kunsten van collega Garbarino
* Mogelijk was de black box buiten werking ten tijde en na het ongeluk
* De manager Roberto Ferrarini was volledig op de hoogte na het ongeluk en heeft ingestemd met alle acties en keuzes die gemaakt zijn

http://www.corriere.it/cr(...)c-223272f476c4.shtml

http://www.repubblica.it/(...)ta_inchino-28555394/
De black box buiten werking :') Is niet het hele doel van een black box dat ie altijd alles registreerd?
gebrokenglaszondag 22 januari 2012 @ 14:54
_57918028_costa_concordia_route_464.gif
bron bbc
tim2308zondag 22 januari 2012 @ 21:42
Nog een artikel over het gedrag van Schettino en mensen in paniek in het algemeen: http://www.telegraph.co.u(...)e-captain-panic.html
RECmaandag 23 januari 2012 @ 01:52

Jammer dat-ie 't wat al te letterlijk nam :{

sorry :@
tim2308maandag 23 januari 2012 @ 10:52
Schettino heeft in het hotel de ochtend na de ramp bezoek gehad van een blonde vrouw vna 40 à 45 jaar die zich heeft voorgedaan als advocaat van de Costa Crociere. Ze is gezien met een roze tas met iets rechthoekigs erin, wellicht een laptop die nu spoorloos is?

Daarnaast zijn er nog steeds 4 ongeindentificeerde lichamen. Raar als men ongetwijfeld de DNA of gebitsgegevens heeft van dee 24 vermisten. Nog meer ongeregistreerde mensen aan boord? Daarnaast heeft men van de Hongaarse ambassade een alarmerende mail gekregen: ouders die meerdere keren hebben gebeld over hun dochter die zich op de Concordia zou bevinden en nu verdwenen is en niet op de lijsten staat.

De stank in het schip begint nu onhoudbaar de worden wat de zoektocht naar lichamen vermoeilijkt

Door de verhalen van de tweede en derde man/vrouw op de brug is het nu duidelijk dat de U-bocht geen brillante manouvre was maar door de omstandigheden gedaan. Bovendien wist Schettino al snel dat het ernstig was en heeft het alarmeren en daarna de evacuatie onnodig vertraagd

http://www.corriere.it/cr(...)9-b1111b488a17.shtml

http://www.repubblica.it/(...)_schettino-28599339/
dikkebroekzakmaandag 23 januari 2012 @ 11:03
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 10:52 schreef tim2308 het volgende:
Schettino heeft in het hotel de ochtend na de ramp bezoek gehad van een blonde vrouw vna 40 à 45 jaar die zich heeft voorgedaan als advocaat van de Costa Crociere. Ze is gezien met een roze tas met iets rechthoekigs erin, wellicht een laptop die nu spoorloos is?

Daarnaast zijn er nog steeds 4 ongeindentificeerde lichamen. Raar als men ongetwijfeld de DNA of gebitsgegevens heeft van dee 24 vermisten. Nog meer ongeregistreerde mensen aan boord? Daarnaast heeft men van de Hongaarse ambassade een alarmerende mail gekregen: ouders die meerdere keren hebben gebeld over hun dochter die zich op de Concordia zou bevinden en nu verdwenen is en niet op de lijsten staat.

De stank in het schip begint nu onhoudbaar de worden wat de zoektocht naar lichamen vermoeilijkt

Door de verhalen van de tweede en derde man/vrouw op de brug is het nu duidelijk dat de U-bocht geen brillante manouvre was maar door de omstandigheden gedaan. Bovendien wist Schettino al snel dat het ernstig was en heeft het alarmeren en daarna de evacuatie onnodig vertraagd

http://www.corriere.it/cr(...)9-b1111b488a17.shtml

http://www.repubblica.it/(...)_schettino-28599339/
Ik denk dat ze banger moeten zijn voor haaien die afkomen op de stank van het vlees - de lijken :{
Aethermaandag 23 januari 2012 @ 12:16
Sliep er iemand bij de vormgeving? :o :{

3f37fdbdf5cc1fadb80b24cffe4132fd.jpg
tim2308maandag 23 januari 2012 @ 13:22
Zeer goede Duitse reportage http://www.zdf.de/ZDFmedi(...)atastrophe?flash=off
Zithmaandag 23 januari 2012 @ 13:29
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:03 schreef dikkebroekzak het volgende:

[..]

Ik denk dat ze banger moeten zijn voor haaien die afkomen op de stank van het vlees - de lijken :{
Ja.. nee.
tim2308dinsdag 24 januari 2012 @ 10:55
Weinig nieuws vandaag. De pijlen worden ook (officieel) gericht op Costa zelf. Enerzijds over de opdrachten die op de avond zelf na het ongeluk zijn gegeven, anderzijds op het gebrek aan opleiding en procedures en de niet werkende pompen om de boot te stabiliseren. Daarnaast wordt vrijdag de tweede man aan boord Ciro Ambrosio en de Moldavische dame gehoord

http://www.corriere.it/cr(...)e-63dee1b6b376.shtml
http://www.repubblica.it/(...)_inchiesta-28658064/

Op Repubblica de integrale verslagen van het verhoor met Schettino http://inchieste.repubbli(...)_schettino-28610754/
tim2308vrijdag 27 januari 2012 @ 12:15
Er is een schadevergoeding overeen gekomen van 11.000 euro per persoon voor de verloren begage en smartegeld. Ook voor de kinderen die gratis aan boord waren. Daarnaast wordt er gemiddeld 3000 euro uitgekeerd als vergoeding voor de reis, de (ongeplande) terugreis, extra gemaakte kosten etc. Gewonde mensen en nabestaanden krijgen een nog hogere vergoeding.

De pijlen zijn nog meer op Schettino gericht dan als ze al waren. Hij heeft het probleem tegenover iedereen gedownplayed: zijn bemanning, de kustwacht en ook tegen zijn baas.


http://corrierefiorentino(...)-1903034614805.shtml

http://www.repubblica.it/(...)ro_a_testa-28842945/
tim2308zaterdag 28 januari 2012 @ 01:57
Nog wat leesvoer (maar eigenlijk weten we alles wel al) http://www.cruisecritic.com/reviews/review.cfm?ShipID=371

En zo ziet het eruit als het allemaal net goed gaat : de MSC Poesia die op 7 januari jl. in de Bahama's strandt http://www.liveleak.com/view?i=a20_1326366435
gebrokenglaszaterdag 28 januari 2012 @ 10:40
Niks eventjes afschepen met 11k euro's (je krijgt dan gewoon de cruise-prijs dus eigenlijk vergoed).

Er wordt zo eventjes door 6 personen 460 miljoen euro schadevergoeding geeist... 76miljoen per persoon. Waarschijnlijk Amerikanen. :P

[bron]
tim2308zaterdag 28 januari 2012 @ 19:51
Eigenljk komt het er volgens mij op neer, naast de hebzucht dat ze willen dat het bedrijf boete doet ipv de schade vergoedt. En dan krijg je inderdaad zulke maffe bedragen. 11K vind ik zelf heel redelijk als je niet gewond bent geraakt
gebrokenglaszaterdag 28 januari 2012 @ 22:34
'Wij hebben wel Schettino, maar jullie hebben Auschwitz.


quote:
De ramp met het cruiseschip Concordia heeft een rel veroorzaakt tussen de Duitse en de Italiaanse pers. Eerst schreef Spiegel Online dat het niet verwonderlijk is dat de blunderende kapitein een Italiaan is. Gisteren kopte het Italiaanse weekblad Il Giornale echter met de titel: 'Wij hebben dan wel Schettino, maar jullie hebben Auschwitz.'

De Duitse redacteur Jan Fleischhauer opende de discussie met een column op Spiegel Online. 'Is iemand verbaasd dat de kapitein van de Costa Concordia een Italiaan is? Het valt toch moeilijk voor te stellen dat een Duitse of een Britse kapitein een gelijkaardig manoeuvre zou uitvoeren en dan zou vluchten.'
http://www.volkskrant.nl/(...)bben-Auschwitz.dhtml
dikkebroekzakzaterdag 28 januari 2012 @ 22:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 22:34 schreef gebrokenglas het volgende:
'Wij hebben wel Schettino, maar jullie hebben Auschwitz.

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)bben-Auschwitz.dhtml
En toch zijn de Duitsers efficiënter in wat ze ondernemen al is het kwaad geweest.

Volgens mij gaat het argument van de Italianen niet op, want het gaat erom dat men juist kan doen wat men probeert. En de kapitein kon niet varen laat staan probleemloos vluchten.

[ Bericht 0% gewijzigd door dikkebroekzak op 29-01-2012 20:41:29 ]
gebrokenglaszondag 29 januari 2012 @ 19:52
Op de site van Costa Cruises is de Costa Concordia al uit het klapmenu van 'onze vleet' genomen.

Ik zie dan echt zo'n mannetje van de communicatie bij de betreffende regel op de 'delete' knop drukken. Zo van weg ermee, die hebben we niet meer. :s)
Beardslasherzondag 29 januari 2012 @ 20:05
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tot-10-maanden.dhtml

Ik dacht dat er al een contract met Smit was voor de berging, maar dat was dus waarschijnlijk alleen voor de olie.
Frutselmaandag 30 januari 2012 @ 13:44
A18ERIKASORIANB.jpg.h380.jpg

Zeventiende slachtoffer 'heldin van Costa Concordia'
Erika Fani Soriamolina is officieel het zeventiende slachtoffer van de ramp met de Costa Concordia. De jonge serveerster is een heldin. Volgens getuigen hielp ze tientallen passagiers van het schip en gaf ze daarbij zelfs haar reddingsvest af.

Het lichaam van de jonge Peruviaanse serveerster werd zaterdag gevonden in het wrak van de Costa Concordia, het cruiseschip dat twee weken geleden verging voor de Italiaanse kust. Duikers vonden haar op het zesde dek van het gezonken cruiseschip.

Erika Fani Soriamolina had haar uniform nog aan, maar geen reddingsvest. Getuigen zeggen dat het meisje als een ware heldin tientallen doodsbange passagiers in de reddingsboten hielp én daarna haar reddingsvest afgaf aan een oudere man.

Soriamolina was nog maar bezig aan haar derde cruise met de Costa Concordia. Met het vinden van haar lichaam komt een einde aan de onzekerheid voor haar familie. Over het lot van een vijftiental andere passagiers bestaat nog altijd geen duidelijkheid.

Intussen eisen zes overlevenden van de ramp bijna 350 miljoen euro schadevergoeding van de rederij. 'Maritieme nalatigheid', zo luidt de beschuldiging. Het zestal zegt dat het bedrijf op de hoogte was van het feit dat kapitein Schettino heel dicht bij de kust zou varen en dat de Concordia zelf over een ondermaats alarmsysteem beschikte.

Ook de crewleden morren: hoewel een akkoord was bereikt over het uitbetalen van een aantal maanden loon en een schadevergoeding, heeft een personeelslid in Chicago - in naam van zijn collega's - een rechtszaak aangespannen omdat ze 'werden achtergelaten door de kapitein
SteveBudinmaandag 30 januari 2012 @ 13:51
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 13:44 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]

Zeventiende slachtoffer 'heldin van Costa Concordia'
Erika Fani Soriamolina is officieel het zeventiende slachtoffer van de ramp met de Costa Concordia. De jonge serveerster is een heldin. Volgens getuigen hielp ze tientallen passagiers van het schip en gaf ze daarbij zelfs haar reddingsvest af.

Erika Fani Soriamolina had haar uniform nog aan, maar geen reddingsvest. Getuigen zeggen dat het meisje als een ware heldin tientallen doodsbange passagiers in de reddingsboten hielp én daarna haar reddingsvest afgaf aan een oudere man.
Apart dat je dan ineens een heldin bent. Bemanning moet helpen maar het is niet de bedoeling dat ze daardoor zelf verdrinken.
sp3cmaandag 30 januari 2012 @ 13:52
ik geloof ook echt niet dat de rederij hier niet van op de hoogte was hoor :')

anders moesten ze maar eens dapper doen en gaan investeren in GPS apperatuur
sp3cmaandag 30 januari 2012 @ 13:52
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 13:51 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Apart dat je dan ineens een heldin bent. Bemanning moet helpen maar het is niet de bedoeling dat ze daardoor zelf verdrinken.
ze is een heldin omdat ze zelf om het leven is gekomen doordat ze anderen heeft proberen te helpen?
SteveBudinmaandag 30 januari 2012 @ 14:07
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 13:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze is een heldin omdat ze zelf om het leven is gekomen doordat ze anderen heeft proberen te helpen?
Maak er dan domme heldin van. Ze was net zo goed een heldin geweest als ze haar zwemvest had aangehouden terwijl ze die mensen in de reddingsboot hielp en gewoon levend aan de kant was gekomen. En voor de familie was het ook een stuk prettiger geweest als hun dochter het had overleefd.
sp3cmaandag 30 januari 2012 @ 17:10
nee er zijn niet echt aanwijzingen genoeg om dr dom te noemen
Catbertmaandag 30 januari 2012 @ 17:27
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 14:07 schreef SteveBudin het volgende:
Maak er dan domme heldin van. Ze was net zo goed een heldin geweest als ze haar zwemvest had aangehouden terwijl ze die mensen in de reddingsboot hielp en gewoon levend aan de kant was gekomen. En voor de familie was het ook een stuk prettiger geweest als hun dochter het had overleefd.
Ik denk dat ze prima wist welk gevaar ze zelf liep. Niks 'doms' aan dus.
tim2308dinsdag 31 januari 2012 @ 17:58

------------

Dom of niet dom, heldin of geen heldin, ik hoop dat Schettino de rest van zijn leven elk uur wakker schrikt met deze foto op zijn netvlies

erika-concordia--644x362.jpg

[ Bericht 40% gewijzigd door tim2308 op 31-01-2012 18:07:06 ]
tim2308zondag 12 februari 2012 @ 19:36



gebrokenglaszondag 12 februari 2012 @ 19:50
Dat hebben ze aardig rap in elkaar gesleuteld, die documentaire...
Daniel1976zondag 12 februari 2012 @ 20:16
tim2308maandag 13 februari 2012 @ 00:34
Deel twee vond ik nog schokkender

http://video.repubblica.i(...)lla-nave/87884/86277

Ik vraag me af wie dat heeft gefilmd, vooral daar op de brug. Ondanks de hoeveelheid mensen is het toch een select gezelschap...
Frutselwoensdag 22 februari 2012 @ 13:43
quote:
4 bodies found in semi submerged Costa Concordia
Up to four bodies have been found in the wreckage of the semi-submerged cruise liner Costa Concordia, according to Italian officials.

Francesca Maffini said: "Bodies of victims have been located. It seems there are four. The operation to recover them is under way."

More follows
Greyswoensdag 22 februari 2012 @ 21:05
quote:
Acht lijken gevonden in Costa Concordia

GIGLIO PORTO - Duikers hebben woensdag nog acht lichamen aangetroffen in het wrak van het cruiseschip Costa Concordia. Onder de stoffelijke overschotten is dat van een 5-jarig Italiaans meisje. Ze worden geborgen, meldden de plaatselijke autoriteiten. Dat kan als gevolg van de moeilijke omstandigheden, zoals het slechte weer, nog enige tijd duren.

Het schip liep 13 januari op rotsen vlak voor de kust van het eilandje Isola del Giglio, ruim 135 kilometer ten noordwesten van Rome. Het kapseisde snel. Daarbij zijn waarschijnlijk 32 mensen om het leven gekomen. Tot dusver zijn 17 lichamen geborgen.
De Costa Concordia was een relatief nieuw cruiseschip dat in juli 2006 in de vaart werd genomen. Het verging waarschijnlijk door een navigatiefout vlak voor Isola del Giglio. Het had toen ruim 4200 mensen aan boord. Het wrak ligt op zijn kant en voor een deel boven water.
(Telegraaf)
tim2308maandag 27 februari 2012 @ 01:52
En Domnica heeft ook een interview gegeven
http://www.dailymail.co.u(...)Schettino-crash.html

Er wordt trouwens een hele reeks officieren van de boot vervolgd met het verwijt dat ze Schettino niet hebben gewaarschuwd danwel hebben tegengehouden. Ik weet niet of het helemaal terecht is bij zo'n sterke hierachie en ik-ben-de-baas-cultuur (het poldermodel is vrij onbekend in landen als Italie)
nils7maandag 27 februari 2012 @ 10:25
Gisteren was er een docu op Discovery
controlaltdeletemaandag 27 februari 2012 @ 10:30
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 10:25 schreef nils7 het volgende:
Gisteren was er een docu op Discovery
Die heb ik ook gezien. Ik vond deze best indrukwekkend. Met name die liveopname van die kapitein die werd teruggeroepen, gecommanddeerd zelfs om op zijn schip te blijven.
Aetherdinsdag 3 juli 2012 @ 17:38
quote:
'Veel mis met rampschip Costa Concordia'
Dat meldt de Italiaanse krant Corriere della Sera dinsdag op basis van gesprekken met mensen die de oorzaak van de ramp onderzoeken.

De tussendeuren in schotten die gesloten moesten zijn, waren open, de kaarten aan boord deugden niet, en een aantal instrumenten aan boord was stuk.

Tijdens een gerechtelijke hoorzitting op 21 juli worden alle onderzoeksresultaten van het technische onderzoek onthuld. De kapitein van het schip en enkele andere verdachten hangt een strafproces boven het hoofd.

De tussendeuren stonden open "om de doorstroming te vergemakkelijken van de personen die moesten werken", aldus een getuige. Na de aanvaring met een rots leidde dat voor de nodige paniek. "Er komt water binnen door de branddeuren, er blijft water binnendringen door de branddeuren", riep een dienstdoende officier.

32 mensen kwamen door het ongeluk om het leven.
quote:
Zwarte doos Costa Concordia werkte niet
De zwarte doos van het cruiseschip Costa Concordia, dat in januari voor de Italiaanse kust kapseisde en waarbij 32 mensen omkwamen, was buiten werking voor het ongeval. Zo is het onmogelijk om alle gebeurtenissen van de tragische nacht te reconstrueren, schrijft de krant Corriere della Sera dinsdag.

De zwarte doos was sinds 9 januari, vier dagen voor de schipbreuk, in panne. De deskundigen die de gebeurtenissen van de nacht van 13 op 14 januari pogen te reconstrueren, konden dus niet analyseren wat zich afspeelde op het schip tussen het moment van de botsing tegen een rots, iets voor 22 uur lokale tijd op 13 januari, en het einde van de evacuatie van het schip in de ochtend van 14 januari.

De onderzoekers kunnen tot 23.36 uur op 13 januari de gebeurtenissen analyseren dankzij de gegevens van de boordcomputer. Die computer is, in tegenstelling tot de zwarte doos, wel een 'toegankelijk' instrument. De krant merkt op dat er gecontroleerd moet worden of er op de een of andere manier aan de gegevens gesleuteld werd.

De krant wijst ook op het feit dat de waterdichte deuren van de boot niet gesloten waren op het ogenblik van het ongeluk, terwijl dat wel het geval moest zijn. De Corriere meldt ook nog dat het schip niet over goedgekeurde maritieme kaarten beschikte.
tim2308zondag 13 januari 2013 @ 19:41
Alweer een jaar geleden. Vanavond is er op National Geographic een nieuwe documentaire, om 21h00
Arceemaandag 16 september 2013 @ 10:50
Nu live de berging: http://live.reuters.com/Event/Raising_the_Costa_Concordia
Arceemaandag 16 september 2013 @ 11:01
quote:
Berging Costa Concordia begonnen, volg het hier live

media_xl_1850782.jpg
live Met circa drie uur vertraging is maandagmorgen de berging van het cruiseschip Costa Concordia begonnen. Dat heeft het Italiaanse persbureau ANSA gemeld. De vertraging was te wijten aan de slechte weersomstandigheden. Door het slechte weer was het 's nachts niet mogelijk om onder meer een bergingsschip met de controlekamer op de goede plek te krijgen.

De storm die even na middernacht kwam opzetten was volgens Franco Gabrielli van de dienst burgerbescherming niet voorzien. Op de ruwe zee kostte het meer tijd om het drijvende zenuwcentrum van de bergingsoperatie in positie te manoeuvreren.

Risicovolle operatie
De bergers proberen de Costa Concordia met kranen en tegengewichten te lichten. Ze hopen het scheepswrak op te richten tot het nog 65 graden uit het lood hangt en vervolgens weg te slepen. Het schip wordt gesloopt. Bij de operatie wordt met 56 stalen kabels aan het schip getrokken. Elk van die kabels is 58 meter lang en weegt 26 ton. Het is de bedoeling het schip 65 graden te draaien. Dan komt het deels te rusten op een bed van cementzakken en deels op stalen platforms.

De berging wordt verslagen door zo'n 350 journalisten uit de hele wereld. Er kleven de nodige risico's aan de operatie. Het verroeste schip zou uit elkaar kunnen breken zodra het in beweging wordt gebracht.

De Costa Concordia voer op 13 januari 2012 voor de kust van het Toscaanse eiland Isola del Giglio op een rots. Daardoor kwamen 30 opvarenden om het leven; 2 mensen worden nog steeds vermist. De bergingsoperatie heeft al honderden miljoenen dollars gekost.

Bron: Volkskrant