abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 januari 2012 @ 21:25:05 #1
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107006253
quote:
Doden en vermisten door ongeval cruiseschip
Laatste update: 14 januari 2012 11:41 infoBekijk op de kaart
GROSSETO - Een ongeval met een cruiseschip voor de kust van de Italiaanse regio Toscane heeft aan zeker drie mensen het leven gekost.

Doden en vermisten door ongeval cruiseschip Fotoserie
De dood van deze personen is bevestigd. De prefect sluit niet uit dat het dodental nog oploopt.
Eerder op de dag sprak de prefect nog over zes doden, zich baserend op de informatie die hij van de hulptroepen had gekregen. Tientallen mensen worden vermist, circa 200 personen zouden zich nog aan boord bevinden. Dat hebben media in Italië zaterdag gemeld.
Op het cruiseschip zaten zeker 13 Nederlanders. Dat meldde een woordvoerster van reisorganisatie TUI zaterdag. Volgens haar zaten er nog meer Nederlanders op het schip, maar hebben die geboekt bij concurrenten. TUI heeft nog geen contact gehad met de opvarenden.
Onduidelijk is of er Nederlanders gewond zijn geraakt of zijn overleden als gevolg van het ongeval. TUI haalt de gestrande reizigers zo snel mogelijk terug naar Nederland.
Scheur
Het cruiseschip heeft een scheur van 70 meter aan de linkerkant, maakte daardoor zwaar slagzij en hangt 80 graden naar stuurboord. Ooggetuigen vermoeden dat het een rots heeft geraakt, aldus het Italiaanse persbureau Ansa zaterdag.
''We hoorden een grote knal, toen begon de hel'', zei een passagier die naar Porto Santo Stefano was gebracht. ''De bemanning zei ons dat we rustig moesten blijven, maar de angst was op hun gezicht te zien.'' Met helikopters, schepen en duikers wordt zaterdagochtend nog naar vermisten gezocht.
Paniek
De meesten van de 4200 opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten. Anderen raakten in paniek en sprongen in het koude water. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval.
''Het was net een scène uit de film Titanic", zei Mara Parmegiani, een van de passagiers op het cruiseschip. De opvarenden hoorden omstreeks vrijdagavond acht uur een harde knal. ''We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel'', zei een andere passagier.
Storing
Aanvankelijk kregen de opvarenden te horen dat het schip tot stilstand was gekomen door een elektrische storing. Daarna werd hen opgedragen de reddingsvesten aan te doen. Er waren vooral veel Italianen en Duitse passagiers aan boord.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
http://www.nu.nl/buitenla(...)al-cruiseschip.html#

Foto's:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het schip in betere tijden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door gebrokenglas op 20-01-2012 09:09:30 ]
How can I make this topic about me?
  donderdag 19 januari 2012 @ 21:53:39 #2
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107007777
Hoe moet je dingen quoten uit het vorige? .... pffff

quote:
sp3c:
springstof laat nogal wat rommel achter
Ik neem aan dat het toch heel erg kleine, bijna verbrijzelde stukjes metaal zal zijn? dat probleem lost zichzelf op over tientallen jaren onderzee....
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  donderdag 19 januari 2012 @ 21:54:57 #3
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107007847
TS, je hebt foto's aangebracht wat op zich niet slecht is... Maar kunnen die in een spoiler zodat de laadtijd niet vertraagd wordt?
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  donderdag 19 januari 2012 @ 22:05:28 #4
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107008398
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 21:54 schreef dikkebroekzak het volgende:
TS, je hebt foto's aangebracht wat op zich niet slecht is... Maar kunnen die in een spoiler zodat de laadtijd niet vertraagd wordt?
S goed. Zit nu even op een iPad dus wil nou wat lastig.
How can I make this topic about me?
pi_107010481
Ik snap niet dat ze dat schip niet gewoon in die trog duwen. Ben je direct van het hele probleem af. Mocht die daar per ongeluk in glijden laten ze 'm anders ook liggen
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_107010588
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:45 schreef kalinhos het volgende:
Ik snap niet dat ze dat schip niet gewoon in die trog duwen. Ben je direct van het hele probleem af. Mocht die daar per ongeluk in glijden laten ze 'm anders ook liggen
er zit nog zo'n 2300 ton stookolie in wat een fors milieuprobleem zou kunnen geven, en verder zit er ook ongeveer voor 50 miljoen aan materiaal in dat schip.
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:05:17 #7
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107011508
Voor hoeveel meter ligt de onderkant (ben geen scheepvaartdeskundige) van het schip onder water normaal gesproken?
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  Donald Duck held donderdag 19 januari 2012 @ 23:09:12 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_107011672
Reconstructie met computerbeelden aan de hand van alles wat nu bekend is:
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_107011920
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:05 schreef dikkebroekzak het volgende:
Voor hoeveel meter ligt de onderkant (ben geen scheepvaartdeskundige) van het schip onder water normaal gesproken?
de diepgang van de Costa Concordia was zo'n 8,5 meter. De grootste vrachtschepen die er zijn gaan zo richting de 15 á 16 meter
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:22:18 #10
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107012306
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:14 schreef Beardslasher het volgende:

[..]

de diepgang van de Costa Concordia was zo'n 8,5 meter. De grootste vrachtschepen die er zijn gaan zo richting de 15 á 16 meter
Dus hij voer op terrein dat niet dieper was dan 8,5 m + de hoogte van de rots? :o
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
pi_107012487
Zoiets ja.

is ook niet heel uitzonderlijk. Schepen die over de Schelde naar Antwerpen varen hebben soms ook maar een centimeter of 10 'speling'.
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:29:14 #12
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107012636
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:26 schreef Beardslasher het volgende:
Zoiets ja.

is ook niet heel uitzonderlijk. Schepen die over de Schelde naar Antwerpen varen hebben soms ook maar een centimeter of 10 'speling'.
en dan is het obstakel wat er onder ligt geen rotsmassa van honderd ton maar iets licht zoals modder, afval of zo
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
pi_107012693
De zandbodem.

Het verschil is dat daar overal precies bekend is hoe diep het is en dat er loodsen aan boord zijn.
pi_107012778
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:09 schreef __Saviour__ het volgende:
Reconstructie met computerbeelden aan de hand van alles wat nu bekend is:
wat is dit dan nou weer :')
  donderdag 19 januari 2012 @ 23:40:43 #15
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107013172
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 23:09 schreef __Saviour__ het volgende:
Reconstructie met computerbeelden aan de hand van alles wat nu bekend is:
_O- _O-

Het is inderdaad een lafaard.

Een beetje te vergelijken met een vliegtuigpiloot van een Boeing 747 die, zodra het vliegtuig een motorprobleem krijgt, de autopiloot koers de grond zet, en eruit springt met een parachute. _O-
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  vrijdag 20 januari 2012 @ 03:32:36 #16
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107018301
Was kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia zeeschip echt in een reddingsboot gevallen zoals hij dat beweert? En waarom komt ie er pas zo laat mee? Waarom zei hij vroeger nog dat hij niet van boord was gegaan?

En hoe is het hem gelukt alsnog aan boord te gaan op sommatie van de kustwacht? En niet toen hij viel? Ik snap hier niks van.
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:28:02 #17
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_107021282
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 03:32 schreef dikkebroekzak het volgende:
Was kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia zeeschip echt in een reddingsboot gevallen zoals hij dat beweert?
Tuurlijk niet :')
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_107021882
Ik weet niet of dit al gepost is, maar het geeft goed weer hoe slecht de evacuatie verliep. Nog een wonder bijna dat er niet meer doden zijn gevallen eigenlijk:

quote:
Costa Concordia: Giglio official 'never saw Schettino'

As the Costa Concordia was sinking, the deputy mayor of the Tuscan island of Giglio, Mario Pellegrini, went on board to join the rescue effort. He told Outlook on the BBC World Service how he reacted when he realised the ship was in trouble.

"I met the mayor and immediately we devised a plan to co-ordinate the evacuation of the people, so I decided to go on a tender and to go on board. My first duty was to look for an officer on the boat in order to co-ordinate the evacuation.

I took the first tender that arrived at the port with the first evacuated passengers. I took this tender all by myself and went on board. I went up and I started looking for an officer.

After 20 minutes I couldn't find anybody. I even went on the higher bridges of the ship and even then I couldn't see anybody. So I decided to go down again to co-ordinate people and put them in dinghies in order to go on land. At the time the ship was not listing so it wasn't difficult. There were a lot of people who wanted to help but there was no-one guiding them; there was nobody was directing anything. There was goodwill by many people but many didn't even speak English, so it was difficult.

People fighting

At the beginning there wasn't much panic, just a lot of confusion. People didn't know what to do but there was no real fear.

Then I went on the right-hand side of the ship and it started tilting towards the sea. Big parts of the ship were going underwater - then panic erupted, people really were scared.
When the boat started listing, all the corridors filled with water. They were like wells and there was a lot of people stuck in these wells.

Using a rope, I started to pull people up. They were crying and were really scared.

It was a purser of the ship who was helping me and we rescued about nine people. Some of them were quite old; some of them were children.

People were fighting with each other in order to get on the rope to climb up. I can't condemn them because the situation was really bad. It was really dramatic.

The doctor also helped me; he was very good and courageous. Then, on the bridge, I came across the only officer I could find. He was young, a second-class officer.

He found a little stepladder to put on the side of the boat which people could climb down.

We were together shoulder to shoulder until 05:30 in the morning. I have to say this young officer was wonderful.

He hadn't been given any orders; he was just following his own orders.

It was very difficult as there was some oil around, so climbing down the steps and on to the ladder was extremely slippery. For children and old people, it was especially difficult.

This officer was very good but he was the only officer I met.

Finger by finger

While I was pulling people out of the upended corridor, one girl started shouting and pulling and we had to take her out by her feet.

A lot of the old people attached themselves to anything they could find and they didn't want to let go so we had to go down and detach them finger by finger.

There was one mother who was holding a baby. I said, 'Give me the child and I will put him on board the dinghy and then I will give you him back'. But the mother didn't want to, she was panicking and wouldn't let go of the baby. It was very difficult to get the baby from her.
There were some good moments too. There was an old woman crying and I went over and hugged her and she was reassured.

The last person we took out was an Asian girl who had a broken leg.

I was afraid that the ship might go under while I was working on it.
By the time I left the ship, I was literally exhausted. In the last moments, when the dinghy down at the sea was full of professional rescuers, I was on the part of the bridge where I had been for quite a long time, holding old people, babies and so on.

Because I was so tired and wasn't concentrating, I fell down and nearly broke my neck.

I never saw the captain; the only officer I saw was the young officer, a boy really. I didn't see anyone else."
Bron
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 18:29:37 #19
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_107037271
Ja, maar... 't is een groot schip met veel decks en een dikke paniekerige bende, dus of je de captain treft in alle mayhem is nog maar de vraag. Afgezien dan van het feit dat die in dit geval inmiddels al in een boot zat... :7

[ Bericht 2% gewijzigd door gebrokenglas op 20-01-2012 18:53:52 ]
How can I make this topic about me?
  vrijdag 20 januari 2012 @ 18:55:07 #21
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_107038036
Meer treurig.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_107041404
quote:
'We wisten niet of we het zouden overleven'

DEN BOSCH - Gegil, geschreeuw, mensen die zich in paniek vastklampen aan bemanningsleden. Familie De Vlam uit de Bossche wijk Kruiskamp is zaterdagavond 14 januari, een dag na de ramp, thuisgekomen van hun horrorvakantie op cruiseschip Costa Concordia. "We wisten niet of we het zouden overleven. Of we ooit nog als familie in Den Bosch met elkaar aan tafel zouden zitten."

Iris de Vlam en haar vader Gerard vertellen over het drama op de gekapseisde boot in Italië. Zij waren aan boord van het cruiseschip dat vrijdag 13 januari tegen een rots aanbotste.

Kapitein
Volgens de berichtgeving is kapitein Francesco Schettino zaterdag in voorlopige hechtenis genomen en zit hij met huisarrest in zijn woning in Zuid-Italië. Schettino zou in een reddingsboot gestapt zijn voordat iedereen veilig en wel van boord was en een uur na de ramp eten hebben besteld voor hemzelf en een vrouw.

"Als dat zo is, is het een laffe vent. Ik vind de verklaring dat hij in een reddingsboot zou zijn gevallen twijfelachtig", zegt Gerard. Zijn vrouw roept op de achtergrond: "Als het waar is, mogen ze hem van mij kielhalen op zijn eigen boot!"

Paniek
De emoties komen los bij familie De Vlam. "We zijn bezig om het te verwerken, maar het is gewoon zó heftig allemaal", zegt Iris. Samen met haar vader, moeder, broertje, opa en oma was ze aan boord ten tijde van de ramp.

"We zaten te eten aan tafel toen het schip ineens een enorme bocht maakte en begon te kantelen. Glazen en borden vielen uit de kasten, mensen begonnen te gillen. En toen viel het licht uit." Iris stopt even met praten. Dan vervolgt ze: "Toen het licht uitviel, brak de paniek pas echt uit. Mensen die huilden en riepen om hun partner of kind. Wij hielden aan tafel elkaars handen vast en wachtten rustig af. Toen ging de noodgenerator aan en liepen we het restaurant uit, automatisch richting de reddingssloepen."

Technische storing
Het schip kantelde licht en de mededeling kwam dat het om een technische storing ging. "Ze zouden er alles aan doen om het te repareren. Op zich wel goed, want anders was er nog een grotere paniek geweest", zegt Gerard.

Toen ze bij de sloepen stonden, trok het schip weer recht. "Iedereen was opgelucht en dacht dat de storing was verholpen. Enkele ogenblikken later kantelde het schip opnieuw, deze keer naar de andere kant."

Vechten om reddingsvesten
De opvarenden renden naar de kasten met reddingsvesten, er braken gevechten uit tussen angstige passagiers. "Iedereen wilde een reddingsvest en als je er eentje vasthield, werd die zo uit je handen gerukt. Ik pakte met mijn vader 6 vesten zonder te kijken naar welke maat. Zo bleek dat ik 3 babyvesten had gepakt! Maar op zo’n moment denk je: whatever, als we maar blijven drijven…"

Takels sloepen kapot
Na een uur wachten stapte de familie aan boord van een reddingssloep. "Echt ongelofelijk. Je wilt van boord, maar dan mag het nog niet. Toen we het sein kregen, sprong iedereen dus meteen van boord in de sloepen. En die kwamen niet naar beneden!"

Opnieuw brak paniek uit. Door de hoeveelheid mensen die tegelijk in de boten sprongen, raakte het takelmechanisme kapot en bleven de boten steken. "Uiteindelijk kregen de bemanningsleden ze toch los en werden de boten te water gelaten. Een enorme opluchting."

Geen moment losgelaten
En zo voer het Bossche gezin van het gekantelde gevaarte weg naar Isola del Giglio. Gerard: "We hebben elkaar geen seconde los gelaten. Al was het maar een hand, arm, schouder, iets. Als een treintje stapten we in de sloepen, als een treintje zetten we ook voet aan wal."

Wachten in de kou
Familie de Vlam had het drama weliswaar overleefd, maar het avontuur was nog lang niet afgelopen. Iris: "Op Isola del Giglio hebben we de hele nacht in de kou moeten wachten op een boot die ons naar Toscane zou brengen. Ik ben daarom nu nog steeds snipverkouden."

Alles kwijt
Toen de boot eindelijk kwam, werd de familie vanuit Toscane met bussen naar het vliegveld in Rome gebracht. Daar belden ze naar de Nederlandse ambassade. "Die waren me toch opgelucht!", zegt Gerard. "We waren alles kwijt, hadden geen bagage meer, geen paspoorten, niets.

Thuis
Het ambassadepersoneel was erg blij dat we nog in leven waren en regelde een vlucht naar Amsterdam. Eenmaal thuis kwamen de emoties echt los. We omhelsden elkaar en waren blij dat we het achter de rug hadden."

Emotionele bagage
Maar nu de verwerking nog. Gerard: "Thuis moesten we van alles regelen, en we zijn er nog niet klaar mee. Er ligt nu een claim bij de reisverzekering. Onze telefoons, tablets, camera’s en kleren zijn we allemaal kwijt. Die moeten we nu opnieuw kopen. Als ze aankomen met een gratis cruise of zoiets dergelijks, ga ik daar niet mee akkoord! Zo snel komen ze er niet mee weg. Wij zijn materiële bagage kwijt, maar hebben er een heleboel emotionele bagage bij gekregen!"

Nooit meer op een boot
Het gezin weet nog niet zo goed hoe ze het verhaal moet verwerken. "We zijn een hechte familie en praten er veel over met elkaar. Dat voelt goed. En wat mij betreft: ik stap nooit meer op een boot."
http://denbosch.dichtbij.(...)-we-zouden-overleven

Mensen in noodsituaties :r
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:00:20 #23
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_107050157
Maar volgens mij staat het nog niet vast of de kapitein in die boot is gevallen :o
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
pi_107057294

:')14.gif
  zaterdag 21 januari 2012 @ 09:58:33 #25
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_107060078
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:00 schreef dikkebroekzak het volgende:
Maar volgens mij staat het nog niet vast of de kapitein in die boot is gevallen :o
Lijkt me redelijk vast staan dat het gewoon gelul is.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')