abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106837688
Ik zit er al weken over te dubben en we komen er niet echt uit: we willen in ons nieuwe huis in de gang, eetkamer, zitkamer en studeerkamer een houten vloer gaan leggen. De ruimtes los van elkaar zijn niet groot, max 20m2 per ruimte en de drempels willen we houden. Totaal oppervlakte is zo'n 60m2.

Inmiddels zijn we bij verschillende vloerboeren langsgegaan, we zijn eruit dat we een niet te brede plank willen, 14-16 cm breed, grotendeels naturel met een beetje wit in de olie gezet. Maar of dat nu massief hout moet woorden of multiplank/duoplank/lamelparket (watervast verlijmd berkenmultiplex met een toplaag van 4-8mm eiken wat je gewoon kunt schuren ed)

We zijn redelijk ervaren klussers met zeer veel laminaatmeters en ik heb ook een zwevende houten vloer met mijn broer gelegd. Ik zit wel een beetje te twijfelen of zelf verlijmen ook goed te doen is en de moeite waard, het liefst heb ik weinig krimp in mijn vloer en een zwevende vloer maakt ook op de begane vloer, op beton, minder geluid.

Qua prijs zijn de verschillen vrij klein moet ik zeggen, meestal rond de 40 euro per m2 incl btw. Behalve bij comfortvloeren.nl, een webshop waar ze een aanbieding voor 29,95 hebben, maar waar ik eerst echt moet gaan kijken voordat ik dat aandurf.

Vragen die ik heb:
1. de meeste eiken massieve planken die ik heb gezien zijn 20 mm dik, die bij die webshop 15mm... heeft dit echt nadelen om voor een wat dunnere plank te gaan?

2. multiplanken werken minder, maar je hebt een kans dat wanneer de uitzetting van het multiplex en de toplaag erg verschillen van elkaar dat je toplaag erafsplijt. Ik kom dit maar op heel weinig sites tegen als nadeel, is die kans gewoon erg klein of wordt het verzwegen ofzo?

3. Bij mensen met een houten vloer: waarom hebben jullie massief danwel een multplank-achtig product gekozen en hoe hebben jullie het gelegd?

4. Is verlijmd zelf een vloer leggen te doen voor een doe het zelver?

5. Nog iemand ideeen of de olie al in de fabriek aan te laten brengen of toch gewoon pas nadat je het gelegd hebt thuis? Ik vind het gemak dat het er al op zit en dat je het direct kan belasten (bij zwevend) wel prettig, maar kleine oneffenheden haal je er met naschuren en dan olieen beter uit denk ik. En je hebt meer keus uit kleuren natuurlijk....
pi_106837752
Enne, ik ben jullie al heel dankbaar als jullie hier kort iets over zeggen, je hoeft niet alle vijf vragen te beantwoorden :P
pi_106838187
Zelf persoonlijk ben ik weg van een multifloor, oftewel lamelparket. het nadeel van een masieve vloer is dat deze meer werkt en dat deze op spaanplaat platen verlijmd moet worden waardoor je ineens een heel stuk hoger komt te liggen. En het is een veel meer werk. en qua prijs maakt het haast niet uit. En een masieve vloer wordt vaak in een lak gezet, waardoor de vloer gaat glimmen in tegenstelling tot een lamelparket. deze wordt juist vaak in een olie gezet. en een olie heeft een hele mooie matte uitstraling.

zelf heb ik mn vloer gekocht bij Bebo parket. (zeker niet duur) Hun vloeren zijn voorzien van een Hardwax olie. Het voordeel daarvan is dat de vloer al op kleur aankomt. De vloer heeft bijna geen V-groef en is dus heel mooi glad. Mocht de hardwax olie toch op sommige plekken slijtsporen vertonen, kan je per plank gewoon de plank opnieuw van een olie laag voorzien. En hoef je dus niet heel de vloer opnieuw in de olie te zetten. En je hoeft dus ook niet ieder jaar de vloer te olieën.

ik heb zelf vloerdelen van 23,5 cm breed in een with wash kleur. Heel erg tevreden over lamelparket. boven heb ik ook al 3 jaar een lamel parket liggen. De vloeren worden onderling verlijmd en zwevend gelegd. doordat de vloer in de hard wax olie staat hoef je deze ook nooit op te schuren waardoor een toplaag van 4mm voldoende is. Als je een vloer van een A-klasse koopt zitten er nagenoeg geen kwasten in en geen kopscheuren. Juist op die plekken kan de toplaag los komen. Boven heb ik een rustieke vloer. theoretisch zou die daar sneller los kunnen komen. maar tot op heden geen last van. Als je eventueel foto's wil zien kan ik je wel wat doorsturen
  Redactie Frontpage zondag 15 januari 2012 @ 17:57:40 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_106838577
Ik sluit me aan bji P-tree wat betreft multiplank. Ik heb 'm vastgetimmert aan de ondervloer, en de planken onderlink aanelkaar gelijmd. Nu dik half jaar verder 0 mm speling :)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_106838763
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 17:57 schreef Innisdemon het volgende:
Ik sluit me aan bji P-tree wat betreft multiplank. Ik heb 'm vastgetimmert aan de ondervloer, en de planken onderlink aanelkaar gelijmd. Nu dik half jaar verder 0 mm speling :)
Jij hebt het dus alleen gespijkerd? Heb je dat door de velling gedaan of bovenop het hout en daarna de gaatjes gestopt?
pi_106839904
dat doe je altijd door de velling :)
  zondag 15 januari 2012 @ 20:07:50 #7
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_106843843
Effe meelezen hier. Ik wil straks ook massief/lamel grenen/eiken vloer/delen in huis. Het enige wat ik wel zeker weet is dat er geen laminaat in komt.
Wat ik dus begrijp is dat grenen vloerdelen dus volledig vast verlegd moeten worden ivm de werking en dus het ontstaan van grote kieren, :?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_106844011
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:07 schreef boertie het volgende:
Effe meelezen hier. Ik wil straks ook massief/lamel grenen/eiken vloer/delen in huis. Het enige wat ik wel zeker weet is dat er geen laminaat in komt.
Wat ik dus begrijp is dat grenen vloerdelen dus volledig vast verlegd moeten worden ivm de werking en dus het ontstaan van grote kieren, :?
Een grenen vloer zou ik zeker niet aanraden. een grenen vloer is heel zacht en werkt heel erg. dat hou je niet tegen. en 's winters zullen er dan ook zeker kieren onstaan. hoe goed je hem ook verlijmd
pi_106844249
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 18:45 schreef _VoiD_ het volgende:
Bij tapis gelegd parket niet, dan ga je van bovenaf spijkeren. Maar dat is weer anders dan een plankenvloer
  zondag 15 januari 2012 @ 20:24:41 #10
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_106844618
Wat ik eigenlijk wil is een verweerde vloer. Deuken of krassen geen probleem. Daarom wil ik ook olie en geen lak op de vloer.

Een plaatselijk cafe hier heeft ook een oude houten vloer diet totaal verweerd is O+ Het enige wat hij aan de vloer doet is een paar keer per jaar apenootjes op het schap en dan ben je verplicht de schil op de grond te gooien ivm de olie die in de schil zit. O-) Doordat bezoekers daar dan overheen walsen trekt de olie in de vloer.

Zo zijn er voor cafe's wel meerdere manieren om een houten vloer te onderhouden. Laatst was ik in een cafe waar ze scherp zand op de vloer gestrooid hadden. Zal ook wel iets met onderhoud te maken hebben :)

[ Bericht 19% gewijzigd door boertie op 15-01-2012 20:30:47 ]
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_106845819
andere aanbieding: http://www.actievloeren.n(...)geolied-15-8cm-breed multiplank met maar 3mm toplaag....
pi_106849091
Heb ooit eens beukenlamelparket in de woonkamer genomen. Oersterk spul met een mediterrane uitstraling. Eén nadeel: het vergeelde na 2 jaar verschikkelijk.

Let op dat je een laksoort kiest óf aanbrengt, die dat vergelen tegengaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106851259
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:33 schreef blomke het volgende:
Heb ooit eens beukenlamelparket in de woonkamer genomen. Oersterk spul met een mediterrane uitstraling. Eén nadeel: het vergeelde na 2 jaar verschikkelijk.

Let op dat je een laksoort kiest óf aanbrengt, die dat vergelen tegengaat.
Eiken wordt sowieso wat donkerder onder invloed van licht en lakken wilden we niet, we willen een geoliede vloer
pi_106861458
We hebben eiken multiplank van Vloer-het-zelf, in naturel olie, ik geloof dat het inclusief laten olieen etc rond de 40 euro per m2 was. Daar kon je ook uit heel veel verschillende olieen / lakken kiezen, en je kon ook kiezen of je het zelf wou doen of door hen wou laten doen.
Klussen deel 1 en 2
  Redactie Frontpage maandag 16 januari 2012 @ 21:58:50 #15
38148 crew  Innisdemon
pi_106890315
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 18:45 schreef _VoiD_ het volgende:
Klopt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_106897452
We hebben een multiplank vloer, met microvelling, zwevend gelegd op relatief goede onderlaag (vd rol) op beton (nieuwbouw), alleen kops gelijmd, geolied van fabriek. Kortom, tegen adviezen van vele parketwinkels.. Bevalt prima (nu 5 jaar), olie is nog steeds ok. Ik heb het laten doen toen, maar had het achteraf ook zelf gekund (net als laminaat elders in huis, en er was al genoeg te klussen).

Dunner dan massief vond ik een voordeel (bij aansluiting tegels keuken en hal minder hoogteverschil te overbruggen), zeker als er ook nog een spaanplaat broodjes onder moeten. Werking is zeer beperkt (dwz niet te merken), geluid ook.

Tips bij zelf doen: laat parket een tijd lang in de (verwarmde) ruimte liggen op op juiste vochtgehalte te komen (evt pakken open maken). En begin met parket uit 1 doos te verdelen over de hele ruimte, om te voorkomen dat alle planken uit 1 pak ook allemaal bij elkaar komen, en de mogelijke verschillen tussen pakken (bomen) ook meteen zichtbaar zijn in je vloer.

Spijkeren doe je trouwens door de messing dacht ik, niet de velling :).

[ Bericht 19% gewijzigd door pete10 op 17-01-2012 00:28:57 ]
pi_106910032
quote:
2. multiplanken werken minder, maar je hebt een kans dat wanneer de uitzetting van het multiplex en de toplaag erg verschillen van elkaar dat je toplaag erafsplijt. Ik kom dit maar op heel weinig sites tegen als nadeel, is die kans gewoon erg klein of wordt het verzwegen ofzo?
Als het goed is zit dat in het garantiepakket, het is namelijk een 'fout in het hout' als dat gebeurt. vraag er even naar als je van plan bent te gaan kopen.

verder; waarom wil je verlijmen (of heb ik daar overheen gelezen?) opzich is zwevend leggen makkelijker, als je het zelf wil gaan doen. behalve het geluid zit daar niet veel nadeel aan (of heb je een vloerverwarming?)

de dikte van de plank maakt niet zo heel veel uit, alleen als je van plan bent vaker te gaan schuren. met een geoliede vloer is dat in principe niet zo vaak nodig, je slijt namelijk niet de lak er af, maar de olie er uit.

een tip qua olieen; de plank moet 'verzadigd' zijn van de olie, dan blijft die het mooist. je kunt het testen door een druppeltje water op de vloer te laten vallen. dat moet als een kogeltje blijven liggen en niet intrekken. als het intrekt neemt de pank logischerwijs vuil en water op. Trekt het in? tijd voor een nieuwe olie laag!
Lesbosapiens
pi_106955121
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 17:30 schreef aloe_vera het volgende:
Ik zit er al weken over te dubben en we komen er niet echt uit: we willen in ons nieuwe huis in de gang, eetkamer, zitkamer en studeerkamer een houten vloer gaan leggen. De ruimtes los van elkaar zijn niet groot, max 20m2 per ruimte en de drempels willen we houden. Totaal oppervlakte is zo'n 60m2.

Inmiddels zijn we bij verschillende vloerboeren langsgegaan, we zijn eruit dat we een niet te brede plank willen, 14-16 cm breed, grotendeels naturel met een beetje wit in de olie gezet. Maar of dat nu massief hout moet woorden of multiplank/duoplank/lamelparket (watervast verlijmd berkenmultiplex met een toplaag van 4-8mm eiken wat je gewoon kunt schuren ed)

We zijn redelijk ervaren klussers met zeer veel laminaatmeters en ik heb ook een zwevende houten vloer met mijn broer gelegd. Ik zit wel een beetje te twijfelen of zelf verlijmen ook goed te doen is en de moeite waard, het liefst heb ik weinig krimp in mijn vloer en een zwevende vloer maakt ook op de begane vloer, op beton, minder geluid.

Qua prijs zijn de verschillen vrij klein moet ik zeggen, meestal rond de 40 euro per m2 incl btw. Behalve bij comfortvloeren.nl, een webshop waar ze een aanbieding voor 29,95 hebben, maar waar ik eerst echt moet gaan kijken voordat ik dat aandurf.

Vragen die ik heb:
1. de meeste eiken massieve planken die ik heb gezien zijn 20 mm dik, die bij die webshop 15mm... heeft dit echt nadelen om voor een wat dunnere plank te gaan?

3. Bij mensen met een houten vloer: waarom hebben jullie massief danwel een multplank-achtig product gekozen en hoe hebben jullie het gelegd?

4. Is verlijmd zelf een vloer leggen te doen voor een doe het zelver?

5. Nog iemand ideeen of de olie al in de fabriek aan te laten brengen of toch gewoon pas nadat je het gelegd hebt thuis? Ik vind het gemak dat het er al op zit en dat je het direct kan belasten (bij zwevend) wel prettig, maar kleine oneffenheden haal je er met naschuren en dan olieen beter uit denk ik. En je hebt meer keus uit kleuren natuurlijk....
Ik heb zelf mijn volledige verlijmde lamelparket vloer gelegd en in de olie gezet. Misschien dat ik een beetje kan helpen.

1) hoe dikker, hoe beter van kwaliteit en hoe stabieler. Maar eigenlijk is massief geen alternatief nu met dat lamelparket. Lamelparket is veel stabieler en je ziet en voelt geen verschil.

2) Kwestie van kwalitatief goed lamelparket. Er zit veel chinese troep tussen. Bij lamelparket zitten veel kwaliteitsverschillen in de multiplex drager, het liefst moet dat een drager zijn zoals multiplex planken er ook uit zien (veel dunne, netjes opgebouwde lagen). En een toplaag van minimaal 6 mm zodat je het nog een keertje kan schuren. Ik zou minimaal voor totaal 15mm gaan, je praat wel over leefruimtes in jouw geval (en geen slaapkamers waar je maar een enkele keer komt) en het moet een beetje kwaliteit zijn.

3) Massief moet volledig verlijmd worden. Lamelparket kan, maar hoeft niet. Voordeel van volledig verlijmen is dat de vloer 'massief' aanvoelt en klinkt. Ook veert het totaal niet.

4) Het is te doen. Je moet dan lijmen en blind nagelen. Nadeel is dat je de bestaande vloer dan moet voorzien van spaanplaten ondervloer. Deze moet ook geheel verlijmd worden met de ondervloer (bij beton, bij een houten ondervloer volstaat vastschroeven). Veel werk. Let wel, je krijgt het er dan bijna nooit meer uit. Dus als je over 20 jaar weer eens iets anders wilt...moet je er overheen gaan leggen.

5) ik heb de vloer zelf op kleur gebracht met olie. Da's een behoorlijke klus en gaat het beste met een speciaal boenapparaat wat de olie inwrijft. Uitwrijven doe je er ook mee. Voordeel is dat je de kleur helemaal zelf kunt bepalen.

En qua prijs: vaak is het ook zo, hoe knoestiger (=rustieker) hoe voordeliger. Het is maar net wat je wilt.
pi_106962896
Moet je in een bestaand huis waar bijvoorbeeld een tegelvloer ligt (egaal) alles er uit halen of kan je daar icm een ondervloer overheen leggen? Ik heb het dan over lamelparket.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_107021540
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 20:11 schreef mark_dabomb het volgende:
Moet je in een bestaand huis waar bijvoorbeeld een tegelvloer ligt (egaal) alles er uit halen of kan je daar icm een ondervloer overheen leggen? Ik heb het dan over lamelparket.
als jouw tegelvloer vlak is, kan je daar gewoon een ondervloer overheen leggen en daar weer je lamelparket weer op leggen. moet geen probleem zijn
  vrijdag 20 januari 2012 @ 13:46:50 #21
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107027016
Ik heb al een jaar of 6 een massief eiken vloer liggen. De vloer is zwevend gelegd op dat 10db dempings spul. Vloer is in de olie gezet en verouderd.

Voordeel is dat krassen en beschadigingen door gebruik niet opvallen en gewoon bij de vloer horen. Lak is mooi tot het krast, dan is het direct een beschadiging.

De vloer werkt idd een beetje. Tsja, das een eigenschap van hout en daar houd je rekening mee bij het leggen ( wat ik heb laten doen, maar nu zelf zou doen)

Waarom massief ?

Is persoonlijk. Ik ben van mening dat een houten vloer geheel van hout is en niet van verlijmde plankjes.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107039639
citaat: http://houtzwagers.nl/het-beste-verhaal/

Massief wil zeggen dat de plank volledig van hout is. Bij een plankenvloer zijn de planken meestal 18-20 mm dik en de breedte kan variëren van 6 tot 60 cm. Bij een visgraat- of tapisvloer zijn de delen meestal 6, 9 of 12 mm dik.

Als het om een eiken vloer gaat, is de plank dus volledig van massief eiken. En dat is meteen het voordeel van een massieve plank; 100% hout, dat voelt goed. En natuurlijk is dat ook mooi, mits het hout verlijmd wordt gelegd (daarover later meer). Een groot nadeel van een massieve plank die niet verlijmd, maar zwevend wordt gelegd, is namelijk dat het hout alle ruimte heeft om te werken.

Met werken wordt bedoeld dat het hout onder invloed van wisselende luchtvochtigheid gaat krimpen, uitzetten, schotelen, bananen of torderen. Werken zal een massieve vloer altijd; de mate van de werking hangt echter af van de grootte van de schommeling van de luchtvochtigheid in het vertrek en de kwaliteit van de plank. Meestal zie je bij massieve, zwevende vloeren dat er in de winter kieren tussen de planken komen.

Omdat wij geen verlijmde vloeren leggen (ook daarover later meer), is dit de reden dat wij niet met massieve planken werken. Eigenlijk zijn wij van mening dat het zwevend leggen van een massieve vloer vraagt om problemen.

Meerlaags wil zeggen dat de plank is opgebouwd uit meerdere lagen van verschillende houtsoorten. Deze meerlaagse, niet massieve planken kun je verdelen in lamelplanken en multiplanken. Let op: niet alle bedrijven maken dit onderscheid en de termen worden door elkaar gebruikt!

Een lamelplank heeft een massief houten toplaag, variërend van 0,5-3 mm dikte. Deze toplaag is verlijmd op een plank, bestaand uit 3 lagen kruislings verlijmd vuren, in totaal variërend van 5-10 mm dikte. Meestal zijn de 1e en 3e laag relatief dun en is de 2e laag relatief dik. Termen die ook voor de lamelplank gebruikt worden zijn: multiplank, duoplank, lamel enzovoorts.

Een multiplank heeft een massief houten toplaag, variërend van 2-6 mm dikte. Deze toplaag is verlijmd op een multiplex plank, meestal van berkenhout, variërend van 12-20 mm dikte. De multiplex plank heeft een groot aantal lagen kruislings op elkaar verlijmd. Termen die ook voor de multiplank gebruikt worden zijn: duoplank, twinplank, lamel, lamel dik enzovoorts.

De multiplank is over het algemeen een kwalitatief hoogwaardiger product dan een lamelplank:

door de dikke laag multiplex is er bij een multiplank minder kans op werking (krimpen en uitzetten) dan bij een lamelplank;
een multiplank heeft meestal een dikkere toplaag, wat voor een langere levensduur zorgt (je kan de plank vaker schuren) dan een lamelplank;
een multiplank is zwaarder dan een lamelplank, waardoor de multiplank stabieler ligt en het loopgeluid minder is;
vaak is de passing van een multiplank beter dan bij een lamelplank, waardoor de multiplank mooier past en dus minder kieren ontstaan.
Dus: daarom werken de Houtzwagers alleen met Multiplanken.
  zondag 22 januari 2012 @ 03:26:17 #23
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107088269
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:39 schreef P-tree het volgende:
citaat: http://houtzwagers.nl/het-beste-verhaal/
. Eigenlijk zijn wij van mening dat het zwevend leggen van een massieve vloer vraagt om problemen.

Dit is gewoon kletskoek. Ieder zijn recht op een mening, maar om te beweren dat een zwevend vloer vragen om problemen is is echt de grootste onzin die er is. Ik heb een dergelijke vloer nu zo'n 6 jaar liggen en geen enkel probleem.

Een vloerenboer die een dergelijke opmerking maakt neem ik niet serieus meer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_107088910
De grenen bij onze vloer is gespijkerd en dat zorgt voor de kierproblemen. Zou ie onderling verlijmd en zwevend zijn gelegd, hadden we niet de kieren die we nu hebben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107129359
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 03:26 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Dit is gewoon kletskoek. Ieder zijn recht op een mening, maar om te beweren dat een zwevend vloer vragen om problemen is is echt de grootste onzin die er is. Ik heb een dergelijke vloer nu zo'n 6 jaar liggen en geen enkel probleem.

Een vloerenboer die een dergelijke opmerking maakt neem ik niet serieus meer.
Voor mij klinkt het ook echt heel vreemd in de oren om een masieve vloer zwevend te leggen. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. en kan me ook heel goed voorstellen dat dat problemen kan geven.

je geeft op dat moment de vloer veel te veel vrijheid om te werken.

Ik ben van mening dat per defenitie je beter een lamelparket of multifloor kan kopen. Er zijn namelijk geen nadelen ten opzichte van een masieve vloer. Maar wel een hele hoop pluspunten.

ps@ Blomke, Een grenen vloer zal altijd veel meer werken als een eiken vloer.
  maandag 23 januari 2012 @ 11:02:50 #26
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107132004
TSja, das maar net wat je gewend bent. Het compleet verlijmen van een houten planken vloer vind ik weer vreemd. Je dwingt met geweld de plank op de plaats te blijven. Wil je de vloer later verwijderen omdat je iets anders wilt heb je een beste uitdaging.

Een massieve vloer die zwevend is gelegd, kun je in de mes en groef vastlijmen en dan heb je eigenlijk gewoon een brede massieve plank.Als geheel zet het uit en dat glijd over de ondervloer. Het zit nergens vast ( dus geen overdracht van geluid) en als het correct is geplaatst is er rondom voldoende ruimte vrij om uit te zetten.

Wat het teveel vrijheid geven aan hout betreft. Als ik inmiddels 1 ding wel geleerd heb is het dat als hout wil werken, het GAAT werken, dan kunnen we met zijn alle doen wat we willen, het gaat.

Waarom iemand met gezond verstand voor een massiefe eiken vloer kiest.. geeeeeen idee... ik deed het en doe het nog steeds. Enige motivatie is dat wat ik gebruik echt moet zijn....
pi_107137619
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:02 schreef klusfoobje het volgende:
TSja, das maar net wat je gewend bent. Het compleet verlijmen van een houten planken vloer vind ik weer vreemd. Je dwingt met geweld de plank op de plaats te blijven. Wil je de vloer later verwijderen omdat je iets anders wilt heb je een beste uitdaging.
Een massieve vloer die zwevend is gelegd, kun je in de mes en groef vastlijmen en dan heb je eigenlijk gewoon een brede massieve plank.Als geheel zet het uit en dat glijd over de ondervloer. Het zit nergens vast ( dus geen overdracht van geluid) en als het correct is geplaatst is er rondom voldoende ruimte vrij om uit te zetten.
Zo dus. Omdat wij met een vastgenagelde vloer zaten, zijn die kieren ontstaan.

quote:
Waarom iemand met gezond verstand voor een massiefe eiken vloer kiest.. geeeeeen idee... ik deed het en doe het nog steeds. Enige motivatie is dat wat ik gebruik echt moet zijn....
Als dat jouw motivatie en keuze is, is dat toch oké. Je manier van zwevend leggen i.c.m. mes&groef verlijmen is in ieder geval véél beter dan het vastlijmen of -nieten/spijkeren van de parketplanken.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 23-01-2012 14:52:45 ]
pi_107145171
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo dus. Omdat wij met een vastgenagelde vloer zaten, zijn die kieren ontstaan.

[..]

Als dat jouw motivatie en keuze is, is dat toch oké. Je manier van zwevend leggen i.c.m. mes&groef verlijmen is in ieder geval véél beter dan het vastlijmen of -nieten/spijkeren van de parketplanken.
Wat is dan de rede dat de mensen met ervaring (parketteur, of vloerenspecialist) toch allemaal zeggen dat je hem moet verlijmen om spaanplaat broodjes??

Dus jullie willen beweren dat de mensen die er jaren ervaring mee hebben het altijd verkeerd doen???????????? :? :?
  maandag 23 januari 2012 @ 18:58:25 #29
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_107147477
Messing en groef verlijm je juist niet omdat de planken dan nooit afhankelijk van elkaar kunnen werken, bij verlijming worden de planken een voor een verlijmd daardoor kunnen ze onafhankelijk van elkaar werken.Kieren zijn nihil maar niet uit te sluiten je kunt de vloer er niet meer uit halen. Los leggen en of spijkeren gaat vlugger is goedkoper maar geeft meer kieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')