revolutionarymen | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:08 |
Ik zat even op wikipedia te loeren en kwam uit op deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wunderwaffe Dus vroeg ik mij af of de Tweede Wereld oorlog ook heeft bijgedragen heeft aan de technologische vooruitgang die anders decenniën zouden hebben geduurd, denk aan straal motoren, atoombommen, onderzeeboot technologie. maar misschien ook in medisch opzicht bottom line: Zijn er ook aspecten in de oorlog geweest waar we beter van zijn geworden?. En ik hoop dat wij allen objectief over dit onderwerp kunnen praten ![]() | |
F4T4L_3RR0R | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:14 |
Wat dacht je van de ruimtevaart, met Wernher von Braun met zijn V2 raketten. | |
F4T4L_3RR0R | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:15 |
![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:25 |
De computer, hoewel voor de oorlog bedacht en gepatenteert door de Duitser Konrad Zuse is deze onafhankelijk daarvan ontwikkeld in de VS en UK om code kraken te automatiseren. http://www.idsia.ch/~juergen/zuse.html De geallieerden kraakten trouwens niet alleen de Enigma, maar zover ik weet alle japanse en duitse codes. De enigma werd als eerste trouwens door de polen gekraakt, de britten wisten het te industrialiseren en lazen de duitse codeberichten vaak eerder dan het commando van de Wehrmacht of Kriegsmarine. Dit was vooral het werk van Alan Turing en nog vele anderen, en de belangrijkste reden waarom de britten de eerste jaren voordat de Amerikanen in de oorlog traden hebben overleeft. Zonder de codes te kraken waren had men waarschijnlijk de slag om de Atlantische Oceaan niet gewonnen en daarmee de oorlog waarschijnlijk verloren. | |
revolutionarymen | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:25 |
Ah, Jupiter C raket en de Saturnus V raket interessant. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:28 |
Het perfectioneren van frequency hopping, bedacht door filmster hedy lamarr en George Antheil, een techniek die het verstoren of afluisteren van radio signalen vrijwel onmogelijk maakt en vandaag de dag je GSM mogelijk maakt. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:32 |
DEET het beste middel om te voorkomen dat muggen je steken, werd tijdens de oorlog ontwikkeld. Een zeer belangrijk middel om te voorkomen dat je malaria, gele koorts of knokkelkoorts oploopt, en nog meer tropische ziekten die door muggen worden overgedragen. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:33 |
Hoewel antibiotica voor de oorlog werden ontdekt werd hun ontwikkeling zeer versneld door de oorlog. | |
Pietverdriet | zaterdag 14 januari 2012 @ 19:34 |
Vier voorbeelden van zaken die juist ingezet zijn om te voorkomen dat er mensen sneuvelen. | |
Bankfurt | dinsdag 24 januari 2012 @ 00:29 |
Benzine gemaakt uit steenkool Processen van kwaliteitscontrole bij massaproductie Radar Nachtkijkers Plastics Televisie | |
snarenkunst | woensdag 25 januari 2012 @ 00:13 |
Ook op medisch gebied is er veel uit voort gekomen Net als op psychologisch gebied. Er zijn met name door de duitsers en russen veel testen gedaan op mensen die ethisch niet verantwoord zijn maar ons wel veel inzichten hebben verschaft. | |
Nemephis | woensdag 25 januari 2012 @ 00:19 |
Televisie was toch van voor de WOII? | |
revolutionarymen | zaterdag 28 januari 2012 @ 11:33 |
noem er een paar | |
FiveseveN | zondag 29 januari 2012 @ 22:25 |
Taperecorders. Door toepassing van bias (voormagnetisatie) werd de taperecorder van Telefunken volwassen. De Engelsen hebben dmv reverse engineering van twee gejatte Telefunken recorders de hele Ampex-industrie opgebouwd. Nabijheidsontstekers (proximity-fuse). Een heuse miniatuur-radarinstallatie ingebouwd in de punt van een granaat (Amerikaans). | |
Nibb-it | zondag 29 januari 2012 @ 22:45 |
De jerrycan. | |
Pietverdriet | maandag 30 januari 2012 @ 08:01 |
Plastics ook | |
FiveseveN | maandag 30 januari 2012 @ 15:30 |
@Piet: De enige vooroorlogse plasticsoort is Bakeliet bij mijn weten. | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 30 januari 2012 @ 15:37 |
Hele hoop zaken, zoals hier al vermeld. - Straalmotoren die later de luchtvaartindustrie op zijn kop zou gaan zetten - Massaproductie, standaardisering - Idd de computer - Ballistische raketten die later de ruimtevaartraketten zouden worden - Radar - Kerntechnologie | |
Iblardi | maandag 30 januari 2012 @ 15:37 |
"Vooroorlogs" als in "voor den Grooten Oorlog"? [ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 30-01-2012 15:44:39 ] | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 30 januari 2012 @ 15:53 |
Hoop vooruitgang in praktische toepassingen in chemie, kunststoffen ed. | |
Nemephis | maandag 30 januari 2012 @ 16:01 |
Straalmotoren waren al voor de WOII uitgevonden, alleen zag niemand er het nut van in - dat laatste gebeurde wel tijdens de WOII. Massaproductie was er al ten tijde van de industrialisatie, en denk ook aan de T-Ford. Kunststof bestaat sinds ca. 1860 - cellulose nitraat,later celluloid genaamd. In 1909 werd bakeliet uitgevonden. | |
Mr.Fahrenheit | maandag 30 januari 2012 @ 16:02 |
De gruwelijke experimenten die nazi-artsen soms op mensen in bijv. kampen uitvoerden waren experimenten die normaal gesproken nooit uitgevoerd zouden kunnen worden vanwege ethiek. Maar de medische wereld heeft er wel veel van geleerd. | |
revolutionarymen | maandag 30 januari 2012 @ 16:04 |
Zoals wat? | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 30 januari 2012 @ 16:15 |
Veel ontdekkingen komen niet in 1 maal uit de lucht vallen. Maar in WOII werd vaak pas de echt praktische toepassing ervan gedaan. | |
Die_Hofstadtgruppe | maandag 30 januari 2012 @ 16:29 |
Hier staat wat http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_human_experimentation | |
revolutionarymen | maandag 30 januari 2012 @ 16:39 |
Kan iemand mij dit uitleggen? de iris veranderen van kleur, wat is daar zo belangrijk aan? | |
Ra-z | maandag 30 januari 2012 @ 16:47 |
Autobahno.a het meeste wat we weten over onderkoeling komt van de nazi's AFAIK was de vraag als je in tweeling 1 de oogkleur zou veranderen, het automatisch in tweeling 2 ook zou gebeuren. Nu zou je zeggen 'wa een onzin' maar toen hadden ze toch proefkonijnen zat. | |
Pietverdriet | maandag 30 januari 2012 @ 17:13 |
Nee, de Autobahn was al in de jaren 20 bedacht en de bouw al begonnen zelfs voor Hitler aan de macht kwam | |
Ra-z | maandag 30 januari 2012 @ 18:02 |
Dat is waar, de plannen waren er en de bouw was idd al begonnen. Maar na de Nazi overname heeft Hitler heeft het plan opgepakt en Fritz Todt erop gezet. Die weer 100,000 mensen aan het werk heeft gezet aan de bewuste Autobahn en toen ging alles in een sneltreinvaart Ik durf dan ook wel te beweren dat we de autobahn in zijn huidige vorm o.a. aan de nazi's te danken hebben | |
Pietverdriet | maandag 30 januari 2012 @ 18:03 |
Wellicht, maar niet door de tweede wereldoorlog | |
Nemephis | maandag 30 januari 2012 @ 18:21 |
Erachter komen wat het mechanisme daarachter is - nieuwschierigheid. Mengele is berucht geworden door zijn zieke experimenten op tweelingen. 't Jammer dat die zak nog zo lang in Zuid Amerika heeft kunnen wonen en nooit verantwoording heeft afgelegd. Toch wel een beejte, want het idee achter het aanleggen van de Autobahn was mede troepen snel te kunnen transporteren. Maar het was voor de WOII, dus geen gevolg ervan. | |
Pietverdriet | maandag 30 januari 2012 @ 18:44 |
Troepen en materiaal werden met de trein vervoerd, niet over de Autobahnen | |
Coehoorn | maandag 30 januari 2012 @ 18:50 |
Mengele was een wetenschapper, dus het was wetenschappelijk verantwoord. Zijn onderzoeken zijn gewoon gebruikt voor de hedendaagse medische wereld, het was blijkbaar niet zo etisch onverantwoord dat men zijn onderzoeken niet heeft vernietigd. | |
Mr.Fahrenheit | maandag 30 januari 2012 @ 18:57 |
Dit is natuurlijk een onzinconclusie. Diederik Stapel was ook een wetenschapper. | |
Coehoorn | maandag 30 januari 2012 @ 19:01 |
Diederik Stapel kon zijn onderzoek niet verantwoorden, Mengele wel, of wil je nu met droge ogen beweren dat we geen gebruik maken van de onderzoeken van Mengele? | |
Nemephis | maandag 30 januari 2012 @ 19:08 |
Ga je het nu serieus voor Mengele opnemen?! ![]() | |
Coehoorn | maandag 30 januari 2012 @ 19:12 |
Zolang we gebruik maken gezondheidszorg die ook gebruik maakt van die onderzoeken zouden we hypocriet zijn om het onverantwoord te vinden, anders zijn we zelf net zo erg als Mengele, dus ik neem het op voor onszelf ![]() | |
Bankfurt | zaterdag 11 februari 2012 @ 20:13 |
Penicilline productie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Penicilline | |
Frank_Drebin | zondag 12 februari 2012 @ 18:11 |
Allereerst, Wiki lijkt mij niet zo'n geschikte bron om aan te halen. Om terug te komen op jouw vragen denk ik niet de oorlog echt mee heeft geholpen aan technologische vooruitgang, daar dit een proces is dat al vanaf ongeveer 1750 aan de gang is (startte in Engeland). Wat WO II ons wel heeft gegeven, en hierbij speelt ook de communistische dreiging van toen mee, is de verzorgingsstaat. | |
inXs | zondag 12 februari 2012 @ 21:37 |
Spoorlijnen in Europa, aangelegd voor Joden transport, maar dankzij dat ligt er een relatieve dicht netwerk aan spoorlijnen (o.a. in Oost-Europa). | |
Frank_Drebin | zondag 12 februari 2012 @ 22:14 |
De nazi's zagen de wereld als maakbaar en het uitverkoren ras had blond haar met blauwe ogen. Als de iris blauw zou kunnen worden gemaakt, zou iedereen dus hypothetisch gezien een ''übermensch'' kunnen worden. Overigens kwam dit voort uit de eugenetica leer, op gang gebracht door Francis Galton, achterneef van Charles Darwin. | |
Nibb-it | maandag 13 februari 2012 @ 00:30 |
Ik denk toch primair voor troepentransport ![]() | |
Im.Kant. | maandag 13 februari 2012 @ 00:45 |
Wat ben jij een ongelooflijke baas ![]() | |
Cobra4 | maandag 13 februari 2012 @ 00:47 |
Dat dus. ![]() | |
computerprobleem | maandag 13 februari 2012 @ 16:49 |
De Tweede Wereldoorlog heeft sowieso voor veel technologische vooruitgang gezorgd. Denk maar b.v. aan de wapens die gemaakt zijn. Je kunt dit zien als iets slechts of als iets goeds, maar daar gaat het niet om. Van de K98 naar de MG42, van de mortier naar de Flak 88 en zelfs het 'Dora' Kanon. En niet alleen wapens, maar ook nieuwe voertuigen. Zo werden er vliegtuigen ontwikkeld die nog sterker en sneller waren, betere treinen, schepen, auto's. | |
computerprobleem | maandag 13 februari 2012 @ 16:50 |
Wat is er zo 'ongelooflijk baas' aan zijn post? | |
computerprobleem | maandag 13 februari 2012 @ 16:52 |
Jawel hoor, ook over de Autobahnen. Natuurlijk werd het spoor heel erg vaak gebruikt, maar de Autobahnen maakten alles wel een heel stuk makkelijker. Maar de Duitsers gebruikten gewoon alle mogelijke middelen om troepen en materiaal te vervoeren. Dus ook schepen en vliegtuigen. | |
inXs | maandag 13 februari 2012 @ 23:38 |
Goede vraag, geen idee. Uiteraard speelt het troepentransport ook mee, wellicht dat ik het iets te zwart/wit plaats? | |
Im.Kant. | maandag 13 februari 2012 @ 23:44 |
Dat je denkt dat spoorlijnen in Oost-Europa werden aangelegd voor Joden transport getuigd van een zéér 'creatieve' geest, om het fatsoenlijk te verwoorden. 'Iets te zwart wit' is hier een understatement. Tering, hoe zien de geschiedenislessen er tegenwoordig uit? Wat beroerd dit ![]() | |
Nibb-it | maandag 13 februari 2012 @ 23:46 |
Vertel me meer. | |
samthegreat5 | maandag 13 februari 2012 @ 23:49 |
Nouja, misschien zou je hoogstens kunnen beweren dat Nazi Duitsland de raketwetenschap 'gestimuleerd' heeft ![]() | |
inXs | maandag 13 februari 2012 @ 23:49 |
Excuses, als je het zo goed weet, meer info graag! Ik vertel ook alleen maar wat ik gehoord heb. Heeft verder weinig te maken met GS lessen helaas. Ik denk dat jouw manier van reageren schokkender is dan het niveau van GS lessen. Een lesje fatsoen dan, mocht blijken dat iemand er totaal naast zit (volgens jou dan), dan geef je dit op een 'volwassen' manier aan en geef je wellicht een bron. Daarnaast kan je gewoon aangeven waarom iemand er naast zit. Op deze manier kom jij juist over als iemand die nog wat lessen kan gebruiken. | |
Im.Kant. | dinsdag 14 februari 2012 @ 00:07 |
Waar haal je het dan vandaan? Voor een simpel vraagstuk als het doel voor de spoorwegenbouw in Oost-Europa ten tijde en net voor de tweede wereldoorlog voldoet ieder schoolboek. Dat is namelijk al eerder in dit topic gesteld: onder de Duitse bezetting was dit troepentransport, en misschien nog belangrijker, bevoorradingslijnen voor de troepen aan het front. Wellicht heeft de economische exploitatie van landen als Polen ook meegespeeld in het aanleggen van spoorwegen. Als je mijn manier van reageren 'schokkend' vind, raad ik je aan wat huid te kweken. Voor zover ik weet heb ik niet gescholden. Jouw reactie wekte bij mij een lachstuip op. En ik moet zeggen dat ik je creativiteit eerlijk op prijs kon stellen, hoewel je kennis over de periode zeer te wensen overlaat ![]() Het leek mij niet nodig om dat nog uit te leggen. 15 minuten surfen op wikipedia was al genoeg geweest om je standpunt te verbeteren. Alleen ik citeer geen wikipedia-artikeltjes - dat soort dingen kan je echt zelf opzoeken, toch? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Im.Kant. op 14-02-2012 13:06:49 ] | |
inXs | dinsdag 14 februari 2012 @ 16:44 |
Ik kan heel veel opzoeken en heel veel hebben, geen zorgen ![]() | |
Pumatje | maandag 27 februari 2012 @ 08:03 |
synthetische olie ![]() | |
Cobra4 | maandag 27 februari 2012 @ 08:13 |
Duct tape. ![]() | |
Osiris024 | maandag 27 februari 2012 @ 12:55 |
Om half 2 even aan de meester vragen of hij je wat geschiedenis bij wilt brengen. | |
Nibb-it | maandag 27 februari 2012 @ 16:24 |
De ballistische raket, al begon de ontwikkeling daarvan al voor de oorlog. | |
fruityloop | maandag 27 februari 2012 @ 16:36 |
De eerste rudimentaire systemen om de plaatsbepaling van vliegtuigen tijdens de vlucht te kunnen uitvoeren bijvoorbeeld. Dat begon met GEE tijdens de Battle of Britain, en dat werden later systemen als LORAN en het daar weer uit ontwikkeld GPS, wat al primaire toepassing het nauwkeuriger maken van ICBM's had. Die laatste waren in het begin van de koude oorlog weer gebaseerd op ontwerpen van von Braun en zijn collega's uit Peenemünde. | |
Pietverdriet | maandag 27 februari 2012 @ 16:39 |
ICBM's met GPS? Die werken toch met zaken als sterren schieten, GPS heeft zijn voornaamste functie in logistiek van het leger. | |
Osiris024 | maandag 27 februari 2012 @ 20:42 |
GPS instrumentation performance as an ICBM guidance system evaluator Barkley, R. L., Jr.; Hietzke, W. H. In: Guidance and Control Conference, San Diego, CA, August 9-11, 1982, Collection of Technical Papers. (A82-38926 19-18) New York, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 1982, p. 28-38. GPS performance on two Minuteman III flight tests is analyzed. It is shown how data of this quality can provide superior evaluation of total guidance error and can be used to identify inflight guidance anomalies. The GPS data on these flights exhibit short-term accuracy equal to the predicted levels. Typically, random errors on the order of 2 ft and .01 ft/sec (for a one-second average) are obtained. This makes possible a direct observation of PIGA magnetic sensitivity effects during the PBV period by an external sensor. The absolute accuracy is less easily evaluated owing to a lack of suitable standard. The GPS is found to be clearly more accurate than the radars that also tracked the missile, and the post-fit residuals are found to be consistent with a high level of total accuracy. It is concluded that the total accuracy is consistent with the predicted GPS performance. Oneens, Het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom het meeste GPS gebruik ? Ik denk eerder aan navigatie en doelgeleiding ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Osiris024 op 27-02-2012 20:49:47 ] | |
fruityloop | dinsdag 28 februari 2012 @ 08:38 |
Sommige nieuwere typen ICBM's hebben een GPS backup/controle unit aan boord. De Chinezen hebben oa de DF-15 met GPS capaciteit, en de Russen de R-36 met GLONASS. Deze werken vaak naast het primaire inerte systeem, en zoals je al noemt soms ook een star-sighting systeem, oa de Trident D5 heeft dat. En uiteraard is GPS het primaire navigatie systeem aan boord van de nieuwste varianten Tomahawk kruisraketten. De eerdere versies van de Tomahawk hadden trouwens ook TERCOM (TErrain COntour Matching) functionaliteit. Maw, ze uploadden een een digitaal terrein/hoogte model in het geheugen van de raket voor vertrek, en dan kon die info gebruikt worden, samen met de radar-hoogtemeter, om het inerte navigatiesysteem te updaten onderweg. Net getest in Irak en Afghanistan zijn trouwens 155mm houwitser granaten met gps aan boord, die kunnen dus na het afschieten nog bijgestuurd worden. |