Het is grappig dat je dat zegt, ik kan me namelijk wel goed voorstellen hoe ik ben als ik geen last heb van dat autisme.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:39 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik vind autisme ook wel lastig, maar meer omdat ik het idee heb dat veel mensen mij niet begrijpen (en dat ik andere mensen niet begrijp). Zo snap ik bijvoorbeeld niet de meerwaarde van een relatie en ben ik één van de weinige mensen die geen behoefte aan seks heeft. Nu zijn dat wel dingen waar ik zelf mee kan leven, alleen merk ik dat het soms qua communicatie lastig is. Ik vind het wel leuk om met andere mensen iets te gaan ondernemen, maar het moet niet te persoonlijk worden.
Sowieso is de communicatie vaak lastig. Vooral als ik met niet-autistische vrouwen praat, omdat die vrouwen vaak over (naar mijn gevoel) nietszeggende dingen praten zoals mode enzo, terwijl ik daar zelf helemaal niks mee kan. Tijdens dat soort moment kan ik me heel ongemakkelijk voelen.
Echter aan de andere kant is het autisme wel een gedeelte van mijn persoonlijkheid en ik mezelf niet voorstellen zonder autisme.
Ik moet nu weer bij nul beginnen. Ik heb het al zo vaak (te vaak) meegemaakt dat ik er weer hard voor ging zonder eerst vanaf het begin te beginnen en ben elke keer opnieuw op m'n bek gegaan (overspannen geraakt steeds, inclusief een opname op de PAAZ). Ik moet gewoon bij nul beginnen omdat anders het fundament te verrot is om op te bouwen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:41 schreef Riddler86 het volgende:
Kun je als autist dan niks van je leven maken? Er zijn genoeg autisten die uitzonderlijke talenten hebben en die gebruiken om er echt iets van te maken.
Je kunt je slimheid ook inzetten om voor jezelf een situatie te creëren waarin je je sterke kanten maximaal kunt benutten en toch rekening houd met je zwakke kanten.
Daarnaast is er zoveel mogelijk op vlak van het aanleren van specifieke sociale en communicatieve vaardigheden zodat je beter kunt leren omgaan met sociale situaties. Zéker als je slim bent èn autisme hebt.
Het is een visie waar ik laatst tegen aan ben gelopen, dat mensen met een 'stoornis' gewoon ander gedrag vertonen, andere voorkeuren hebben. Maar zichzelf wel volledig onder controle hebben. En dat de maatschappij dan bepaalt dat bepaald gedrag verkeerd is en 'ziek'. In het bijzonder bedoel ik de ideeen van Thomas Szasz: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Szasz Valt meer over te vinden door even te googlen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:54 schreef Madame_Paon het volgende:
Er zit een heel groot verschil tussen gewoon een andere mening hebben en echt een stoornis hebben, waarbij er dus echt dingen verstoord zijn in de hersenen.
Tot op zeker hoogte zit daar waarheid in. Normaal valt niet de definieren, maar slechts te refereren aan anderen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:18 schreef eldodo het volgende:
[..]
Het is een visie waar ik laatst tegen aan ben gelopen, dat mensen met een 'stoornis' gewoon ander gedrag vertonen, andere voorkeuren hebben. Maar zichzelf wel volledig onder controle hebben. En dat de maatschappij dan bepaalt dat bepaald gedrag verkeerd is en 'ziek'. In het bijzonder bedoel ik de ideeen van Thomas Szasz: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Szasz Valt meer over te vinden door even te googlen.
Zelf vind ik die opvatting erg onrespectvol. Ik ben helemaal vóór zoveel mogelijk de vrijheid en verantwoordelijkheid van personen te erkennen, maar om te zeggen dat iedereen alle stoornissen volledig zelf in de hand heeft en eigenlijk maar een taalspelletje speelt (doen alsof je echt ziek bent, met lichaamstaal, i.e. gedrag), is op zijn zachtst gezegd niet accuraat.
Het is denk ik vooral een visie die niet klopt; mensen met een stoornis/verstoring lijden daaronder en velen slagen er niet in de dingen voor zichzelf te veranderen, hadden ze volledige controle dan zouden ze wel voor werkelijke vrijheid gaan, en niet voor de beperkende schijnveiligheid van een stoornis/verstoring.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:18 schreef eldodo het volgende:
Het is een visie waar ik laatst tegen aan ben gelopen, dat mensen met een 'stoornis' gewoon ander gedrag vertonen, andere voorkeuren hebben. Maar zichzelf wel volledig onder controle hebben. En dat de maatschappij dan bepaalt dat bepaald gedrag verkeerd is en 'ziek'. In het bijzonder bedoel ik de ideeen van Thomas Szasz: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Szasz Valt meer over te vinden door even te googlen.
Zelf vind ik die opvatting erg onrespectvol. Ik ben helemaal vóór zoveel mogelijk de vrijheid en verantwoordelijkheid van personen te erkennen, maar om te zeggen dat iedereen alle stoornissen volledig zelf in de hand heeft en eigenlijk maar een taalspelletje speelt (doen alsof je echt ziek bent, met lichaamstaal, i.e. gedrag), is op zijn zachtst gezegd niet accuraat.
Volgens mij zit je daar gewoon mis. Als iemand door z'n stoornis op bepaalde vlakken tekort schiet (autisme) of last heeft van erg vervelende hallucinaties (schizofrenie) of stemmingswisselingen en lage eigenwaarde (borderline), dan heeft dat niets te maken met hoe de maatschappij tegen zulke mensen aankijkt maar meer met de stoornis zelf.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:18 schreef eldodo het volgende:
[..]
Ligt er dus maar net aan, aan wie je het vraagt ? Een adhd er heeft zelf waarschijnlijk geen last ? tot de ander hem wijst op, of aanzet tot.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:33 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het is denk ik vooral een visie die niet klopt; mensen met een stoornis/verstoring lijden daaronder en velen slagen er niet in de dingen voor zichzelf te veranderen, hadden ze volledige controle dan zouden ze wel voor werkelijke vrijheid gaan, en niet voor de beperkende schijnveiligheid van een stoornis/verstoring.
Volgens mij ging veel van wat Eldodo schreef over gedrag, en niet over doorgeschoten gedrag (sstoornissen) ?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:49 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Volgens mij zit je daar gewoon mis. Als iemand door z'n stoornis op bepaalde vlakken tekort schiet (autisme) of last heeft van erg vervelende hallucinaties (schizofrenie) of stemmingswisselingen en lage eigenwaarde (borderline), dan heeft dat niets te maken met hoe de maatschappij tegen zulke mensen aankijkt maar meer met de stoornis zelf.
Je hebt ergens wel een punt hoor, dat stoornissen vaak alleen al lastig kunnen zijn om het feit hoe de maatschappij ermee omgaat en dat je tot een minderheid behoort. Maar je stelt het te zwart/wit mijns inziens.
Hij had het over een stoornis en dit topic gaat ook over stoornissen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:00 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Volgens mij ging veel van wat Eldodo schreef over gedrag, en niet over doorgeschoten gedrag (sstoornissen) ?
Een ADHD'er heeft er zelf bijv. last van dat hij zich moeilijk kan concentreren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Ligt er dus maar net aan, aan wie je het vraagt ? Een adhd er heeft zelf waarschijnlijk geen last ? tot de ander hem wijst op, of aanzet tot.
Ja, hij vat 'geestelijke stoornissen' op als gedrag. Als er iets organisch mis is met de geestelijk gestoorden, dan moet dat lichamelijk meetbaar zijn om een diagnose te stellen (zoals koorts meten of bloedtest afnemen). Maar dan is het een lichamelijke ziekte en geen geestelijke ziekte meer. Volgens hem kan geestelijke ziekte dan ook niet bestaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:29 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar meneer Thomas heeft het over gedrag in de links die ik gezien heb.
of krankzinnigen en werden in gestichten gestopt, tegenwoordig weet men meerquote:Op maandag 9 januari 2012 16:56 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Al die nieuwerwetse 'stoornissen'.
Vroeger noemden ze dat gewoon mafkezen of apartelingen.
valt wel mee, toen werd je gewoon als dorpsgek bestempeld en verder met rust gelaten.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 20:52 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
of krankzinnigen en werden in gestichten gestopt, tegenwoordig weet men meer
Ja, die uitspraak slaat dus nergens op. Ik heb pas nog een boek over de geschiedenis van de psychiatrie bij de bibliotheek geleend en de dorpsgek(ken) werd(en) vroeger meestal opgesloten of voor lul gezet in het dorp. Ze waren een soort attractie voor de bewoners.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 21:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
valt wel mee, toen werd je gewoon als dorpsgek bestempeld en verder met rust gelaten.
Je ziet dat er nu meer mensen worden opgenomen maar dat de gemiddelde opnameduur afneemt.
http://statline.cbs.nl/St(...)5,G1,G2,G6&STB=G4,G3
wat is het ISBN nummer van dat boek?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, die uitspraak slaat dus nergens op. Ik heb pas nog een boek over de geschiedenis van de psychiatrie bij de bibliotheek geleend en de dorpsgek(ken) werd(en) vroeger meestal opgesloten of voor lul gezet in het dorp. Ze waren een soort attractie voor de bewoners.
Ik ben in het Dolhuys, het psychiatrische museum in Haarlem geweest en daar stond er ook om bekend dat mensen in gestichten kwamen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, die uitspraak slaat dus nergens op. Ik heb pas nog een boek over de geschiedenis van de psychiatrie bij de bibliotheek geleend en de dorpsgek(ken) werd(en) vroeger meestal opgesloten of voor lul gezet in het dorp. Ze waren een soort attractie voor de bewoners.
Je kunt ook stellen dat je pech hebt dat je niet over een paar decennia pas geboren wordt.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 05:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je mag erg blij wezen dat je iets mankeerd in deze tijden en niet enkele decennia terug ! Dan was je grotendeels overgeleverd aan kwakzalvers met ambitie. En daar zit je niet op te wachten.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 12:48 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Haha, ja dat zou zo maar eens waar kunnen zijn.
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:23 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja,,, ( melancholische komma's )..
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:17 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nou...geef mij nou maar dat pilletje haha
Een pilletje dat autisme geneestquote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:33 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
Wat voor pilletje wil je?
Ik heb aanbiedingen.
Nou inderdaad, dan heb ik liever die kwakzalvers zonder ambitie van tegenwoordig.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 05:03 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Je mag erg blij wezen dat je iets mankeerd in deze tijden en niet enkele decennia terug ! Dan was je grotendeels overgeleverd aan kwakzalvers met ambitie. En daar zit je niet op te wachten.
Nee daar heb zelfs ik nog nooit van gehoord en ik ken er een hoop.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:39 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Een pilletje dat autisme geneest
Weet ik, zo'n pilletje bestaat ook niet helaasch.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:42 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
Nee daar heb zelfs ik nog nooit van gehoord en ik ken er een hoop.
Kijk en daar gaat het allemaal om. Goeie zaak. Ik ben ook langzaam mijzelf op nummer 1 aan het zetten, anders heeft niemand bij mij in de buurt er wat aan..quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]![]()
Ach, misschien komt het wel ooit zo ver. En tot die tijd moet ik mezelf zien te bedruipen. Maar het gaat op moment best goed met mij. Ik ben erg bezig met mezelf en het gaat zoals ik wil
Dat bedoel ikquote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:41 schreef Myraela het volgende:
[..]
Nou inderdaad, dan heb ik liever die kwakzalvers zonder ambitie van tegenwoordig.
Daar zijn ze nu al mee bezig. Tegenwoordig is de diagnostisering eindeloos veel beter dan vroeger en worden probleemgevallen van jongs af aan al aangepakt. Dit zal zeker voordelen met zich meedragen voor de toekomst.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Dat bedoel ik![]()
Nu nog een aantal jaren aan voortschrijdend inzicht en dan komt het in de buurt denk ik. Zeker in de hoek van preventie is een hoop te doen heb ik het vermoeden.
Ik denk het wel. We zijn nu bezig een inhaalslag te maken. Op den duur zal de poel ongediagnostiseerde mensen simpelweg opdrogen cq beperkt blijven tot de jeugd (uitzonderingen daargelaten).quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:58 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat zou mooi zijn, het is allemaal al erg genoeg.
Ritalin wordt wel een gebruikt en Concerta maar ook Risperdal een anti psychoticum en Depakine een anti epilepticum maar dit is meer om de symptomen te behandelen.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 13:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Weet ik, zo'n pilletje bestaat ook niet helaasch.
Maar als er ooit 1tje wordt uitgevonden, sta ik vooraan in de rij!
Ken je ook niet iets dat er iets van weg heeft misschien?
Klopt! Ik gebruik al ritalin en een anti-psychoticum. Het is wel rustiger in m'n hoofd en ik kan me beter concentreren, maar echt wondermiddeltjes zijn het nog niet.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 14:04 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
Ritalin wordt wel een gebruikt en Concerta maar ook Risperdal een anti psychoticum en Depakine een anti epilepticum maar dit is meer om de symptomen te behandelen.
Das minderquote:Op zaterdag 24 maart 2012 14:26 schreef marleneke1980 het volgende:
Er kan niks gekker gebeuren dan jezelf toch hahaha
Beetje zelfspot moet kunnen...
Maar fijn dat het momenteel best goed gaat en als je zo functioneert op die medicatie dan is het goed he. Symptomen hou je toch, ook al slik je 17 pillen per dag
Mooi gezegd ! Want dat is waar.quote:Met zelfhaat kom je nergens, met zelfkennis kom je een heel end verder
Sluit ik me bij aanquote:Op zaterdag 24 maart 2012 14:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Mooi gezegd ! Want dat is waar.
precies dit! geld ook voor zelfmedelijdenquote:Op zaterdag 24 maart 2012 14:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Met zelfhaat kom je nergens, met zelfkennis kom je een heel end verder
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |