Wat je hier typte ''het is storend, het veroorzaakt een storing in de normale gang van zaken'' past het beste bij hoe ik het zie alleen ipv normale vind ik natuurlijke gang van zaken beter passen. Alles wat leeft heeft de natuurlijk drang om te groeien, om te ontplooien, een beperking (in de zin van een verstoring) kan dat beletten. Of iets normaal is of niet is altijd subjectief. Je kan dan beter een perspectief van welzijn innemen; komt het de persoon ten goede of niet.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:22 schreef Feestkabouter het volgende:
je taalgebruik blijft bijzonder (o.a. "in beslag gelegd", "het heling") en je verhaal volg ik wel een beetje, maar het is me niet duidelijk of je je nou wel een beetje aansluit (maar dan in wat andere woorden of met andere accenten) bij wat ik schrijf, of dat je juist positie neemt tegenover mijn teksten.
kun je wat meer ingaan op wat ik schrijf?
Het is een wisselwerking tussen die 2 en veranderingen in het ontstane patroon aanbrengen is een manier om bij de kern te komen. Een verstoring is een manier van coping; er wordt op een beperkende manier geleefd, beperkend in de zin dat bepaalde vermogen worden gebruikt om bepaalde dingen vermeden moeten worden. Dan moet er wel eerst iets gebeuren waardoor de overtuiging dat het beter is een bepaald iets te mijden tot stand komt. Dingen beleven doe je in het huidige moment, dat is de enige plek waar je het leven kan ervaren, doe in het moment zijn geregeld pijn dan is in gedachten leven daar bijvoorbeeld een manier van coping voor. Overleven is de zwaarste vorm van coping.quote:daarnaast denk ik niet dat een stoornis altijd ontstaat uit een overleving.
en wat je niet noemt (maar wat je waarschijnlijk wel met me eens bent): het veranderen/oplossen/wegnemen van de oorzaak/bron neemt niet meteen het ontstane patroon weg, daar is vaak wat hulp voor nodig.
Die miste ik nog.quote:Op zondag 15 januari 2012 16:19 schreef Canillas het volgende:
Het zal pas als stoornis gezien worden wanneer je niet voldoet aan een bepaalde gestelde norm van de omgeving.
dat is erg beoordelend van buitenaf. kan ik me echt niet in vinden (maar ik oordeel dan zelf ook niet zo snel, geloof ik).quote:Op zondag 15 januari 2012 16:19 schreef Canillas het volgende:
Het zal pas als stoornis gezien worden wanneer je niet voldoet aan een bepaalde gestelde norm van de omgeving.
Je gebruikt in het bovenstaande vrij statische begrippen, zoals: een stoornis, het natuurlijke. In een permanent veranderlijke omgeving (een proces) is de gang van zaken wel objectief, maar niet zo gemakkelijk te categoriseren.quote:Op zondag 15 januari 2012 16:38 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
dat is erg beoordelend van buitenaf. kan ik me echt niet in vinden (maar ik oordeel dan zelf ook niet zo snel, geloof ik).
het is ook erg subjectief. als je zoiets echt vindt had je ook gewoon kunnen zeggen dat de term stoornis in jouw ogen erg subjectief is, dan hadden we nu geen energie verspild aan deze discussie.
Het ontstaan van de beperking, het vormen, gaat onbewust, in de zin dat het in je onbewuste nestelt. Het idee er iets aan te gaan doen, die beslissing, ontstaat bewust ''ik vind het zo niet te doen, dus wil het anders hebben''.quote:Op zondag 15 januari 2012 16:35 schreef Feestkabouter het volgende:
normaal vs natuurlijk...... ben ik enerzijds met je eens, we bedoelen wel behoorlijk hetzelfde, maar anderzijds ben ik het ook weer niet met je eens omdat ons vermogen om te denken de gang van zaken kan laten afwijken van het natuurlijke (vandaar ook mijn mening dat het niet altijd om overleving of coping gaat).
Dat willen is de basis van de motivatie, het daadwerkelijk doen kost energie, accepteren dat het op het moment nog niet zo is zoals je wil en je daar dus ook niet rot/down/klote over te voelen zorgt ervoor dat alle energie kan worden besteed aan het werken naar het punt van welzijn.quote:wat betreft 'vinden of iets anders zou moeten zijn'..... ik denk dat persoon in kwestie juist graag WIL dat het anders is, daar gaat het volgens mij om.
en dan ligt vinden en willen volgens mij erg dicht bij elkaar.
Ontstaat frustratie niet uit het herhaalde van iets doen (tijd en energie besteden aan) wat niet het gewenste resultaat oplevert? Wat levert het actief vinden dat dingen anders zouden moeten zijn dan ze zijn op? Nog meer frustratie. Dan zal er (als het goed is) hulp van buitenaf ingeroepen worden; iemand komt er zelf niet meer uit. Hulp van buitenaf zal die pogingen tot verbetering in goede banen leiden, zodat de besteedde energie merkbaar iets oplevert; begin van het einde van de frustratie,.quote:qua energie: beetje erg theoretisch en ver vanaf de werkelijkheid. er is altijd eerst een tijd frustratie over iets dat niet lukt of tegenzit, voordat je tot de conclusie komt dat je er in je eentje geen verschil in kunt aanbrengen.
om even jou eigen woorden te gebruiken: het is zoals het is, zo werkt dit nou eenmaal.
Welke processen zijn dat?quote:sommige van je teksten sluiten in mijn ogen niet heel erg aan bij de processen die in de werkelijkheid plaatsvinden.
Ik kan me er ook niet vinden, had er bij moeten typen dat we in een maatschappij leven waar het zien als het hebben van een stoornis vooral bekeken wordt door of je aan de norm kan voldoen, kan je dat niet dan is er ''iets mis''. Zelf vind ik die redenatie onzin en onmenselijk, ook die zogeheten norm heb ik niks mee.quote:Op zondag 15 januari 2012 16:38 schreef Feestkabouter het volgende:
dat is erg beoordelend van buitenaf. kan ik me echt niet in vinden (maar ik oordeel dan zelf ook niet zo snel, geloof ik).
het is ook erg subjectief. als je zoiets echt vindt had je ook gewoon kunnen zeggen dat de term stoornis in jouw ogen erg subjectief is, dan hadden we nu geen energie verspild aan deze discussie.
In ieder prototype zouden dan latent alle mogelijke stoornissen zitten omdat iedereen wel een beperking kan ontwikkelden en het prototype doet dan in welk mogelijk geval dan ook precies waar het voor bedoelt is, er bestaan dan geen afwijkingen. Ook een stoornis is een logische ontwikkeling en in die zin gaat het ook ''goed'' en ''werkt'' alles; het werkt de persoon alleen tegen; beperking.quote:Op zondag 15 januari 2012 18:59 schreef Teslynd het volgende:
Fysieke en mentale stoornissen zijn afwijkingen van het prototype, die maken dat de ontwerpfuncties niet goed gaan of helemaal niet gaan. Dat heeft niets met boordeling van de persoon te maken.
Dat is dan je eigen keus waar je meer waarde aan toe kent; de omgevingen of het individu.quote:Jullie zitten nu vooral over gedragsstoornissen te praten: in hoeverre de persoon zelf of de omgeving er last van heeft en dat het dan pas of helemaal niet een stoornis genoemd zou mogen worden.
De persoon zelf als uitgangspunt nemen, is bezwaarlijk omdat die persoon niet in zijn eentje op de wereld leeft. Maakt altijd deel uit van meerdere omgevingen.
Ontwerp? Geloof je in het creationalisme? Genetische variatie is van fundamenteel belang voor de evolutietheorie. Over welk prototype hebben we het dan?quote:Op zondag 15 januari 2012 18:59 schreef Teslynd het volgende:
Fysieke en mentale stoornissen zijn afwijkingen van het prototype, die maken dat de ontwerpfuncties niet goed gaan of helemaal niet gaan. Dat heeft niets met boordeling van de persoon te maken.
nou volgens mij ging de discussie juist over de betekenis en het gebruik van het woord 'stoornis'.quote:Op zondag 15 januari 2012 17:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je gebruikt in het bovenstaande vrij statische begrippen, zoals: een stoornis, het natuurlijke. In een permanent veranderlijke omgeving (een proces) is de gang van zaken wel objectief, maar niet zo gemakkelijk te categoriseren.
dialoog vind ik ook prima.quote:Op zondag 15 januari 2012 17:17 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik kan me er ook niet vinden, had er bij moeten typen dat we in een maatschappij leven waar het zien als het hebben van een stoornis vooral bekeken wordt door of je aan de norm kan voldoen, kan je dat niet dan is er ''iets mis''. Zelf vind ik die redenatie onzin en onmenselijk, ook die zogeheten norm heb ik niks mee.
Zelfde geldt voor dit zien als een discussie, voor mij is het gewoon een dialoog en is er geen gelijk, slechts meningen. Wil je een gesprek voeren waar uit voor komt dat er een bepaald gelijk is of dat jij dat zou hebben daar kan ik je vrees ik niet aan helpen
mooi geformuleerd.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:39 schreef Teslynd het volgende:
Nee, het is maar bij wijze van spreken. Als je hart niet doet wat het moet, dan heb je hartstoornis en als het in de bovenkamer fout gaat met de chemische uitwisselingen, dan heb je een bovenkamerstoornis. Epileptie is een stoornis en borderliner is een stoornis. Of een borderliner storend is, hangt vooral af van de persoon zelf (wil die erkennen een borderliner te zijn) en van de omgeving, hoe verdraagzaam ze zijn en hoe ze zich zelf gedragen.
maar voor iets wat je 'bij wijze van spreken' bedoelt gaat het wel erg ver.quote:Op zondag 15 januari 2012 18:59 schreef Teslynd het volgende:
Je bekijkt hier alles puur technisch en maakt geen onderscheid tussen lichamelijk mechanismen en psychische mechanismen.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:39 schreef Teslynd het volgende:
Nee, het is maar bij wijze van spreken. Als je hart niet doet wat het moet, dan heb je hartstoornis en als het in de bovenkamer fout gaat met de chemische uitwisselingen, dan heb je een bovenkamerstoornis. Epileptie is een stoornis en borderliner is een stoornis. Of een borderliner storend is, hangt vooral af van de persoon zelf (wil die erkennen een borderliner te zijn) en van de omgeving, hoe verdraagzaam ze zijn en hoe ze zich zelf gedragen.
dit is zo'n voorbeeld: deze theorie is nogal stellig en rechtlijnig, in de praktijk komt er meer bij kijken. vaak blijven patronen aanwezig terwijl de oorspronkelijke angst (of andere oorzaak) al verdwenen is.quote:Op zondag 15 januari 2012 19:50 schreef Canillas het volgende:
Bij iemand met borderline werkt het psychisch systeem zoals het hoort; er wordt een impuls/actiepotentiaal geproduceerd om in het heden te reageren alsof ze zich moeten verdedigen tegen wat vroeger gebeurt is wanneer er in een symbolisch situatie van het trauma wordt verkeerd, want dat ligt als bedreigend in het onbewuste opgeslagen. Dat zal het blijven doen tot dat alle dingen verwerkt zijn en dus niet meer als bedreigend ligt opgeslagen. Dat verwerken moet iemand zelf doen. Maar het systeem op zich doet precies waarvoor het bedoelt is; het heeft dingen die vroeger te pijnlijk waren verdrongen en doet z'n best om dat verdrongen te houden.
Een definitie van een stoornis geven is heel lastig vanwege het ontbreken van een maatstaf en het feit dat alles in beweging is (definities zijn altijd lastig).quote:Op zondag 15 januari 2012 19:37 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
nou volgens mij ging de discussie juist over de betekenis en het gebruik van het woord 'stoornis'.
Het zijn patronen zolang je erin meegaat, het is de bedoeling dat je zelf leert beslissen wat je doet, ook als psychisch systeem uit gewenning een andere impuls creëert, die impulsen kan je waarnemen en begrijpen en vervolgens zelf je handelen kiezen. Je psychisch systeem is er niet om dingen voor je te beslissen, dat is je eigen verantwoordelijkheid. De beste manier om patronen op te heffen is ze om te keren, keer op keer op keer, dan verdwijnen ze, maar alleen als je door zet zolang dat nodig is. Elke keer als je het omdraait maak je bewust een keus kwa handelen, dat sterkt de vaardigheid daarin.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:03 schreef Feestkabouter het volgende:
dit is zo'n voorbeeld: deze theorie is nogal stellig en rechtlijnig, in de praktijk komt er meer bij kijken. vaak blijven patronen aanwezig terwijl de oorspronkelijke angst (of andere oorzaak) al verdwenen is.
plus het feit dat er ook patronen kunnen ontstaan die bewust tegen de natuurlijke overlevingsreactie in gaan.
het is allemaal zo stellig en simpel niet samen te vatten als je steeds probeert.
Ik heb daar geen interesse in, het gaat mij om wat er gezegd wordt, daarnaast is het anderen op zulke kleine dingen willen veroordelen voor mij het teken van een niet-intelligent gesprekspartner, dan ben je denk ik teveel bezig met de manier waarop je met jezelf omgaat (afwijzend/afzeikend) op anderen te projecteren. Als je dat belangrijker vind dat hetgeen wat er staat dan is dat jouw zaak, ik maak dat niet de mijne, negativiteit is nooit intelligentquote:en voor iemand die zo stellig en deskundig en overtuigend probeert over te komen helpt het als je in elk geval zorgt dat je de regels over d/t/dt goed gebruikt.
ik weet dat het zeikerig is, maar bij mij persoonlijk telt dit mee voor de geloofwaardigheid in serieuze intelligente discussies.
met mijn bewustzijn probeer ik het geen rol te laten spelen, ik beoordeel of veroordeel je er dus niet op, maar ik merk aan mezelf dat het me toch steeds opvalt en dat het vraagtekens bij me oproept.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:35 schreef Canillas het volgende:
Ik heb daar geen interesse in, het gaat mij om wat er gezegd wordt, daarnaast is het anderen op zulke kleine dingen willen veroordelen voor mij het teken van een niet-intelligent gesprekspartner, dan ben je denk ik teveel bezig met de manier waarop je met jezelf omgaat (afwijzend/afzeikend) op anderen te projecteren. Als je dat belangrijker vind dat hetgeen wat er staat dan is dat jouw zaak, ik maak dat niet de mijne, negativiteit is nooit intelligent
je psychisch systeem en je eigen verantwoordelijkheid om te beslissen staan in jouw ogen helemaal los van elkaar, begrijp ik dat goed?quote:Op zondag 15 januari 2012 20:35 schreef Canillas het volgende:
Het zijn patronen zolang je erin meegaat, het is de bedoeling dat je zelf leert beslissen wat je doet, ook als psychisch systeem uit gewenning een andere impuls creëert, die impulsen kan je waarnemen en begrijpen en vervolgens zelf je handelen kiezen. Je psychisch systeem is er niet om dingen voor je te beslissen, dat is je eigen verantwoordelijkheid. De beste manier om patronen op te heffen is ze om te keren, keer op keer op keer, dan verdwijnen ze, maar alleen als je door zet zolang dat nodig is. Elke keer als je het omdraait maak je bewust een keus kwa handelen, dat sterkt de vaardigheid daarin.
Dus bewust wil je het geen rol laten spelen, dat probeer je zelfs, maar toch kan je het niet laten om erover te posten? Dat zou mij zorgen baren, dat bedoel ik niet verkeerd maar ik wil wel graag het idee hebben dat ik iets kan laten als ik dat wil.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:58 schreef Feestkabouter het volgende:
met mijn bewustzijn probeer ik het geen rol te laten spelen, ik beoordeel of veroordeel je er dus niet op, maar ik merk aan mezelf dat het me toch steeds opvalt en dat het vraagtekens bij me oproept
Je hebt gelijk, voor iets als een forum oid maakt het me niet uit maar voor dingen als brieven, verslagen etc wel, dus wat dat betreft goed dat je het zegt en ga ik er ook zeker iets mee doen, bedanktquote:ik denk dat dat in het algemeen menselijk is..... ik wil je er alleen op wijzen, volgens mij is dat juist positief.
Het is iig niet mijn bedoeling gevoelens van niet-vrolijkheid op te roepen, dus zal ook daar op lettenquote:en ik ben me ervan bewust dat ik dat in een gezelligere sfeer had kunnen verwoorden, maar je bent halsstarrig (ja een oordeel) op een manier die bij mij geen vrolijkheid oproept.
oeoeoeoe, Canillas is mentaal onmenselijk sterk!quote:Op zondag 15 januari 2012 21:06 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dus bewust wil je het geen rol laten spelen, dat probeer je zelfs, maar toch kan je het niet laten om erover te posten? Dat zou mij zorgen baren, dat bedoel ik niet verkeerd maar ik wil wel graag het idee hebben dat ik iets kan laten als ik dat wil.
Jij als mens hebt een psychisch systeem en daarvoor ben je verantwoordelijk. Als vanuit jouw psychisch systeem een impuls/een gedachte/een gevoel gecreëerd wordt dan is het fijn om de keuze te hebben om daarin mee te gaan of niet, zo'n impuls kan bijvoorbeeld op het verleden gebaseerd zijn, het kan iets zijn wat je nu niet meer wilt en als je altijd meegaat met die impulsen krijg je altijd wat je kreeg. En dat willen mensen met psychische beperking natuurlijk juist niet, die willen het anders doenquote:Op zondag 15 januari 2012 21:03 schreef Feestkabouter het volgende:
je psychisch systeem en je eigen verantwoordelijkheid om te beslissen staan in jouw ogen helemaal los van elkaar, begrijp ik dat goed?
De verzameling psychische mechanismen zoals die op dat moment zijn opgebouwd wat als functie heeft het verleden naar het heden en toekomst te projecteren met het achterliggende idee je een gevoel van houvast te geven. Liggen er pijnlijke dingen in je verleden dan worden die naar het heden en toekomst je projecteert als dingen die je beter kan mijden. Aan jezelf en aan je psychisch systeem laten zien dat je dat soort houvast niet nodig hebt door te bewijzen dat je aan kan wat het leven je geeft, zonder (of beter gezegd met zo min mogelijk) coping doet dit overkoepelende mechanisme beetje bij beetje zijn functie verliezen omdat het leert, op de ervaringen doe je opdoet, dat er ipv angst (dingen willen vermijden) vertrouwen mag zijn (je weet dat je het aan kan dus bescherming is niet nodig, gevolg; geen herhalende door angst aan gevuurde gedachten patronen, lekker in het ontspannen (waar vertrouwen is is ontspanning) moment zijn en niet in je hoofd leven).quote:wat bedoel jij precies met psychisch systeem?
Als ik iets overgeslagen heb of op iets niet voldoende op reageert dan hoor ik het graagquote:ik snap wat je bedoelt over het doorbreken van patronen, dat hoefde je me niet uit te leggen. maar ik ben blij dat je het bestaan van die patronen in elk geval erkent. maar je gaat wederom niet echt in op wat ik zeg (zo lijkt het voor mij in elk geval).
Het was oprecht niet verkeerd bedoelt maar snap niet goed waar dat '' terwijl ik me de eerste paar keren al succesvol had ingehouden'' vandaan komt, vooral vanwege dit:quote:Op zondag 15 januari 2012 21:13 schreef Feestkabouter het volgende:
oeoeoeoe, Canillas is mentaal onmenselijk sterk!
nou op jouw advies ga ik me hier dan ontzettend zorgen om maken!
en dat terwijl ik me de eerste paar keren al succesvol had ingehouden, en het nu alleen maar als feedback aan jou had bedoeld. oh wat heb ik dat enorm fout aangepakt en wat heb ik de consequenties ontzettend verkeerd ingeschat: Canillas maakt zich zorgen om me!
edit: ik zie nu je 2 positieve teksten die nog in je laatste post staan, maar ze zijn helaas een beetje te laat wat mij betreft.
Maar als het je frustreert laten we het hierbij, dat is denk ik niet de bedoelingquote:Op zondag 15 januari 2012 19:44 schreef Feestkabouter het volgende:
dialoog vind ik ook prima.
discussie is volgens mij een dialoog over een onderwerp waarin de deelnemers een verschillende mening hebben.
of dat tot een eensluidende conclusie moet leiden vind ik niet zo relevant, temeer daar ik dat ook echt niet verwacht in dit geval. maar ik ben wel benieuwd naar de gedachten over het onderwerp en ik geef en ontvang graag tegenargumenten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |