Ik snap de redenatie erachter, maar is dat niet een beetje net als zeggen 'ik heb een slecht geheugen, maar dat belemmert me niet erg in mijn functioneren, dus is er niks mis met mijn hersenen'? Ik denk wel dat er een bepaalde norm is van optimaal functioneren en iemand met autisme heeft nou eenmaal bepaalde tekortkomingen. Dat iemand gelukkig is en daarmee heeft leren omgaan, doet daar niets aan af.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 10:34 schreef Feestkabouter het volgende:
Ik ken ook iemand waar de Asperger-eigenschappen aan alle kanten vanaf druipen, maar zij gaat echt hard lachend door het leven en heeft er geen problemen mee. Zij heeft er dus geen last van, zij heeft dus geen stoornis, en het zou gek zijn om te stellen dat er iets mis is met haar hersenen.
Is iemand die op volwassen leeftijd ineens last krijgt van paniekaanvallen "normaal"?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 20:41 schreef Feestkabouter het volgende:
als je de criteria zo neemt, denk ik dat veel meer mensen een stoornis hebben die gewoon nog niet aan het licht is gekomen.
en dan is de vraag weer wat dan nog afwijkend is van normaal.
en dan blijkt de tern 'normaal' dus weer een stuk breder te zijn dan we nu vinden.
en dan blijken dus veel minder mensen voor de term 'stoornis' in aanmerking te komen.
bij de vragen die je stelt vergeet je een onderdeel:quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:01 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Is iemand die op volwassen leeftijd ineens last krijgt van paniekaanvallen "normaal"?
Is iemand die het niet eens is met de stelling van een vriend/vriendin en haar daarom buiten haar leven schopt (alles of niets) "normaal"?
Is iemand die zichzelf snijdt voor zijn of haar genoegdoening "normaal"?
Enz enz, wat is in jouw optiek normaal?
en om even directer op jouw vraag te antwoorden: ik heb niet echt een beeld bij normaal, maar ik heb wel een duidelijke interpretatie bij het woord stoornis. namelijk: dat je er last van hebt tov de norm die we noemen 'gelukkig zijn'.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:01 schreef Kloonhommel het volgende:
Enz enz, wat is in jouw optiek normaal?
De aanleg is er al maar een bepaalde gebeurtenis triggert het . Je had het waarschijnlijk al in je maar is door moeilijke gebeurtenissen eruit gekomen .quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:42 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
bij de vragen die je stelt vergeet je een onderdeel:
Is iemand die na een bepaalde gebeurtenis ineens last krijgt van paniekaanvallen "normaal"?
(op welke leeftijd dat gebeurt is niet relevant)
Is iemand die na een bepaalde gebeurtenis ineens extreem onredelijk wordt (en als gevolg daarvan zijn omgeving wegjaagt) "normaal"?
Is iemand die na een bepaalde gebeurtenis zichzelf regelmatig snijdt voor zijn of haar genoegdoening "normaal"?
anders benaderd:
tot een paar jaar geleden had ik nergens last van, nu wel.
waar ik last van heb noem ik absoluut een stoornis.
maar had ik die stoornis volgens jou al mijn hele leven, of pas sinds het misging?
(bij mensen die al van jongs af aan bijzonder gedrag vertonen is de discussie anders natuurlijk)
helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:04 schreef formerjellybean het volgende:
[..]
De aanleg is er al maar een bepaalde gebeurtenis triggert het . Je had het waarschijnlijk al in je maar is door moeilijke gebeurtenissen eruit gekomen .
Het is een combinatie aanleg en traumatische ervaring .
Laten we er dan gewoon niet over praten, dan gaat het vanzelf overquote:Op maandag 9 januari 2012 00:17 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Zo wordt er niet door de therapeuten over gepraat. Dat doet de omgeving al. Maar ik vind therapie teveel gefocust op het gedrag, waarmee wordt geimpliceerd dat je je als borderliner niet normaal gedraagt. Dat is ook wel zo. Maar als je als therapeut je alleen maar daarop richt, komt er weinig verbetering denk ik. Waarom? De borderliner heeft nog steeds een laag gevoel voor eigenwaarde en dat is de basis waarom hij/zij zo extreem kan reageren.
Ik denk niet dat er veel mis is met de emoties van borderliners, maar dat ze in de loop der jaren in de war zijn geraakt wat betreft die emoties.
ok.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:20 schreef formerjellybean het volgende:
Ja want als die aanleg er niet had geweest dan was na die traumatische gebeurtenis het er niet uitgekomen .
Was het maar zo makkelijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Laten we er dan gewoon niet over praten, dan gaat het vanzelf over
voor een deel kan het ook juist wel heel goed zijn om wat op de stoornis af te kunnen schuiven.quote:Op zondag 15 januari 2012 00:08 schreef Pulzzar het volgende:
....
Als borderliner kan je daardoor je eigen verantwoordelijkheden op die stoornis afschuiven
....
en als je dankzij je diagnose kunt uitleggen dat je er in het verleden weinig aan kon doen en er dankzij therapie tegenwoordig gelukkig wel beter mee kan omgaan...... dan is dat toch geweldig!?quote:Op zondag 15 januari 2012 00:08 schreef Pulzzar het volgende:
....
je omgeving associeert ook meer menselijke eigenschappen die niet zo leuk zijn ook met die stoornis.
Er is ook geen maatstaf voor goed functioneren, tenzij je een concreet doel voor ogen hebt waarvoor het van belang is. Wiens doelstelling is hier maatgevend?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 16:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie erachter, maar is dat niet een beetje net als zeggen 'ik heb een slecht geheugen, maar dat belemmert me niet erg in mijn functioneren, dus is er niks mis met mijn hersenen'? Ik denk wel dat er een bepaalde norm is van optimaal functioneren en iemand met autisme heeft nou eenmaal bepaalde tekortkomingen. Dat iemand gelukkig is en daarmee heeft leren omgaan, doet daar niets aan af.
Je bedoelt dat een latente aandoening manifest wordt?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:20 schreef formerjellybean het volgende:
Ja want als die aanleg er niet had geweest dan was na die traumatische gebeurtenis het er niet uitgekomen .
Dat lijkt me inderdaad wel een dillemma. Voor jezelf heb je dan meer duidelijkheid en je kan gericht proberen om het beter te doen.quote:Op zondag 15 januari 2012 00:08 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Was het maar zo makkelijk.
Als je jarenlang problemen hebt waar je niet uitkomt en wat veel mensen niet helemaal begrijpen en wat jij zelf ook niet helemaal begrijpt. Dan kan je hulp gaan zoeken bij personen die daar meer inzicht op hebben; je komt dan bij psychische hulpverleners terecht.
Die constateren dan dat je borderline hebt. Aan de ene kant vallen de puzzelstukjes op hun plaats en kan je gerichter werken aan je problemen.
Aan de andere kant maakt dat label het ook weer moeilijker om uit de problemen te komen. Als borderliner kan je daardoor je eigen verantwoordelijkheden op die stoornis afschuiven, maar je omgeving associeert ook meer menselijke eigenschappen die niet zo leuk zijn ook met die stoornis.
Als je de aanleg begrijpt, de gebeurtenissen en de (emotionele daarvan) impact snapt en het ontwikkelen van de psychische toestand als een logisch proces in kaart kan brengen, is er dan wel sprake van een stoornis? Of kon het niet anders dan dat het geworden is zoals het is?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:12 schreef Feestkabouter het volgende:
nu een stapje verder: is die aanleg al een stoornis?
of is er pas sprake van een stoornis na die traumatische gebeurtenis?
goeie vraag.quote:Op zondag 15 januari 2012 08:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als je de aanleg begrijpt, de gebeurtenissen en de (emotionele daarvan) impact snapt en het ontwikkelen van de psychische toestand als een logisch proces in kaart kan brengen, is er dan wel sprake van een stoornis? Of kon het niet anders dan dat het geworden is zoals het is?
Denk dat je het beter kan bekijken in de zin of het iemand beperkt in het volledig vrij kunnen leven van zijn of haar leven.quote:Op zondag 15 januari 2012 13:31 schreef Feestkabouter het volgende:
goeie vraag.
omdat het nou eenmaal geen exacte wetenschap is, zullen we daar nooit een eensluidend antwoord op kunnen geven. maar het sterkt wel weer mijn stelling dat het niet logisch is om te zeggen dat iemand met een bepaalde aanleg die nog niet tevoorschijn is gekomen een stoornis heeft.
dat eerste: dat is ook precies wat ik bedoel, heb ik reeds een paar keer aangegeven.quote:Op zondag 15 januari 2012 13:42 schreef Canillas het volgende:
[..]
Denk dat je het beter kan bekijken in de zin of het iemand beperkt in het volledig vrij kunnen leven van zijn of haar leven.
Het is iets wat zich ontwikkelt en zich kan ontwikkelen tot de persoon zelf er last van heeft; een beperking. Net zoals een lichamelijk beperking zich kan ontwikkelen. Daarnaast hangt het van de persoon zelf af of die er last van ondervind.
Stoornis klinkt als het er iets mis is, alsof het anders zou moeten zijn dan het is, en dat is het niet want het is zoals het is. Andere versies van hoe het 'zou moeten zijn' bestaan alleen maar in gedachten en zij niet echt. Hoe het is is echt. Dat is dan in zo'n geval niet hoe iemand het wil hebben en iedereen heeft dan ook het recht daarmee aan de slag te gaan maar dat verandert niets aan het feit dat het op het moment is zoals het op het moment is.
Daarnaast kan je beter spreken van een verstoring dan een stoornis daar het gaat om aangeboren vermogen/talenten (die bedoeld zijn om de persoon volledig tot bloei te laten komen) die in beslag worden gelegd om een stoornis (beperkend gedrag) in stand te houden.
Met in beslag gelegd bedoel ik dat het een permanente plek inneemt in de beleving van een persoon. Het is daar in dusdanige manier aanwezig dat het een beperking voor het vrije doen en laten vormt.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:14 schreef Feestkabouter het volgende:
je laatste alinea snap ik niet echt: ..... in beslag worden gelegd.... ???
als ik er vanuitga dat je bedoelt 'in beslag worden genomen' ben ik het nog niet met je eens. ja het komt voor, maar om dat nou zo algemeen te stellen gaat ten eerste ver en klopt ten tweede in mijn ogen vaak niet.
en het hoeft niet aangeboren te zijn.
je taalgebruik blijft bijzonder (o.a. "in beslag gelegd", "het heling") en je verhaal volg ik wel een beetje, maar het is me niet duidelijk of je je nou wel een beetje aansluit (maar dan in wat andere woorden of met andere accenten) bij wat ik schrijf, of dat je juist positie neemt tegenover mijn teksten.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:25 schreef Canillas het volgende:
[..]
Met in beslag gelegd bedoel ik dat het een permanente plek inneemt in de beleving van een persoon. Het is daar in dusdanige manier aanwezig dat het een beperking voor het vrije doen en laten vormt.
De stoornis ontstaat niet zomaar en die ontstaat niet uit het niets, het is een overlevingsstrategie die zich vooral uit in het denken en daar horen bepaalde gevoelens bij. Het zijn die terugkerende gedachten en gevoelens, die patronen, waar de stoornis is uit opgebouwd. Wanneer je de bron/het probleem van de stoornis (de stoornis een symptoom van het probleem) heelt dan komt dat vermogen (wat door de stoornis gebruik werd om de beperking te creëren en in stand te houden) weer vrij om te doen waar het voor bedoelt was; de persoon zoals hij of zij is tot uiting te laten komen.
Daarom is het heling van een stoornis in de breedste zin een proces van iemand weer zichzelf laten worden en wat iemand in de kern is is een unieke verzameling vermogens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |