Ik heb een aantal stukken in dit topic gelezen, en wil ook even reageren. Ik heb zelf 'borderline trekken', hetgeen zich vooral uit in bindings- en verlatingsangst, stemmingswisselingen en heftige emoties, vooral in stress-situaties. Ik maak wel dingen af en kan langere relaties hebben, maar als ik verliefd ben ga ik me extra kwetsbaar voelen en komt de verlatingsangst sterk naar voren. Gelukkig werkt bij mij een lichte dosis seroquel en een medium (20 mg) dosis antidepressiva; toen ik hier echter mee gestopt was (in overleg met mijn psychiater en psychotherapeut, aangezien het heel goed ging) kwamen de verschijnselen weer in alle hevigheid terug. Helaas heeft dit geleid tot een verbroken relatie, maar die was dan blijkbaar ook niet zo sterk als ik had gehoopt: een aantal huilbuien en depressieve episodes bleken toch teveel.
Voor mij is nu dus gebleken dat ik medicatie nodig heb, en dat psychotherapie en aan mezelf werken niet genoeg is: mijn therapeut was erg tevreden en ik ook, maar als mijn gevoelens weer de vrije loop krijgen raak ik er zodanig door overspoeld dat het misgaat. Ik krijg dan echt een soort van onweer in mijn hoofd en lichaam, hartkloppingen etc., en mezelf kalmeren lukt dan nauwelijks. Dat is erg frustrerend, geloof me.
Verder weet ik maar al te goed hoe naar het is om een relatie met een 'echte' borderliner te hebben die juist niks aan zijn probleem wil doen, het ontkent en blijft vluchten in drank en drugs. En daarbij uiteraard jou altijd de schuld overal van geeft en je niet vertrouwt :-( Ik begrijp het dus zeker wel, die overspoelende emotie, maar ik vind wel dat je de verantwoordelijkheid moet nemen om hulp te zoeken. Psychotherapie zal je iig inzicht in jezelf geven, en medicijnen kunnen je net dat steuntje in de rug geven. Mét medicatie gaat het met mij behoorlijk goed iig!
Better to reign in hell than to serve in Heaven...