abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 februari 2012 @ 19:43:18 #102
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107528039
Puimsteen kan het hebben. Ik heb al een paar dagen een schoteltje met puimsteen in een laagje water in de tuin staan. Tot nu toe zijn de resultaten veelbelovend. :P Maar als akadama snel verkruimeld door vocht en vorst, dan zal kanuma en kattenbakkorrels het ook wel moeten afleggen. Goh, ik ben toch wel blij met mijn shohin collectie die niet buiten kunnen staan. Ik ga zeker nadenken over een kleine tuinkas voor de toekomst. Het is zeker handig met zulke temperaturen en voor pas verpotte bomen en ( hopelijk nooit ) zieke bomen. Misschien is een kacheltje met een timer een uitkomst?

[ Bericht 0% gewijzigd door LordofLeaves op 02-02-2012 19:44:14 (Iets vergeten toe te voegen.) ]
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  donderdag 2 februari 2012 @ 20:33:51 #103
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107530963
je hebt ook kacheltjes met temp sensor, slaan automatisch aan op temperatuur.
hebben m'n ouders ook in hun kas.
Hoop wel dat ze hun olijfboom daarin hebben gezet, is een boom van rond de 300 jaar oud. (wist m'n vader goedkoop op de kop te tikken, 2 meter hoog, stam van zeker 30cm doorsnee, ¤350 geloof ik, officieel was ie ¤1000)

Ik wil ook wel een klein kasje voor op m'n balkon, moet alleen wel iets zijn wat na de winter weer af te breken is, zoveel ruimte heb ik hier niet helaas.
  donderdag 2 februari 2012 @ 21:25:07 #104
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107533976
300 jaar oud? Man, ik zou hier nog geen olijf van 10 jaar oud durven planten. ;) Ja, ik zou zoiets wel in de volle grond willen hebben. Ik zou zo'n boom weleens willen zien uitgroeien. Ik heb ooit eens een eucalyptus geplant die ook winterhard was tot - 20. Paar maanden later was de hele boom afgestorven door het koude weer. :( Heel zonde, de boom groeide een dikke 1.5 meter per jaar.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  donderdag 2 februari 2012 @ 22:28:30 #105
45 SiGNe
pi_107538180
Net m'n pa gebeld, de olijf staat in de garage, kon niet in de kas omdat ie niet door het deurtje pastte :D
de oleanders staan wel in de kas
M'n pa heeft met die boom ook enorm mazzel gehad, de verkoper (professionele handel) kon 'm niet kwijt dus kon m'n vader echt flink afdingen en uiteindelijk is ie dus voor inkoopprijs weggegaan (best lullig, even ¤700,- winst willen maken op een boom)

En zodra planten/bomen in een pot staan moet je er niet meer vanuit gaan dat ze tot diepe temperaturen winterhard zijn, door de pot hebben de wortels minder isolatie.
denk dat je er wel vanuit kan gaan dat ze tot de helft minder winterhard zijn, kunnen ze in volle grond tot -20 dan kunnen ze in een pot max -10 hebben ofzo, misschien nog wel minder.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 11:07:31 #106
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107549504
Ik heb de palmen en de eucalyptus in de volle grond gehad, niet in potten. De kaartjes op de meeste planten zijn pure misleiding. Het word hier misschien iets warmer, maar dat neemt niet weg dat er geen koude winters meer komen. De afgelopen 3 jaar is het toch flink koud geweest, net als nu. Afgelopen zomer zag ik zelfs een paar kokospalmen voor in je tuin. Dan gaat er toch een lampje branden, nietwaar? :P

Ontopic: De knoppen in mijn lariks, drietandesdoorn en Japanse kers worden groen! Ow jeej, veel te vroeg! :s)
  vrijdag 3 februari 2012 @ 16:15:50 #107
45 SiGNe
pi_107561135
Is inderdaad wel wat vroeg, al heb ik bij 1 larix in december ook al groene knoppen gezien, misschien dat ze door de kou te snel zijn opengesprongen?
Kers is wel vaker erg vroeg, al is begin maart normaler, knoppen kunnen wel wat lichte vorst hebben maar liever niet meer dan -3 -4

maar jouw bomen staan binnen toch?
Dan zou het kunnen komen door te droge lucht en danmoet je met de esdoor weer uitkijken, knoppen willen nog weleens uitdrogen en vervolgens niet opkomen.
zo zijn mijn esdoorns ook dood gegaan.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 18:23:06 #108
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107564911
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:15 schreef SiGNe het volgende:
maar jouw bomen staan binnen toch?
Dan zou het kunnen komen door te droge lucht en danmoet je met de esdoor weer uitkijken, knoppen willen nog weleens uitdrogen en vervolgens niet opkomen.
zo zijn mijn esdoorns ook dood gegaan.
Mijn bomen staan idd binnen, maar staan niet bloot aan warmte. Het zal in de kamer net iets rond de 10 graden zijn met open raam. En als dan de zon ook nog eens schijnt.... Ik zal er bij de esdoorns eens op letten. :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:38:10 #109
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107604389
http://www.shohin-europe.com/index.htm

Een zeer goede link voor de liefhebbers van de allerkleinsten onder de bonsai. :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:49:22 #110
45 SiGNe
pi_107604791
"Lange Frans" staat in een klein kweekkasje tegen m'n gevel (met aan de andere kant een verwarming die vol aan staat), toch nog iets meer bescherming (nu we het toch over Shohin hebben)
Ik moet eigenlijk een kleinere pot voor 'm hebben, heeft een te groot "ego" ;)

Heb vandaag ook een goedkope koelkastthermometer gekocht voor m'n balkon, nauwkeurig is dat ding niet maar Het is op m'n balkon waarschijnlijk een graad of -5 terwijl in de Bilt -12 wordt aangegeven.
Dus ik ga er maar vanuit dat m'n bomen gister geen -17,9 voor hun donder hebben gehad (lelystad gister -22,9 :o daar wonen m'n ouders)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 21:11:52 #111
45 SiGNe
pi_107607769
-14,9 in de Bilt, -5 op m'n balkonnetje.. is toch een hele geruststelling. :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 23:11:06 #112
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107612381
Dat is nog eens een opluchting. Nu moeten je naaldbomen het zeker wel redden! :D
  zondag 5 februari 2012 @ 13:28:43 #113
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107625924

De lente is hier dichtbij. :P Een drietandesdoorn met zwellende knoppen. :)
  zondag 5 februari 2012 @ 13:29:25 #114
45 SiGNe
pi_107625948
Dat denk ik ook wel, alleen die zaailing is nog niet helemaal zeker, hangt er nog steeds slapjes bij helaas.
Misschien toch wat cellen kapot gegaan maar misschien weet ie zich nog te herstellen en heb ik dus een erg sterk boompje (met groeistoornis.. wat een ramp voor bonsai ;) )
En mocht ie doodgaan dan gaan er nieuwe zaadjes in de bak en mag de bak buiten weer bevriezen.. zo erg is het dus ook weer niet.
Daarbij heb ik liever dat een zaailing dood gaat dan een bonsai maar da's logisch.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:51:38 #115
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107626922
Zeker weten. Liever een bak met zaailingen naar de tering dan een leuke bonsai. Helaas gaan bij mij zaailingen altijd dood, erg jammer. In het verleden heb ik altijd veel appel zaailingen gehad en een paar Japanse zwarte dennen. Eens, maar nooit weer. :P
  zondag 5 februari 2012 @ 14:05:50 #116
45 SiGNe
pi_107627619
de ellende is ook dat het zo enorm lang duurt voor je er ook echt iets leuks mee kan doen.

Ok, nu heb ik ook niet altijd even goed voor de kleintjes gezorgd, en 2 naalden den (nigra volgens mij) heb ik al harstikke lang maar staat nog steeds alleen met de wortelkluit los in een pot,, verbaast me dat die nog niet dood is eigenlijk want ook met watergeven vergeet ik 'm weleens.
net zoals met een sparretje, staat al een jaar of 4 in dezelfde pot, aarde is keihard..zinds ik 'm heb is ie nooit uit de pot geweest.
begint opzich wel een mooi stammetje te krijgen maar qua takken is ie niet mooi.
M'n larix is uit dezelfde periode enomdat die wel mooi is krijgt die ook wel goede verzorging.

moet ik eigenlijk van de lente maar eens iets aan doen, wegdoen of zelf iets mee doen, anders heeft het ook niet veel zin.
  zondag 5 februari 2012 @ 16:46:33 #117
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107635504
Kijk aan, door selectief te zijn, heb ik in het verleden mijn collectie weten terug te dringen van 50 naar 20 bomen. Er stonden nu eenmaal veel bomen tussen waar ik niks mee kon. En ja, dat waren voornamelijk zaailingen, éénjarige bomen zonder takken en materiaal dat nooit mooi zou worden. Het is moeilijk, maar je houd er een betere collectie aan over.
  zondag 5 februari 2012 @ 17:16:10 #118
45 SiGNe
pi_107636791
Evt experimenteren, die spar bijvoorbeeld heb ik van de zomer grof gesnoeid, veel takken heeft ie al niet maar toen ik klaar was nog maar 3 of 4, opzich deden die takken die overbleven het meteen beter, 't ziet er alleen nog minder mooi uit.
Maar misschien dat het van de lente nog wat leuks wordt, misschien dat er eindelijk takken komen op plekken waar er takken zouden moeten komen.

Ik heb ook nog een redelijk grote Pinus mugo, had de mughus besteld maar kreeg een (duurdere) mops versie.
Niet echt een vorm waar ik meteen een idee bij kreeg.
Die wil ik ook grof gaan snoeien, kijken wat ik overhou en of ik daar dan iets mee kan.
als ze dood gaan, jammer maar was toch nog geen bonsai.
  zondag 5 februari 2012 @ 21:24:19 #119
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107648595
Heeft de mops geen kleinere naalden dan de normale pinus mugo? Zo ja, dan kun je er wel iets leuks uithalen door de boom veel knoppen te laten maken op het oude hout. Ben wel benieuwd naar hoe de boom eruit ziet. En sparren... tja... Ze blijven moeilijk. Post anders eens een foto van de spar. :)
pi_107656100
De blaadjes van mijn Ulmus hangen er zo sneu bij. ;(
  maandag 6 februari 2012 @ 00:37:54 #121
45 SiGNe
pi_107658760
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 21:24 schreef LordofLeaves het volgende:
Heeft de mops geen kleinere naalden dan de normale pinus mugo? Zo ja, dan kun je er wel iets leuks uithalen door de boom veel knoppen te laten maken op het oude hout. Ben wel benieuwd naar hoe de boom eruit ziet. En sparren... tja... Ze blijven moeilijk. Post anders eens een foto van de spar. :)

Die takkenbuiger is er al een tijdje af, stam loopt nu wat meer naar achter.

Foto is van mei 2009 hij mist inmiddels wat takken en de stam is wat dikker
  maandag 6 februari 2012 @ 09:18:57 #122
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107663318
De mugo heeft genoeg opties, lijkt me. Je zou er een aardige moyogi uit kunnen trekken. De tweede pinus moet nog wel wat jaartjes wachten. :) En de spar... Lastig... Is de stam wel iets dikker geworden?
  maandag 6 februari 2012 @ 09:21:50 #123
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107663367
@einschstein. Het komt veel voor dat de Ulmus zijn loof laat vallen na een verandering in temperatuur. Niet opgeven! :) Laat anders eens een foto zien.
  maandag 6 februari 2012 @ 15:33:01 #124
45 SiGNe
pi_107675618
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 09:18 schreef LordofLeaves het volgende:
De mugo heeft genoeg opties, lijkt me. Je zou er een aardige moyogi uit kunnen trekken. De tweede pinus moet nog wel wat jaartjes wachten. :) En de spar... Lastig... Is de stam wel iets dikker geworden?
Mugo heeft wel opties qua takken maar de naalden vind ik wat minder, daarom had ik ook liever die Mughus Humpy versie gehad.
Jouw idee voor veel knopzetting op de takken is wat dat betreft een superidee, daar moet ik wel weer mee vooruit kunnen komen. ^O^

Die stam van die spar begint opzich wel mooi te worden, 6-7mm dik gok ik zo uit het raam kijkend.
Maar qua takken is ie gewoon minder.
  maandag 6 februari 2012 @ 15:38:40 #125
45 SiGNe
pi_107675832

"winterstalling"

Pinus Sylvestris(?) in klein plastic kasje, zal niet veel helpen tegen de kou maar dat bleek toch al minder ernstig dan gedacht.

de huidige stand van de spar, tikje triest maar ondanks alles probeert ie het wel, knoppen zitten er ook al aan.
Opzich wel makkelijk zo'n boompje waarbij het je niet veel uitmaakt, kan je daarop experimenteren zodat je goede bomen niet meteen verneukt worden.
  maandag 6 februari 2012 @ 18:51:00 #126
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107683566
Je zou het " back budden " ook op je spar kunnen proberen. Met een leuke jin top en een betere vertakking, moet je er een leuke shohin uit halen. :)
pi_107709750
Pinus sylvestris is zeer winterhard. Waar het te koud is voor hen groeien helemaal geen bomen meer. -60 kunenn ze ook aan. Ze groeien echt in Rusland en Scandinavie tot in de poolcircel.
http://upload.wikimedia.o(...)vestris_range-01.png

Die dingen zijn echt taai. Ik zie redelijk wat dode douglas spar zaailingen in het bos. Waarschijnlijk vanwege het droge najaar doodgegaan. Dode pinus zijn echt heel moeilijk te vinden. Als je al een dode tak vindt zitten ze nog gewoon op een levende boom.

Hoe goed ze zijn voor bonsai is een ander verhaal. Maar het zijn echt hele taaie planten. Ook felle zon en droogte kunnen ze goed hebben. Heb best wel respect voor dat plantje. Ook een stuk mooier dan douglas sparren die aangeplant zijn voor de bosbouw. Het lijkt me dat zonder de mens de Pinus sylvestris de douglas spar relatief snel tot uitsterven zal dwingen.

Misschien dat het voor bepaalde cultivar anders ligt. Heb het nu over de planten in het wild. Maar dennen voor in tuincentra zijn bijna altijd pinus mugo of een ander soort.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:08:04 #128
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107720913
Pinus mugo is van alle pinussen de meest geschikte den voor bonsai. Naalden blijven acceptabel klein, winterhardheid is zeer goed, loopt goed uit op oud hout. En ja, deze den word het meest aangeboden bij tuincentra. Heel soms een verdwaalde parasol den of een Japanse witte den en de vliegeden. Ik heb ooit 2 pinus mugo gehad en was er zeer over te spreken. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door LordofLeaves op 07-02-2012 18:09:35 (Overbodige info) ]
  dinsdag 7 februari 2012 @ 20:01:21 #129
45 SiGNe
pi_107725842
Persoonlijk vind ik dan de Pinus Parviflora/Pentafolia weer de mooiste, mooie naaldzetting en ook niet te grote naalden.
Ziet eruit als een kleine Pinus Nigra.
En de jeneverbes vind ik ook erg mooi, en ook erg makkelijk.
Je hoeft er maar heel weinig aan te doen en het ziet er al heel erg mooi uit, makkelijk "wolken" maken.

M'n bonsai hebben afgelopen nachten niet meer dan -6 gehad, afgelopen nacht had het voor een lang deel niet eens gevroren op m'n balkon.
Gelukkig geen siberische omstandigheden gehad :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 18:32:24 #130
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107759251
Jeneverbessen zijn zeer mooie bonsai. En ja, het zijn de wolken die het hem doen, mits je ze ook mooi gaat uitwerken. Anders krijg je algauw dat "struik" idee en dat wil je tenslotte niet. Wel jammer dat de Shimpaku hier nauwelijks te krijgen is, hoewel de Blaauw ook een zeer mooie cultivar is. Stiekem hoop ik ooit nog een Rigida te krijgen, maar die kansen schat ik niet hoog in. :P

Mooi dat het niet meer gevroren heeft op je balkon. :) Nu op naar de lente! :D
pi_107760259
Meh, bladen van mijn beiden bomen zijn wat.. apart.

Bij de ene gaan ze hangen en bij de ander worden ze donker.

Please don't die. ;(
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:08:55 #132
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107780968
@einschstein. Kun je geen foto's posten?
pi_107929274
Hier de foto's.

pi_107929294
Ik heb overigens van de Ligustrum een takje afgeknipt, met het resultaat dat de binnenkant nog gewoon groen was. :)
  maandag 13 februari 2012 @ 14:35:31 #135
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107929775
De iep heeft dringend water nodig! Je liguster zal ook blij zijn met een goede scheut water.
  maandag 13 februari 2012 @ 15:16:02 #136
45 SiGNe
pi_107931233
Bladeren zijn inderdaad dof en droog, misschien door te weinig luchtochtigheid.
scheut water geven inderdaad en wat daarbij ook nog kan helpen is door de bomen in hun pot in een grote schaal te zetten met een laag water.
De potten mogen het water niet raken.
Het water in de grote schaal verdampt en zorgt voor meer luchtvochtigheid rondom de boom.

Eind van de week (als het zo rond de 10 graden is) zouden ze evt ook naar buiten kunnen.

Bedrading van de onderste boom is overigens ook niet helemaal op een correcte manier gedaan, veel te veel omwikkelingen.
Plus bedraden kan beter tijdens de groeiperiode gedaan worden (eind lente/zomer)
pi_107964007
Hallo Bonsai liefhebbers,

Ik heb van mijn vriendin een bonsai gekregen: een ligustrum nitida.
Als het goed is krijg ik hem morgen bezorgd!
Ik kan alleen weinig vinden over de ligustrum nitida (wel andere ligustrums, of een lonicera nitida / chinese kamperfoelie) weet iemand hier iets meer van?
Ik heb ooit al eens een ulmus parvifolia gehad, maar die had mijn vader laten doodgaan toen ik een maand op vakantie was (3 weken buiten laten staan bij 30 graden zonder water).
Heeft iemand tips met betrekking tot verpotten of iets dergelijks, moet je dat gelijk doen zodra je je boompje krijgt? En bemesten, is dat al nodig?

Het plaatje hieronder is de boom die mijn vriendin besteld heeft:

Het boek Bonsai van Harry Tomlinson heb ik ook weer uit het stof gehaald!
Ik heb er weer helemaal zin in!
pi_107967566
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:35 schreef LordofLeaves het volgende:
De iep heeft dringend water nodig! Je liguster zal ook blij zijn met een goede scheut water.
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:16 schreef SiGNe het volgende:
Bladeren zijn inderdaad dof en droog, misschien door te weinig luchtochtigheid.
scheut water geven inderdaad en wat daarbij ook nog kan helpen is door de bomen in hun pot in een grote schaal te zetten met een laag water.
De potten mogen het water niet raken.
Het water in de grote schaal verdampt en zorgt voor meer luchtvochtigheid rondom de boom.

Eind van de week (als het zo rond de 10 graden is) zouden ze evt ook naar buiten kunnen.

Bedrading van de onderste boom is overigens ook niet helemaal op een correcte manier gedaan, veel te veel omwikkelingen.
Plus bedraden kan beter tijdens de groeiperiode gedaan worden (eind lente/zomer)
Alright, heb de bedrading voor de zekerheid maar verwijderd.

Heb ook beide bomen maar even (flink) wat water gegeven. Enig idee wanneer ik ze weer flink wat water moet geven, of totdat ze weer een beetje normaal zijn?

Mijn Chinese Iep staat overigens alweer buiten, aangezien de temperatuur weer wat boven 0 komt. De Ligustrum staat at the moment nog steeds op mijn kamer, maar zoals iemand al zei. Misschien dat het daar wat te droog is? Dus misschien moet ik die ook een ander plekje geven. Zou alleen niet weten waar. Buiten zou handig zijn, maar dat vind de plant niet zo fijn.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:36:44 #139
45 SiGNe
pi_107968297
Grond niet helemaal uit laten drogen, eens per week water geven ofzo, buiten gaat dat allemaal wat makkelijker.
En zolang het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet te groot is geweest is het denk ik wel prima dat die iep nu buiten staat.
Vorst krijgen we toch voorlopig niet meer, ook geen nachtvorst.

En om binnen meer luchtvochtigheid rond de boom te krijgen dus in een schaal water zetten (zonder dat de pot het water raakt, pot op een steen zetten dus)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:27 schreef simonvr het volgende:
Hallo Bonsai liefhebbers,

Ik heb van mijn vriendin een bonsai gekregen: een ligustrum nitida.
Als het goed is krijg ik hem morgen bezorgd!
Ik kan alleen weinig vinden over de ligustrum nitida (wel andere ligustrums, of een lonicera nitida / chinese kamperfoelie) weet iemand hier iets meer van?
Ik heb ooit al eens een ulmus parvifolia gehad, maar die had mijn vader laten doodgaan toen ik een maand op vakantie was (3 weken buiten laten staan bij 30 graden zonder water).
Heeft iemand tips met betrekking tot verpotten of iets dergelijks, moet je dat gelijk doen zodra je je boompje krijgt? En bemesten, is dat al nodig?

Het plaatje hieronder is de boom die mijn vriendin besteld heeft:

[ afbeelding ]

Het boek Bonsai van Harry Tomlinson heb ik ook weer uit het stof gehaald!
Ik heb er weer helemaal zin in!
Ik zou de eerste 3 maanden eigenlijk niks doen met een boom, alleen water geven en kijken of de boom gezond is of niet.
kijken of de boom van de lente een beetje uit wil lopen.
In de lente (als je de boom een maand of 2-3 hebt) is het waarschijnlijk wel verstandig om de boom te verpotten of in elk geval de aarde verversen en een minimale wortelsnoei geven.
Je kan dezelfde pot blijven gebruiken tot je een grovere wortelsnoei toepast (het jaar erop als je zeker bent dat je boom dit ook aankan)

en welkom trouwens :)
Goed dat je het boek van Tomlinson al hebt, daar staat ook heel veel info in (er zijn er hier meer mensen die 'm hebben)
Ik zal ook meteen een disclaimer geven, ik heb wat meer verstand van naaldbomen dan loofbomen, voor loofbomen moet je bij de anderen zijn ;)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:43:06 #140
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107970710
@einschstein. Je geeft weer water als de akadama iets lichter van kleur word. Dit geld ook voor je liguster, al vrees ik het ergste voor je boom.

@simonvr. Wilkommen! Net als dat SIGNe zegt, je laat de boom eerst even bijkomen. Zoals gewoonlijk staat je boom in potgrond of een enge soort bonsai aarde. Als de lente aanbreekt ( tussen nu en 4 weken ), dan mag je de boom verpotten. Hoe? Dat staat goed omschreven in je boek en anders kunnen wij je helpen. Tegenwoordig word er geen bonsai aarde of potgrond meer gebruikt, maar substraat. En daar heb je heel veel soorten van.

Zet je boom niet meteen in de warme huiskamer, maar laat de boom rustig bijkomen in een verlichte, koele kamer. En info over de liguster is niet zo moeilijk te vinden. De standaard info over ligusters is voldoende. Succes en vergeet niet te vragen als je er niet uitkomt! :)
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:14:54 #141
45 SiGNe
  woensdag 15 februari 2012 @ 17:53:55 #142
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108014211
quote:
Beetje kitcherig. De bomen zien er vrij nep uit.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:26:04 #143
45 SiGNe
pi_108015339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Beetje kitcherig. De bomen zien er vrij nep uit.
Maar toch wel een tof idee :)
Ik denk ook dat de bomen verder niet echt zijn, verpotten wordt erg lastig namelijk en snoeien en takken buigen ook.
  donderdag 16 februari 2012 @ 15:44:02 #144
45 SiGNe
pi_108046782
Nog een weekje of 2 en het grote verpotten van de buitenbomen kan beginnen.
Zelf ga ik in maart m'n Pinus Pentafolia in elk geval verpotten, die staat op oude harde aarde van de kwekerij.

Moet nog Biogreen en Vis-emulsie kopen bij Bonsai Focus en ik zit er over te twijffelen om een starters-setje van een Pinus Parviflora "Addocks Dwarf" te kopen bij de Bonsai Shop: http://www.bonsaishop.nl/(...)E2%80%99s-dwarf.html
(Jammer dat bonsaishop andere vloeibare mest heeft, scheelt toch verzendkosten)
  donderdag 16 februari 2012 @ 17:57:51 #145
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108050824
Ik maak altijd mijn eigen vloeibare mest, heel simpel en voordelig. Ik koop altijd een zak mest voor gazon en bodembeplanting ( wat dat ook wezen mag ) met een NPK van 16-12-8. Ik neem een paar handen vol korrels en stop het in een jute zak dat ik een weekje laat weken in een emmer water. En zie daar, een emmer vol vloeibare mest voor een zeer lange periode. De meeste flessen met vloeibare mest bevatten vaak maar een NPK waarde van 6-4-3, te weinig voor bomen in de groei en opbouw.
  donderdag 16 februari 2012 @ 18:36:45 #146
45 SiGNe
pi_108051868
Vis-emulsie is NPK = 5 - 2 - 2
En Biogreen NPK 4-3-6.
Maar dat is dus te weinig?

Bij Bonsaishop hebben ze wel een vloeibare mest van NPK 7-5-6
En bij Bonsai Focus ook vloeibare 10-0-0, 0-10-0 en 0-0-10 mest, kan je zelf mixen maar dat lijkt mij dan weer lastig.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:13:02 #147
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108058429
Het ligt eraan. Voor een bonsai die al "af" is, dan is 4-3-6 meer dan voldoende. Bomen die volop in ontwikkeling zijn moeten het dubbele krijgen, wil je snel resultaat hebben. Voor loofbomen in de groei, is een 10-0-0 mest ideaal in de lente met betrekking tot knop en takken vorming, mits je niet gaat voor bloemen en fruitvorming. Ik zou het niet gebruiken voor dennen, dan zou ik eerder een 9-0-8 mest gebruiken.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:56:37 #148
45 SiGNe
pi_108060795
Duidelijk een puntje waar ik nog veel over moet leren voor ik er verder mee ga merk ik.
Goed uitzoeken wat de bomen nodig hebben voor er weer een boom te vroeg dood gaat.

Ondertussen ook een afspraak gemaakt om in Maart een esdoorn bosje (3 stuks) en een olijfboompje te verpotten, zijn van m'n ouders (de bomen hebben ze ook van mij gekregen) en de aarde is in de afgelopen jaren nog vrij weinig aan gedaan.
De tuinman van m'n ouders heeft ze wel wat bijgehouden maar verder is het natuurlijk hun boom en hun zorg.

Welke aarde-mix zou een beetje goed zijn voor die boompjes?
Olijf mag dacht ik wel wat kalk in de aarde hebben bijv.
Maar ook dat moet ik verder uitzoeken.

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 16-02-2012 22:12:21 ]
  vrijdag 17 februari 2012 @ 08:56:27 #149
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108070161
De aarde mix is niet moeilijk meer. Aangezien je akadama gebruikt met één of andere organische toevoeging, zal dit je standaard mix moeten worden. Je haalt de planten uit de schalen en spoelt de oude aarde eraf en plant ze in nieuw substraat.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:16:22 #150
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108076667
Even een toevoeging:

N (nitraat) : Zorgt voor nieuwe groei, dus aanmaak van nieuwe bladeren, naalden en takken. Ook zorgt het voor diktegroei van de takken en stammen. Ideaal voor elke bonsai in ontwikkeling.
P (phosfor): Zorgt voor een optimale wortelgroei. Elke boom heeft dit natuurlijk nodig. Tevens zorgt het ervoor dat in de herfst de wortels een extra portie aan energie kunnen opnemen en opslaan.
K (kali): Zorgt voor afharding van de bladeren en naalden. Tevens laat het bloeiende bomen nieuwe bloemknoppen aanmaken. Ook zorgt K ervoor dat bomen nieuwe knoppen aanmaken in de lente.

Wat te geven aan een (jonge) boom in ontwikkeling? Dan zou je in de lente en zomer een vloeibare of vaste bemesting kunnen geven in de vorm van 15-12-5 en in de nazomer/herfst 0-10-15.
Oude bonsai of bomen die "af" zijn, worden blij met een messtof van 7-5-6. Je wilt tenslotte niet dat takken zich gaan verdikken om zo de mooie vertakking te verstoren.

Bovenstaande geldt voor elke soort boom. Ongeacht naald of loofboom. Voor shohin zou je eventueel het nitraat (N) kunnen halveren i.v.m grootte van de bladeren/naalden.

[ Bericht 0% gewijzigd door LordofLeaves op 17-02-2012 13:17:45 (typo) ]
  maandag 20 februari 2012 @ 11:40:19 #151
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108180624
Vandaag gaan de bomen weer naar buiten. Het zal ze zeker goed doen. Ook maar meteen een nieuwe stelling gebouwd. :)

maandag 20 februari 2012 @ 21:53:33 #152
45 SiGNe
pi_108205990
ziet er goed uit, opzich wil ik ook wel zoiets alleen heb ik geen ruimte er achter, dan krijg je een nep houten balkonscheiding of een wit geverfd bakstenen muurtje als achtergrond.. :'(
Welk hout zijn je planken trouwens? en is dat een beetje weerbestendig?
Ik wil m'n balkonrand namelijk wel iets breder maken.

En zie ik er ook potjes met alleen mos tussen staan? Of zitten daar accentplantjes in?

Ik zit zelf te twijfelen over m'n grote Jeneverbes (die dubbele halfcascade)
Die punten links en rechts zijn erg groot en daar mag meer detail in en mischien dat die ook wat korter gemaakt kunnen worden.
Nadeel is alleen dat die mooie punten uit meerdere takken bestaan die er samen mooi uitzien.
Haal daar een tak weg en de hele look van de boom is weg.

Hoe dan ook ziet ie er al sinds het begin van creatie redelijk hetzelfde eruit ziet, iets voller geworden maar nieuwe takken worden niet aangemaakt, voornamelijk nieuwe naalden
Bovenin krijgt de boom volgens mij niet genoeg voeding door de enorme takkenbos aan de onderkant.

Fotootje van dec 2010:

Linksonder is goed te zien dat die tak 2 takken zijn, vanaf een afstandje ziet het er mooi uit
Rechts is ook te zien hoe een korter stuk de tak eronder voller maakt.

Ik zit er ergens aan te denken om in elk geval die lange tak rechtsonder weg te halen, die erboven is nog wat van te maken.
Ben alleen nog niet helemaal zeker over welke ingrepen de boom mooier kunnen maken.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 08:53:06 #153
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108215548
De planken zijn gemaakt van standaard hout dat je koopt bij de bouwmarkt. Ze schijnen jaren mee te gaan en kosten geen drol. De schalen met mos zijn even ruimte opvulling. Als het mos gaat groeien ,komt het bij de bonsai terecht. In de lage ,bruine schaal staat wel een krokus, dus een accentplantje is het nu wel. :)

De jeneverbes is moeilijk, misschien moet je die tak gewoon laten zitten of je zou de onderste takken een stukje moeten inkorten en verder gaan uitwaaieren. Lastig,lastig.....
pi_108293236
en iedereen al spullen besteld voor het ompotten ?
ik heb gister bestelling gedaan voor mijn bomen in duitsland.
iemand nog een site waar je een beetje goedkoop bonsai potten kan kopen?
heb er eentje nodig voor mijn Metasequoia glyptostroboides‏ maar die moet best groot zijn.
en wat raden jullie aan een ronde of een rechthoekig ?
  donderdag 23 februari 2012 @ 10:39:38 #155
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108293721
Gelukkig hoef ik niets te verpotten dit jaar. Ik koop altijd potten en schalen in Duitsland : www.bonsai.de
Niks geen scheef gebakken zooi en zeer winterhard, voldoende afvoergaten en gaten om de verankeringsdraden door heen te trekken.

Voor je mammoet zou je een donkerbruine, rechthoekige schaal moeten nemen. Op de Duitse site staat wel een schalenzoeker. Succes!
  donderdag 23 februari 2012 @ 10:41:43 #156
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108293786
@SIGNe, waarom staat je jeneverbes in een semi cascade pot? Zou je niet liever kiezen voor een brede ronde of rechthoekige schaal?
pi_108295808
@Lordofleaves zal is kijken ik heb de rest ook besteld bij bonsai.de
  donderdag 23 februari 2012 @ 18:02:47 #158
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108309785
Moet je ook eens kijken bij hun bonsai aanbod. Staan leuke bomen tussen voor een acceptabele prijs.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 00:56:47 #159
45 SiGNe
pi_108332541
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:41 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, waarom staat je jeneverbes in een semi cascade pot? Zou je niet liever kiezen voor een brede ronde of rechthoekige schaal?
't is toch wel een redelijke semi-cascade dacht ik zo :)
De onderkant van de laagste tak zit iets later dan de rand van de pot.
Als ik een lagere pot zou nemen komen de takken bijna tot de grond van m'n balkon.
De stam heeft ook eigenlijk een beetje een rare kronkel, loopt meer horizontaal dan omhoog, daardoor zit alles ook een stuk lager.

Die grote takken aan de onderkant zorgen ervoor dat er maar weinig voeding in de top komt dus daar moet wel iets aan gebeuren.
Eerst maar een lichte snoei doen en dan maar kijken waar ik besluit om te pauzeren.
En misschien moet ik maar eens proberen te marcotteren, dat ik het minder mooie onderste deel van de stam (het horizontale deel) uiteindelijk helemaal kwijt ben.
Moet ik me alleen meer over inlezen hoe het precies moet, heb er geen ervaring mee.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 01:01:30 #160
45 SiGNe
pi_108332648
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 10:22 schreef soesla het volgende:
en iedereen al spullen besteld voor het ompotten ?
ik heb gister bestelling gedaan voor mijn bomen in duitsland.
iemand nog een site waar je een beetje goedkoop bonsai potten kan kopen?
heb er eentje nodig voor mijn Metasequoia glyptostroboides‏ maar die moet best groot zijn.
en wat raden jullie aan een ronde of een rechthoekig ?
Ik ben ook al een beetje aan het beginnen, moet nog wat mest bestellen en misschien nog wat akadama maar dan ben ik er wel klaar voor.
Hoe niet veel te doen en het is meer wortelsnoei en aarde verversen dan dat er ook echt een nieuwe pot omheen moet,
Een paar bomen staan op wat oudere aarde.
Ik moet in elk geval m'n Chinese pinus doen en een jeneverbes, die twee staan nog op aarde van de kas.

Mijn potten zijn voornamelijk oude potten of potten die bij starterssets zaten maar een paar potten (zoals die cascadepot) heb ik bij Lodder vandaan, hebben veel in huis liggen en in alle maten, geglazuurd, ongeglazuurd, e.d. en de prijzen vind ik ook wel meevallen.
Je zal er alleen wel heen moeten gaan.
Voordeel is wel dat je daar meteen kan zien hoe groot de pot is.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 08:55:00 #161
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108335148
@SIGNe, ik ga over een maand een Japanse kers marcotteren, ook voor de eerste keer. Moeilijk zal het zeker worden. :P Op youtube staan een aantal instructiefilmpjes, zoek ze maar eens op.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 14:16:33 #162
45 SiGNe
pi_108345707
Ik zag dat ze er bij bonsai.de ook speciale potjes voor hadden.
Maar goed, ik moet er nog over denken of ik dat ga doen en of ik daar neit beter nog mee kan wachten tot de stam die ik wil behouden dikker is
Als je begonnen bent kan je namelijk niet meer terug.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 15:51:32 #163
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108349686
Niks speciale potjes, dat zijn gewone kleine vijvermandjes. Super goedkoop en handig. :)
Mocht het misgaan, dan groeit de plant gewoon door. Het zal bij je jeneverbes iets moeilijker gaan dan bij mijn kers, maar zeker het proberen waard. :D
  vrijdag 24 februari 2012 @ 16:00:40 #164
45 SiGNe
pi_108350094
http://www.bonsai.de/shop/rooterpot-p-12610.htm

Maar dat gaat bij mij inderdaad niet passen ivm. die zware knik.
  zondag 26 februari 2012 @ 10:11:17 #165
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108407378
Het ziet er nogal lomp uit. Kan me voorstellen dat je het niet kunt gebruiken. :P
  zondag 26 februari 2012 @ 10:14:27 #166
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_108407431
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:40 schreef LordofLeaves het volgende:
Vandaag gaan de bomen weer naar buiten. Het zal ze zeker goed doen. Ook maar meteen een nieuwe stelling gebouwd. :)
Zit geen blad meer aan! Zijn ze niet dood? Een plant die standaard in huis staat heeft toch geen 'besef' van zomer en winter en blijft toch altijd in het blad?

Misschien waren mijn bonsai dus toch niet dood want die zagen er net zo uit ;(
How can I make this topic about me?
  zondag 26 februari 2012 @ 11:16:24 #167
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108408588
Winterharde loofbomen gaan netjes met de seizoenen mee, dus laten ze het blad vallen in de herfst en lopen binnen nu en een paar weken weer uit. Helaas tot wat velen denken, zijn de meeste bonsai geen kamerplanten en horen buiten te staan.
  zondag 26 februari 2012 @ 11:26:23 #168
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_108408825
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
Winterharde loofbomen gaan netjes met de seizoenen mee, dus laten ze het blad vallen in de herfst en lopen binnen nu en een paar weken weer uit. Helaas tot wat velen denken, zijn de meeste bonsai geen kamerplanten en horen buiten te staan.
Misschien ja, maar ik zag op mijn label dat ze niet onder de 15 graden kunnen.
How can I make this topic about me?
  zondag 26 februari 2012 @ 16:39:44 #169
45 SiGNe
pi_108421884
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:16 schreef LordofLeaves het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 10:14 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Zit geen blad meer aan! Zijn ze niet dood? Een plant die standaard in huis staat heeft toch geen 'besef' van zomer en winter en blijft toch altijd in het blad?

Misschien waren mijn bonsai dus toch niet dood want die zagen er net zo uit ;(
En sommige naaldbomen verliezen ook hun naalden, de larix bijvoorbeeld.
Die is sowieso een beetje tricky want als je 'm uitgraaft zien de wortels er ook dood en rot uit, maar dat hoort bij de boom.
Die heeft op de wortels ook bepaalde schimmels nodig omdat die het voedsel voor de boom verwerken.
Mijn larixen zien er ook kaal uit, op eentje na, die heeft nog wat groene naalden van afgelopen jaar.
Ik vind het eigenlijk vager dat ze niet zijn uitgevallen dan de naalden die wel zijn uitgevallen, zeker met de kou van afgelopen winter.
Ik had bij die larix (in trainingpot) ook al een knop gezien met groene naalden er in, een maand geleden al...

Veel tuincentrumbonsai zijn overigens niet echt bomen maar meer struiken, die zijn vaak wintergroen.
  zondag 26 februari 2012 @ 17:06:15 #170
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108422949
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 11:26 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Misschien ja, maar ik zag op mijn label dat ze niet onder de 15 graden kunnen.
Dan heb je een tropische boom gehad. Die zijn bijna altijd gedoemd om te sterven. Helaas.
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:56:51 #171
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108607919
Goedenavond,
kan iemand mij vertellen hoe een jeneverbes te snoeien is?
groeit bijvoorbeeld na het snoeien tot de kale middentakken het loof en kleine vertakking gewoon weer aan? of groeit het niet verder op gesnoeid verhoutte takken?

Ook heb ik op internet iets gelezen over het buigen van een stam 3 cm dik 90 graden om dmv splijten, veel raffia en draad? heeft iemand hier ervaring mee? ik wil namelijk een liggende stam van 3 cm dik 90 graden ombuigen of zou dit beter verdeeld kunnen worden over een aantal maanden?

Groeten, Thijs
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:12:48 #172
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108618383
De meeste jeneverbessen kunnen na een harde snoei weer uitlopen op oud hout, maar het verschild per soort. De chinensis en media blaauw lopen uit op oud hout, net als de procumbens nana. Met andere jeneverbessen heb ik geen ervaring.

Stammen zijn idd te splijten. Naaldbomen en coniferen zijn het beste materiaal om te gebruiken. Er is wel veel risico aan gebonden. De boom moet wel in top conditie zijn. Het is belangrijk om tijdens het splijten zoveel mogelijk levensaders te ontzien.
Wellicht wat handige info:

http://www.bonsaikunst.nl(...)iew&id=200&Itemid=38
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:19:23 #173
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108618531

Een filmpje over takkensplijting, misschien kan het je helpen. :)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 15:28:21 #174
45 SiGNe
pi_108626511
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:56 schreef hoogeboom het volgende:
Goedenavond,
kan iemand mij vertellen hoe een jeneverbes te snoeien is?
groeit bijvoorbeeld na het snoeien tot de kale middentakken het loof en kleine vertakking gewoon weer aan? of groeit het niet verder op gesnoeid verhoutte takken?

Ook heb ik op internet iets gelezen over het buigen van een stam 3 cm dik 90 graden om dmv splijten, veel raffia en draad? heeft iemand hier ervaring mee? ik wil namelijk een liggende stam van 3 cm dik 90 graden ombuigen of zou dit beter verdeeld kunnen worden over een aantal maanden?

Groeten, Thijs
Dat groeit over het algemeen wel weer uit maar inderdaad niet bij elke soort.
Ik heb bij mijn Procumbens Nana (zie foto boven) maar heel weinig nieuwe takkengroei gehad gedurende jaren, maar dat kan door ietwat gebrakkige verzorging komen met nét wat mesttekort.

Tak splijten geeft altijd een lelijke wond.
Sowieso moet de snede zo scherp mogelijk gemaakt worden zodat de delen die weer tegen elkaar aankomen goed op elkaar passen.
Vaak wordt er op de snedes ook nog wat entpoeder gedaan zodat de wond ook sneller heelt.

Een stam van 3cm is opzich ook nog wel te buigen, de hoek zal alleen minder scherp worden.
Je moet dan 4 dikke stukken koperdraad evenwijdig aan de tak vastmaken met raffia, helemaal omwinden en dan flink buigen (evt met 2 personen)
Volgens mij was er op de site van bonsaifocus een filmpje over te vinden.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:08:53 #175
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108635298
bedankt voor de antwoorden,
ik hoop dan maar dat mijn versie ook uitgroeit op verhout spul.
wat het splijten betreft, ik laat dat nog wel even zitten aangezien ik nog amper ervaring heb op bonsaigebied.

Op internet had ik daar ook iets over gelezen signe, dat ze dan in de lengte wat draden leggen en alles goed inpakken met raffia tegen ingroeien. hier stond dan ook bij dat het buigen vermakkelijkt werd door splijten. maar ik probeer het nu zo zonder het splijtgedeelte..
het buigen misschien met een hulpmiddeltje, en zal het helpen de boom in de warmte zetten en de stam goed nat te maken? om het buigen te vermakkelijken?
de 11e wil ik wat gaan buigen, ik laat dan nog wel even weten hoe het is gegaan..
ik kijk er naar uit en zie er tegelijk tegen op haha..

en kan je loofgroei op plaatsen stimuleren? of is dat meestal gewoon wachten en hopen?

bedankt voor de info,
groet, Thijs
  vrijdag 2 maart 2012 @ 21:01:41 #176
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108640692
Je kan het beste even wachten totdat de bomen echt beginnen te groeien. De boom heeft dan zijn maximale sapstroom wat het buigen alleen maar makkelijker maakt. Het filmpje laat idd zien dat het een kwestie is van omwikkelen met natte raffia en de juiste draaddikte gebruiken. Wat ook belangrijk is om de wonden goed schoon te maken voordat je gaat omwikkelen met raffia.

Coniferen lopen nooit echt uit op de plek waar je graag nieuwe groei wilt zien, in tegenstelling tot veel loofbomen. Het is helaas een kwestie van gericht snoeien en dan maar hopen. Soms lukt het en soms niet. Belangrijk is dat er zoveel mogelijk licht komt tussen de takken en de kroon. Dit stimuleert de boom weer in uitlopen op oud hout dicht in de kroon en op takken.
Misschien kun je een foto laten zien van de boom? Succes! :)
  zaterdag 3 maart 2012 @ 00:17:10 #177
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108649888
Na het weekend zal ik even een foto plaatsen. Ben niet thuis namelijk. Bedankt voor de info, fijn weekend .
Groet Thijs
  zaterdag 3 maart 2012 @ 02:14:24 #178
45 SiGNe
pi_108653826
Foto ben ik ook wel benieuwd naar, Jenerverbessen behoren tot m'n favorieten, ze zijn vrij makkelijk mooi te maken en je moet je best doen om ze dood te krijgen,
Voor beginners zijn het makkelijke bomen maar gevorderden kunnen er nog steeds erg mooie dingen mee maken.
  zondag 4 maart 2012 @ 23:29:06 #179
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108725561
[img][URL=http://www.fotosop.nl][IMG]http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/7229504312303P2290042.JPG[/IMG][/URL][/img]
[img][URL=http://www.fotosop.nl][IMG]http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/4304312303P2290047.JPG[/IMG][/URL][/img]

Dit is de jeneverbes zoals hij er nu bij staat, hij heeft een hele tijd in een donker hoekje gestaan en dat heeft hem denk ik niet goed gedaan..

op bonsaiempire had ik ook wat dingen gevraagd qua vorming etc. ik ben nu zover dat het een half cascade wordt, blijkt na op internet te zoeken het overgrote deel van jeneverbessen te zijn..
wat ik ermee wil doen is het volgende, of het lukt is vraag 2 maar eerst eens zien :).

hetgene wat rood is aangegeven is de tak/stam die ik omhoog wil buigen, misschien niet helemaal recht maar iets achterover. en dan verder zien of ik de takken wat netjes kan verdelen..

het blauwe deel zou het neerhangende stuk moeten worden.

het groene wil ik uiteindelijk gaan marcotteren. dus die laat ik eerst een beetje links liggen tot de rest is gevormd. of ik vorm hem mee en dan misschien later iets om te proberen.

als er nog tips of ideeen zijn is dat altijd welkom. ik ben namenlijk nog niet begonnen en kan het dus nog aanpassen.
  zondag 4 maart 2012 @ 23:35:24 #180
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108725863
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/1634804312303P2290042.JPG
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/4703004312303P2290047.JPG

mijn excuses voor de gare manier waarop ik de foto's plaats maar dit ben ik nog aan het uitvinden..
  maandag 5 maart 2012 @ 00:34:43 #181
45 SiGNe
pi_108728104
Ik zou 'm eerst wat snoeien (kale takken weg of korter) en er meer loof op laten groeien voor ik er iets mee zou doen.
Deze is vrij kaal op het moment.

Het lijkt me een vrij lastige boom omdat de onderste takken erg laag op de boom zitten, wat dat betreft zou je er evt ook nog aan kunnen denken om rood omhoog te buiten en groen+blauw beiden weg te halen maar dan zit je wel met 2 flinke wonden.
later kan je dat weer wegwerken door dat deel onder de grond te stoppen en uiteindelijk af te zagen als er genoeg wortels rondom zitten.

Heb je ook een foto op ooghoogte?
  maandag 5 maart 2012 @ 07:52:18 #182
369255 hoogeboom
Bomen zijn relaxed
pi_108731360
Hij is inderdaad vrij kaal ja.. al het dode spul had ik er even vanaf gehaald.
nu maar hopen dat er wat nieuws gaat groeien.
ik denkt er in ieder geval aan om dan alleen die ene tak omhoog te werken, en hem dan eens te laten rusten en wachten op nieuwe aangroei voor het grove snoeiwerk.

het schijnt namelijk dat je wat groen moet laten zitten om nieuwe aangroei te stimuleren, gelukkig heb ik die toppies nog niet afgeknipt.
zijn deze foto's goed? anders maak ik even nieuwe.

http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/854270531703P2290049.JPG
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/914630531703P2290050.JPG
  maandag 5 maart 2012 @ 10:24:57 #183
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108733637
Oh yay!

Nooit gezien dat er op Fok! een bonsaigedeelte was! Ik ben net begonnen met bonsai, ik heb een Sageretia, pic:

Ik vind zelf dat de bladeren aardig groot worden, of heb ik ongelijk? :x
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
  maandag 5 maart 2012 @ 14:14:21 #184
45 SiGNe
pi_108740968
Je zou zeggen dat je voor een eucalyptus zou gaan.. ;)

Prima boomje verder, ziet er gezond uit.
Hier ook weer: verpot 'm en zet 'm op nieuwe aarde, liefst een leuk Akadama mixje. (japanse klei)

Bladeren zien er inderdaad wat groot uit maar die kan je kleiner krijgen door takkensnoei en bladsnoei.
Knip gerust de helft van de grote bladeren af
http://www.bonsaikunst.nl(...)view&id=23&Itemid=38

Verder zou ik 'm buiten zetten.
Ik heb er ook weleens een gehad (2 zelfs, beiden al voor de winter dood) en ze lekken..
Ik had er een op m'n zuilspeaker staan binnen en na een tijdje zaten er allemaal glucosedruppeltjes op m'n speaker.
Kwam niet door luis maar uit de boom zelf.
  maandag 5 maart 2012 @ 18:39:26 #185
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108750349
Thanks voor je tips! Ik heb 'm alleen voor binnen gekocht.. -O-
Is er eventueel ergens anders een bonsai/prebonsai die ik wél voor binnen kan houden? :) Ik ben namelijk best bereid om er twee onder m'n hoede te hebben. En wat dat verpotten betreft: moet ik er dan ook een stuk van de wortels afknippen?
  maandag 5 maart 2012 @ 21:30:18 #186
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108759855
Vanaf half mei kan de Sagaretia naar buiten. Je haalt de boom in september weer binnen. Een plek in de huiskamer vinden ze niet fijn. De enige boom die met enig succes binnen te houden is, is de Ficus. Die kom je als "bonsai" nog wel eens tegen.

En ja, bij een wortelsnoei, snoei je de wortels. Alleen moet je wel weten wat je gaat wegsnoeien. Zomaar iets wegknippen kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid van je boom.

[ Bericht 27% gewijzigd door LordofLeaves op 05-03-2012 21:31:52 (Ontbrekende info.) ]
  maandag 5 maart 2012 @ 22:03:14 #187
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108762166
Ennnn hoe kan ik daar achter komen? :P
  maandag 5 maart 2012 @ 23:07:01 #188
45 SiGNe
pi_108765935
Kijken.. zijn de wortels sterk of niet, zijn het veel wortels of is er nog meer dan genoeg ruimte in de pot.
Ook door wortelsnoei worden bladeren kleiner.
Je moet alleen wel uitkijken dat je niet teveel in een jaar gaat doen en al helemaal niet vlak achter elkaar.
Wortelsnoei is voor een boom best ingrijpend en moet daar ook eerst van herstellen.
Grondige taksnoei kan je dan beter het jaar erop doen.

Ik zou sowieso even die bonsaikunst website even doornemen, daar staat ook een hele hoop info.
En boeken van Harry Tomlinson staat ook een hoop in, het aanschaffen waard.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:53:01 #189
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108771943
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 22:03 schreef eucalyptus het volgende:
Ennnn hoe kan ik daar achter komen? :P
Erg simpel: Een boom haalt zijn voeding en vocht uit door fijne haarwortels. Hoe meer er hier van zijn, des te meer voeding neemt de boom op en hoe beter het groeit. Neem de boom eens uit de pot en bekijk de kluit eens. Als het goed is, moeten er meer fijne wortels zijn dan de dikke.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:26:04 #190
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108779516
Bedankt voor jullie informatie. Wat dat boek betreft: toevallig had ik die net uit de bieb gehaald! En ik heb nu als het goed is een boek in bestelling. De website heb ik al grondig bekeken, ik ben inmiddels heel wat wijzer geworden. Het wordt wel wat zo, denk ik! :D
  dinsdag 6 maart 2012 @ 18:01:36 #191
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108789332
Staar je niet blind op de boeken. De meesten zijn inmiddels sterk verouderd qua informatie over grondmengsels.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:45:42 #192
45 SiGNe
pi_108796256
Gewoon zoals ik doen: aankloten :)
Als het lukt heb je mazzel en anders heb je pech..
Met een klein beetje lezen voor je begint aan dingen kom je al een heel end en voor de dingen waarover je twijfelt vraag je hier tips, werkt prima tot nu toe.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 13:40:07 #193
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108902878
M'n boom (Sageratia van hierboven) krijgt wat gele blaadjes. Waar komt dit door? Te weinig/te veel water? Hoe kan ik dit voorkomen? :?

[ Bericht 0% gewijzigd door eucalyptus op 09-03-2012 13:40:20 (typo) ]
  vrijdag 9 maart 2012 @ 15:06:07 #194
45 SiGNe
pi_108906321
Pot op een bakje water zetten zonder dat het water zelf de pot raakt.
Ik gok (disclaimer: ik heb geen verstand van loofbomen, gaan bij mij ook snel dood) dat de lucht rondom de boom te droog is.
In veel huizen is de lucht te droog, vooral 'swinters

teveel/te weinig water kan je voorkomen door alleen water te geven als de pot droog is of in elk geval als de aarde wat droog aanvoelt.
Als je te weinig geeft is de aarde snel droog en moet je dus ook weer bijgieten, geef je teveel dan merk je dat omdat je na 3 dagen nog steeds natte aarde hebt.

Het beste zou volgens mij zijn om de boom naar buiten te doen, overdag moet dat prima kunnen, 's nachts is misschien nog wat te koud voor jouw boom.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:14:13 #195
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108908577
Maar.. Ik ben geen expert ofzo - maar ik heb altijd begrepen dat het voor planten en bomen nooit goed is om ze vaak van staanplaats te wisselen. Klopt dat niet?
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:15:12 #196
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108908617
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:40 schreef eucalyptus het volgende:
M'n boom (Sageratia van hierboven) krijgt wat gele blaadjes. Waar komt dit door? Te weinig/te veel water? Hoe kan ik dit voorkomen? :?
Wil je weten wat het echt is? De sageretia is niet geschikt voor bonsai in ons klimaat. Wat er ook gezegd word qua verzorgingstips, het zal je boom niet redden. Bomen op een schaalt met steentjes en water ... Het effect op de vochtigheid omhoog te gooien is vrijwel nihil. Alleen als je over een goede, warme tuinkas kan beschikken met een zeer hoge vochtigheidsgraad , dan zou je erover na kunnen denken.

Veel mensen willen nu eenmaal een bonsai in de kamer, want het staat prachtig. Alle soorten voor buiten, zowel loof als naaldbomen, zijn niet te houden in een droge, warme huiskamer. De commercie springt daar handig op in en verkoopt tropische planten in een bonsaischaal om het zo echt te doen lijken. Wat je ook in je huiskamer gaat zetten ( sageretia, carmona, serrisa , ficus, ulmus, podocarpus.). Ze gaan het nimmer goed doen. Misschien kom ik hard over, maar de realiteit is niet anders.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 17:16:52 #197
45 SiGNe
pi_108910610
Nah, niks hard.. zo is het gewoon..
Bomen horen buiten en als ze binnen staan dan is het altijd maar voor eventjes.

BMW heeft bijvoorbeeld ook in hun hoofdkantoor een showroom met echt prachtige bonsai, bomen van duizenden euro's. Je ziet er alleen maximaal een stuk of 12 staan, ze wisselen de bomen elke 3 weken(?) om met bomen die buiten in een kas staan.
Plus die hele showroom heeft ook klimaatcontrole, speciaal licht, etc..
Oftewel, niet heel makkelijk om ze binnen te houden.
Artikel staat hier: http://www.calameo.com/re(...)?authid=wYYGHkw1FBsx

Ik zie trouwens dat je op http://www.bonsaifocus.com/articles.html ook artikelen kan bestellen.
Staat nu ook een artikel over (vloeibare) bemesting http://www.bonsaifocus.co(...)hoe-te-bemesten.html
  vrijdag 9 maart 2012 @ 20:08:12 #198
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108916429
@SIGNe, de bomen bij BMW waren van Walter Pall. Deze zeer bekende bonsaimeester paste inderdaad groeilampen toe. Je kan op zijn site lezen hoe dit allemaal in zijn werk ging. :)
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:07:16 #199
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108925377
Conclusie is dat ik 'm dus eigenlijk buiten neer moet zetten :P
  zaterdag 10 maart 2012 @ 09:39:33 #200
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108932599
Nee, het is een sub tropische boom. Als de nachttemperaturen boven de 10 graden uitkomen, dan kan de boom met een gerust hart buitenstaan. Nu is het een kwestie van de boom in leven houden. :P Succes!
  zaterdag 10 maart 2012 @ 14:48:19 #201
45 SiGNe
pi_108939422
In een klein kasje kan het nu ook wel..
De temperatuur zou volgende week al tegen de 15graden aanlopen als meteoconsult het bij het recht eind heeft.

Ik hoop trouwens dat je je hierdoor niet uit het veld laat slaan overigens.
Op bonsaifocus.nl en bonsaishop.nl hebben ze ook best leuke en voordelige loofboompjes.
Bij Bonsaishop hebben ze zelfs startersetjes waarbij je een boom, aarde, draad en een pot krijgt voor een leuke prijs.
http://www.bonsaishop.nl/bonsai/startersets.html is ¤10 bijv.
  zondag 11 maart 2012 @ 22:34:01 #202
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_108991994
Die heb ik gekocht :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')