abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 februari 2012 @ 18:51:00 #126
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107683566
Je zou het " back budden " ook op je spar kunnen proberen. Met een leuke jin top en een betere vertakking, moet je er een leuke shohin uit halen. :)
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_107709750
Pinus sylvestris is zeer winterhard. Waar het te koud is voor hen groeien helemaal geen bomen meer. -60 kunenn ze ook aan. Ze groeien echt in Rusland en Scandinavie tot in de poolcircel.
http://upload.wikimedia.o(...)vestris_range-01.png

Die dingen zijn echt taai. Ik zie redelijk wat dode douglas spar zaailingen in het bos. Waarschijnlijk vanwege het droge najaar doodgegaan. Dode pinus zijn echt heel moeilijk te vinden. Als je al een dode tak vindt zitten ze nog gewoon op een levende boom.

Hoe goed ze zijn voor bonsai is een ander verhaal. Maar het zijn echt hele taaie planten. Ook felle zon en droogte kunnen ze goed hebben. Heb best wel respect voor dat plantje. Ook een stuk mooier dan douglas sparren die aangeplant zijn voor de bosbouw. Het lijkt me dat zonder de mens de Pinus sylvestris de douglas spar relatief snel tot uitsterven zal dwingen.

Misschien dat het voor bepaalde cultivar anders ligt. Heb het nu over de planten in het wild. Maar dennen voor in tuincentra zijn bijna altijd pinus mugo of een ander soort.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:08:04 #128
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107720913
Pinus mugo is van alle pinussen de meest geschikte den voor bonsai. Naalden blijven acceptabel klein, winterhardheid is zeer goed, loopt goed uit op oud hout. En ja, deze den word het meest aangeboden bij tuincentra. Heel soms een verdwaalde parasol den of een Japanse witte den en de vliegeden. Ik heb ooit 2 pinus mugo gehad en was er zeer over te spreken. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door LordofLeaves op 07-02-2012 18:09:35 (Overbodige info) ]
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  dinsdag 7 februari 2012 @ 20:01:21 #129
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_107725842
Persoonlijk vind ik dan de Pinus Parviflora/Pentafolia weer de mooiste, mooie naaldzetting en ook niet te grote naalden.
Ziet eruit als een kleine Pinus Nigra.
En de jeneverbes vind ik ook erg mooi, en ook erg makkelijk.
Je hoeft er maar heel weinig aan te doen en het ziet er al heel erg mooi uit, makkelijk "wolken" maken.

M'n bonsai hebben afgelopen nachten niet meer dan -6 gehad, afgelopen nacht had het voor een lang deel niet eens gevroren op m'n balkon.
Gelukkig geen siberische omstandigheden gehad :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 18:32:24 #130
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107759251
Jeneverbessen zijn zeer mooie bonsai. En ja, het zijn de wolken die het hem doen, mits je ze ook mooi gaat uitwerken. Anders krijg je algauw dat "struik" idee en dat wil je tenslotte niet. Wel jammer dat de Shimpaku hier nauwelijks te krijgen is, hoewel de Blaauw ook een zeer mooie cultivar is. Stiekem hoop ik ooit nog een Rigida te krijgen, maar die kansen schat ik niet hoog in. :P

Mooi dat het niet meer gevroren heeft op je balkon. :) Nu op naar de lente! :D
pi_107760259
Meh, bladen van mijn beiden bomen zijn wat.. apart.

Bij de ene gaan ze hangen en bij de ander worden ze donker.

Please don't die. ;(
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:08:55 #132
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107780968
@einschstein. Kun je geen foto's posten?
pi_107929274
Hier de foto's.

pi_107929294
Ik heb overigens van de Ligustrum een takje afgeknipt, met het resultaat dat de binnenkant nog gewoon groen was. :)
  maandag 13 februari 2012 @ 14:35:31 #135
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107929775
De iep heeft dringend water nodig! Je liguster zal ook blij zijn met een goede scheut water.
  maandag 13 februari 2012 @ 15:16:02 #136
45 SiGNe
pi_107931233
Bladeren zijn inderdaad dof en droog, misschien door te weinig luchtochtigheid.
scheut water geven inderdaad en wat daarbij ook nog kan helpen is door de bomen in hun pot in een grote schaal te zetten met een laag water.
De potten mogen het water niet raken.
Het water in de grote schaal verdampt en zorgt voor meer luchtvochtigheid rondom de boom.

Eind van de week (als het zo rond de 10 graden is) zouden ze evt ook naar buiten kunnen.

Bedrading van de onderste boom is overigens ook niet helemaal op een correcte manier gedaan, veel te veel omwikkelingen.
Plus bedraden kan beter tijdens de groeiperiode gedaan worden (eind lente/zomer)
pi_107964007
Hallo Bonsai liefhebbers,

Ik heb van mijn vriendin een bonsai gekregen: een ligustrum nitida.
Als het goed is krijg ik hem morgen bezorgd!
Ik kan alleen weinig vinden over de ligustrum nitida (wel andere ligustrums, of een lonicera nitida / chinese kamperfoelie) weet iemand hier iets meer van?
Ik heb ooit al eens een ulmus parvifolia gehad, maar die had mijn vader laten doodgaan toen ik een maand op vakantie was (3 weken buiten laten staan bij 30 graden zonder water).
Heeft iemand tips met betrekking tot verpotten of iets dergelijks, moet je dat gelijk doen zodra je je boompje krijgt? En bemesten, is dat al nodig?

Het plaatje hieronder is de boom die mijn vriendin besteld heeft:

Het boek Bonsai van Harry Tomlinson heb ik ook weer uit het stof gehaald!
Ik heb er weer helemaal zin in!
pi_107967566
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:35 schreef LordofLeaves het volgende:
De iep heeft dringend water nodig! Je liguster zal ook blij zijn met een goede scheut water.
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 15:16 schreef SiGNe het volgende:
Bladeren zijn inderdaad dof en droog, misschien door te weinig luchtochtigheid.
scheut water geven inderdaad en wat daarbij ook nog kan helpen is door de bomen in hun pot in een grote schaal te zetten met een laag water.
De potten mogen het water niet raken.
Het water in de grote schaal verdampt en zorgt voor meer luchtvochtigheid rondom de boom.

Eind van de week (als het zo rond de 10 graden is) zouden ze evt ook naar buiten kunnen.

Bedrading van de onderste boom is overigens ook niet helemaal op een correcte manier gedaan, veel te veel omwikkelingen.
Plus bedraden kan beter tijdens de groeiperiode gedaan worden (eind lente/zomer)
Alright, heb de bedrading voor de zekerheid maar verwijderd.

Heb ook beide bomen maar even (flink) wat water gegeven. Enig idee wanneer ik ze weer flink wat water moet geven, of totdat ze weer een beetje normaal zijn?

Mijn Chinese Iep staat overigens alweer buiten, aangezien de temperatuur weer wat boven 0 komt. De Ligustrum staat at the moment nog steeds op mijn kamer, maar zoals iemand al zei. Misschien dat het daar wat te droog is? Dus misschien moet ik die ook een ander plekje geven. Zou alleen niet weten waar. Buiten zou handig zijn, maar dat vind de plant niet zo fijn.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 14:36:44 #139
45 SiGNe
pi_107968297
Grond niet helemaal uit laten drogen, eens per week water geven ofzo, buiten gaat dat allemaal wat makkelijker.
En zolang het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet te groot is geweest is het denk ik wel prima dat die iep nu buiten staat.
Vorst krijgen we toch voorlopig niet meer, ook geen nachtvorst.

En om binnen meer luchtvochtigheid rond de boom te krijgen dus in een schaal water zetten (zonder dat de pot het water raakt, pot op een steen zetten dus)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 12:27 schreef simonvr het volgende:
Hallo Bonsai liefhebbers,

Ik heb van mijn vriendin een bonsai gekregen: een ligustrum nitida.
Als het goed is krijg ik hem morgen bezorgd!
Ik kan alleen weinig vinden over de ligustrum nitida (wel andere ligustrums, of een lonicera nitida / chinese kamperfoelie) weet iemand hier iets meer van?
Ik heb ooit al eens een ulmus parvifolia gehad, maar die had mijn vader laten doodgaan toen ik een maand op vakantie was (3 weken buiten laten staan bij 30 graden zonder water).
Heeft iemand tips met betrekking tot verpotten of iets dergelijks, moet je dat gelijk doen zodra je je boompje krijgt? En bemesten, is dat al nodig?

Het plaatje hieronder is de boom die mijn vriendin besteld heeft:

[ afbeelding ]

Het boek Bonsai van Harry Tomlinson heb ik ook weer uit het stof gehaald!
Ik heb er weer helemaal zin in!
Ik zou de eerste 3 maanden eigenlijk niks doen met een boom, alleen water geven en kijken of de boom gezond is of niet.
kijken of de boom van de lente een beetje uit wil lopen.
In de lente (als je de boom een maand of 2-3 hebt) is het waarschijnlijk wel verstandig om de boom te verpotten of in elk geval de aarde verversen en een minimale wortelsnoei geven.
Je kan dezelfde pot blijven gebruiken tot je een grovere wortelsnoei toepast (het jaar erop als je zeker bent dat je boom dit ook aankan)

en welkom trouwens :)
Goed dat je het boek van Tomlinson al hebt, daar staat ook heel veel info in (er zijn er hier meer mensen die 'm hebben)
Ik zal ook meteen een disclaimer geven, ik heb wat meer verstand van naaldbomen dan loofbomen, voor loofbomen moet je bij de anderen zijn ;)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 15:43:06 #140
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_107970710
@einschstein. Je geeft weer water als de akadama iets lichter van kleur word. Dit geld ook voor je liguster, al vrees ik het ergste voor je boom.

@simonvr. Wilkommen! Net als dat SIGNe zegt, je laat de boom eerst even bijkomen. Zoals gewoonlijk staat je boom in potgrond of een enge soort bonsai aarde. Als de lente aanbreekt ( tussen nu en 4 weken ), dan mag je de boom verpotten. Hoe? Dat staat goed omschreven in je boek en anders kunnen wij je helpen. Tegenwoordig word er geen bonsai aarde of potgrond meer gebruikt, maar substraat. En daar heb je heel veel soorten van.

Zet je boom niet meteen in de warme huiskamer, maar laat de boom rustig bijkomen in een verlichte, koele kamer. En info over de liguster is niet zo moeilijk te vinden. De standaard info over ligusters is voldoende. Succes en vergeet niet te vragen als je er niet uitkomt! :)
  woensdag 15 februari 2012 @ 15:14:54 #141
45 SiGNe
  woensdag 15 februari 2012 @ 17:53:55 #142
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108014211
quote:
Beetje kitcherig. De bomen zien er vrij nep uit.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:26:04 #143
45 SiGNe
pi_108015339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Beetje kitcherig. De bomen zien er vrij nep uit.
Maar toch wel een tof idee :)
Ik denk ook dat de bomen verder niet echt zijn, verpotten wordt erg lastig namelijk en snoeien en takken buigen ook.
  donderdag 16 februari 2012 @ 15:44:02 #144
45 SiGNe
pi_108046782
Nog een weekje of 2 en het grote verpotten van de buitenbomen kan beginnen.
Zelf ga ik in maart m'n Pinus Pentafolia in elk geval verpotten, die staat op oude harde aarde van de kwekerij.

Moet nog Biogreen en Vis-emulsie kopen bij Bonsai Focus en ik zit er over te twijffelen om een starters-setje van een Pinus Parviflora "Addocks Dwarf" te kopen bij de Bonsai Shop: http://www.bonsaishop.nl/(...)E2%80%99s-dwarf.html
(Jammer dat bonsaishop andere vloeibare mest heeft, scheelt toch verzendkosten)
  donderdag 16 februari 2012 @ 17:57:51 #145
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108050824
Ik maak altijd mijn eigen vloeibare mest, heel simpel en voordelig. Ik koop altijd een zak mest voor gazon en bodembeplanting ( wat dat ook wezen mag ) met een NPK van 16-12-8. Ik neem een paar handen vol korrels en stop het in een jute zak dat ik een weekje laat weken in een emmer water. En zie daar, een emmer vol vloeibare mest voor een zeer lange periode. De meeste flessen met vloeibare mest bevatten vaak maar een NPK waarde van 6-4-3, te weinig voor bomen in de groei en opbouw.
  donderdag 16 februari 2012 @ 18:36:45 #146
45 SiGNe
pi_108051868
Vis-emulsie is NPK = 5 - 2 - 2
En Biogreen NPK 4-3-6.
Maar dat is dus te weinig?

Bij Bonsaishop hebben ze wel een vloeibare mest van NPK 7-5-6
En bij Bonsai Focus ook vloeibare 10-0-0, 0-10-0 en 0-0-10 mest, kan je zelf mixen maar dat lijkt mij dan weer lastig.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:13:02 #147
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108058429
Het ligt eraan. Voor een bonsai die al "af" is, dan is 4-3-6 meer dan voldoende. Bomen die volop in ontwikkeling zijn moeten het dubbele krijgen, wil je snel resultaat hebben. Voor loofbomen in de groei, is een 10-0-0 mest ideaal in de lente met betrekking tot knop en takken vorming, mits je niet gaat voor bloemen en fruitvorming. Ik zou het niet gebruiken voor dennen, dan zou ik eerder een 9-0-8 mest gebruiken.
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:56:37 #148
45 SiGNe
pi_108060795
Duidelijk een puntje waar ik nog veel over moet leren voor ik er verder mee ga merk ik.
Goed uitzoeken wat de bomen nodig hebben voor er weer een boom te vroeg dood gaat.

Ondertussen ook een afspraak gemaakt om in Maart een esdoorn bosje (3 stuks) en een olijfboompje te verpotten, zijn van m'n ouders (de bomen hebben ze ook van mij gekregen) en de aarde is in de afgelopen jaren nog vrij weinig aan gedaan.
De tuinman van m'n ouders heeft ze wel wat bijgehouden maar verder is het natuurlijk hun boom en hun zorg.

Welke aarde-mix zou een beetje goed zijn voor die boompjes?
Olijf mag dacht ik wel wat kalk in de aarde hebben bijv.
Maar ook dat moet ik verder uitzoeken.

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 16-02-2012 22:12:21 ]
  vrijdag 17 februari 2012 @ 08:56:27 #149
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108070161
De aarde mix is niet moeilijk meer. Aangezien je akadama gebruikt met één of andere organische toevoeging, zal dit je standaard mix moeten worden. Je haalt de planten uit de schalen en spoelt de oude aarde eraf en plant ze in nieuw substraat.
  vrijdag 17 februari 2012 @ 13:16:22 #150
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_108076667
Even een toevoeging:

N (nitraat) : Zorgt voor nieuwe groei, dus aanmaak van nieuwe bladeren, naalden en takken. Ook zorgt het voor diktegroei van de takken en stammen. Ideaal voor elke bonsai in ontwikkeling.
P (phosfor): Zorgt voor een optimale wortelgroei. Elke boom heeft dit natuurlijk nodig. Tevens zorgt het ervoor dat in de herfst de wortels een extra portie aan energie kunnen opnemen en opslaan.
K (kali): Zorgt voor afharding van de bladeren en naalden. Tevens laat het bloeiende bomen nieuwe bloemknoppen aanmaken. Ook zorgt K ervoor dat bomen nieuwe knoppen aanmaken in de lente.

Wat te geven aan een (jonge) boom in ontwikkeling? Dan zou je in de lente en zomer een vloeibare of vaste bemesting kunnen geven in de vorm van 15-12-5 en in de nazomer/herfst 0-10-15.
Oude bonsai of bomen die "af" zijn, worden blij met een messtof van 7-5-6. Je wilt tenslotte niet dat takken zich gaan verdikken om zo de mooie vertakking te verstoren.

Bovenstaande geldt voor elke soort boom. Ongeacht naald of loofboom. Voor shohin zou je eventueel het nitraat (N) kunnen halveren i.v.m grootte van de bladeren/naalden.

[ Bericht 0% gewijzigd door LordofLeaves op 17-02-2012 13:17:45 (typo) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')