abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106532825
Zoals de titel al zegt blaast onze kraan ineens alleen nog stoom, en als er wat water uit komt dan is het bruin.
Koud water doet het gewoon, maar heet niet dus.
het probleem zit niet in de kraan, want alle kranen in huis hebben hetzelfde euvel.
wie o wie kan me vertellen wat hier aan de hand is?
pi_106532996
ketel kapot
wat is dit
pi_106533065
Iets met de ketel ja :Y
Why am I so differently wired? Am I a martian?
What kind of twisted experiment am I involved in
Cause I don't belong in this world
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:18:14 #4
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_106533089
Heb je stadsverwarming of zelf een cv-ketel of een boiler?
[_] <- Sign here
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:18:36 #5
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_106533102
En das best vervelend op zaterdagavond.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_106533198
pfff weet niet 100% zeker hoe het zit, dacht we een ketel hadden voor de cv en een aparte gijser voor warm water uit de kraan.
pi_106533247
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:18 schreef HunterSThompson het volgende:
En das best vervelend op zaterdagavond.
idd. we hebben wel een waterkoker kunnen dus alleen niet douchen van het weekend ;(
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:23:25 #8
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_106533291
Wat gebeurt er als je de kraan lang open laat staan?
[_] <- Sign here
pi_106533350
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:23 schreef Xiphos het volgende:
Wat gebeurt er als je de kraan lang open laat staan?
durf ik niet zo goed :@ kraan begint ook te schudden enz
pi_106533409
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:25 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

jezus, dat kan nooit goed zijn :')
niet meer
pi_106533422
Bruin water is niet schadelijk voor de gezondheid. Maar het ziet er natuurlijk niet fris uit.

Als de stroomsnelheid in het leidingnet plotseling toeneemt of verandert, kunnen ijzer- en mangaandeeltjes loslaten en wordt het water troebel en bruin. Dit kan veroorzaakt worden door werkzaamheden aan het leidingnet, een plotseling hoog waterverbruik of door een leidingbreuk. Als het water bruin is, kunt u het beste de kranen in huis even dichthouden. Na een half uurtje is het meeste bruine water wel uit de hoofdleidingen verdwenen. Laat vervolgens het water even goed doorstromen tot het weer helder is.
The world of SKA music
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:31:33 #12
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_106533561
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:27 schreef strikeforce het volgende:
Bruin water is niet schadelijk voor de gezondheid. Maar het ziet er natuurlijk niet fris uit.

Als de stroomsnelheid in het leidingnet plotseling toeneemt of verandert, kunnen ijzer- en mangaandeeltjes loslaten en wordt het water troebel en bruin. Dit kan veroorzaakt worden door werkzaamheden aan het leidingnet, een plotseling hoog waterverbruik of door een leidingbreuk. Als het water bruin is, kunt u het beste de kranen in huis even dichthouden. Na een half uurtje is het meeste bruine water wel uit de hoofdleidingen verdwenen. Laat vervolgens het water even goed doorstromen tot het weer helder is.
Maar helaas komt er geen water uit de kraan, maar stoom.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:36:50 #13
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_106533733
Ik wil wel een video zien...... :D
pi_106533742
Hahaha TS kan er niet mee omgaan
pi_106533878
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:36 schreef tomaat52 het volgende:
Ik wil wel een video zien...... :D
Had ik nog geprobeerd maar is lastig met uploaden.
pi_106533910
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:37 schreef blauweruis het volgende:
Hahaha TS kan er niet mee omgaan
ach blauweruis bruinestoom, t lijkt allemaal op mekaar.
  Moderator zaterdag 7 januari 2012 @ 19:45:43 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106534019
Zijn er in jou buurt toevalligwerkzaamheden aan het waternet geweest ?

quote:
Er komt bruin water uit mijn kraan!

Bruin water ziet er niet fris uit, maar is niet schadelijk voor de gezondheid. Wanneer er bruin water uit de kraan komt, kunt u deze het beste tijdelijk dichthouden. Na een uur is het meeste bruine water meestal uit de hoofdleidingen verdwenen. Als u de kraan weer opendraait, laat het water dan doorlopen totdat de bruine kleur verdwenen is. Eventueel kunt u het zeefje van de kraan reinigen. Bij bruin waterklachten is er vaak ook kans op een lagere waterdruk. U merkt dit bij het opendraaien van de kraan.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:48:04 #18
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_106534098
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Zijn er in jou buurt toevalligwerkzaamheden aan het waternet geweest ?

[..]

En de stoom dan?
pi_106534447
Hier ook ooit gehad, al lag het niet aan de ketel maar zat er een lek in een van de leidingen die ondergronds liep.
pi_106534489
Brand het vlammetje van de geiser wel? En zo ja, gaat deze ook harder en zachter branden wanneer je de kraan aan en uit zet?
pi_106534783
De driewegklep is stuk terwijl de ketel of geiser wel aan slaat.
Die verdampt het laatste restje water in de spiraal tot stoom.
Wie dit leest is gek
pi_106534914
Q
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:25 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Durf je niet zo goed?
Je weet niet wat je warm water verzorgd?

Tip 1 zet de gaskraan dicht.
Tip 2 bel een installateur.

De verschijnselen die je hier benoemd zijn hoogstwaarschijnlijk een defect warmwaterleveringstoestel waarvan de beveiligingen niet functioneren.
Het gas blijft waarschijnlijk branden, dit kan op een laag pitje zijn maar ook op een hoge vlam, gezien het feit dat het al eventjes is verwacht ik laag.
Het water gaat koken en komt ds ruim boven de 100 graden, zodra je de kraan open doet schiet het water gelijk in stoomvorming weg.
Het rommelende geluid ( alsof je in een oorlogsgebied zit of oud en nieuw in het klein) komt doordat er weer vers koud water in de installtie komt wat voor krimpen zorgt.
Dit kan scheuren van het leidingwerk veroorzaken of nog grotere toestel schade.

Het toestel moet nu hoe dan ook uit, juist voor je eigen veiligheid.
Je kan vervolgens de installateur laten beoordelen of het toestel gerepareerd kan worden cq vervangen moet worden.
pi_106535816
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:06 schreef klipper het volgende:
Q

[..]

Durf je niet zo goed?
Je weet niet wat je warm water verzorgd?

Tip 1 zet de gaskraan dicht.
Tip 2 bel een installateur.

De verschijnselen die je hier benoemd zijn hoogstwaarschijnlijk een defect warmwaterleveringstoestel waarvan de beveiligingen niet functioneren.
Het gas blijft waarschijnlijk branden, dit kan op een laag pitje zijn maar ook op een hoge vlam, gezien het feit dat het al eventjes is verwacht ik laag.
Het water gaat koken en komt ds ruim boven de 100 graden, zodra je de kraan open doet schiet het water gelijk in stoomvorming weg.
Het rommelende geluid ( alsof je in een oorlogsgebied zit of oud en nieuw in het klein) komt doordat er weer vers koud water in de installtie komt wat voor krimpen zorgt.
Dit kan scheuren van het leidingwerk veroorzaken of nog grotere toestel schade.

Het toestel moet nu hoe dan ook uit, juist voor je eigen veiligheid.
Je kan vervolgens de installateur laten beoordelen of het toestel gerepareerd kan worden cq vervangen moet worden.
pfff ok, net nog even geprobeerd en alles leek weer goed.
maar nogmaals gedaan en toen deed ie toch weer een beetje vaag met idd heel erg heet water.
ik moet dus de gijser uitzetten?
pi_106536079
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:27 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

pfff ok, net nog even geprobeerd en alles leek weer goed.
maar nogmaals gedaan en toen deed ie toch weer een beetje vaag met idd heel erg heet water.
ik moet dus de gijser uitzetten?
De gaskraan dichtzetten en snel!! Oververhitte stoom bouwt hoge druk op en een explosie van de geijser is niet uitgesloten!!!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106536763
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:32 schreef blomke het volgende:

[..]

De gaskraan dichtzetten en snel!! Oververhitte stoom bouwt hoge druk op en een explosie van de geijser is niet uitgesloten!!!!!
Ok heb nog even gechecked en hij deed nog steeds raar (van heeel het naar koud en weer naar heeel heet in een halve minuut) heb dus het gas afgesloten en gebeld met de mensen van de gijser, moest een boodschap inspreken en hoop dat ze me gauw terugbellen.
Anders wordt het koukleumen :P
iig iedereen heel erg bedankt voor het meedenken ik laat het nog wel weten wat het was.
pi_106537025
De CV ketel kan aan blijven; het ging me om de gaskraan onder de geijser.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106537193
Ben net terug gebeld.
Gijser uitgeschakeld en hoofdgaskraan weer open en ze komen morgen kijken :)
pi_106545683
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:57 schreef DeZoektocht het volgende:
Ben net terug gebeld.
Gijser uitgeschakeld en hoofdgaskraan weer open en ze komen morgen kijken :)
Goed zo, kun je tenminste rustig slapen vannacht.

Enne wel effe laten weten wat er nu precies aan de hand was hè.
pi_106547418
verkalkte warmtewisselaar gok k :+

al had dan de smeltveiligheid al moeten springen volgens mij..
pi_106552469
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 01:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
verkalkte warmtewisselaar gok k :+

al had dan de smeltveiligheid al moeten springen volgens mij..
Behalve natuurlijk als de warmtewisselaar door philips gemaakt is :o
  zondag 8 januari 2012 @ 10:28:52 #31
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106552565
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Die druk opbouw en explosie lukt ook met verzadigde stoom...

Bijkomend probleem na de explosie gaat zijn dat je lokaal heel veel stoom hebt dat gaat condenseren op je huid (als je op dat moment in de buurt bent). Krijg je erg nare brandwonden van.

Daarnaast kun je met oververhitte stoom dingen in brand steken (dit lukt met verzadigde stoom weer niet).

Geiser uit zetten was een goed plan. Volgende keer beter meteen doen ;)

Als de reparatie groot is kun je trouwens nog overwegen de geiser te verwijderen en meteen voor een combi ketel te gaan...is veiliger, scheelt ruimte en een sloot gas :)
pi_106553583
Nou de monteur is net weer weg.
Was inderdaad wat verkalkt.
We kunnen nu weer alles gebruiken maar binnenkort komt ie nog een keer om een buisje te vervangen wat ie nou niet bij zich had :)
Overigens zei hij dat het niet zo'n vaart zou lopen met ontploffingsgevaar want volgens hem was de kans groter dat de gijser gewoon uit was gegaan, maarja better safe then sorry :)
Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken en ik ga zo maar eens lekker douchen :)
pi_106577265
bij mn broer was door de verkalking de smeltveiligheid van de warmtewisselaar gaan lekken...
omdat die ook teheet water ging afleveren...
pi_106578926
quote:
Op zaterdag 7 januari 2012 20:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
De driewegklep is stuk terwijl de ketel of geiser wel aan slaat.
Die verdampt het laatste restje water in de spiraal tot stoom.
In een geiser ? 11.gif
pi_106580571
Hoe oud is de gijzer? Gaf de installateur nog aan hoelang of er nog meer onderhoud aan zit te komen?
pi_106585401
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 11:29 schreef DeZoektocht het volgende:
Nou de monteur is net weer weg.
Was inderdaad wat verkalkt.
We kunnen nu weer alles gebruiken maar binnenkort komt ie nog een keer om een buisje te vervangen wat ie nou niet bij zich had :)
Overigens zei hij dat het niet zo'n vaart zou lopen met ontploffingsgevaar want volgens hem was de kans groter dat de gijser gewoon uit was gegaan, maarja better safe then sorry :)
Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken en ik ga zo maar eens lekker douchen :)
Heeft hij hem ontkalkt?
Voor het overige blijft het altijd gissen, ontploffen zal misschien niet snel gebeuren, hoewel een harde knal ook niet uitgesloten moet worden, bij de beschreven symptonen had natuurlijk de smeltveiligheid moeten aanspreken wat niet gebeurt is, dit kan door kalk komen, blijft wel de vraag of het dan niet verstandiger is om misschien toch de wisselaar te vervangen i.p.v. ontkalken wat ook niet altijd even goed lukt.
Maar dat is gissen op afstand, er is een "monteur" bij geweest die ter plaatse de situatie kon beoordelen.
pi_106598242
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 22:02 schreef KeesBekkema het volgende:
Hoe oud is de gijzer? Gaf de installateur nog aan hoelang of er nog meer onderhoud aan zit te komen?
bij mn broer nu tussen de 2 en de 20 jaar :')!

schijnbaar vind de woningstichting nog steeds dat onderdelen lepelen goedkoper is dan het ding te vervangen :D
  maandag 9 januari 2012 @ 13:22:29 #38
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_106598767
Ik heb een tijdje bij een installatiebedrijf gewerkt.
Vaak hebben woningstichtingen een onderhoudscontract met een grote installateur. Voor het aangaan van het contract wordt de toestand van de installaties grofweg door het bedrijf opgenomen en aan de hand van die gegevens wordt een offerte gemaakt waar uiteindelijk een onderhoudscontract uit komt voor een bepaald bedrag per jaar. Zo weet de woningstichting wat ze aan onderhoud per jaar kwijt zijn en kunnen ze dat netjes in de begroting en dus ook in de huurprijs meenemen.
Alle onderhoud en eventuele onderdelen zijn dus al van te voren betaald. Vervanging van een kachel of geiser echter niet. Dat kost extra.
Dus wordt er net zo lang gerepareerd tot vervanging van geisers een keer in de begroting zit en daarmee dan hopelijk het nieuwe onderhoudscontract goedkoper wordt.
Wie dit leest is gek
pi_106599543
maar als iemand zn geiser bijna van scratch herbouwt moet worden... :)

de muurplaat en de kap en nog wat leiding werk aan de onderkant is blijven zitten toen.. maar de warmte wisselaar en 1 of ander membraam ding is toen vervangen..

k heb toen staan kijken.. maar dr bleef niet veel origineel meer over :')

en zo`n FASTO spaargeisertje is dan wel geen ingewikkeld ding... maar een nieuwe kost ook net niks :P
  maandag 9 januari 2012 @ 16:05:14 #40
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106604051
Ik vind het zelf jammer dat er zo gewerkt wordt. Toestellen worden zo kunstmatig in leven gehouden.
Dat vervangen ook een lager gasverbruik oplevert is voor een woningstichting niet van belang.
Helaas moet installatiewerk bijna altijd goedkoop klaar, je ziet het merendeel immers toch niet weer.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_106604193
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 22:02 schreef KeesBekkema het volgende:
Geen idee, en nee heeft ie niet gezegd.
pi_106604255
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 23:26 schreef klipper het volgende:

[..]

Heeft hij hem ontkalkt?
Voor het overige blijft het altijd gissen, ontploffen zal misschien niet snel gebeuren, hoewel een harde knal ook niet uitgesloten moet worden, bij de beschreven symptonen had natuurlijk de smeltveiligheid moeten aanspreken wat niet gebeurt is, dit kan door kalk komen, blijft wel de vraag of het dan niet verstandiger is om misschien toch de wisselaar te vervangen i.p.v. ontkalken wat ook niet altijd even goed lukt.
Maar dat is gissen op afstand, er is een "monteur" bij geweest die ter plaatse de situatie kon beoordelen.
Volgens mij heeft ie m ontkalkt ja.
Maar hij functioneerd nog lang niet naar behoren, gister ging iemand na de wc en begon ie weer te sissen en hing er een soort van zwavellucht.
Vanochtend lag er een plas water op de vloer en op de wasmachine die eronder staat.
nja morgen komen ze met het buisje dus hoop dat dat het oplost.
pi_106604827
zwavel? hounted cv ketel :D
pi_106605124
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 16:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
zwavel? hounted cv ketel :D
soort van he ;)
t stonk iig.
pi_106612730
Weet je wel zeker dat dat geen gaslucht was?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_106621585
Goed zijn we weer voor het vervolg.
Gijser deed vandaag alweer een paar keer apart, maarja ik dacht het zal wel, die houdt het wel tot morgen, dat had die monteur immers gezegd.
Tot ineens vanavond de stroom eraf klapte en de gijser water stond te sproeien.
alles stond blank :{
Alles opgedweild en gebeld en er is ook al iemand langsgeweest, morgen komen ze een nieuwe ophangen. *O*
  maandag 9 januari 2012 @ 22:22:08 #47
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_106621992
De correcte spelling is overigens: geiser
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_106706344
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 22:14 schreef DeZoektocht het volgende:
Goed zijn we weer voor het vervolg.
Gijser deed vandaag alweer een paar keer apart, maarja ik dacht het zal wel, die houdt het wel tot morgen, dat had die monteur immers gezegd.
Tot ineens vanavond de stroom eraf klapte en de gijser water stond te sproeien.
alles stond blank :{
Alles opgedweild en gebeld en er is ook al iemand langsgeweest, morgen komen ze een nieuwe ophangen. *O*
water sproeien ergens onder de kap? veiligheid toch geklapt? :D
pi_106707182
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:02 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

water sproeien ergens onder de kap? veiligheid toch geklapt? :D
Kennelijk :D
Inmiddels hebben we een nieuwe geiser geinstalleerd gekregen :Y
pi_107325440
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:20 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Kennelijk :D
Inmiddels hebben we een nieuwe geiser geinstalleerd gekregen :Y
Waarom vraag je niet om een CV ketel?

Hier hebben ze leidingen + enkele radiatoren vervangen + geiser vervangen met CV.
Kosten: EUR 6,- / maand
pi_107326327
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 12:56 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Waarom vraag je niet om een CV ketel?

Hier hebben ze leidingen + enkele radiatoren vervangen + geiser vervangen met CV.
Kosten: EUR 6,- / maand
Denk dat ze voor een complete cv installatie wel meer als ¤ 6,00 per maand gaan vragen
pi_107326495
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:30 schreef exlurker het volgende:

[..]

Denk dat ze voor een complete cv installatie wel meer als ¤ 6,00 per maand gaan vragen
Hier zijn ze in totaal 5 dagen bezig geweest, alle leidingen vervangen, enkele radiatoren en een gloednieuw (Remeha) CV.

Dacht ook dat het meer zou kosten, niet dus :)
pi_107326538
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:36 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Hier zijn ze in totaal 5 dagen bezig geweest, alle leidingen vervangen, enkele radiatoren en een gloednieuw (Remeha) CV.

hoe lang zit je eraan vast, is het inclusief onderhoud, zo niet, hoe is het onderhoud geregeld en wie betaalt het?
pi_107327124
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

hoe lang zit je eraan vast, is het inclusief onderhoud, zo niet, hoe is het onderhoud geregeld en wie betaalt het?
Inclusief onderhoud. Je zit er voor altijd aan vast, is een huurverhoging.
pi_107327273
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:58 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Inclusief onderhoud. Je zit er voor altijd aan vast, is een huurverhoging.
ah op die fiets. klinkt wel als een goede deal.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 14:08:30 #56
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_107327415
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 14:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ah op die fiets. klinkt wel als een goede deal.
Inderdaad.

Ik moet het ook maar eens voorstellen. Met een oude Bosch VR ketel lopen de kosten ook wel aardig hoog op. Dan is het voordeliger om iets meer huur te betalen en wat minder naar de gasleverancier te brengen elke maand.

Binnenkort maar eens met de verhuurder contact opnemen wat dat zou moeten kosten. De monteur is ook al niet zo te spreken over de ketel, dus die wil ook vast wel bij de verhuurder aangeven dat deze aan vervanging toe is.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 28 januari 2012 @ 16:27:15 #57
78498 classpc
I don't like change
pi_107330964
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:36 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Ah, hier binnen één dag :) .
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')