abonnement Unibet Coolblue
pi_109157388
ik lees in een logboek van een van de leerlingen die ik heb:
"besproken NP en eventueel gedwongen, ouders staan erachter."

dit naar aanleiding van een huisbezoek.

Weet iemand wat NP zou kunnen betekenen?
heeft iets met opname zorg te maken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_109159667
Nurse practitioner

Nurse practitioner is een verpleegkundige functie die zich qua bevoegdheid bevindt tussen arts en verpleegkundige. Zij/hij kan verschillende taken van de arts overnemen en in bepaalde gevallen zelf diagnoses stellen en medicatie voorschrijven. De nurse practitioner houdt in overleg met een arts zelfstandig spreekuur, kan huisbezoeken doen en voert behandelingen uit. Nurse practioners kunnen zich specialiseren in de psychiatrie, verpleegtehuiszorg, huisartsgeneeskunde of werken in een ziekenhuis.
bron: wiki

Wellicht? Kan verder niet echt iets vinden.
pi_109178524
Oh, herkenbaar! Dan ben je doodop van zo'n weekje kamperen-met-zestienjarigen en dan maar wanhopig proberen wakker te blijven om tegen die chauffeur aan te blijven praten... :o
En inderdaad, enorme opluchting als je ze allemaal weer heelhuids af kunt leveren. Ik vond die reisjes altijd erg leuk en bijzonder omdat je leerlingen en collega's op een heel andere manier meemaakt. Maar hoe leuk ook, was toch ook altijd weer blij als het achter de rug was en er niemand kwijt of gewond was geraakt.
pi_109179177
@Imma, bedankt. Zal het heel vermoedelijk wel zijn ja.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_109180891
Dag allemaal, ik wil even een ander onderwerp aansnijden dan de ramp in CH of de staking...

Ik wil jullie een vraag voorleggen. Ik wil volgend jaar een masteropleiding gaan volgen, om op die manier ook 1egraads bevoegd te worden.

Er zijn dan twee mogelijkheden.
A. Een educatieve master (1e graads lerarenopleiding). Duur: 1 jr. (voltijd)
B. Een schakeljaar hbo-wo, daarna inhoudelijke master, vervolgens aansluitende educatieve master. Duur: 2,5 jr. (voltijd)

Als je puur naar de duur kijkt, ben je eigenlijk gek als je voor optie B gaat. Maar met alleen optie A heb je bovenbouw leerlingen toch niets te bieden? Wat is jullie idee hierover?
  vrijdag 16 maart 2012 @ 20:23:27 #181
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_109181053
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 20:19 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dag allemaal, ik wil even een ander onderwerp aansnijden dan de ramp in CH of de staking...

Ik wil jullie een vraag voorleggen. Ik wil volgend jaar een masteropleiding gaan volgen, om op die manier ook 1egraads bevoegd te worden.

Er zijn dan twee mogelijkheden.
A. Een educatieve master (1e graads lerarenopleiding). Duur: 1 jr. (voltijd)
B. Een schakeljaar hbo-wo, daarna inhoudelijke master, vervolgens aansluitende educatieve master. Duur: 2,5 jr. (voltijd)

Als je puur naar de duur kijkt, ben je eigenlijk gek als je voor optie B gaat. Maar met alleen optie A heb je bovenbouw leerlingen toch niets te bieden? Wat is jullie idee hierover?
Duurt optie A niet 3 jaar?
  vrijdag 16 maart 2012 @ 20:36:13 #182
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109181541
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 20:19 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dag allemaal, ik wil even een ander onderwerp aansnijden dan de ramp in CH of de staking...

Ik wil jullie een vraag voorleggen. Ik wil volgend jaar een masteropleiding gaan volgen, om op die manier ook 1egraads bevoegd te worden.

Er zijn dan twee mogelijkheden.
A. Een educatieve master (1e graads lerarenopleiding). Duur: 1 jr. (voltijd)
B. Een schakeljaar hbo-wo, daarna inhoudelijke master, vervolgens aansluitende educatieve master. Duur: 2,5 jr. (voltijd)

Als je puur naar de duur kijkt, ben je eigenlijk gek als je voor optie B gaat. Maar met alleen optie A heb je bovenbouw leerlingen toch niets te bieden? Wat is jullie idee hierover?
Educatieve master kan toch alleen als kopopleiding na een universitaire master?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_109186655
Oh, dan heb ik het fout. Ik was in de veronderstelling dat er een soort 1-jarige post-hbo opleiding was die niet academisch is maar wel een eerstegraadsbevoegdheid afgeeft.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 22:30:20 #184
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_109186978
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 22:23 schreef Ill-Skillz het volgende:
Oh, dan heb ik het fout. Ik was in de veronderstelling dat er een soort 1-jarige post-hbo opleiding was die niet academisch is maar wel een eerstegraadsbevoegdheid afgeeft.
Als dat zo zou werken, zouden er veel meer eerstegraders zijn.

Er is wel een HBO-master, maar die duurt dus 3 jaar en is zover ik weet alleen deeltijd.
pi_109187627
Ik doe momenteel aan de UU een 2-jarige master, inhoudelijk en educatief gecombineerd.
Tot eerstegraads. Direct na mijn HBO op kunnen aansluiten.
Science Education & Communication, is voor beta vakken. Weet niet of ze een gelijk iets hebben voor andere vakken.
pi_109263289
Dus in principe zou 2-jaar dan het kortst zijn.
@LeLouch: heb je na die opleiding een master of education titel of master of science?
En zijn de deeltijd cursusdagen altijd op 1 vaste dag of moet je soms meerdere keren per week?

[ Bericht 26% gewijzigd door Ill-Skillz op 19-03-2012 08:12:02 ]
pi_109266630
In Groningen is er volgens mij ook nog steeds zo'n traject... Maar daar stellen ze dus ook vakinhoudelijke eisen..

De lerarenopleiding heeft vaste dagen, de vakken die je moet volgen (vakinhoudelijk) kunnen volgens mij door de hele week verspreid zitten..
pi_109279583
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 08:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dus in principe zou 2-jaar dan het kortst zijn.
@LeLouch: heb je na die opleiding een master of education titel of master of science?
En zijn de deeltijd cursusdagen altijd op 1 vaste dag of moet je soms meerdere keren per week?
Ik heb ook het IVLOS gedaan. Ik heb de tweejarige master Science Teacher Education gedaan. Eerste jaar vakinhoud en daarna het laatste jaar alleen onderwijs. Ik heb de opleiding (cum laude) gehaald en heb nu de titel Master (Science Teacher): Msc. Gewoon dus Science. Officieel staat er dan volgensmij Master in Science Education o.i.d.
  maandag 19 maart 2012 @ 18:57:13 #189
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_109282432
Ik had een doctoraat oude stijl in Engels (drs/MA) en als ik t ICLON (1 jaar voltijd, maar ik doe er stiekem twee jaar over) af heb krijg ik er een MEd bij volgens mij. Maar vlak daarna word ik dr/PhD dus dan voer ik toch nergens meer de mastertitels :P
Kwak
  maandag 19 maart 2012 @ 19:00:26 #190
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_109282557
zo naar school, ouderavond -O- gelukkig maar een korte vandaag (20-21.15). t is serieus de vijfde dit jaar al (kennismakingsouderavond, eerste rapportavond, tweede rapportavond vakdocentenspreekuur, ouderraad avond minilesje geven aan ouders (ok, daar kreeg ik een vv bon voor, dus die telt niet) en nu de profielkeuzeavond....
Kwak
pi_109284042
Ik mag er binnenkort, na de toetsweek, ook weer aan geloven. Maar tot nu toe valt het mee. Ik probeer met mijn mentoraat in 5V ook soms te spreiden. Soms komen ouders ook tussen de ouderavonden naar school op afspraak, dus gewoon onder schooltijd. Dat verlicht wel. Heb ik ook soms meer tijd voor ze.

Morgen jarig, alleen vergadering, vanaf woensdag toetsweek, daarna 2 dagen lesgeven, dan gaat 4V en 5V op werkweek en heb ik een weekje met alleen 2E en 4M...14 uren minder.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 19:08:53 #192
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_109323067
quote:
7s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:32 schreef Hippos het volgende:
Ik probeer met mijn mentoraat in 5V ook soms te spreiden. Soms komen ouders ook tussen de ouderavonden naar school op afspraak, dus gewoon onder schooltijd. Dat verlicht wel. Heb ik ook soms meer tijd voor ze.
Ik vind de traditionele opzet van de ouderavonden achterhaald. Via de mail is tegenwoordig sneller te communiceren en wanneer ik het nodig vind, komen de ouders gewoon op gesprek op school. Daar hoef ik echt geen weken voor te wachten tot de "officiële" ouderavond is. Dus wat mij betreft: gewoon afschaffen.

quote:
Morgen jarig
Alvast gefeliciteerd! :)
.
pi_109324651
Ik dank u allen voor de reacties omtrent de eerstegraadsopleiding en uw eigen ervaring met zo'n opleiding.

Welke optie ik moet kiezen is mij nog niet echt duidelijk.

Wat is jullie mening over een eerstegraads HBO-master i.t.t. een schakeljaar, academische master en daarna educatieve master? De tweede optie kost vermoed ik veel meer doorzettingsvermogen en een grotere tijdsinvestering, maar is het uiteindelijke doel niet een stuk beter dan een HBO-master?

Het is echt een wikken en wegen, maar ben erg benieuwd naar jullie (ervaringsdeskundige) mening.
pi_109335528
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik vind de traditionele opzet van de ouderavonden achterhaald. Via de mail is tegenwoordig sneller te communiceren en wanneer ik het nodig vind, komen de ouders gewoon op gesprek op school. Daar hoef ik echt geen weken voor te wachten tot de "officiële" ouderavond is. Dus wat mij betreft: gewoon afschaffen.

[..]

Alvast gefeliciteerd! :)
thanks!

Mee eens, ik communiceer ook veel via e-mail en afspraken maak ik vaak los van ouderavonden. Dat verlicht enorm en ik heb vaak veel meer tijd voor ouders. 10 minuten gesprekken leiden vaak tot snel-snel gesprekken en zeker bij mentorleerlingen waarbij er 'veel' is vind ik het fijner om bijvoorbeeld 30 minuten te praten.
pi_109336298
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:29 schreef Hippos het volgende:

[..]

thanks!

Mee eens, ik communiceer ook veel via e-mail en afspraken maak ik vaak los van ouderavonden. Dat verlicht enorm en ik heb vaak veel meer tijd voor ouders. 10 minuten gesprekken leiden vaak tot snel-snel gesprekken en zeker bij mentorleerlingen waarbij er 'veel' is vind ik het fijner om bijvoorbeeld 30 minuten te praten.
Maar je hebt ook ouders die dan alsnog naar het 10-m gesprek komen.... :) zit alsnog heel de avond vol.
pi_109341546
quote:
profielkeuzeavond.
Waarom niet eerlijk zeggen dat NT>NG>EM>CM?
Kies het hoogste wat je aankan en je houdt de meeste opties open.
Daar heb je toch geen bijeenkomst voor nodig?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109342168
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 00:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom niet eerlijk zeggen dat NT>NG>EM>CM?
Kies het hoogste wat je aankan en je houdt de meeste opties open.
Daar heb je toch geen bijeenkomst voor nodig?
1. Zesjescultuur. Ondanks wat Rutte, Elias en Beertema* willen kom je daar niet in een vloek en een zucht vanaf. De makkelijke keuze is vaak erg aantrekkelijk, zelfs al geeft het minder opties. Koude, kille, edoch redelijk ware logica zoals jij die hier tentoonstelt is niet iets waar pubers en hun ouders altijd gevoelig voor zijn.

2. Je zegt het zelf - de meeste opties. Niet elke studie is open voor NT, meen ik, hoewel ik nog eens moet kijken daarnaar. Mane weet er waarschijnlijk meer van. Ik had met mijn profiel in elk geval niet alle betastudies kunnen gaan doen, terwijl ik toch NT heb gedaan. Gebrek aan biologie enzovoort.

*Wie de F is de onderwijswoordvoerder van het CDA? Tevens: Van Bijsterveldt is een spreekpop voor bovengenoemden - we weten allen dat ze geen originele gedachte heeft gehad sinds haar 10e.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_109353070
Op de meeste reguliere (openbaar en bijzonder) scholen, zo niet alle reguliere scholen, is biologie toch dusdanig ingeroosterd dat die lessen en toetsen combineerbaar zijn met een NT-profiel? Er zijn nogal wat leerlingen die een dubbel profiel hebben, wat een dure manier is om te zeggen dat ze dat ene extra vak hebben gevolgd. :)
Het zal lastiger zijn om ook voor economie het reguliere schoolprogramma te volgen, mogelijk kan dat door dan weer de ene les en dan weer de andere les te missen maar je kan natuurlijk ook staatsexamen doen voor economie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109353902
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 15:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op de meeste reguliere (openbaar en bijzonder) scholen, zo niet alle reguliere scholen, is biologie toch dusdanig ingeroosterd dat die lessen en toetsen combineerbaar zijn met een NT-profiel? Er zijn nogal wat leerlingen die een dubbel profiel hebben, wat een dure manier is om te zeggen dat ze dat ene extra vak hebben gevolgd. :)
Goh. Dat het kan betekent niet meteen dat het ook gebeurt. Wat iemand later misschien aan een vak heeft is een veel abstracter idee dan het hier en nu van een vak / een stel docenten niet leuk vinden. Ik heb destijds geen biologie gedaan omdat het vak me gewoon totaal niet lag. Sure, zevens, maar ik had gewoon geen plezier - voor zover een 14-jarige plezier kan hebben op school - in die lessen en de leraren economie waren gewoon beter. Dat economie 1 - het vervangende vak i.v.m. verplichting voor aantal uren in 't Engels les - een sh*tvak was inhoudelijk stond dan weer niet in de planning, maar goed.

Dat neemt overigens niet weg dat Biologie wel een redelijk simpele manier is om als VWO-leerling je profiel precies op te vullen, als wikipedia correct is...
quote:
Het zal lastiger zijn om ook voor economie het reguliere schoolprogramma te volgen, mogelijk kan dat door dan weer de ene les en dan weer de andere les te missen maar je kan natuurlijk ook staatsexamen doen voor economie.
Als er vraag naar is gaat er altijd geschoven worden. Destijds waren bij mij op school de vakken die niet samen konden Geschiedenis 2 / Natuurkunde 1 en Aardrijkskunde / Scheikunde (alleen in de 4e) - ergens wel een logische situatie als je de oude profielen bekijkt, maar ik weet redelijk zeker dat er goede EM-leerlingen waren die er Scheikunde 1 bijdeden.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:42:43 #200
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_109354627
:') alsof elk kind NT aankan.

Deze avond was er om ouders voor te lichten over wat de keuze inhoudt, en de kinderen presenteerden hun ouders keuzeposters, dit soort avonden zijn bedoeld om de betrokkenheid van ouders bij school en het leren te vergroten en ik heb het idee dat het wel werkt.

Vooral bij zwakke havisten is de keuze CM of EM of CM met wiskunde en economie bijvoorbeeld soms best moeilijk, en ouders zien door de bomen het bos niet meer.

de keuze hangt daarnaast af van de adviezen van de vakdocenten, en wiskunde B en natuurkunde mogen ze niet eens kiezen als ze lager dan een 7 staan.

verder: eerste en derde rapport wordt bij ons op school verplicht door ouders evt. met kind samen, opgehaald met een tien-minutengesprek. tweede rapport heeft een spreekavond voor vakdocenten. natuurlijk spreek ik ook los met ouders af.

mentoraat bij ons op school ís heel zwaar, en er wordt veel van je verwacht qua avonden op school. maar goed, krijg er wel 100 uur voor, dat is natuurlijk te weinig, maar beter dan wat je op sommige scholen hoort.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')