quote:
en er (daardoor?) om de zoveel tijd landelijk plannen komen om de vakinhoud drastisch te wijzigen (in mijn optiek: veroppervlakkigen, maar daar denken de voorstanders uiteraard anders over).
Het niveau van wiskunde en natuurkunde is al decennia lang aan het dalen, per decennium gezien.
In de jaren 80 werd wiskunde op het MAVO ineens geen verplicht vak meer en verdwenen de complexe getallen uit het VWO-curiculum. Ik weet niet ofdat vectoren toen nog een standaardonderdeel van het programma waren maar veel leraren wiskunde geven die gelukkig wel.
Begin 2000 werd wiskunde B in twee delen gesplitst, ofdat je nu wel of niet beide delen volgt, het eindniveau van calculus en 'algebra' is schrikbaarwekkend laag. Geen 'gevorderde' integratiemethodes, geen partiële differentiatie, geen inleiding in differentiaalvergelijkingen, geen parametrisatie, een slechtere goniometrische basis (goniometrische gelijkheden).
Wel onverminderd veel kletsverhaaltjes in de opgaves.
Voor de meetkunde geldt dat kegelsnedes, het bepalen van hoeken en afstanden in de ruimte enzovoorts via een simpelere versie van meetkunde (de kegelsneden waren al geweken) plaats hebben gemaakt voor koordenvierhoeken en verhoudingen, stof die vroeger in de laagste jaren van het VWO werd onderwezen.
Voor natuurkunde vind ik de situatie nog schrijnender. Ooit is met behulp van de wiskunde de natuurkunde ontwikkeld. Observaties bij experimenten werden geabstraheerd in formules, vervolgens kwamen er allerlei afleidingen, differentiale en integralen en je kreeg zodoende een logisch en begrijpelijk verhaal.
Hoe leren ze natuurkunde op het VWO?
Ze presenteren wat formuletjes die je moet invullen.
Geen logische opbouw, niet demonstreren hoe je aan die formules komt maar pats boem, formuletjes invullen.
Ik heb medelijden met de eerstegraads natuurkundeleraren. Het lijkt me ronduit vervelend om op die manier natuurkunde te moeten geven omdat je je moet aanpassen aan leerlingen die geen wiskunde B volgen. Wat is het nut hiervan? Beter kan je toch natuurkunde aanpassen aan de leerlingen die wel wiskunde B volgen, die leerlingen die geen wiskunde B volgen moeten dan maar een of andere reparatiecursus volgen waarin ze oefenen met afleiden, differentiëren en integreren. Als dat betekent dat veel toekomstige geneeskundestudenten geen natuurkunde volgen of dat zij voor het NT-profiel moeten kiezen om geneeskunde te mogen studeren dan heb ik daar vrede mee.
Ik heb eveneens medelijden met de leraren wiskunde die het gebruik van het grafisch rekenmachientje willen beperken en die op een wat hoger niveau wiskunde willen geven (gericht op de toekomstige bètastudenten) maar wiens handen gebonden zijn aan het Centrale Examen.
De niet-bèta's vinden dit misschien gezeur maar dat is het volgens mij toch niet.
1. Juist op die jonge leeftijd, rond een jaar of 15, kan je enorm gemakkelijk wiskunde en natuurkunde leren. Er wordt echt talent verspild door hier op de universiteit pas mee te beginnen.
2. De overgang van de infantiele wiskunde en natuurkunde op het VWO naar de echte wiskunde en natuurkunde op een beetje een fatsoenlijke universiteit is dermate groot dat veel studenten hier enorm veel moeite mee hebben en dat sommigen het niet redden. Ik heb het al gezien dat mensen die op bepaalde vlakken intelligenter zijn dan ik kansloos zakken voor calculus, gewoon omdat ze veel te weinig basis hebben van het VWO. Dat is niet nodig. Doordat er op de universiteit zoveel tijd verspild moet worden aan die simpele basis blijft er weinig tijd over voor andere wiskunde. Ook universiteiten kampen met de allocatie van schaarse middelen.
Ik zou als toekomstig ingenieur in principe leraar wiskunde of natuurkunde kunnen worden maar geen haar op mijn hoofd die hierover denkt zolang je als leraar niet zelf kan bepalen hoe jij dit vak leert aan de leerlingen en wat voor voorkennis je eist van die leerlingen. De centrale examens vind ik op dit moment eerder een obstakel voor de goede leraren dan dat ze enig niveau garanderen.
[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 11-03-2012 01:53:34 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL