abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 6 april 2012 @ 17:38:25 #251
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109989958
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:14 schreef merry77 het volgende:
volgende week ook 10 minuten gesprekken. Waaronder twee die met hun ouders komen uit een hele onrustige 3 havo klas. Daar zie ik wel tegenop. 1 van die meisjes voert geen fluit uit.
Toevallig gisteren in die klas een meisje dat voor zich uit zit te staren tijdens zelf werken. Ze snapt de uitgelegde stof niet (terwijl ze intelligent is en ik zeker weten dit keer een goed te behappen, compact verhaal had). Maar tijdens de uitleg stelde ze geen vragen. Ook nu stak ze zelf geen vinger op. Het is dat ik langs loop en vroeg of het ging.
Ze legt de schuld bij mij, dat ik dan niet goed les kan geven. Bij de vorige docent (halfjaarswissel) was de orde verder te zoeken en deed het grootste deel van de klas helemaal niets. De rest kon niets leren daardoor. Nu ben ik ook geen ster in orde houden, maar in elk geval leerlingen die wel wat willen leren krijgen nu meer kans.

Nou wordt ie helemaal mooi. Ik hen gezegd dat ik ook van een havo leerling wat eigen initiatief verwacht. Dat ze geen vinger had opgestoken tijdens de uitleg.

Maar ook tekenend dat een groepje van 4 lln van Aziatische afkomst naar mij toekwamen of het niet mogelijk was de lln die het vak niet gaan kiezen maar meteen buiten de deur te zetten. Want zij wilden wel wat leren.

Ik krijg slecht grip op de klas. Heel veel gepraat van vooral diegenen die het niet gaan kiezen. En dan de schuld bij mijn slechte lesgeven gaan leggen als ze het niet begrijpen.
Sommige lln stellen vragen van dingen die we 5 paragrafen terug al besproken hebben en echt basiskennis zijn. Of een andere leerling die zit te kleppen en dan na 5 minuten komt vragen: weaar gaat het over?
Of diezelfde leerling in de volgende les na twee minuten vraagt wat dat kringeltje betekent (wat ik dus genoemd heb toen ik het op het bord schreef).
ZUCHT.
Waardeloos... ik weet dat het lastig te regelen is meestal op school, maar probeer het voor elkaar te krijgen dat er één of twee verwijderd worden voor langere tijd. Vorig jaar had ik zo'n leerling in 4 HAVO die al had besloten naar het MBO te gaan. Totaal onhandelbaar. Ik heb dit aangegeven bij de directie en in samenspraak is besloten dat hij mijn lessen niet meer in kwam.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Signalen van leerlingen die last hebben van dit soort lui neem ik altijd serieus. Uiteindelijk is de groep belangrijker dan een stel etters.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_110033359
Zijn er hier ook leraren die les geven aan hoogbegaafden?
Ik heb in mijn brugklas gym (engels) een meisje zitten die hier "last" van heeft namelijk. Ze is zeer sociaal en zit het merendeel van de tijd te kletsen met haar buurmeisjes. Nu is het zo dat die meisjes gedeeltelijk mee kunnen liften op haar succes, alleen is het uiteraard niet de bedoeling dat dit bij toetsen gebeurt. Ze proberen namelijk zoveel mogelijk af te laten kijken waar mogelijk. Ik heb op zich een goede band met haar, alleen heb ik het idee dat ik altijd tien keer, zoniet twintig keer meer op mijn hoede moet zijn haar. Ze heeft echt zo'n aura van onschuldigheid en een hoog aaibaarheidsgehalte waardoor je slechte dingen sneller door de vingers ziet.

Nu heb ik gemerkt dat ik dit "uitdagende" gedrag minder wordt zodra ze meer te doen heeft. Aangezien ik nog niet zo lang voor de klas sta zou ik graag wat tips willen van mensen die hier wellicht ook mee te maken hebben. Ik werk nu zelf met extra opdrachten/presentaties/werkstukken die haar interesse hebben waarmee ik extra punten toe kan kennen op toetsen. Alleen heb ik dan een paar keer gehad dat ze een 10 haalde en sja, moet je dan he? :')

Ik gebruik overigens eenzelfde soort strategie bij een asperger/pdd nos/adhd'er (all in one). Die heeft bepaalde interesses waardoor ik hem toch nog vaardiger maak in engels op een niveau waar hij iets aan heeft. Dus, hoe gaan jullie om met die slimmeriken?
pi_110042254
Ik heb in meerdere klassen hoogbegaafde leerlingen en ook een aantal gewoon slimme of snel werkenden. Ik doe soms wel wat met de verdiepings-/verbredingsstof van de methode, maar eigenlijk is dat vooral meer van hetzelfde. Vanuit school wordt er ook best veel gedaan, heb je al geïnformeerd hoe het bij andere vakken zit en of daar wat mogelijk is? Bijvoorbeeld een vakoverstijgend project waar ze een of twee dagen per week buiten de les aan werkt? Ik heb zo ook een meisje in de klas die in een speciaal programma voor scholieren op de universiteit meedraait.

Wat ik ook wel eens gedaan heb, maar of dat hangt heel erg van de persoon af en ook van de positie in de klas, is ze betrekken bij het lesgeven. Bijvoorbeeld een stukje lesstof zelf laten bestuderen en dan uitleggen aan klasgenoten, of een aantal oefenopgaven ontwerpen voor klasgenoten.

Verder haal ik ook wel gewoon hele andere opdrachten van internet en laat leerlingen die al klaar zijn met de rest daar aan werken. Ik moet zeggen dat ik dit in de hogere klassen veel makkelijker vind dan in de brugklas, daar heb ik er een aantal die razendsnel klaar zijn, maar niet bijzonder hoog scoren. Het maakt niet uit wát ik aansleep, ze zijn er zo doorheen. Heel vermoeiend :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110042304
Trouwens woensdag mijn eerste echte sollicitatiegesprek voor een baan als docent. Verschilt dat nog iets van andere sollicitatiegesprekken? Nog bepaalde dingen waarop ik me specifiek voor kan bereiden?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 8 april 2012 @ 00:29:47 #255
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110044553
quote:
Wat ik ook wel eens gedaan heb, maar of dat hangt heel erg van de persoon af en ook van de positie in de klas, is ze betrekken bij het lesgeven. Bijvoorbeeld een stukje lesstof zelf laten bestuderen en dan uitleggen aan klasgenoten, of een aantal oefenopgaven ontwerpen voor klasgenoten.
Leuk idee!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_110095965
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 23:36 schreef Naamah het volgende:
Trouwens woensdag mijn eerste echte sollicitatiegesprek voor een baan als docent. Verschilt dat nog iets van andere sollicitatiegesprekken? Nog bepaalde dingen waarop ik me specifiek voor kan bereiden?
Zorg ervoor dat je op het juiste niveau solliciteert. Ik geef nu les op havo/vwo, na veel sollicitatieprocedures verder. Ik heb ook op vmbo/mbo gesolliciteerd, en daar gaven ze altijd aan dat ik interessant was, maar geen ervaring heb op dat niveau en dus niet ben geworden.

Wat je ook nog zou kunnen voorbereiden zijn situaties waarvan jij vindt dat je ze goed hebt aangepakt. Meerdere situaties kunnen schetsen in zo'n gesprek is wel iets wat positief eruit kan steken. En ook nog de vraag waarom je les wil gaan geven. Geen idee waarom jij het doet, maar hier iets van een antwoord op kunnen geven is wel aan te raden.

Eigenlijk verschilt het helemaal niet veel vergeleken met andere job interviews, je moet alleen je antwoorden afstemmen op de school waar je wilt gaan werken. En de bij de ene school wordt je hemd van je lijf gevraagd, en bij de andere sta je zo weer buiten na een oppervlakkig gesprek.
pi_110103134
ik heb een stuk of 5 interviews gehad.
Vragen die ze vaak stellen:
- zo'n situatie, hoe zou jij handelen?
- waaruit blijkt dat jij de klas onder controle hebt?
- wat vind jij dat je nog bij moet leren?
- 1x kreeg ik de vraag wat ik met kinderen had. Of ik ooit bij de scouting had gewerkt etc.
In mijn cv hadden ze kunnen zien dat ik zijinstromer was. Dus kans dat ik daar een band mee had was vrij klein. Anders was ik tien jaar terug al wel in het onderwijs gegaan. Die rector was echt een bal. Hoorde hetzelfde van iemand anders die ik ken en ook daar gesolliciteerd had.

eigen advies: toon enthousiasme, toon initiatief.
gebruik voorbeelden van dingen die je in je klas hebt mee gemaakt om aan te tonen hoe jij op bepaalde zaken reageert.

welke regio solliciteer je?

Enne .... SUCCES!
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_110103466
Thanks beiden, daar kan ik wel wat mee! Regio Utrecht, dit gaat om een vervanging per direct.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 9 april 2012 @ 19:10:51 #259
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110104535
* Wat zijn je sterke en zwakke punten?
* Ben je iemand die alleen maar uit het boek werkt, of vind je het ook leuk om eigen materiaal te maken?
* Waarom kies je voor.. (havo? / vmbo? / atheneum?)
* Hoe zouden de leerlingen je omschrijven?
* Ben je iemand die heel streng is, of ben je losjes in de omgang met leerlingen?
* Een leerling vraagt of je een keertje mee wil uitgaan. Wat zeg je?
.
  maandag 9 april 2012 @ 20:15:42 #260
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_110107254
Wat ook vaak gevraagd wordt zijn zaken rondom niveauverschillen / gedifferentieerd lesgeven.
pi_110115049
Een bekende vraag is ook waarom je kiest voor die school.
Als het een speciaal soort onderwijs is (dalton, montessori) of je er bekend mee bent en waarom je dat wil.
  dinsdag 10 april 2012 @ 21:27:02 #262
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_110156742
'Wat denk je dat je onze school te bieden hebt?'
Kijken of een school iets met: ELOS, Digitale leeromgeving, RTTI etc etc. doet.
Het onderwijsconcept / de onderwijsvisie van de school kennen (al is t maar om er tijdens zo'n gesprek mee te kunnen 'gooien'.. ;)

etc etc.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_110188644
en hoe ging het gesprek???
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_110189388
Goed! Dank! Ik zal wat uitgebreider vertellen als ik meer weet :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110267033
Hier word ik dan niet vrolijk van.
Snappen die kwakzalvers in Den Haag niet dat ze het onderwijs keihard aan het afbreken zijn??

quote:
'Catshuis houdt vast aan nullijn ambtenaren'

De salarissen van ambtenaren, onderwijzers en verpleegkundigen en de uitkeringen worden voorlopig niet verhoogd. Volgens bronnen rond de onderhandelaars in het Catshuis zijn VVD, CDA en PVV het eens geworden over het vasthouden aan de nullijn, schrijft het Financieele Dagblad.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_110267658
Ja hoor, dat snappen ze heel goed. Want ze weten dat leraren toch wel keihard door blijven werken, op af en toe een middagje staken na. En ze weten ook dat ouders niet al te moeilijk doen over grote klassen, lesuitval en onbevoegde leraren, dus een prima bezuinigingspost, zo redeneren ze daar. Ik zou willen dat het anders was!
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:00:40 #267
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110275941
Helaas. Heb jij gisteren het itempje gezien bij een of ander actualiteitenprogrammaatje? Steeds meer leraren worden blijkbaar overspannen, het zou bij een groot deel van de leraren die 'ziek' thuis zit de reden zijn. Op een gegeven moment moet je je afvragen of dat goedkoop niet duurkoop wordt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_110276083
Ik las vandaag ook een voorstel van het CVZ om mensen die psychische klachten hebben door hun werk voortaan de behandeling zelf te laten betalen en het alleen nog te vergoeden voor mensen met aangeboren psychische stoornissen.

Dit alleen al is een reden om geen nullijn te blijven aanhouden, want hoe moeten leraren die therapie dan gaan betalen? :+
pi_110286072
Ik ben aangenomen! Volgende week beginnen en in elk geval tot de zomervakantie. Deze school is wel echt het tegenovergestelde van de school waar ik hiervoor werkte, qua sfeer, docenten, gebouw, ideeën over onderwijs etc., dus ik val echt van de ene verbazing in de andere, maar ergens is dat ook wel weer heel leuk
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110286414
Gefeliciteerd!
nu meer van het verhaal. En is het positieve verbazing of negatieve?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_110286541
Gefeliciteerd, Naamah! Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je verbazingen. :+.

Ik heb van te week te horen gekregen dat mijn contract met een jaar wordt verlengd. Ik hoopte op een vast contract, maar daar zijn ze niet meer zo scheutig mee helaas. Gister nog een met spoed ingelaste bijeenkomst over de financiële positie van de school gehad. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 13 april 2012 @ 19:06:34 #272
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_110287277
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
Gefeliciteerd, Naamah! Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je verbazingen. :+.

Ik heb van te week te horen gekregen dat mijn contract met een jaar wordt verlengd. Ik hoopte op een vast contract, maar daar zijn ze niet meer zo scheutig mee helaas. Gister nog een met spoed ingelaste bijeenkomst over de financiële positie van de school gehad. :').
argh,wat jammer!

nu vind ik t extra lullig, want ik kwam eigenlijk binnenvallen om te jompelen dat ik een vast contract krijg zodra mijn opleiding helemaal afgerond is.

-O- de krimp is al in volle gang in t Noorden hè? Dit jaar bij ons nog 60 overaanmeldingen, maar er komen relatief gezien toch echt magerdere jaren en kleinere groepen middelbare scholieren aan....
Kwak
pi_110288794
Dank! Ik had het op mijn vorige school enorm naar mijn zin en je gaat toch automatisch vergelijken.. Toch probeer ik mijn verbazing maar gewoon verbazing te laten zijn, zonder er meteen een oordeel aan vast te knopen. Het is natuurlijk ook leuk en verfrissend om te zien dat het ook anders kan en dat dat niet per definitie slecht(er) is.

En ik zou echt graag meer vertellen, maar wil toch een beetje oppassen met herkend worden.. :/

DAD, dat is wel heel jammer! Aan de andere kant.. wat niet is kan nog komen en je kan in elk geval nog een jaar blijven! Kwakz0r, gefeliciteerd!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110289129
Oh, ik ben ook voornamelijk blij, hoor! Er moeten 6 fte uit, dus dit heb ik voor nu in ieder geval weer. Kwak, vooral lekker jompelen, super voor je! *O* .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_110289226
Mweh, ik kan helaas ook niet blijven op de school waar ik vorig jaar stage gelopen heb en dit jaar mijn LIO doe. Ten eerste hebben ze alleen een hele kleine functie voor me (die echt niet verder opgerekt kan worden) en ten tweede komt er binnenkort iemand via het HPO solliciteren voor mijn vak ;(
Zo jammer, ik had echt het idee dat ik hier veel verder kon doorgroeien...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')